Nuori muuttaa pois kotoa
Eli meillä 19v tyttö lähtee opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja nyt pohditaan mitä neiti vie mukanaan. Itse olen ajatellut että sänky omat itse ostetut tavarat/lahjaksi saadut ja tietty me annetaan lisäksi jotain astioita, lakanoita, pyyhkeitä pari mattoa jne.... että pääsee alkuun.
Mutta nuori on käsittänyt että kaikki hänen huoneessa oleva tavara on hänen. Itse olen esim. ajatellut että koulupöytä siirtyy kuopukselle joka menee ekaluokalle ei lähde teinin mukaan.
Miten teillä muilla on toimittu?
Kommentit (77)
Kyllä lähtökohtaisesti kaikki mitä on nuoren huoneessa on hänen. Ottaa sitten matkaan tai ei. Ja niin paljon kun pystyy autan kun sen aika on..
Hauska ongelma kun ihmiset haluavat nykyisin pääsääntöisesti päästä tavarasta eroon kun kukaan ei mitään huoli.
Voi hyvänen aika,järkyttävää lukea miten edelleen nuoret laitetaan omilleen kehnosti varustettuna.. kun meidän nuoret lähtivät aikanaan omilleen,asuntoihin kustannettiin kaikki tarvittava vanhempien toimesta,ja se oli itsestäänselvyys. Ja nuoret todella arvostivat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika,järkyttävää lukea miten edelleen nuoret laitetaan omilleen kehnosti varustettuna.. kun meidän nuoret lähtivät aikanaan omilleen,asuntoihin kustannettiin kaikki tarvittava vanhempien toimesta,ja se oli itsestäänselvyys. Ja nuoret todella arvostivat sitä.
Kyllä varmaan jokainen äiti/isä kustantais kaiken tarvittan. Mutta oletteko ikinä ajatellut että joillain vanhemmilla on tekemistä maksaa oma asuminen ruoka ym... voi olla sairautta työttömyyttä ym... jota ei ole ollut silloin kun lapsi on syntynyt. Joten ei voi oletttaa että kaikilla on vara laittaa lapsen kota pois muuttoon tuhansia euroja. Me maksetiin asunnon vakuus maksu ja kotoa sai ottaa mitä meillä oli antaa ei paljon. Hyvin on silti pärjänny.
Ei ap.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa on nykyajan nuorilla. Itse muutin kanssa yhden matkalaukun kanssa. Yksin menin junalla opiskelupaikkakunnalle ja näin tulivat kaikki muutkin. Ei vanhemmat ketään kuljettaneet. Asuin kalustetussa soluasunnossa, joten huonekaluja ei tarvittu. Astiat, liinavaatteet jne. ostin itse kesälomarahoilla.
Jep, ja esi-isäsi asuivat luolissa ja söivät raakaa lihaa. Aika kultainen ei koskaan enää palaa?
Me hommattiin pojalle kaikki kalusteet ja tarvikkeet mitä tarvi kun lähti opiskelemaan.Muutti vielä kauas kotona.Kotiin jäi omaan huoneeseen kaikki tavarat paitsi tietokone jonka vei mukanaan.Kun tulee kotona käymään niin huone on ennallaan ja aina on tervetullut kotiin.Ei se niin helppoa ollut hänellekään muuttaa omilleen toiselle puolelle Suomea niin haluttiin että opiskelukämppä on viihtyisä.Itse ei kumpikaan ole saatua juuri mitään aikoinaan, vähävaraisista perheistä ollaan molemmat, nyt pärjätään taloudellisesti ihan hyvin.Aina on myös autettu kun tarvitsee jotain ja jääkaappia myös täytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaan jokainen äiti/isä kustantais kaiken tarvittan. Mutta oletteko ikinä ajatellut että joillain vanhemmilla on tekemistä maksaa oma asuminen ruoka ym... voi olla sairautta työttömyyttä ym... jota ei ole ollut silloin kun lapsi on syntynyt. Joten ei voi oletttaa että kaikilla on vara laittaa lapsen kota pois muuttoon tuhansia euroja. Me maksetiin asunnon vakuus maksu ja kotoa sai ottaa mitä meillä oli antaa ei paljon. Hyvin on silti pärjänny.
Ei ap.
Huonekaluja saa ilmaiseksi ja halvalla. Aika järkkyä jos työpöytä on noin tärkeä perintökalu... lapsiluku kannattaa myös katsoa niin ettei lapset maksa siitä että äiti ei tiedä e-pillereistä.
Me ostettiin oma kämppä ja kaikki tarvikkeet... kotoa sai valita vapaasti mitä halusi mukaan. Joka lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain mukaani 90-luvulla äidin ompelemat yhdet suorat verhot sekä essun keittiötöihin. Jouluna sain mikroaaltouunin. Siinä se. Ei tuotu muuttokuormaa, ei tultu mukaan etsimään vuokra-asuntoa sieltä 200 kilsan päästä. Ei sanonut isä edes heippa, kun kotioven takanani suljin. Äiti piti hopealusikat, jotka kummini olivat vuosien aikana keränneet minulle.
Minun lapseni saa sitten aikanaan paitsi huonekalut myös asunnon ja kaiken, mitä asunnossa tarvitaan. Kaupan päälle tulee auto ja ajokortti. Opintomenestys on sitten itsestä kiinni. Rahaa olen alkanut säästää heti kun testi näytti plussaa.
Meillä tyttö vie sänkynsä ja pöytänsä. Hankitaan hänelle kaikki tarpeellinen ruokailuryhmästä pesutorniin. Tytön muutettua me vanhemmat muutamme tytön huoneeseen, joka on huomattavasti meidän makkara suurempi.
Pesutorni?!??! Ei luoja...itse muutin vupnna 1996 urheilukassin kanssa.
Minä olen kans 19v, tosin en vielä muuttamassa pois kotoa, mutta äitini on ainakin sanonut, että saan viedä huoneestani kaiken minkä haluan sitten kun muutan. :)
Vierailija kirjoitti:
Olet urheilukassimuutostasi niin ylpeä, että katsot asiaksesi paheksua kun joku haluaa antaa lapselleen hieman paremmat eväät elämään?
Poika muutti pois pari vuotta sitten, oli silloin opiskelija. Ostettiin käytettynä sohva, sänky (vanha jäi pieneksi muutenkin), pieni pöytä ja pari tuolia, työpöytä ja tuoli. Nettikirppareilta löytyi kohtuuhintaan. Astioita olin alkanut kerätä jo aikaisemmin, oli lasit, lautaset, aterimet, kattilat yms. Verhotkin ostettiin kirpparilta. Pyyhkeitä oli valmiina, samoin lakanoita. Rahaa meni pari sataa euroa. Poika valmistui keväällä ja sai heti töitä, nyt säästää että voi ostaa paremmat huonekalut. Minusta vanhemman velvollisuus on huolehtia nuori alkuun. Käytettynä saa todella siistejä huonekaluja.
Kyllä pesutorni opiskelijakämppään on liioittelua.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Meillä tyttö aikoo asua samassa kaksiossa 5 vuotta, kyllä pesutorni on paljon kätevämpi kuin juosta alakerran pesutuvassa tämän tästä.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Muuttaa tuttavien omistamaan kämppään Tampereen Amuriin ja todellakin haluamme että kaikki tarvittava on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
No ei se ole pelkkä opiskelijakämppä, vaan myös ensimmäinen oma koti. Tilaa on sen verran että siellä mahtuu asumaan jonkun kanssa kahdestaankin. Ja kyllä se helpottaa opiskelijan kiireitä, kun voi pyykin pestä kotona omaan tahtiin ja nopeasti ja voi käyttää hyväksi pikaohjelmia ja ajastuksia. En itsekään suostuisi hyppäämään taloyhtiön pesutuvassa, vaikka se on vain hissimatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se ole pelkkä opiskelijakämppä, vaan myös ensimmäinen oma koti. Tilaa on sen verran että siellä mahtuu asumaan jonkun kanssa kahdestaankin. Ja kyllä se helpottaa opiskelijan kiireitä, kun voi pyykin pestä kotona omaan tahtiin ja nopeasti ja voi käyttää hyväksi pikaohjelmia ja ajastuksia. En itsekään suostuisi hyppäämään taloyhtiön pesutuvassa, vaikka se on vain hissimatkan päässä.
No hänellä ilmeisesti ei ole ihan tavallinen vuokra-asunto (tuttujen?) joten te ehkä voitte tehdä kotia sillä mentaliteetilla, että se on se sama seuraavat 5vuotta. Siinä ajassa kehnompi pesutornikin on jo tiensä päässä.
Normaalisti, kun muutetaan vieraan vuokra-asuntoon (vieraaseen kaupunkiin, ei mitään tietoa viihdytäänkö tuossa talossa/asuinalueella JA saako sitä pitää edes vuotta kauempaa vuokralla) niin kannattanee ainakin ensin sietää sitä pyykkituparuljanssia. Ja jos hankkiikin pesukoneen, niin pienen (aika älytöntä pestä yhden tytön pyykit jossain 8kg koneessa aina vajaana/tai sitten odottaa joku 3viikkoa että on tarpeeksi sopivaa pestävää yhteen koneelliseen. Ja pyykkien telineille levittäminen nyt lienee opiskelijalle ihan Ok, jos ei ole täysin piloille paasattu.
Itsa sain aikani tietysti kaiken omasta huoneesta jos halusin, yhden lipaston jätin kun ei mahtunut soluasunnon huoneeseeni. Lisäksi vanhemmat ostivat mitä tarvitsin eli astioita, kattiloita, paistinpannun, lakanoita, pyyhkeitä yms. Seuraaviin asuntoihin olen sitten hommannut tarvitsemani huonekalut ja tavarat itse.