Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori muuttaa pois kotoa

Vierailija
29.07.2017 |

Eli meillä 19v tyttö lähtee opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja nyt pohditaan mitä neiti vie mukanaan. Itse olen ajatellut että sänky omat itse ostetut tavarat/lahjaksi saadut ja tietty me annetaan lisäksi jotain astioita, lakanoita, pyyhkeitä pari mattoa jne.... että pääsee alkuun.
Mutta nuori on käsittänyt että kaikki hänen huoneessa oleva tavara on hänen. Itse olen esim. ajatellut että koulupöytä siirtyy kuopukselle joka menee ekaluokalle ei lähde teinin mukaan.
Miten teillä muilla on toimittu?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on tässä vaiheessa meidän vanhempien ostama asunto, teini ostaa siitä sitten puolet kun täyttää 18. Tuon pesutornin suhteen ajatuksena on, että se kestäisi 10 vuotta, joten toki se tulee hankittua vähän pidemmän tähtäimen tarpeisiin. Nytkin tulee useimmat vaatteet pestyä hienopesuohjelmalla tai mixillä ja 8 kilon koneessa se tarkoittaa 3,5 kilon täyttömäärää. 8 kiloa voi pestä vaan jotain pyyhkeitä ja lakanoita.

Huonekalutkin meillä on ollut tapana hankkia pitkäikäistä mallia ja kun tytön nykyinen työpöytä ostettiin, kyllä se katsottiin sillä mielellä että menee myös opiskeluajan. Sängyssä sama juttu, vaikka se 10-vuotiaalle ostettiin. Ruokailuryhmästä tulee pieni, mutta eipähän toisaalta ole mitään suuria päivälliskutsuja tulossa ihan 10 vuoden sisään. Ostaa sitten isomman myöhemmin, mutta ostetaan nyt alkuun sellainen mikä kestää 10 vuotta.

Asunto on muutenkin uusi ja tyttö on valinnut sinne parketit, keittiön kivitasot ja muut pinnat oman mielensä mukaan. Mitään roskalavalta tehtyjä löytöjä sinne ei tee mieli viedä, vaan ostetaan uutena ne mitä tarvitaan. Ja sellaista, mikä ei hajoa käsiin, vaan kestävää. 

Astiat on minulle tärkeä juttu ja muistan miten ahdistavaa oli vääntää miehen kanssa vuositolkulla, että lopulta sain syrjäytettyä miehen poikamiesastiaston. Nautin kauniista astioista joka päivä, ne tuottavat minulle paljon iloa. Jo monta vuotta olen miettinyt, minkälaiset astiat tyttö mahtaa haluta ja oli mahtavaa käydä tekemässä ensimmäisiä astiaostoksia yhdessä kesän alennusmyynnistä. Keväällä jatketaan sitten, kunhan käyn Fiskarsin yhtiökokouksesta hakemassa 30% alennuskupongin Iittalan myymälään, niin päästään ostamaan niitä normaalihintaisiakin hyvällä alennuksella.

Aiotaan kyllä muutenkin auttaa kuin pelkästään kodin hankinnoilla. Tyttö ei ehdi täyttää vielä 18 ennen kuin korkeakouluopinnot alkaa, joten tuntuisi vähän tylyltäkin heittää sen ikäinen oman onnensa nojaan. En usko että lapsi menee pienestä jeesistä pilalle, ei häntä koskaan ole kuitenkaan hemmoteltu. 

Vierailija
42/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis meillä on osin ideana että kaikkea ei survota pakolla mukaan. Tekstiileitä lähtee verhot joka ikkunaan, pari mattoa. useampi kylpypyyhe, lakanoita niin että vaikka parit olis pesussa niin vielä olis yhdet kaapissa puhtaana. Kaikki perus keittiövälineet on ostettu. (kahvinkeiten, mikro , leivänpaahdin jne,,)

Huonekaluista sänky, sohva (tosin vanha ja vain kahden hengen) pieni pyöreä keittiön pöytä ja siihen kolme tuolia. Nyt kynnys kysymys on tuo koulupöytä jonka haluaa vielä mukaan ompelupöydäksi. Ja minä olen suunnitellut sitä kuopukselle. Tuntuu että rahat loppuu kesken kun näitä hankintoja kasaantuu parin kuukauden ajalle niin paljon.

Tyhjin käsin ei ole tarkoitus lasta maailmalle laittaa. Ja toki jos jotain elintärkeetä puuttu voidaan sitä hankkia myöhemminkin. 

Tyttärelle on painotettu että tiukan paikan tullen yhteys kotiin. Ei pika vippi firmaan.

Anna nyt se pöytä. Muuten annat viestin, että ei se ollutkaan sinun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on tässä vaiheessa meidän vanhempien ostama asunto, teini ostaa siitä sitten puolet kun täyttää 18. Tuon pesutornin suhteen ajatuksena on, että se kestäisi 10 vuotta, joten toki se tulee hankittua vähän pidemmän tähtäimen tarpeisiin. Nytkin tulee useimmat vaatteet pestyä hienopesuohjelmalla tai mixillä ja 8 kilon koneessa se tarkoittaa 3,5 kilon täyttömäärää. 8 kiloa voi pestä vaan jotain pyyhkeitä ja lakanoita.

Huonekalutkin meillä on ollut tapana hankkia pitkäikäistä mallia ja kun tytön nykyinen työpöytä ostettiin, kyllä se katsottiin sillä mielellä että menee myös opiskeluajan. Sängyssä sama juttu, vaikka se 10-vuotiaalle ostettiin. Ruokailuryhmästä tulee pieni, mutta eipähän toisaalta ole mitään suuria päivälliskutsuja tulossa ihan 10 vuoden sisään. Ostaa sitten isomman myöhemmin, mutta ostetaan nyt alkuun sellainen mikä kestää 10 vuotta.

Asunto on muutenkin uusi ja tyttö on valinnut sinne parketit, keittiön kivitasot ja muut pinnat oman mielensä mukaan. Mitään roskalavalta tehtyjä löytöjä sinne ei tee mieli viedä, vaan ostetaan uutena ne mitä tarvitaan. Ja sellaista, mikä ei hajoa käsiin, vaan kestävää. 

Astiat on minulle tärkeä juttu ja muistan miten ahdistavaa oli vääntää miehen kanssa vuositolkulla, että lopulta sain syrjäytettyä miehen poikamiesastiaston. Nautin kauniista astioista joka päivä, ne tuottavat minulle paljon iloa. Jo monta vuotta olen miettinyt, minkälaiset astiat tyttö mahtaa haluta ja oli mahtavaa käydä tekemässä ensimmäisiä astiaostoksia yhdessä kesän alennusmyynnistä. Keväällä jatketaan sitten, kunhan käyn Fiskarsin yhtiökokouksesta hakemassa 30% alennuskupongin Iittalan myymälään, niin päästään ostamaan niitä normaalihintaisiakin hyvällä alennuksella.

Aiotaan kyllä muutenkin auttaa kuin pelkästään kodin hankinnoilla. Tyttö ei ehdi täyttää vielä 18 ennen kuin korkeakouluopinnot alkaa, joten tuntuisi vähän tylyltäkin heittää sen ikäinen oman onnensa nojaan. En usko että lapsi menee pienestä jeesistä pilalle, ei häntä koskaan ole kuitenkaan hemmoteltu. 

Ok, nyt selvis. Sä siis jatkat nukkekotileikkiä sun tyttären kanssa.

No ehkä hän arvostaa sitä. Nuoria on moneksi. Meidän tyttö kieltäytyi meidän tarjouksesta hankkia asunto, johon hän voi mennä vuokralle. Hän on juuri muuttamassa soluasuntoon, ja täynnä nuoruuden tarmoa siitä, miten pääsee oman elämänsä alkuun, ja saa tehdä siitä just sellaisen kun haluaa. Sitä intoa on ilo seurata :)

Miten sun tyttö vielä voi muuten olla 17? Meidän lapsi meni 6v kouluun ja on nyt kuitenkin jo 18, täyttää tänä vuonna 19?

Vierailija
44/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis meillä on osin ideana että kaikkea ei survota pakolla mukaan. Tekstiileitä lähtee verhot joka ikkunaan, pari mattoa. useampi kylpypyyhe, lakanoita niin että vaikka parit olis pesussa niin vielä olis yhdet kaapissa puhtaana. Kaikki perus keittiövälineet on ostettu. (kahvinkeiten, mikro , leivänpaahdin jne,,)

Huonekaluista sänky, sohva (tosin vanha ja vain kahden hengen) pieni pyöreä keittiön pöytä ja siihen kolme tuolia. Nyt kynnys kysymys on tuo koulupöytä jonka haluaa vielä mukaan ompelupöydäksi. Ja minä olen suunnitellut sitä kuopukselle. Tuntuu että rahat loppuu kesken kun näitä hankintoja kasaantuu parin kuukauden ajalle niin paljon.

Tyhjin käsin ei ole tarkoitus lasta maailmalle laittaa. Ja toki jos jotain elintärkeetä puuttu voidaan sitä hankkia myöhemminkin. 

Tyttärelle on painotettu että tiukan paikan tullen yhteys kotiin. Ei pika vippi firmaan.

Anna nyt se pöytä. Muuten annat viestin, että ei se ollutkaan sinun.

Aamen!

Kirjoituspöytä maksaa alkaen 50€ Ikeasta. Ekaluokkalainen tekee läksyt vielä mielellään keittiön pöydän ääressä (meillä tehtiin aika paljon kauemminkin ja puhuttiin kaikkea mielenkiintoista siinä sivussa) ja voit sitten ostaa sille kuopukselle oman mieluisan ja käyttämättömän pöydän vaikka joululahjaksi!

Eikä se lapsi tarvitse kaikkia lakanoita kolmea settiä ymsyms. Tuohan on ihan vain sitä, että sä saat vanhat rätit pois tilaa viemästä kaapeista, eikö olekin?

Vierailija
45/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi aloittaa korkeakoulussa alle 18-v?

Muutenkin aika hassuja ajatuksia.

Huomioitko, että lapsi saa täysi-ikäisenäkin vain 80€ opintorahaa, koska asuu vanhempien omistamassa asunnossa

Vierailija
46/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi "teini ostaa siitä puolet kun täyttää 18v"? Siis miksei heti? Miksi jo silloin? Mitä hyötyä on että omistaa siitä puolet? Mä en ymmärrä??? What's the point?

Jos haluat tuoda vaan esille että kun"hänelläkin katsokaas on jo varallisuutta" niin 'kiva hänelle' että joku lähisukulainen on kuollut, mutya ne rahat ehkä kannattaa pitää (?) sijoitettuna tuottaviin osakkeisiin ja rahastoihin?

Vierailija
47/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sun tyttö vielä voi muuten olla 17? Meidän lapsi meni 6v kouluun ja on nyt kuitenkin jo 18, täyttää tänä vuonna 19?

On loppuvuodesta syntynyt ja käy kaksivuotisen lukion. Ekat kuukaudet opiskelee vielä alaikäisenä.

Vierailija
48/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin 19 v muuttamassa pois. Saa kaiken, mitä hänen huoneessaan on. Minusta ne ovat hänen.

Vierailija
49/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi aloittaa korkeakoulussa alle 18-v?

Muutenkin aika hassuja ajatuksia.

Huomioitko, että lapsi saa täysi-ikäisenäkin vain 80€ opintorahaa, koska asuu vanhempien omistamassa asunnossa

Eihän korkeakoulussa mitään ikärajaa ole, lukion jälkeen sinne mennään. Ja kun on loppuvuodesta syntynyt, niin ei ehdi täyttää 18 ennen korkeakouluopintojen alkua. Ei kai tämä nyt niin tavatonta ole?

Olen tarkistanut, että 50% omistusosuus riittää siihen, että katsotaan itsenäisesti asuvaksi / ei rinnasteta vanhempien luona asuvaan. Täysi opintotuki alkaa siis juosta kun tyttö täyttää 18 ja ostaa puolet asunnosta. Tässäkin me autamme, ei tarvitse maksaa täyttä hintaa ja annamme hieman korotonta lainaa. Toisen puolikkaan asunnosta hän voi ostaa valmistumisen jälkeen. Tai ehkä siihen löytyy joku puoliso, joka ostaa toisen puolen.

Ymmärrän niitäkin, jotka eivät halua auttaa tai pysty auttamaan lapsiaan samassa määrin. Meillä on ajatus, että pidetään rahat perheen piirissä eikä maksella vuokraa jollekin toiselle perheelle. Kun pääsee nuorena kiinni omaan asuntoon, niin ehtii tehdä elämänsä aikana vähän muutakin kuin maksella asuntolainaa.

Vierailija
50/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On loppuvuodesta syntynyt ja käy kaksivuotisen lukion. Ekat kuukaudet opiskelee vielä alaikäisenä.

Ahaa., Ai että kaksivuotisen lukion. Ja mistäköhän sellainen löytyy?

Vierailija
51/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen alkanut keräämään lapsille kodintavaraa siitä saakka, kun he olivat n.10-vuotiaita, ovat saaneet valita nuorena mieluisia astiasarjoja, joista näköjään tykkäävät vanhempanakin. Usein astioita ovat ostaneet myös kummit ym.sukulaiset muun krääsän sijaan jouluna ym. Kotoa lähtiessä heillä on ollut lähes kaikki valmiina liinavaatteista, astioista ja pienistä kodinkoneista alkaen. 

Omasta huoneestaan ovat ottaneet kaiken mitä ovat halunneet, tytär ottikin lähes kaiken, kirjoja ja joitakin astioita jätti kotiin säilöön, kun opiskelijaasunnossa ei ole kaikelle tilaa. Nuorten huoneista olen tehnyt huoneita muuhun käyttöön; esim.kirjaston tai työhuoneen. Niihin on kumminkin hankittu hyvä vuodesohva tai vastaava niitä vkonloppuja varten, kun nuori haluaa tulla käymään kotona.

Itse en siis säilytä nuorten huoneita "mausoleumina" ajatuksella, että ompahan kiva tulla omaan kotiin. Nuoret ovat muuttaneet kertaheitolla pois kotoa onnellisina muuttokuorman kanssa ja tehneet opiskeijasunnoista kotinsa. Tulevat toki lapsuudenkotiinsakin mielellään käymään ja yöpymään ja heidät viedään ruokakassien kanssa takaisin opiskelijakämppiinsä, joita he suurella ylpeydellä meille esittelevät. Toki autamme heitä taloudellisesti pienellä summalla joka kuukausi ja tarvittaessa maksamme esim.treenimaksuja tms. Molemmat nuoret tekevät lisäksi töitä opiskeluidensa ohessa, opintolaina on nostettu ja sijoitettu. 

Kaikki on mennyt jotenkin tosi helposti, onneksi.

Vierailija
52/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi "teini ostaa siitä puolet kun täyttää 18v"? Siis miksei heti? Miksi jo silloin? Mitä hyötyä on että omistaa siitä puolet? Mä en ymmärrä??? What's the point?

Jos haluat tuoda vaan esille että kun"hänelläkin katsokaas on jo varallisuutta" niin 'kiva hänelle' että joku lähisukulainen on kuollut, mutya ne rahat ehkä kannattaa pitää (?) sijoitettuna tuottaviin osakkeisiin ja rahastoihin?

Jos tuo kauppa haluttaisiin tehdä kun teini on vielä alaikäinen, siihen tarvittaisiin maistraatin lupa. Eikä pelkästään maistraatin lupa, vaan siihen luvan hakemiseen tarvittaisiin edunvalvojan sijainen, koska edunvalvojat (=vanhemmat) ovat tässä oikeustoimessa toisena osapuolena eivätkä tietenkään pysty samalla edustamaan lastaan, joka on oikeustoimen toinen osapuoli. Toisekseen, tuossa lupahakemuksessa pitäisi olla perustelut, miksi tämä oikeustoimi on päämiehen etujen mukainen. Alaikäinen joutuisi maksamaan tuosta varainsiirtoveron, joten tämä olisi suorastaan lapsen edun vastaista. Vaikea olisi perustella maistraatille, mikä kiire sen asunnon ostamisessa on.

Tuolla 50% omistusosuudella on oikeus täyteen opintotukeen. Ja se tulee ihan tarpeeseen, että lapsi saa lyhennettyä vanhemmilta otettua lainaa. Asumistuella voi sitten maksaa osan yhtiövastikkeesta.

Lapselle on säästetty hänen syntymästään asti ja sitä kautta hänellä on säästöjä. Hänelle jää vielä tämän operaation jälkeenkin säästöjä sen verran, ettei joudu aivan puille paljaille. Emme ole niin kroisoksia itsekään, että voisimme noin vain ostella asuntoja. Tähän on mennyt säästöjen lisäksi myös pankkilainaa ja yhtiölainaa. Kyllä se lapsi joutuu tekemään ihan töitä, että saa tuon asunnon maksettua. Toisaalta se asunto on yhdessä valittu ja materiaalit valittu oman maun mukaan, joten sitä pitäisi olla ihan kiva maksellakin.

Vierailija
53/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa minkä tahansa lukion voi suorittaa kahdessa vuodessa, mutta tämä on matikkalinja joka on rakennettu niin, että kaikki suorittavat sen kahdessa vuodessa. Tekevät pitkää päivää (oppitunnit klo 9-21) ja vain joka toinen viikonloppu on vapaa. Lisäksi ekana vuonna oli kesällä neljä viikkoa opetusta ma-su juhannuksesta alkaen vuoroviikoin viikko koulua ja viikko lomaa. Ja abivuonna se koulu ei lopu hiihtolomaan, vaan jatkavat toukokuun loppuun saakka joko rästikurssien suorittamisen tai pääsykoevalmennuksen merkeissä. Mutta ihan minkä vaan lukion voi suorittaa kahdessa vuodessa, tavallisessa lukiossa se vaan vaatii enemmän säätämistä. Tässä koulussa kaikki valmistuvat automaagisesti kahdessa vuodessa kunhan menevät aamulla ysiltä tunnille ja pysyvät mukana iltaysiin asti.

Vierailija
54/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainoa lapsi ja saa mitä haluaa lähtiessään.

Vierailija
55/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että ihan jokaisessa lukiossa voi suorittaa opinnot kahteen tai 2½ vuoteen, kunhan vaan 75 kurssia täyttyy ja suorittaa kirjoitukset. Nykyisille laiskoille teineille vaan yhä suuremmissa määrin utopiaa, kun trendinä on venyttää sinne neljään vuoteen.

Vierailija
56/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa minkä tahansa lukion voi suorittaa kahdessa vuodessa, mutta tämä on matikkalinja joka on rakennettu niin, että kaikki suorittavat sen kahdessa vuodessa. Tekevät pitkää päivää (oppitunnit klo 9-21) ja vain joka toinen viikonloppu on vapaa. Lisäksi ekana vuonna oli kesällä neljä viikkoa opetusta ma-su juhannuksesta alkaen vuoroviikoin viikko koulua ja viikko lomaa. Ja abivuonna se koulu ei lopu hiihtolomaan, vaan jatkavat toukokuun loppuun saakka joko rästikurssien suorittamisen tai pääsykoevalmennuksen merkeissä. Mutta ihan minkä vaan lukion voi suorittaa kahdessa vuodessa, tavallisessa lukiossa se vaan vaatii enemmän säätämistä. Tässä koulussa kaikki valmistuvat automaagisesti kahdessa vuodessa kunhan menevät aamulla ysiltä tunnille ja pysyvät mukana iltaysiin asti.

OMG!

Oikeesti? No ei ole lapsella paljon ollut elämää koulun lisäksi.

Mitä tahansa lukiota ei käytännössä voi suorittaa kahdessa vuodessa. Millään ei saa niitä kaikkia kursseja kasaan, ainakaan Turussa, edes istumalla iltoja Iltalukiossa päivälukion lisäksi. Mutta ehkä niin on parempi. Ei olisi ainakaan sopinut meidän harrastaville nuorille.

Vierailija
57/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo kauppa haluttaisiin tehdä kun teini on vielä alaikäinen, siihen tarvittaisiin maistraatin lupa. Eikä pelkästään maistraatin lupa, vaan siihen luvan hakemiseen tarvittaisiin edunvalvojan sijainen, koska edunvalvojat (=vanhemmat) ovat tässä oikeustoimessa toisena osapuolena eivätkä tietenkään pysty samalla edustamaan lastaan, joka on oikeustoimen toinen osapuoli. Toisekseen, tuossa lupahakemuksessa pitäisi olla perustelut, miksi tämä oikeustoimi on päämiehen etujen mukainen. Alaikäinen joutuisi maksamaan tuosta varainsiirtoveron, joten tämä olisi suorastaan lapsen edun vastaista. Vaikea olisi perustella maistraatille, mikä kiire sen asunnon ostamisessa on.

Tuolla 50% omistusosuudella on oikeus täyteen opintotukeen. Ja se tulee ihan tarpeeseen, että lapsi saa lyhennettyä vanhemmilta otettua lainaa. Asumistuella voi sitten maksaa osan yhtiövastikkeesta.

Lapselle on säästetty hänen syntymästään asti ja sitä kautta hänellä on säästöjä. Hänelle jää vielä tämän operaation jälkeenkin säästöjä sen verran, ettei joudu aivan puille paljaille. Emme ole niin kroisoksia itsekään, että voisimme noin vain ostella asuntoja. Tähän on mennyt säästöjen lisäksi myös pankkilainaa ja yhtiölainaa. Kyllä se lapsi joutuu tekemään ihan töitä, että saa tuon asunnon maksettua. Toisaalta se asunto on yhdessä valittu ja materiaalit valittu oman maun mukaan, joten sitä pitäisi olla ihan kiva maksellakin.

Joko se lapsi on lukion käynyt?

Otitko huomioon että nyt opintotukijärjestelmä on muuttunut? Vuokrasta saa asumistukea. Miten asumistukeen vaikuttaa omistus? Miten omistus? 50% tarkoittaa vanhemman asuntoa.

Oletko varma ettei kuitenkin vähennä opintorahaa 240- 80 (vanhempien omistamassa asunnossa saa asumistuen mutta opintoraha laskee)

Maksaako lapsi teille opiskellessa lainaa? Vai meneekö lahjavero?

Laita linkki tohon että opintoraha ei tipu.

Oletko oikeasti laskenut mikä on järkevää?

Vierailija
58/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä päiväliinihän aloitti vasta tänä syksynä ja nyt jo asunto ostettuna...

Vierailija
59/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime syksynä aloitti, eli lukio on puolivälissä. Asunto tuli ostettua vähän etuajassa, kun sattui sopiva kohdalle. Mutta se valmistuu vasta ensi keväänä, joten ei se monta kuukautta ole tyhjillään kun tyttö pääsee siihen jo muuttamaan.

Kovasti alapeukkuja sille, että jotkut suorittaa lukion vähän eri tahtiin? Kyllä noilla on taukoja koulupäivien lomassa ja toisaalta aikaa ei tuhraannu matkoihin. Hyvin ne nuoret tuntuvat viihtyvän siellä keskenään, kun monet hengaavat koululla kesälomillakin ja myös koulusta valmistuneet käyvät siellä välillä hengaamassa. Ei tarvitse siis yhtään säälitellä näitä nörttejä. Ihan itse ovat tuon opinahjonsa valinneet ja uskon että monelle nuo lukiovuodet on elämän parasta aikaa. Siellä se uusi vuosikurssi nytkin paahtaa matikkaa into piukkana!

Vierailija
60/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime syksynä aloitti, eli lukio on puolivälissä. Asunto tuli ostettua vähän etuajassa, kun sattui sopiva kohdalle. Mutta se valmistuu vasta ensi keväänä, joten ei se monta kuukautta ole tyhjillään kun tyttö pääsee siihen jo muuttamaan.

Kovasti alapeukkuja sille, että jotkut suorittaa lukion vähän eri tahtiin? Kyllä noilla on taukoja koulupäivien lomassa ja toisaalta aikaa ei tuhraannu matkoihin. Hyvin ne nuoret tuntuvat viihtyvän siellä keskenään, kun monet hengaavat koululla kesälomillakin ja myös koulusta valmistuneet käyvät siellä välillä hengaamassa. Ei tarvitse siis yhtään säälitellä näitä nörttejä. Ihan itse ovat tuon opinahjonsa valinneet ja uskon että monelle nuo lukiovuodet on elämän parasta aikaa. Siellä se uusi vuosikurssi nytkin paahtaa matikkaa into piukkana!

Eihän opiskelupaikkakuntakaan ole vielä selvä. Vai oletko senkin lapsen puolesta päättänyt (jos pääsee). Kotoa poismuutto 15-v. Töitä 9-21 joka päivä plus viikonloput ja läksyt ja kesät. Että valmistuu lukiosta 17-v. Mihin on kiire? Paitsi suorittamaan lisää sinun suunnitelmiasi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan