Kela sekoili tukien kanssa, luottotiedot meni
Minulla on joka kuukausi vaihtuvat tulot, ei ole mitään pysyvää työntantajaa vaan olen tehnyt pieniä työpätkiä milloin mihinkäkin. Välillä olen myös joutunut olemaan sairaslomalla. Minulla on todella korkeat sairauskustannukset ja olen joutunut hakemaan toimeentulotukea melkein joka kuukausi. Kela laskee melkein poikkeuksetta tuet väärin, joitain päätöksiä olen joutunut oikaisemaan useampaan otteeseen. Kun perusosaakaan ei ole laskettu oikein olen joutunut käyttämään rahat ensisijaisesti vuokraan, lääkkeisiin ja ruokaan. Kaikkia laskuja ei ole voinut maksaa ajoissa. Olen monena kuukautena saanut hylätyn päätöksen ja on siis ollut pakko käyttää laskuihin varatut rahat mielummin lääkkeisiin.
Voiko luottotietojen menemistä mitenkään oikaista? Jos olisin saanut kaikki tuet ajallaan en olisi tällaisissa ongelmissa nyt. Minulla ei ole ikinä ennen mennyt luottotietoja enkä tiedä miten ne saa putsattua. Kävin jo sosiaalitoimistossa ja osasivat siellä neuvoa vähän kelan kanssa, totesivat että virheellisiä päätöksiä on monta.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä ihmettelee miten voi mennä luottotiedot. No ainakin terveyskeskuslaskuista tulee vain yksi muistutuslasku ja sen jälkeen ulosottoon suoraan. Köyhän ei kannata sairastaa.
Luottotietojen menosta oli kyse, eikä ulosotosta! Ne ovat nimittäin aivan eri asioita. Ei mene luottotiedot, jos sopii maksusta ulosoton kanssa vaikka sitten pitemmälläkin ajalla. Useimmat kunnat kyllä laittavat terveyskeskus - ym. suoraan ulosottokelpoiset laskut ensin perintään, ja yleensä aivan turhaan.
Ei pidä paikkaansa. Ainakaan itse en saanut 50 euron laskua siirrettyä edes viikolla kun soitin ulosottoon. Piti sitten leipäjonoon mennä että sain laskun maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä kaikkia laskuja pystyy siirtämään kuukausikaupalla, kun on yhteydessä laskuttajaan. Korkohan toki menee, mutta muutama kymppi on pieni hinta luottotiedoista..
Ongelma on siinä, että ei ole varaa maksaa edes niitä korkoja :(
Jos näin on, saa varmasti toimeentulotukea laskujen maksamiseen. Ei Suomessa ketään jätetä ilman välttämättömien menojen maksamista.
Se on sitten eri asia jos laskut ovat lehtitilauksia tai muuta turhaa. Silloin on oma vika, että sellaisia on mennyt tilaamaan, vaikka ei ole varaa.
Olen lopettanut kaikki lehtitilaukset jo vuosia sitten. Tällä hetkellä rahaa menee vuokran lisäksi sähköön, kotivakuutukseen, vesimaksuun, puhelinliittymään, nettiin, lääkärilaskuihin, lääkkeisiin, ruokaan. En harrasta yhtään mitään, vaatteet lahoaa päälle jne. Olen välillä hakenut toimeentulotukea esimerkiksi edellisen kuukauden puhelinlaskuun tai vaikkapa edellisen kuukauden lääkärilaskuun, mutta sitä ei myönnetä jos edelliselle kuukaudelle ei ole myönnetty toimeentulotukea ylipäätään. Myöskään harkinnanvaraista toimeentulotukea ei ole myönnetty. Nyt tosin sossu sanoi että kela on sekoillut niin paljon että minulla on hyvät mahdollisuudet saada harkinnanvaraista tukea, esimerkiksi maksusitoumus tai apua sähkölaskuun. Mutta jos joku lasku on jo myöhässä ja mennyt perintään/ulosottoon siihen ei myönnetä tukea vaikka ulosottoon mennyt lasku olisikin lääkärilasku tai vaikka sähkölasku.
Mihin tämä väite perustuu?
Ulosottomenot ovat muuten hyväksyttäviä menoja, eli ulosoton perimät maksut hyväksytään menoiksi, vaikka ne olisivat aikuisviihdepalvelua ja huomioidaan siis menona toimeentulotuessa.
Tiedän siitä että minulla meni lääkärilaskut ulosottoon. Menin sossuun, kysyin voinko saada harkinnanvaraista tukea laskuihin. Tarkistivat miltä kuukaudelta lasku on ja olenko sinä kuukautena ollut toimeentulotuen asiakas. No koska en ollut niin en saanut toimeentulotukea ulosottolaskuun vaan piti maksaa perusosalla. Oli muuten aika hiton köyhä se kuukausi. Terveisiä vaan helsingin sossuille!
Vierailija kirjoitti:
Laskujen maksusta voi aina sopia. Puhelin käteen.
Luottotietoja et saa takaisin, mutta hoitamalla velat saat merkinnän, että ne on maksettu.
Kyllä se laskujen sopiminen on täysin tuulesta temmattu väite.
Olin 2010 hetken aikaa lomautettuna lomautuksen aikana sattui tulemaan tavallista selvästi suurempi tasauslasku sähköyhtiöstä. Ajattelin soittaa ja pyytää mahdollisuutta maksaa osissa sen ison laskun ettei tule kerralla niin suurta kulua ja rahaa jäisi ruokaankin. Pitkin hampain lisäkulujen kanssa suostuivat siihen että maksan sen kolmessa osassa, mutta niin että kaikkien kolmen laskun eräpäivät oli kuukauden sisällä ennen seuraavan sähkölaskun eräpäivää. Lisäksi tuli helvetinmoinen ukaasi että jos yksikin maksuerä myöhästyy, niin koko lasku menee välittömästi perintään. Normaalisti kyseinen sähkölasku ei pahemmin hätkähtele maksamattomista laskuista, vaan lähettää uuden laskun uudella eräpäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä kaikkia laskuja pystyy siirtämään kuukausikaupalla, kun on yhteydessä laskuttajaan. Korkohan toki menee, mutta muutama kymppi on pieni hinta luottotiedoista..
Ongelma on siinä, että ei ole varaa maksaa edes niitä korkoja :(
Jos näin on, saa varmasti toimeentulotukea laskujen maksamiseen. Ei Suomessa ketään jätetä ilman välttämättömien menojen maksamista.
Se on sitten eri asia jos laskut ovat lehtitilauksia tai muuta turhaa. Silloin on oma vika, että sellaisia on mennyt tilaamaan, vaikka ei ole varaa.
Olen lopettanut kaikki lehtitilaukset jo vuosia sitten. Tällä hetkellä rahaa menee vuokran lisäksi sähköön, kotivakuutukseen, vesimaksuun, puhelinliittymään, nettiin, lääkärilaskuihin, lääkkeisiin, ruokaan. En harrasta yhtään mitään, vaatteet lahoaa päälle jne. Olen välillä hakenut toimeentulotukea esimerkiksi edellisen kuukauden puhelinlaskuun tai vaikkapa edellisen kuukauden lääkärilaskuun, mutta sitä ei myönnetä jos edelliselle kuukaudelle ei ole myönnetty toimeentulotukea ylipäätään. Myöskään harkinnanvaraista toimeentulotukea ei ole myönnetty. Nyt tosin sossu sanoi että kela on sekoillut niin paljon että minulla on hyvät mahdollisuudet saada harkinnanvaraista tukea, esimerkiksi maksusitoumus tai apua sähkölaskuun. Mutta jos joku lasku on jo myöhässä ja mennyt perintään/ulosottoon siihen ei myönnetä tukea vaikka ulosottoon mennyt lasku olisikin lääkärilasku tai vaikka sähkölasku.
Ulosottomenot ovat muuten hyväksyttäviä menoja, eli ulosoton perimät maksut hyväksytään menoiksi, vaikka ne olisivat aikuisviihdepalvelua ja huomioidaan siis menona toimeentulotuessa.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen odottanut soviteltua päivärahaa jo 3 viikkoa vaikka kaikki liitteet on oikein.Ei siellä ymmärretä,että heidän välinpitämättömyys aiheuttaa suurta vahinkoa ja turvattomuutta!
Luuletko tosiaan, että odotat välinpitämättömyyden vuoksi? Hakemuksia käsitteleviä ihmisiä on vähän ja hakemuksia paljon, eikä ne virkailijat voi 24/7 töissä olla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskujen maksusta voi aina sopia. Puhelin käteen.
Luottotietoja et saa takaisin, mutta hoitamalla velat saat merkinnän, että ne on maksettu.Kyllä se laskujen sopiminen on täysin tuulesta temmattu väite.
Olin 2010 hetken aikaa lomautettuna lomautuksen aikana sattui tulemaan tavallista selvästi suurempi tasauslasku sähköyhtiöstä. Ajattelin soittaa ja pyytää mahdollisuutta maksaa osissa sen ison laskun ettei tule kerralla niin suurta kulua ja rahaa jäisi ruokaankin. Pitkin hampain lisäkulujen kanssa suostuivat siihen että maksan sen kolmessa osassa, mutta niin että kaikkien kolmen laskun eräpäivät oli kuukauden sisällä ennen seuraavan sähkölaskun eräpäivää. Lisäksi tuli helvetinmoinen ukaasi että jos yksikin maksuerä myöhästyy, niin koko lasku menee välittömästi perintään. Normaalisti kyseinen sähkölasku ei pahemmin hätkähtele maksamattomista laskuista, vaan lähettää uuden laskun uudella eräpäivällä.
Yhdenkään firman ei tarvitse antaa päivääkään lisää maksuaikaa. Kyseessä on kuitenkin voittoa tekevä yritys eikä niitä kiinnosta jonkun tavallisen pulliaisen maksuvaikeudet. Ei vaikka siinä lähtisi kuluttajan koko elämä alamäkeen...
Mistä ihmeestä te olette keksinyt että laskijem pitää olla kuukausia myöhässä ennen luottotietojen menemistä? Mulla meinasi mennä luottotiedot kun lasku oli kaksi viikkoa myöhässä. Eikä edes ollut vaan olin malsanut sen vain kaksi päivää myöhässä, firmalta oli vaan jotenkin jäänyt tämä huomaamatta. Mutta tosiaan äkkiä voi lähteä luottotiedot, ei niitä maksumuistutuksiaan tarvi lain mukaan lähettää.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä te olette keksinyt että laskijem pitää olla kuukausia myöhässä ennen luottotietojen menemistä? Mulla meinasi mennä luottotiedot kun lasku oli kaksi viikkoa myöhässä. Eikä edes ollut vaan olin malsanut sen vain kaksi päivää myöhässä, firmalta oli vaan jotenkin jäänyt tämä huomaamatta. Mutta tosiaan äkkiä voi lähteä luottotiedot, ei niitä maksumuistutuksiaan tarvi lain mukaan lähettää.
Niinpä. Esimerkiksi lääkärikulut lähtee ulosottoon yhden muistutusmaksun jälkeen.
Sossu ei todellakaan auta ulosottolaskujen kanssa. Ihan väärää tietoa täällä monilla. Ei niitä kiinnosta vaikka ihmiset joutuisivat kadulle.
Aapee tässä terve.
Kävin tänään selvittelemässä tuota laskua jonka perusteella luottotiedot menneet. Laskun olen siis maksanut. Laskuttanut taho totesi että luottotietomerkintä on virheellinen, minun täytyy pyytää kuitti laskusta ja pyytää että tieto maksusta lähtee myös muille tahoille. Eli todennäköisesti ei jää mitään merkintää yhtään mihinkään, koska olivat sitä mieltä että merkintä on virheellinen. Ei vaikuta se että olen maksanut laskun muutaman päivän myöhässä. Toivottavasti saan nyt putsattua luottotietoni. Kelasotkujen selvittäminen jää huomiselle koska illalle tuli työvuoro enkä jaksa enää pyöritellä noita papereita tänään.
Ainoa neuvo mitä voin antaa on että ÄLKÄÄ LUOTTAKO kelaan, työkkäriin tai muihinkaan verorahoilla pyöritettäviin suojatyöpaikkoihin.
Voidaan sanoa että asioiden sössiminen on AP:n omaa syytä, mutta vain ja ainoastaan siksi että AP oli niin naiivi että meni luottamaan asioidensa hoidon suojatyöläisistä koostuvan, turhanpäiväisen, ja tulevaisuudessa kaatuvan epäviraston käsiin.
Hölmömpi voisi luulla että kun valtio rahoittaa näiden virastojen toimintaa niin siellä myös tehtäisiin tarkkaa työtä mutta totuus on se että algoritmeilla ja tietkoneen valvomilla tiliotteilla voitaisiin hoitaa koko kelan toiminta ja samalla antaa siellä työskenteleville turhakkeille potkut.
Jos menet luottamaan näihin suojatyövirastoihin niin on omaa syytäsi jos saat ongelmia niskaan. Älkää olko kelan asiakkaita, älkää olko työkkärin asiakkaita. Huijatkaa näitä paisuneita verorahasyöppöjä virastoja jos on tarvis, mutta älkää koskaan luottako niihin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulla ole jo ylittynyt omavastuu lääkekuluissa? Nyt saat ne halvemmalla.
Milloinkas ne toimeentulotuet menivätkään Kelalle? Kyllä sinä olet ryssinyt laskujesi kanssa jo pitemmän aikaa, jos Kelan vuoksi nyt ovat luottotiedot menneet.
Ne ei nimittäin lähde sillä, että joku lasku on muutaman viikon myöhässä. Ja ilmeisesti sinulla on ollut noiden "hyväksyttävien" eli toimeentulotukeen oikeuttavien kulujen lisäksi paljon muita laskuja. Sitä on tullut osteltua nettiä, tv-kanavia, vaatteita, meikkejä ym. osamaksulla ja laskulla.
Urpo... Lue edes koko keskustelu ennen kuin kommentoit.
Onkohan kelan työntekijöillä sijoitusvaroja noissa perintöfirmoissa? Tai pikavippifirmoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä ihmettelee miten voi mennä luottotiedot. No ainakin terveyskeskuslaskuista tulee vain yksi muistutuslasku ja sen jälkeen ulosottoon suoraan. Köyhän ei kannata sairastaa.
Luottotietojen menosta oli kyse, eikä ulosotosta! Ne ovat nimittäin aivan eri asioita. Ei mene luottotiedot, jos sopii maksusta ulosoton kanssa vaikka sitten pitemmälläkin ajalla. Useimmat kunnat kyllä laittavat terveyskeskus - ym. suoraan ulosottokelpoiset laskut ensin perintään, ja yleensä aivan turhaan.
Ei pidä paikkaansa. Ainakaan itse en saanut 50 euron laskua siirrettyä edes viikolla kun soitin ulosottoon. Piti sitten leipäjonoon mennä että sain laskun maksettua.
Kuten kirjoitin, ulosottomenot katsotaan toimeentulotuessa hyväksyttäviksi menoiksi, vaikka se alkuperäinen lääkäri- tai muu lasku ei olisi siihen kelvannut aikoinaan.
50 euron laskun olisi voinut maksaa useammassa erässä, mutta sinulla oli ilmeisesti siellä paljon muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan pitää, se laki on tässä. Perintälaki 513/1999:
4 § (18.1.2013/31)
Hyvä perintätapa
Perinnässä ei saa käyttää hyvän perintätavan vastaista tai muutoin velallisen kannalta sopimatonta menettelyä. Perinnässä on suhtauduttava vastuullisesti maksujärjestelyihin. Kuluttajan kannalta sopimattomasta tai hyvän tavan vastaisesta menettelystä säädetään lisäksi kuluttajansuojalain (38/1978) 2 luvussa ja luotonantajan velvollisuuksista kuluttajaa kohtaan maksuviivästystilanteissa kuluttajansuojalain 7 luvun 13 §:ssä.
4 b § (18.1.2013/31)
Maksuvelvollisuuden kiistäminen
Tämän lain mukaista perintää ei saa jatkaa, jos velallinen kiistää maksuvelvollisuutensa.
Perintää saa kiistämisestä huolimatta jatkaa, jos velallinen ei esitä kiistämiselle perustetta tai vetoaa ainoastaan sellaiseen perusteeseen, jolla selvästi ei ole vaikutusta velallisen maksuvelvollisuuteen.
....
5 § (18.1.2013/31)
Maksuvaatimus kuluttajasaatavan perinnässä
Perintätoimintaa ammattimaisesti harjoittavan on periessään kuluttajasaatavaa toisen lukuun tai sille yksinomaan perintätarkoituksessa siirrettyä kuluttajasaatavaa annettava tai lähetettävä velalliselle maksuvaatimus.
Maksuvaatimuksen on oltava kirjallinen. Sen saa kuitenkin toimittaa velalliselle myös muulla pysyvällä tavalla, jos velallinen on saatavan erääntymisen jälkeen nimenomaisesti hyväksynyt saatavaa koskevien tiedonantojen toimittamisen tällä tavalla.
Maksuvaatimusta ei saa antaa tai lähettää ennen kuin velallista on saatavan erääntymisen jälkeen muistutettu saatavasta ja maksumuistutuksen esittämisestä tai lähettämisestä on kulunut vähintään 14 päivää.
...
7 § (18.1.2013/31)
Tratan käyttö
Maksukehotusta, jossa vaaditaan maksua määräajassa uhalla että kehotuksen noudattamatta jättäminen julkaistaan tai merkitään luottotietorekisteriin, (tratta) saa käyttää vain erääntyneen, selvän ja riidattoman saatavan perimiseksi. Suoraan ulosottokelpoista saatavaa pidetään tätä pykälää sovellettaessa riidattomana, jollei velallinen ole tehnyt perustevalitusta tai käyttänyt muuta siihen rinnastettavaa oikeussuojakeinoa.
...
Jos aihe koskettaa tai kiinnostaa enemmän, kannattaa lukea myös sitä koskeva hallituksen esitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on joka kuukausi vaihtuvat tulot, ei ole mitään pysyvää työntantajaa vaan olen tehnyt pieniä työpätkiä milloin mihinkäkin. Välillä olen myös joutunut olemaan sairaslomalla. Minulla on todella korkeat sairauskustannukset ja olen joutunut hakemaan toimeentulotukea melkein joka kuukausi. Kela laskee melkein poikkeuksetta tuet väärin, joitain päätöksiä olen joutunut oikaisemaan useampaan otteeseen. Kun perusosaakaan ei ole laskettu oikein olen joutunut käyttämään rahat ensisijaisesti vuokraan, lääkkeisiin ja ruokaan. Kaikkia laskuja ei ole voinut maksaa ajoissa. Olen monena kuukautena saanut hylätyn päätöksen ja on siis ollut pakko käyttää laskuihin varatut rahat mielummin lääkkeisiin.
Voiko luottotietojen menemistä mitenkään oikaista? Jos olisin saanut kaikki tuet ajallaan en olisi tällaisissa ongelmissa nyt. Minulla ei ole ikinä ennen mennyt luottotietoja enkä tiedä miten ne saa putsattua. Kävin jo sosiaalitoimistossa ja osasivat siellä neuvoa vähän kelan kanssa, totesivat että virheellisiä päätöksiä on monta.
Miksi et lähetä suoraan laskujasi Kelaan ja merkitse, että haluat Kelan maksavan ne? Silloin jos maksu viivästyy, niin Kela kantaa siitä vastuun.
Koska en yksinkertaisesti ole joka kuukausi oikeutettu tukeen, joko kela on laskenut tuet väärin tai sitten olen esimerkiksi tienannut 3 euroa liikaa jonain kuukautena.
Muistin, että sanoit saavasi joka kuukausi toimeentulotukea, mutta nähtävästi muistinkin väärin. Eikö ole mahdollista tehdä työtä vain sen verran, että olet joka kuukausi oikeutettu toimeentulotukeen?
Suomeen pitäisi saada perustulo niin loppuisi tämä tukikikkailu. Ihan järjetöntä että alle tonnilla kuussa elävät joutuvat miettimään tineaako liikaa. Kaiken työn pitäisi aina olla kannattavaa.
EI ikinä perustuloa! Se on 560 euroa kuukaudessa ja mitään muuta ei tipu. Työkuntoisilla ihmisillä se ei ole mikään ongelma kun voi tehdä töitä ja palkan lisäksi saa käteen tuon 560 euroa.
Entä ihmiset jotka ovat nuorena sairastuneet ovat takuueläkkeen sekä eläkkeensaajanasumistuen varassa? He saavat työkyvyttömyyseläkettä n. 760 euroa kuukaudessa + eläkkeensaajan asumistukea. Käteen jää vuokran jälkeen se 500 euroa millä katetaan kaikki muu alkaen lääkkeistä lähtien. Perustulo merkitsee sitä miten ainoa raha minkä saat on tuo 560 euroa kuukaudessa ja se on siinä.
Onhan se hieman omituinen kokeilu ajatellen sitä miten sinä voit töistä tienata 3000 euroa kuukaudessa käteen johon saat vielä 560 euroa extraa! Sitten se työkyvytön menettää rahaa n. 600 euroa kuukaudessa tämän " ihanan" perustulon takia!
Joko keskustelu loppui siihen, kun tuli faktoja lakipykälinä siitä, milloin menee luottotiedot?