Kela sekoili tukien kanssa, luottotiedot meni
Minulla on joka kuukausi vaihtuvat tulot, ei ole mitään pysyvää työntantajaa vaan olen tehnyt pieniä työpätkiä milloin mihinkäkin. Välillä olen myös joutunut olemaan sairaslomalla. Minulla on todella korkeat sairauskustannukset ja olen joutunut hakemaan toimeentulotukea melkein joka kuukausi. Kela laskee melkein poikkeuksetta tuet väärin, joitain päätöksiä olen joutunut oikaisemaan useampaan otteeseen. Kun perusosaakaan ei ole laskettu oikein olen joutunut käyttämään rahat ensisijaisesti vuokraan, lääkkeisiin ja ruokaan. Kaikkia laskuja ei ole voinut maksaa ajoissa. Olen monena kuukautena saanut hylätyn päätöksen ja on siis ollut pakko käyttää laskuihin varatut rahat mielummin lääkkeisiin.
Voiko luottotietojen menemistä mitenkään oikaista? Jos olisin saanut kaikki tuet ajallaan en olisi tällaisissa ongelmissa nyt. Minulla ei ole ikinä ennen mennyt luottotietoja enkä tiedä miten ne saa putsattua. Kävin jo sosiaalitoimistossa ja osasivat siellä neuvoa vähän kelan kanssa, totesivat että virheellisiä päätöksiä on monta.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä ihmettelee miten voi mennä luottotiedot. No ainakin terveyskeskuslaskuista tulee vain yksi muistutuslasku ja sen jälkeen ulosottoon suoraan. Köyhän ei kannata sairastaa.
Luottotietojen menosta oli kyse, eikä ulosotosta! Ne ovat nimittäin aivan eri asioita. Ei mene luottotiedot, jos sopii maksusta ulosoton kanssa vaikka sitten pitemmälläkin ajalla. Useimmat kunnat kyllä laittavat terveyskeskus - ym. suoraan ulosottokelpoiset laskut ensin perintään, ja yleensä aivan turhaan.
Ei pidä paikkaansa. Ainakaan itse en saanut 50 euron laskua siirrettyä edes viikolla kun soitin ulosottoon. Piti sitten leipäjonoon mennä että sain laskun maksettua.
Kuten kirjoitin, ulosottomenot katsotaan toimeentulotuessa hyväksyttäviksi menoiksi, vaikka se alkuperäinen lääkäri- tai muu lasku ei olisi siihen kelvannut aikoinaan.
50 euron laskun olisi voinut maksaa useammassa erässä, mutta sinulla oli ilmeisesti siellä paljon muutakin.
Miksi levität valheellista tietoa, mitä saat siitä itsellesi?
Ulosotossa ei ollut mitään muuta kuin lääkärinlaskuni. Ei hyväskytty pakolliseksi menoksi, ei vaikka yritin saada vielä harkinnanvaraista tukea että sosiaalista luottoa. Tämän asian voit varmistaa minä hyvänsä päivänä suoraan helsingin sosiaaliviranomaisilta.
Huomaa että täällä kommentoi paljon sellaisia jotka eivät ole ikinä joutuneet menemään hattu kourassa kelaan tai sossuun. Ei todellakaan ole itsestäänselvää että mihinkään välttämättömiin kuluihin saisi kovassakaan hätätilassa minkäänlaista apua.
"Mitä ovat suoraan ulosottokelpoiset saatavat?
Julkisyhteisöjen, kuten kunnan ja valtion saatavat, voivat olla lain tai asetuksen nojalla suoraan ulosottokelpoisia. Tämä tarkoittaa sitä, että erääntynyt maksu voidaan periä suoraan ulosottotoimin ilman, että velka on käsiteltävänä tuomioistuimessa. Muiden velkojien, esimerkiksi pankkien, pitää hakea saatavalleen ensituomio ennen kuin velka voidaan jättää ulosoton perittäväksi.
Suoraan ulosottokelpoisia maksuja ovat mm. pysäköintivirhemaksut, joukkoliikenteen tarkastusmaksut, televisiomaksut, elatusapumaksut ja erilaiset verot."
Vierailija kirjoitti:
Eikö todellakaan ole ketään sukulaista joka voisi auttaa tuollaisissa tilanteissa kun ei ole rahaa ,Suomalaiseen kulttuuriin ei näköjään kuulu auttaa sukulaisia jos hädässä vaan maksajaa haetaan KELA:sta tai sossun luukulta.
Oletko kuullut hyvinvointiyhteiskunnasta? Se tarkoittaa sitä että myös niitä autetaan jotka eivät ole sattuneet rikkaaseen sukuun. Tai ainakin pitäisi auttaa...
Lääkärilaskut voi mennä perintään suoraan yhden muistutuslaskun jälkeen. Sama koskee myös esim päiväkotilaskuja.