Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela sekoili tukien kanssa, luottotiedot meni

Vierailija
29.07.2017 |

Minulla on joka kuukausi vaihtuvat tulot, ei ole mitään pysyvää työntantajaa vaan olen tehnyt pieniä työpätkiä milloin mihinkäkin. Välillä olen myös joutunut olemaan sairaslomalla. Minulla on todella korkeat sairauskustannukset ja olen joutunut hakemaan toimeentulotukea melkein joka kuukausi. Kela laskee melkein poikkeuksetta tuet väärin, joitain päätöksiä olen joutunut oikaisemaan useampaan otteeseen. Kun perusosaakaan ei ole laskettu oikein olen joutunut käyttämään rahat ensisijaisesti vuokraan, lääkkeisiin ja ruokaan. Kaikkia laskuja ei ole voinut maksaa ajoissa. Olen monena kuukautena saanut hylätyn päätöksen ja on siis ollut pakko käyttää laskuihin varatut rahat mielummin lääkkeisiin.

Voiko luottotietojen menemistä mitenkään oikaista? Jos olisin saanut kaikki tuet ajallaan en olisi tällaisissa ongelmissa nyt. Minulla ei ole ikinä ennen mennyt luottotietoja enkä tiedä miten ne saa putsattua. Kävin jo sosiaalitoimistossa ja osasivat siellä neuvoa vähän kelan kanssa, totesivat että virheellisiä päätöksiä on monta.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole saanut maksusitoumusta apteekkiin?

Parina kuukautena sain. Mutta nyt taas tullut hylättyjä päätöksiä, niin en saa maksusitoumustakaan. Välillä menee yli 100 euroa yhdellä apteekkireissulla. Valitettavasti lääkkeitäni ei voi edes vaihtaa halvempiin lääkkeisiin, kun niitä ei ole. Aiemmin on kokeiltu vähän samantyyppisesti vaikuttavia eri lääkkeitä mutta niillä ei olllut riittävä hoitovaste, olin koko ajan kipeänä.

Vierailija
22/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täydet sympit ap.lle. onneksi ei ole ollut oma lehmä ojassa kun olen noita joutunut selvittelemään vaan äitini juttuja. Ei ole helppoa ei, ei nuo sosiaaliviranomaisetkaan pysy enää perässä joten apua on turha mistään odotella.

Ihmisen asiat menee hetkessä sekaisin kun touhuaa kuukauden asioita pienillä rahoilla ja kaksi virastoa touhuaa perätoukuria. Kamalaa.

Kenenkään luottotiedot eivät mene kuukaudessa tai edes kahdessa. Laskun täytyy olla likimain puoli vuotta myöhässä ennen kuin se menee ulosottoon. Senkin voi välttää, kun ajoissa sopii maksujärjestelyistä. Ei ole minkään viraston vika, jos luottotiedot saa menemään. Se on ihan oma vika. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on joka kuukausi vaihtuvia tuloja, niin laskelma on vaikea saada kerralla kuntoon. Kelassa ansiotulot lasketaan edellisen kuukauden tulojen mukaan, jotta ne tulee huomioitua oikein. Kun toimitat edellisen kuukauden tiliotteen ja palkkakuitit hakemuksen yhteydessä, laskelma tulee kerralla kuntoon. Oletko siis siis itse huolehtinut liitteet oikein? Ja miten perusosa on laskettu väärin? Niitä kun ei montaa vaihtoehtoa ole?

Ei se ihan niin yksinkertaista ole. Sähkö, vuokra, kotivakuutus ja sairauskulut pitää olla maksettuna ennenkuin kela maksaa mitään.

Järjestelmä on kankea ja vaikea kun pitää pienien tulojen kanssa pelata.

Sossu hoitaa sitten muut jotka jää kelan laskelmista pois.

T. Toinen joka oli kk rahatta.

Otappa selvää vielä uudemman kerran. Laskujen ei tarvitse olla maksettuna. Voit toimittaa ne laskut sen hakemuksen kanssa samassa, niin Kela maksaa ne jos sinulla siihen oikeus on.

Vierailija
24/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on joka kuukausi vaihtuvia tuloja, niin laskelma on vaikea saada kerralla kuntoon. Kelassa ansiotulot lasketaan edellisen kuukauden tulojen mukaan, jotta ne tulee huomioitua oikein. Kun toimitat edellisen kuukauden tiliotteen ja palkkakuitit hakemuksen yhteydessä, laskelma tulee kerralla kuntoon. Oletko siis siis itse huolehtinut liitteet oikein? Ja miten perusosa on laskettu väärin? Niitä kun ei montaa vaihtoehtoa ole?

Tiliotteet ja palkkakuitit on olleet kunnossa. Tätä se sossukin ihmetteli, että miten näiden tietojen perusteella voidaan tehdä väärä päätös. Aivan selkeästi on näkynyt tulot ja menot ihan tiliotteessakin. Välillä olen joutunut jotain kuittia odottelemaan ja sen takia viivästynyt päätös. Mutta useimmiten ollut kelan moka, esimerkiksi joku kertaluotoinen keikka on huomioitu laskelmassa jatkuvana työnä, aivan kuin minulla olisi se sama työ joka kuukausi samaan aikaan! Vaikka jokaiseen hakemukseen kirjoittanut että vakituista työtä ei ole ja tulot vaihtuu joka kuukausi.

Vierailija
25/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne luottotiedot hetkessä mene, laskut pitää jättää maksamatta kuukausiksi. Mikset tehnyt maksusuunnitelmaa laskuttajien kanssa ja selvitellyt asioita Kelan kanssa jo aiemmin?

Kyllä minä siellä kelassa olenkin ravannut... Yhden kuukauden päätöstä oikaistaan nyt kolmatta kertaa. Ulosotto ei suostunut mihinkään maksusuunnitelmaan. 

Vierailija
26/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen odottanut soviteltua päivärahaa jo 3 viikkoa vaikka kaikki liitteet on oikein.Ei siellä ymmärretä,että heidän välinpitämättömyys aiheuttaa suurta vahinkoa ja turvattomuutta!

Vierailija
27/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi kunnan sosiaalitoimesta on mahdollista saada harkinnanvaraista toimeentulotukea, jotta välttämättömät menot saa maksettua jos päätös viivästyy. 

Eiks tää homma siirtynyt vuoden vaihteessa Kelalle? 

Vierailija
28/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelahan laskee nykyään perustoimeentulon, vuokra, välttämätön vakuutus, sairauskulut ja sähkö. Loput haetaan sossusta.

Noihin kuluihin minä olen kelasta sitä tukea hakenut, mutta tuet on melkein joka kuukausi laskettu väärin. Siksi siellä sossussa kävin, että mitä ihmettä nyt. Täytyy tehdä vielä yksi oikaisu ja jos se ei auta sitten hakea sossusta harkinnanvaraista tukea vuokraan, sähkölaskuun, ruokaan, terveyskuluihin.

Vierailija
29/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä396 kirjoitti:

Mikset ole anonut noille laskuille maksuailaa vaan jättänyt maksamatta ilmoittamatta? Luottotiedot ei ihan mene vaan siitä että on jättänyt kerran laskun maksamatta ja saa muistutuksen. Vaan pitää olla jo tovi maksamatta. Ei missään välissä tullut mieleen soittaa ja sopia maksusuunnitelmaa tai anoa lisäaikaa?

Ulosottoon ei saanut lisäaikaa. Muita maksuja olen lykännyt parhaani mukaan, mutta joskus nekin pitää pystyä maksamaan...

Vierailija
30/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne luottotiedot hetkessä mene, laskut pitää jättää maksamatta kuukausiksi. Mikset tehnyt maksusuunnitelmaa laskuttajien kanssa ja selvitellyt asioita Kelan kanssa jo aiemmin?

Kyllä minä siellä kelassa olenkin ravannut... Yhden kuukauden päätöstä oikaistaan nyt kolmatta kertaa. Ulosotto ei suostunut mihinkään maksusuunnitelmaan. 

No ei ulosotto suostukaan, mutta niin kuin monet ovat todenneet, laskut eivät mene sinne kuin useiden kuukausien päästä. Sinulla olisi ollut hyvin paljon aikaa sopia maksujärjestely alkuperäisen laskuttajan tai viimeistään perintätoimiston kanssa. Suoraan sanottuna siis ihan omaa syytäsi, että olet päästänyt laskut ulosottoon asti.  

Vierailija
31/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi kunnan sosiaalitoimesta on mahdollista saada harkinnanvaraista toimeentulotukea, jotta välttämättömät menot saa maksettua jos päätös viivästyy. 

Eiks tää homma siirtynyt vuoden vaihteessa Kelalle? 

Kela hoitaa vain perustoimeentulotuen. Harkinnanvarainen haetaan edelleen kunnalta.

Vierailija
32/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

Merkinnät pitäisi nollaantua automaattisesti ajanmyötä, ainakin minulla niissä lukee poistumis pvm kun olen saanut kaikki maksettua mutta kyllä ne sua vuosia vielä kiusaa

Juu ilmeisesti näkyy seuraavat 2 tai kolme vuotta. En kyllä yhtään olisi kaivannut tällaista elämänhankaloittamista tässä vaiheessa. Saatan joutua muuttamaan jos saan jostain vakkarityön ja se ei kyllä onnistu jos ei luottotietoja, koska ei kukaan vuokraa asuntoa luottotiedottomalle.

Vierailija
33/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ihan niin yksinkertaista ole. Sähkö, vuokra, kotivakuutus ja sairauskulut pitää olla maksettuna ennenkuin kela maksaa mitään.

Jep se on just näin, kun köyhyys on pitkittynyt ei yhtäkään laskua pysty maksamaan siinä kuussa kun se tulee. Vaan pitää odottaa seuraavaa tukipäivää ja priorisoida minkä laskun maksaa tällä kertaa ja minkä jättää maksamatta. Jos joku lasku on mennty perintään tai ulosottoon ei siihen saa tukia. Ja jos joku lasku on tullut sellaisessa kuussa jolle ei ole toimeentulotukea myönnetty ei sitä myöskään huomioida välttämättömänä kuluna vaikka olisikin sähkölasku tms.

Vierailija
34/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

m85 kirjoitti:

Merkinnät pitäisi nollaantua automaattisesti ajanmyötä, ainakin minulla niissä lukee poistumis pvm kun olen saanut kaikki maksettua mutta kyllä ne sua vuosia vielä kiusaa

Juu ilmeisesti näkyy seuraavat 2 tai kolme vuotta. En kyllä yhtään olisi kaivannut tällaista elämänhankaloittamista tässä vaiheessa. Saatan joutua muuttamaan jos saan jostain vakkarityön ja se ei kyllä onnistu jos ei luottotietoja, koska ei kukaan vuokraa asuntoa luottotiedottomalle.

Olet oikeassa siinä, että luottotietojen menetys hankaloittaa montaa asiaa. Ei se asumista kuitenkaan estä. Muuten olisi Suomessa todella paljon nykyistä enemmän asunnottomia. 

Vierailija
35/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö todellakaan ole ketään sukulaista joka voisi auttaa tuollaisissa tilanteissa kun ei ole rahaa ,Suomalaiseen kulttuuriin ei näköjään kuulu auttaa sukulaisia jos hädässä vaan maksajaa haetaan KELA:sta tai sossun luukulta.

Vierailija
36/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep se on just näin, kun köyhyys on pitkittynyt ei yhtäkään laskua pysty maksamaan siinä kuussa kun se tulee. Vaan pitää odottaa seuraavaa tukipäivää ja priorisoida minkä laskun maksaa tällä kertaa ja minkä jättää maksamatta. Jos joku lasku on mennty perintään tai ulosottoon ei siihen saa tukia. Ja jos joku lasku on tullut sellaisessa kuussa jolle ei ole toimeentulotukea myönnetty ei sitä myöskään huomioida välttämättömänä kuluna vaikka olisikin sähkölasku tms.

Miten paljon teille niitä laskuja oikein tulee, kun noin hankalaa on?

Valtaosa peruselämiseen kuuluvista laskuistahan kuuluu toimeentulotuen piiriin ja ne voi lähettää suoraan Kelaan. Edellistä hakemusta on mahdollista täydentää jälkikäteen, jos vaikka sähkölasku tulee vasta päätöksen jälkeen. Ei sen nyt niin vaikeaa pitäisi olla. 

t. itsekin toimeentulotukiasiakas 

Vierailija
37/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasku. Muistutus. Uhkaus. Perintätoimiston kirje. Perintätoimiston muistutus. Perintätoimiston uhkaus. Ulosottoviraston kirje. Ulosottoviraston uhkaus. Ulosotto ja luottotiedot.

Aika monta vaihetta, joten höpöhöpö.

Alle puolessa vuodessa meni luottotiedot. Lasku tuli helmikuussa ja helmikuun tuet laskettiin väärin. Maaliskuun tukihakemus hylättiin. Huhti- ja toukokuussa sain tukea, maksoin mm vuokrarästit maaliskuulta. Kesäkuun tuki laskettiin väärin. Heinäkuun tukihakemus hylättiin.

Voin sanoa että se tapaamani sossutyöntekjiä oli "hieman" ihmeissään tästä sotkusta.

Vierailija
38/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö todellakaan ole ketään sukulaista joka voisi auttaa tuollaisissa tilanteissa kun ei ole rahaa ,Suomalaiseen kulttuuriin ei näköjään kuulu auttaa sukulaisia jos hädässä vaan maksajaa haetaan KELA:sta tai sossun luukulta.

Kaikilla ei ihan oikeasti ole sellaisia sukulaisia, jotka voisivat auttaa. Itselläni esimerkiksi ainut sukulainen, jonka kanssa olen tekemisissä on äitini. Hän elää pienellä eläkkeellä. Ei siitä liikene rahoja minun auttamisekseni. Hyvä kun saa omat kulunsa katettua. Olen ollut siinä mielessä onnekas, että tukiasiani on aina hoidettu ajoissa, joten en ole pulaan joutunutkaan. Jos joutuisin, se olisi nimenomaan Kela tai sossu, josta apua hakisin. Ei ole muuta vaihtoehtoa.

Vierailija
39/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi oikaista, ei ole eka kerta kun Kela ryssii ihmisten elämän.

Tiedätkö miten se tapahtuu? Osaatko neuvoa? Maanantaina ei näillä näkymin ole töitä joten ajattelin mennä seuraavan kerran selvittelemään luukulle asioita...

Luottotietomerkinnän pystyy oikaisemaan vain se taho halutessaan, joka sen luottotietomerkinnän on laittanut. Yleensä eivät halua sitä poistaa ellei kyse ole selkeästä virheestä. Koska tämä on Suomi: kaikkea muuta saat mokata, tappaa ja raiskata ja hyväksikäyttää, mutta raha-asiat on Suomessa jokseenkin pyhää. Ota yhteyttä luottotietomerkinnän aiheuttaneeseen tahoon, selitä tilanne ja pyydä oikaisua.

Vierailija
40/85 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m85 kirjoitti:

Olet oikeassa siinä, että luottotietojen menetys hankaloittaa montaa asiaa. Ei se asumista kuitenkaan estä. Muuten olisi Suomessa todella paljon nykyistä enemmän asunnottomia. 

Kyllä se hankaloittaa kun asun pk-seudulla ja täällä on alani töitä kaikista eniten. Eli jos joudun johonkin lähikuntaan tai lähiseudulle muuttamaan työn perässä niin se tulee olemaan todella hankalaa, on niin kova asuntopula nytkin.