Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä olisi parhaat vinkkisi lihavalle, joka haluaa laihtua paljon ja pysyvästi?

Vierailija
28.07.2017 |

Siinäpä se kysymys oli. Mitkä ovat sinun mielestäsi avainasiat pysyvään painonhallintaa, mistä lähtisit asiaa lähestymään?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, mitkä sen lihavan sudenkuopat on eli millä ne kilot on tulleet.

Vierailija
2/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, mitkä sen lihavan sudenkuopat on eli millä ne kilot on tulleet.

Siinäkö kaikki mitä tältä palstalta saa irti, kun asioikseen vinkkejä kysytään? Ei sillä, oikeassahan sinä olet! Mutta noissa lihavienmollausketjuissa annetaan ymmärtää että asia on niin yksinkertainen, niin olisi luullut palstalta löytyvän jonkun patenttiratkaisun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoskoko, ateriarytmi, veden juonti. Itse yritän tällälailla tehdä elämäntapamuutosta...tai siis palata entiseen malliin..sen luonnistumista opettelen vasta ekaa viikkoa punnitsemalla ruuat ja laittamalla kaiken valmiiksi seuraavaa päivää varten tuon Jutan Go Fat Go-ohjeiden mukaan. Eipä eroa yövuorojen eväistä pari vuotta taaksepäin ajateltuna, ettei ole niin vieraan oloinen tyyli jotta tämä menis puihin heti tämän ekan viikon jälkeen tämä mun dieettini. Karistettavaa on 19kg.

Vierailija
4/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihda kalja kirkkaaseen

Vierailija
5/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyötyliikunta. Älä käytä hissiä, vaan kävele rappusia (ainakin 1-4 kerrosta). Kulje lyhyet matkat (0-3 km) kävellen tai pyörällä. Jos mahdollista, kulje myös vähän pitempi työmatka pyörällä, tai käytä julkisia ja jää pysäkillä aiemmin pois. Kanna ostoksesi ja shoppaile mieluummin livenä kuin netissä door-to-door. En lupaa ihmeitä, mutta tällaiset asiat kannattaa ottaa osaksi elämää. t. Erittäin laiska ja hoikka

Vierailija
6/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännölliset ruoka-ajat ja kohtuulliset annoskoot. Säännöllinen ruokailu pitää huolen siitä, että ei tarvitse yhdelläkään aterialla syödä itseään nurin.

Vierailija
7/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoni on edetä hitaasti, pienin askelin. Läskit tuskin kertyi viikossa tai parissa, ei siis pidä toivoakkaan että ne lähtisi muutamassa kuukaudessa pois. Elämänhallintaa, aikataulutusta ja pikkuhiljaa uuden toimintatavan omaksumista. Myös pienet herkkuhetket kuuluu laihtumisprosessiin. Kehottaisin lisäämään hyvien ruokien määrää ruokavalioon, ne syrjäyttää herkut

Vierailija
8/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapeutin ohjeet olivat:

1) kasvisten runsas käyttö

2) ateriarytmi

Hänen mukaansa nämä ovat avain kaikkiin niihin herkutteluihin, pohjattomaan nälkään, mielitekoihin, iltamussutukseen, verensokerin heilahtelujen aiheuttamaan nopeaan nälän palaamiseen jne. Myös lihavuusasiantuntija Patrik Borg kirjoittaa että ilman kasvisten runsasta käyttöä homma on aika varmasti tuhoon tuomittu.

Lisäksi tunnesyöpölle:

3) harrasta _hyvältä_ tuntuvaa liikuntaa (sillä lievitetään stressiä suklaansyönnin sijaan ja se korjaa aivojen mielihyväratoja siinä missä ylensyönti turruttaa)

Miltä tämä kuulostaa palstalaisista? Kasviksia ei mainittu ainakaan näissä vastauksissa, moni keskittyi laadun sijasta määrään. Paitsi kalja kirkkaaseen ja viimeinen vastaaja :D

Vierailija
9/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseksi muuttaminen. Tää on sitten loppuelämän projekti eikä mikään kuuri.

Vierailija
10/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemusterapeutin ohjeet olivat:

1) kasvisten runsas käyttö

2) ateriarytmi

Hänen mukaansa nämä ovat avain kaikkiin niihin herkutteluihin, pohjattomaan nälkään, mielitekoihin, iltamussutukseen, verensokerin heilahtelujen aiheuttamaan nopeaan nälän palaamiseen jne. Myös lihavuusasiantuntija Patrik Borg kirjoittaa että ilman kasvisten runsasta käyttöä homma on aika varmasti tuhoon tuomittu.

Lisäksi tunnesyöpölle:

3) harrasta _hyvältä_ tuntuvaa liikuntaa (sillä lievitetään stressiä suklaansyönnin sijaan ja se korjaa aivojen mielihyväratoja siinä missä ylensyönti turruttaa)

Miltä tämä kuulostaa palstalaisista? Kasviksia ei mainittu ainakaan näissä vastauksissa, moni keskittyi laadun sijasta määrään. Paitsi kalja kirkkaaseen ja viimeinen vastaaja :D

Ei toiminu mulla. T:9

Vierailija
11/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienennä annoskokoja. Älä napostele..korkeintaan kiljuvaan nälkään (aterioiden välillä) joku pieni hedelmä tai jugurtti. Alkuun tuntuu, että olisi koko ajan nälkä, mutta se menee ohi ja huomaatkin, että kyllähän sitä jaksaakin pienemmillä annoksilla ihan hyvin.

Suunnittele koko viikon ruoat ja osta ne kerralla. Äläkä kanna rahaa mukana, jottet sorru ylimääräisiin herkkuihin.

Pikkuhiljaa lisää liikuntaa. Vaikka pieni kävelylenkki silloin tällöin..alkuun vaikka kerran tai kaksi viikossa. Tekee hyvää mielelle. Kun saa sen liikunnanjälkeisen hyvänolon tunteen niin kohta huomaatkin haluavasi harrastaa enemmän liikuntaa.

Aloita hyvin hitaasti ja rauhallisesti.

Vierailija
12/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Säännöllinen, tasainen ateriarytmi. 5 kohtuullisen kokoista ateriaa päivässä: aamiainen, välipala, lounas, välipala, illallinen, iltapala. Verensokeri ei heittele eikä tule nälkävelkaa.

-tarpeeksi kasviksia ja hedelmiä. Ideana on, että jos oikeasti syö sen +600grammaa kasviksia/hedelmiä päivässä, niin kaloripitoista ruokaa tulee pakostakin syötyä vähemmän. Lisäksi "lisää rehuja" on helpompi muistaa kuin kaikkien mahdollisten ruokien kalorimäärät ja annoskoot. Itsellä toimii sääntö että joka aterialta pitää löytyä kasvista tai hedelmä. 

-Liikunta osaksi elämää, mutta omaan tahtiin ja oman kunnon mukaan. Ei mitään älytöntä hikikuuria jos ei ole tottunut liikuntaan, siinä voi pahimmassa tapauksessa loukata itsensä ja useimmat kyllästyvät rääkkiin nopeasti. Vesiliikuntaa, kävelyä/sauvakävelyä, kevyttä lihaskuntoliikuntaa, arkiliikuntaa. Tavoite on tehdä liikunnasta säännöllistä, ei polttaa jumalattomasti kaloreita

-Pyrkimys kohtuulliseen herkutteluun mutta niin että epäonnistumisesta ei rangaista. Lihavalla on tosi usein mustavalkoinen suhde herkkuihin, se pitäisi saada "neutraloitua". Yleensä laihtumisen isoin este ei kuitenkaan ole herkuttelu vaan herkuttelun taustalla olevat asiat kuten masennus, se että ruoka on elämän isoin ilonaihe, huono ateriarytmi jossa päivän alkupuolella syödään liian vähän tai epätasaisesti.

Tähän liittyen järjen käyttö: ei kukaan liho reilusti sillä että syö ihan liikaa 5 päivänä vuodessa. Joten muutaman kerran vuodessa voi herkutella kunnolla- tärkeämpää on korjata arki terveelliseksi.

-Kuuriajattelu hiiteen. Kuurilla voi saada nopeasti muutaman kilon pois, mutta kun elämäntapoja ei ole korjattu, ne tulevat takaisin korkojen kera. Bonuksena jojottelulla saa aineenvaihdutansa sekaisin mikä myös altistaa lihomiselle. 

-Kärsivällisyys ja sitkeys aloittaa uudestaan repsahdusten jälkeen. Muista että pieni edistys on parempi kuin ei edistystä, ja paikallaan jumitus on parempi kuin takapakki. 

13/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse painiskelen kanssa paino ongelmien kanssa, olen 29v ja oikeastaan koko ikä on ollut ongelmia ylipainon kanssa. Parhaimmillaan olen painanut 130kg (mies siis). Niin paljon, että olen ollut täysin kyllästynyt siihen mitä peilistä näen ja siihen miten huonosti vaatteet istuvat päälleni ja miten vaikea hyvää vaatetta on löytää.

Oma kompastuskivi on aina ollut se, että haluan nopeita tuloksia ja olen hirveän mukavuuden haluinen. Minulle siis sopivat huonosti mitkään pikadieetit ja vyönkiristys kuurit. Tämmöiset eivät koskaan minulla toimineet. En halua syödä vuoden vain jotain salaattia ja ituja.

Vuonna 2015 siis ymmärsin, että olen nyt 10 vuotta taistellut saman ongelman kanssa ja päätin että asiaan on tultava muutos. Sanoin itselleni, että aika on MINUN puolellani tässä asiassa. Joten päätin, että painonpudotuksella EI OLE kiire. Minun keho ei välitä siitä, jos syön herkkuja milloin haluan. Keho ei pistä siitä pahakseen eikä painonpudotus siihen kaadu. Se vain viivästyy. Sanoin siis itselleni, että jos nyt aloitat liikunnan ja terveellisten ruokien syömisen oikeaoppisesti, niin paino kyllä putoaa ajan kanssa. Ja jos haluat jossain siinä välillä ottaa rennommin ja syödä mitä haluat, niin senkus teet. Ainoa asia mistä pitää huolehtia on se että se syöminen ja herkuttelu ei jatku niin, että paino lähtee uudestaan nousuun. Ihmisen mieli luo näitä mielikuvia, että jos nyt herkuttelen, niin koko projekti menee pieleen ja keho ja aineenvaihdunta menee sekaisin yms. Painonputoaminen pysähtyy ja kaikki työ mennyt hukkaan ja muuta vastaavaa. Mutta keho ei siitä välitä. Painonpudotus toki keskeytyy ja "viivettä" ehkä tulee päivä tai pari sen mukaan kun syöty ruoka imeytyy, mutta se siitä. Mikään ei mene sekaisin eikä aineenvaihdunta häiriöydy.

Nyt 2 vuotta myöhemmin painoa on lähtenyt noin 30kg ja homma jatkuu edelleen. Liikuntaa olen harrastanut koko tämän ajan ja se on ikäänkuin tullut jo osaksi elämäntapaa ja on vaikuttanut huomattavasti yleiskuntoon (lenkkeily ja kuntosali). Jotkut voivat sanoa että hoitivat saman homman puolessa vuodessa mutta en välitä siitä.

14/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisten lisääminen.

Alkuun vaikka kaavamaisesti joka päivä sama setti kiertäen:

100 gr kutakin:

porkkana, parsakaali, mustikka, tomaatti ja keltainen paprika

Kukkakaali, mansikka, ananas, kurkku ja

sipuli

Heti kun jaksaa voi tehdä sekoituksia mutta noin pääsee alkuun. Hyvää safkaa tulee paljon ja se alkaa syrjäyttää huonoa ruokaa.

Vierailija
15/38 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittäisin, onko kehossa candida albicansin liikakasvu vai ei. Suurimmalla osalla jojoilijoista on sekä ylipäätään ylipainoisista ja etenkin heillä, jotka eivät onnistu pudottamaan painoa.

Vierailija
16/38 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioi ihan kaikki, jopa se kun lorautat aina kahvikupposeen maitotilkan useamman kerrran päivässä voi äkkiä kerryttää kalorisaldoasi huomaamatta.

Paluita menneeseen ei ole. Et voi siis ajatella että nyt vähän kituutan ja sitten taas saan syödä. Jos alat syöpöttelemään niin se voi nopeasti johtaan taas uuteen kierteeseen ja painosi palaa takaisin. Asennoidu siihen että uusian ruokamäärien noudattamisen tulee olla kuta kuinkin lopullilsta mikäli haluat pysyä myös jatkossa hoikemmassa kunnossa.

Vierailija
17/38 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ihmedieettejä! Tee vain sellaisia muutoksia ruokailu- ja liikuntatottumuksiisi, joista voit kuvitella pitäväsi kiinni lopun elämääsi.

Ja voin kertoa, että kannattaa. Mulla on nykyään sellainen terveellinen ruokavalio, mikä sopii mulle, ja painoindeksi 22 ja olo on mielettömän hyvä!

Vierailija
18/38 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi se liikuntalaji, josta pidät ja nautit, ja harrasta myös liikuntaa monipuolisesti.

Kun olet saavuttanut tavoitepainon, muista, että energiantarve on pienempi kuin lihavana. Opettele syömään vähemmän kaloreita siis.

Seuraa painoa esim kerran viikossa myös normaalipainoisena, siinä vaiheessa on helpompi tehdä toimenpiteitä, jos paino lähtee ylöspäin.

Vierailija
19/38 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puhu sukulaisillesi ja ystävillesi mitään siitä että olet laihduttamassa tai millään erikoisemmalla ruokavaliolla. Kulttuurissamme se vain johtaa siihen että kaikki aloittavat painostamaan sinua syömään "normaalisti" , eli liikaa ja hokevat sinulle että et ole lihava vaikka olisit ylipainoinen tai sinulla olisi selvästi vatsamakkaraa. Jos sinulla on muutenkin ongelmia syömisen kanssa ja olet juuri aloittanut uuden elämäntavan niin painostus voi herkästi suistaa sinut luopumaan kaikesta ja jatkamaan sitä syömistä joka teki sinut lihavaksi.

Oman kokemuksen mukaan siis helpompaa itselle kun pitää vaan omaana tietonaan ja sitten teeskentelee ettei ole huomannutkaan painon lähtemistä, eikä tiedä miksi se on tippunut.

Vierailija
20/38 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punnitset painosi joka aamu. Jos painoa tullut lisää eilisestä niin tiukka dieetti päiväksi. Ja paljon liikuntaa. Ei pääse paino nousemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä