Vääntäkää rautalangasta, mitä hyödyn etukäteen tehdystä matkatavaraselvityksestä
Selvitys tehty. Sen jälkeen jonotat laukkuihin kiinnitettäviä tarroja. Viet laukut drop in-pisteeseen. Tähän asti o.k.
Lähtöä ennen jonotus taas matkatavaraselvitykseen saadakseni liput.
Missä kohden säästän aikaa/vaivaa? Ainoaastaan jonottaessani matkatavaraselvitykseen minulla on mukanani vain käsimatkatavarat, mikäli olen tiputtanut laukut drop inniin. Pieni helpotus sekin toki.
Pienemmällä vaivalla otan ruumaan menevät laukut matkatavaraselvitykseen , eikä tarvitse itse askarrella niitten matkalaukkuihin kiinnitettävien teippien kanssa.
Miten te koette asian. Itse tosin matkustan vain kolmen kuukauden välein talviaikaan, en joka viikko.
Kommentit (6)
Saiko kentällä automaateista liimattavat laput matkalaukkuihin, jollain kentällä on saanut. Oli kätevää, eikä tarvinnut jonotella.
Jono kulkee nopeammin, kun kaikki ovat itse kiinnittäneet laukkutarrat. Mutta drop-on on harvassa paikassa, Hki-Vantaalla on. Silloin ainoa hyöty on, että olet tsekannut itsesi etukäteen lennolle ja saanut istumapaikan ja ehkä muuttanutkin sitä. Myöhemmin hyvöt paikat ovat menneet.
Riippuu lennon ajankohdasta ja lentokentästä/lentoyhtiöstä kannattaako. Itse teen lähtöselvityksen etukäteen nykyään aina, sillä käy helposti esim. Finnair sovelluksen tai yhtiön nettisivujen kautta, jolloin saa yleensä paremmat paikatkin.
Joskus bagdrop:iin ollut yhtä pitkät jonot kuin lähtöselvitykseen, mutta useimmiten mennyt todella nopeasti. Eikä lippuja tarvitse nykyään enää erikseen jonottaa, kun saat sähköisen boarding pass:n suoraan puhelimeesi tai tulostettua sen itse lähtöselvityslaitteesta samalla kun laukkuun kiinnitettävän lapunkin.
Jos matkustat pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa ja teet lähtöselvityksen etukäteen, ja saat boarding passin puhelimeesi, ei tarvitse kentällä jonottaa kuin turvatarkastukseen. Jos ei omista älypuhelinta, voi kortin tulostaa kentällä lähtöselvityslaitteesta, joihin ei yleensä ole juuri jonoa. Näin siis Helsinki-Vantaalla, kaikilla kentillä ulkomailla ei onnistu.
Nykyään kun automaatilla otetaan joka tapauksessa tagit matkalaukkuihin, ei etukäteen netissä tehdystä läjåhtöselvityksestä ole enää mitään hyötyä. Ja mitä tulee jonotukseen, še tulee olemaan, ellei ole jo, baggage dropissa ihan yhtä pitkä kuin lähtöselvityksessäkin. Lisääntyvän automaation ja itsepalvelun tarkoituksena ei ole nopeuttaa prosessia, vaan vähentää siinä työskentelevän henkilökunnan määrää.
Drop-iniin on lyhyemmät jonot.