Muita opettajia joita masentaa työhönpaluu?
Kohta alkaa viimeinen kokonainen lomaviikko. En kestä. Taas pitää jaksaa kokonainen vuosi sitä jokapäiväistä hälinää. Lapset/teinit ovat joka vuosi levottomampia. Vielä 10-15 vuotta sitten oli hieman helpompaa. Masentaa.
Kommentit (461)
Keskittykää olennaiseen opetuksessa. Kaikkeaa turhaa nippelitietoa ei kannata ulkoa opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Herää kyllä epäilys, että opettajiksi haluavat myös haluavat ne pitkät kesälomat.
Itsellä tuttu joka teki ensin kolme lasta ja piti kaikki perhelomat ja sen jälkeen onkin kesät kotona lasten kanssa.
Miten niin herää epäilys? Luulisi sen olevan ihan selvää, että se on se ainoa porkkana, joka saa korkeakoulutetun ihmisen opettajaksi suomalaiseen nykykouluun.
Epäilys kyllä välillä herää, että pitäisikö sittenkin vielä tempaista ja vaihtaa alaa, mutta kun ikä alkaa olla lähempänä viittä-, kuin neljääkymppiä, niin kai tässä katkeraan loppuun asti lusitaan. Näillä näkymin, jos elinpäiviä riittää jättäydyn kylläkin pois viimeistän 10 vuoden päästä. Velat on kuitattu ja nyt vähän säästetään. Loppu elannosta sitten vaikka käpyjä keräämällä, mutta ei tätä yli viisvitosena enää jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja illat ja viikonloput kuluvat töitä tehtäessä. Samoin syysloma ja hiihtoloma. Tiedoksi teille, jotka haikailette lomailua. Teen lukuvuoden aikana lomapäivien työt ennakkoon. Lukukausien lopussa olen aivan puhki.
Hmm...olisi kiva olla kärpäsenä katossa, kun opettajat tekevät töitä iltaisin, viikonloppuisin, lomina...Toisaalta sen ymmärtää, miksi viimeistään puolelta päivin perjantaina on kiire sinne kotiin "kokeita korjaamaan".
Gonamies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää kyllä epäilys, että opettajiksi haluavat myös haluavat ne pitkät kesälomat.
Itsellä tuttu joka teki ensin kolme lasta ja piti kaikki perhelomat ja sen jälkeen onkin kesät kotona lasten kanssa.
Miten niin herää epäilys? Luulisi sen olevan ihan selvää, että se on se ainoa porkkana, joka saa korkeakoulutetun ihmisen opettajaksi suomalaiseen nykykouluun.
Epäilys kyllä välillä herää, että pitäisikö sittenkin vielä tempaista ja vaihtaa alaa, mutta kun ikä alkaa olla lähempänä viittä-, kuin neljääkymppiä, niin kai tässä katkeraan loppuun asti lusitaan. Näillä näkymin, jos elinpäiviä riittää jättäydyn kylläkin pois viimeistän 10 vuoden päästä. Velat on kuitattu ja nyt vähän säästetään. Loppu elannosta sitten vaikka käpyjä keräämällä, mutta ei tätä yli viisvitosena enää jaksa.
Jää vaan heti pois. Jos säästöjäkin on. Sinua ei kukaan jää kaipaamaan. Kuulostat rusinalta.
Todella vaativia töitä tekevät eivät ehdi valittaa vauvapalstoilla vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alakoulussa koulunkäynninohjaajana ja minun mielestäni aika iso osa opettajista on turhasta vinkuvia kitisijöitä. Kiltit kympin tytöt ovat hakeutuneet opettajiksi ja kun sitten törmäävät vähän erilaisiin perheisiin ja lapsiin kuin heidän ihannemaailmassaan olisi, niin eivät tunnu kestävän.
Työaika alakoulussa on erittäin lyhyt ja valmistelut olemattomia. Didaktiikka ja pedagogiikka ei ihan vuosittain vaadi päivitystä, kuin alkuopetuksessa opetetaan JanicaNicoja lukemaan ja laskemaan. Kolmannesta eteenpäin olevatkin ainekokonaisuudet ovat niin alkeellista kamaa, että kuka tahansa lukion käynyt aikuinen osaa niitä vetää ilman valmisteluja, puhumattakaan viisi vuotta opetusta opiskelleet maisterit.
Uusi opsi on johtanut siihen, että 4-6 luokkalaiset ovat osin oman onnensa nojassa, kun keskenään yrittävät koulun käytävillä "ilmiöoppia". Käytännössä homma menee eriasteiseksi häröilyksi, koska luokanopettajat haukottelevat luokissaan ja valittavat paskaa työtään.Hankalimmat oppilaat sysätään koulunkäynninohjaajien kontolle jonnekin käytäville ja siivouskomeroihin "opiskelemaan". Juuri ne lapset, jotka tarvitsisivat eniten sitä opettajan ammattitaitoa. Mutta ei, on kivampi puuhastella tulevien kilttien kympin tyttöjen kanssa.
Kun sitten puolenpäivän jälkeen alkaa oppilaiden koulupäivät päättymään, niin opet jäävät luokkiin "valmistelemaan" ja vastailemaan Wilmaviesteihin, mutta kahdelta alkaakin jo ulko-ovi käymään ja kolmen jälkeen ei koulusta löydy enää kuin rehtori ja koulusihteeri. Johan siinä päivällä mittaa kertyikin, 6-7h. Huh huh.
Kesälomatkin kuluvat kuulemma valmisteluissa. Kumma juttu kuitenkin, että elokuussa saa viikon-pari odotella, ennenkuin kaikkien luokkien lukujärjestykset yms. ovat kunnossa. Koska tosiasiassa kukaan ei tee mitään tulevan lukuvuoden hyväksi ennen viimeistä viikkoa, jolloin tullaan laittamaan kivoja kuvia luokan seinille ja pulpetit ojennukseen.Koulu (alakoulut ainakin) elää ihan kummallisessa kuplassa muuhun työelämään nähden. Lyhyet päivät ja jatkuvasti lomailua. Kesän opetukseton aika kruununa kakussa. Ja ei millään muka jaksa, ei millään. Menisivät kymmeneksi vuodeksi jonnekin "tuottavaan" työhön, niin osaisivat taas arvostaa siistejä sisätöitään pitkillä lomilla.
Miksi olet itse kouluavustajana? Eikö kannattaisi ryhtyä opettajaksi, kun sitä hommaa osaisit epäilemättä tehdä vallan hyvin? Nyt palkkasi on puolet opettajan palkasta, ja kesällä joudut työttömäksi tai tuuraajaksi joihinkin muihin kunnan hommiin. Toisaalta joskus itse mietin, että irtisanoutuisin yläkoulun opettajan virasta ja ryhtyisin avustajaksi. Voisi aamulla mennä ns. valmiiseen pöytään ja iltapäivällä jättää työasiat työpaikalle. Vaihdetaanko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja illat ja viikonloput kuluvat töitä tehtäessä. Samoin syysloma ja hiihtoloma. Tiedoksi teille, jotka haikailette lomailua. Teen lukuvuoden aikana lomapäivien työt ennakkoon. Lukukausien lopussa olen aivan puhki.
Hmm...olisi kiva olla kärpäsenä katossa, kun opettajat tekevät töitä iltaisin, viikonloppuisin, lomina...Toisaalta sen ymmärtää, miksi viimeistään puolelta päivin perjantaina on kiire sinne kotiin "kokeita korjaamaan".
Ainakin meikäläisen työviikko alkaa lähes joka viikko sunnuntaina. Silloin käydään läpi opiskelijoiden palauttamat harjoitustyöt ja "potkitaan" kouluansa laiminlyöviä opiskelijoita hoitamaan hommansa. Valitettavasti aika moni opiskelija jättää silti tehtäviä rästiin ja niitä sitten palautellaan milloin sattuu. Vaikka koulun alkuun on vielä pari viikkoa aikaa, niin ensi viikolla alkaa kesän aikana tulleiden palautusten läpikäynti. Toisaalta kesäkuun alussa, koulun päättymisen jälkeen tehtiin erilaisia inventointeja ja materiaalitilauksia, jotta syksyllä taas päästää töihin käsiksi ilman turhia viiveitä. Tulevan talven opetusmateriaalit vaativat melkoisen päivityksen tälle syksylle. Fysiikka ja matematiikka pysyvät vuodesta toiseen ennallaan, mutta ammattia opetettaessa pitää pysyä ajantasalla tai mieluummin hiukan etukenossa. Esimerkiksi 1.7.2018 voimaan tulevat ammattiliikennettä koskevat lakimuutokset ovat tietyin osin suurimpia muutoksia vuosikymmeniin. Siinä on opiskelemista opettajallekin.
Olen lehtori lukiossa ja yläasteella. Virkavuosia kohta parikymmentä. Yläasteella on tosi helppo opettaa, lukiossa pitää panostaa vähän enemmän. Mikään työ ei ole niin helppoa kuin opettajan, olen nimittäin ollut muuallakin töissä. Tottakai minuakin ärsyttää mennä loman jälkeen töihin, ainahan se niin on. Silti pääsen nopeasti työn imuun mukaan. Ja en ole trolli. Osaan vaan hommani hyvin ja oppilaatkin tykkäävät minusta. Koulunkäynninohjaan työ on tosi alipalkattua vastuuseen nähden; hävettää joskus olla ope näillä eduilla kun joidenkin ryhmien kanssa työskentelee myös ohjaaja, jolla on paljon huonommat edut. Ja tiedän, lyhyempi koulutus. Enpä jaksa kirjoittaa pidempää, kun aurinkoisen päivän jälkeen on kiva viettää vielä iltaa ulkona. Kävinpä vaan avaamassa työsähköpostin eka kertaa tänä kesänä ja eksyin samalla tänne. Valittajat, oikeasti! Älkää viitsikö valittaa, kun open työ ei oikeasti sitä raskainta työtä ole.
Siis varmaan ihan hirveetä.
Sivistää jotain selfie-belfie-nykyteinipissiksiä.
Ope kirjoitti:
Olen lehtori lukiossa ja yläasteella. Virkavuosia kohta parikymmentä. Yläasteella on tosi helppo opettaa, lukiossa pitää panostaa vähän enemmän. Mikään työ ei ole niin helppoa kuin opettajan, olen nimittäin ollut muuallakin töissä. Tottakai minuakin ärsyttää mennä loman jälkeen töihin, ainahan se niin on. Silti pääsen nopeasti työn imuun mukaan. Ja en ole trolli. Osaan vaan hommani hyvin ja oppilaatkin tykkäävät minusta.
Tämän allekirjoitan. Toinen ope
Vierailija kirjoitti:
Ihme valitusta. Opettajillahan on syyslomat, joululomat, hiihtolomat, mitä vielä? Aina kun kakarat vapaalla niin myös opettajat.
Ja opettajien tehtäviin kuuluu esimerkiksi syys-, talvi-, pääsiäis-, yms. lomien jälkeisen opetuksen suunnittelu, kokeiden korjaus joka yleensä hoidetaan koulun jälkeen sekä sellaista mitä en jaksa edes luetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alakoulussa koulunkäynninohjaajana ja minun mielestäni aika iso osa opettajista on turhasta vinkuvia kitisijöitä. Kiltit kympin tytöt ovat hakeutuneet opettajiksi ja kun sitten törmäävät vähän erilaisiin perheisiin ja lapsiin kuin heidän ihannemaailmassaan olisi, niin eivät tunnu kestävän.
Työaika alakoulussa on erittäin lyhyt ja valmistelut olemattomia. Didaktiikka ja pedagogiikka ei ihan vuosittain vaadi päivitystä, kuin alkuopetuksessa opetetaan JanicaNicoja lukemaan ja laskemaan. Kolmannesta eteenpäin olevatkin ainekokonaisuudet ovat niin alkeellista kamaa, että kuka tahansa lukion käynyt aikuinen osaa niitä vetää ilman valmisteluja, puhumattakaan viisi vuotta opetusta opiskelleet maisterit.
Uusi opsi on johtanut siihen, että 4-6 luokkalaiset ovat osin oman onnensa nojassa, kun keskenään yrittävät koulun käytävillä "ilmiöoppia". Käytännössä homma menee eriasteiseksi häröilyksi, koska luokanopettajat haukottelevat luokissaan ja valittavat paskaa työtään.Hankalimmat oppilaat sysätään koulunkäynninohjaajien kontolle jonnekin käytäville ja siivouskomeroihin "opiskelemaan". Juuri ne lapset, jotka tarvitsisivat eniten sitä opettajan ammattitaitoa. Mutta ei, on kivampi puuhastella tulevien kilttien kympin tyttöjen kanssa.
Kun sitten puolenpäivän jälkeen alkaa oppilaiden koulupäivät päättymään, niin opet jäävät luokkiin "valmistelemaan" ja vastailemaan Wilmaviesteihin, mutta kahdelta alkaakin jo ulko-ovi käymään ja kolmen jälkeen ei koulusta löydy enää kuin rehtori ja koulusihteeri. Johan siinä päivällä mittaa kertyikin, 6-7h. Huh huh.
Kesälomatkin kuluvat kuulemma valmisteluissa. Kumma juttu kuitenkin, että elokuussa saa viikon-pari odotella, ennenkuin kaikkien luokkien lukujärjestykset yms. ovat kunnossa. Koska tosiasiassa kukaan ei tee mitään tulevan lukuvuoden hyväksi ennen viimeistä viikkoa, jolloin tullaan laittamaan kivoja kuvia luokan seinille ja pulpetit ojennukseen.Koulu (alakoulut ainakin) elää ihan kummallisessa kuplassa muuhun työelämään nähden. Lyhyet päivät ja jatkuvasti lomailua. Kesän opetukseton aika kruununa kakussa. Ja ei millään muka jaksa, ei millään. Menisivät kymmeneksi vuodeksi jonnekin "tuottavaan" työhön, niin osaisivat taas arvostaa siistejä sisätöitään pitkillä lomilla.
Miksi olet itse kouluavustajana? Eikö kannattaisi ryhtyä opettajaksi, kun sitä hommaa osaisit epäilemättä tehdä vallan hyvin? Nyt palkkasi on puolet opettajan palkasta, ja kesällä joudut työttömäksi tai tuuraajaksi joihinkin muihin kunnan hommiin. Toisaalta joskus itse mietin, että irtisanoutuisin yläkoulun opettajan virasta ja ryhtyisin avustajaksi. Voisi aamulla mennä ns. valmiiseen pöytään ja iltapäivällä jättää työasiat työpaikalle. Vaihdetaanko?
Ikää on ihan liikaa opettajaksi opiskeluun. Muuten kyllä. Opettajan (ja koulunkäynninohjaajan) työ alakoulussa luokanopettajana on niin lupsakkaa touhua verrattuna aikaisempaan työuraani, että mielelläni tosiaan nostaisin tuplapalkkaa opettajan ominaisuudessa. Mutta jos sinua ahdistaa olla tuplapalkalla siisteissä sisähommissa, niin miksi et tosiaan ryhdy sanoista tekoihin ja loikkaa koulunkäynninohjaajan hommiin? Kun siinä mielestäsi kaikki on "valmiiksi tehty". Juridisesti ehkä niin, mutta käytännössä varsinkin pienluokalla ohjaaja tekee hyvin pitkälle samoja hommia opettajan kanssa. Se kuuluisa "pedagoginen" vastuu puuttuu, mutta käytännössä olemme samoissa HOJKS-palavereissa, sossu-palavereissa, keskustelemme vanhempien kanssa koulujutuistakin kun vanhemmat hakevat erkkalapsensa iltapäiväkerhoista (erkkalapsillahan on oikeus koko peruskoulun ajan iltapäiväkerhoiluun...), vedämme jakotunteja hyvinkin itsenäisesti, you name it.
Tykkään työstäni enkä valita kuin palkkaa, joka tosiaan on puolet alakoulun open palkasta. En pysty ymmärtämään sitä luokanopettajien kitinää surkeasta työstä. Kuten joku tuolla aiemmin jo sanoi, muutamaksi vuodeksi pakkotahtiseen liukuhihnavuorotyöhön kellokortin ohjaamana, niin johan osaisi taas arvostaa opetustyön keveyttä ja älyttömän pitkiä vapaita. Tuntuukin, että opettajiksi valikoituu valintaprosessissa sellaisia ihmisiä, jotka eivät oikein tunnu kestävän pienintäkään säröä pikkusievään porvarilliseen maailmankatsomukseensa, eivätkä _oikeasti_ pysty samaistumaan niihin pikkupettereihin ja suvipilviin, joille elämä ei ole ihan niin helppoa koulussa eikä kotona. Iso osa opettajista on kotoisin ylemmän keskiluokan perheistä ja sen kyllä huomaa. Niitä kilttejä kympin tyttöjä, joille on vaikeaa kohdata muunkaltaista elämää.
Ahdistaa. Menee kesäkuussa juhannukseen asti, että pääsee irti työajatuksista. Sitten jo heinäkuussa alkaa ahdistaa, että loma alkaa. Toukokuussa on aina sellaista rumbaa se loppu. Pitää koristella liikuntasalia kevätjuhlia varten ja vetää harjoituksia kevätjuhlanäytelmään. Suunnitella äänentoistoa ja kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Kun muilla ihmisillä alkaa oikeasti loma, me opettajat jäämme vielä illalla siivoamaan sen liikuntasalin ja luokkahuoneen. Missä muussa ammatissa pitää vielä sen jälkeen, kun työaines (oppilaat) lähtee pois, jäädä siivoamaan jäljet.
Edessä on taas pitkä ja pimeä syksy ja lomaa on pakko pitää se syyslomaviikko. Muissa ammateissa sentään pystyt valitsemaan, milloin haluat pitää syysloman ja kevätloman ja säästää joululomapäiviä vaikka pidennettyyn pääsiäislomaan. Meidän on pakko pitää lomat silloin kun oppilaillakin.
Olen harkinnut alan vaihtoa, sillä työvuosia olisi ainakin 30 vielä jäljellä, jos eläkeikää ei nosteta.
Tsemppiä kaikille loman loppua panikoiville opettajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisimmät lomat koko maailmassa ja ei silti riitä? Sitten pitää alkaa sossun elätiksi.
Käypä itse kokeilemassa vaikka kaksi viikkoa ja tule sitten arvostelemaan. Itsekin valmistuin aikanaan opettajaksi ja tein kaksi vuotta opetustyötä yläkoulussa, sitten riitti. Mikään määrä lomia ei olisi minulle riittänyt palautumaan lukuvuosista. Kyllähän se paperilla näyttää että pääset töistä jo vaikka 13 mutta kun menet kotiin niin aloitat toisen työpäivän: suunnittelet seuraavan päivän tunnit, teet lisätehtäviä, muistiinpanoja, monisteita, luet, vastaat ja kirjoitat wilmaviestejä, suunnittelet erikseen tunnit tukea tarvitseville oppilaille, teet tuen asiakirjoja wilmaan, soitat tai vastaat oppilaiden kotoa tuleviin puheluihin ja viesteihin. Ja hups kun kello on jo yhdeksän. Ehdit ehkä käydä lenkillä ja sitten nukkumaan koska huomenna aloitat saman rumban alusta. Töissä oppilaat ovat aina vaan vaikeampia ja vaativampia kun onhan se nyt vaikea kun koulu on ensimmäinen paikka jossa iso osa lapsista on ekaa kertaa kuullut sanan EI.
Vaihdoin alaa, en ole katunut päivääkään vaikka lomia on huomattavasti vähemmän. Kuitenkin ne vähäiset lomat riittävät työstä palautumiseen kun tuntui että opettajan työstä palautumiseen meni vuosi. Nostan hattua opettajille jotka oikeasti jaksavat tuota työtä vuodesta toiseen.
Opettajilla tulisi olla akateemisen tutkinnon tuomaa laajakatseisuutta. Tuosta ei sellainen kuvastu mitenkään.
Jos olet työskennellyt valmistumisesi jälkeen kaksi vuotta opettajana, olet tehnyt ainoastaan ne uran rankimmat vuodet. Opetusmateriaalien laatiminen on rankkaa, mutta ne tehdään kerran kunnolla ja sen jälkeen päivitetään kevyesti. Opettajilla on nokkimisjärjestys, jossa nuorimmat laitetaan ikävimpiin töihin, olet tehnyt juurikin niitä hommia.
Et taida todellakaan olla opettaja-ainesta, jos pari vuotta rankempaa duunia saa vaihtamaan alaa.
Jos ajatellaan vaikkapa matematiikan opettajaa...kuinka paljon matematiikka muuttuu vuosien aikana? Yksillä materiaaleilla pärjää hyvin pitkälle. Ne kun tekee vaikka kolmelle yläkoululuokalle yhtenä vuonna niin seuraavat vuodet jääkin aikaa loikoilla.
On lisäksi täyttä bs:ä, että opettajat tekisivät töitä kesälomalla. "Kesäkeskeytys" pitää sisällään edellisen lukuvuoden purun ja seuraavan suunnittelun. Mitä tuo on käytännössä? Arvosanat on pitänyt päättää jo kaksi viikkoa ennen oppilaiden kesäloman alkua. Kyllä siinä ehtii purkamaan lukuvuotta aivan tarpeeksi. Elokuussa opettaja saa kansiollisen uusien oppilaiden tietoja. Se plarataan läpi muutamassa tunnissa (ainakin jos yksityisellä sektorilla toimiva toimistotyöntekijä sen tekisi). Syksyllä pidettävä opettajien kokous ajoitetaan yleensä koulupäivien ohjelmaa muuttamaan "oppilailla on tänään poikkeavan lyhyt työpäivä opettajien kokouksen vuoksi". Kodin ja koulun yhteistyö on toisinaan ikävää, kun opettajaa yritetään laittaa kasvattajan rooliin. Tässäkin auttaa kokemus. Parin vuoden ongelmien jälkeen opettajat oppivatkin väistelemään ongelmia ihan sujuvasti. Aletaan toistamaan mantraa: "On pakko olla kaikkien kaveri", "Katsotaan nyt...", "Tutkitaan asiaa...", "Laitan tästä wilma-merkinnän kotiin...".
Lomaedut siis käytännössä: kesäloma 2,5 kk, kevään kevennetyn päiväohjelman kanssa 3 kk, syysloma 1 vk, hiihtoloma 1 vk, joululoma 2 vk. Jos olet rehtorin kanssa hyvissä väleissä, saat perjantaille klo 12 päättyvän lukujärjestyksen, paluu töihin klo 11 maanantaina...
Töitähän tietysti tulee lukujärjestyksen ulkopuolellekin, mutta vastaavasti yksityisellä puolella ihmiset vastailevat sähköposteihin kotoaan ja jopa kesäloman aikana.
Palkka ja kesäloma ovat myös aika mielenkiintoisia seurattavia opettajien puheissa. Puolustellaan, että kesäloma on vain kuukauden mittainen, loppuosa on kesäkeskeytystä, jolloin tehdään töitä. Kukaan ei kuitenkaan avaa konkreettisesti kuinka vähän sitä kesätyötä on. Kun puhutaan palkasta ja lomaeduista, puolustellaan että palkka on huono, koska lomat ovat pitkiä (tässä ne taas muuttuvatkin lomiksi).
Etujärjestönä on OAJ, joka tuntuisi olevan tyypillisien hampaaton, kuten muutkin Akavalaiset. OAJ ei mm. ota kantaa työturvallisuus- ja työsuojeluasioihin. Jos kouluissa esiintyy väkivaltaa, huumeita ja aseita, miksi opettajille ei vaadita asiasta erityiskoulutuksia (vaikkapa kesäkeskeytyksen aikana). Miksi opettajien juridisia oikeuksia ei ajeta voimakkaammin? Miksi opettajien pätkätöitä ei vedetä työtuomioistuimeen? Jos resurssit kuntapuolella ovat vähissä, miksi OAJ ei vaadi niiden tehostamista (lukuvuoden opettaminen täysimääräisenä, oheisohjelman järjestäminen koulupäivän ulkopuolella, loma-aikojen käyttäminen täydennyskoulutukseen)?
Unohdit tuosta sen, että monet opettajat palaavat äitiyslomilta kesälomaksi töihin niin, että sijainen tekee tuon "suuren kesäurakan" oikeasti vasta pari viikkoa ennen koulun alkua samalla tavalla kun on hoitanut purut jo pari viikkoa ennen koulun loppumista ennen kesälomaa. Eli suomeksi= kesällä ei ole todellakaan pakko töitä tehdä. Materiaalia on pilvin pimein valmiiksi tehtynä, eli ylimääräinen lisäkuormitus tulee (jos tulee) yhteydenpidosta vanhempiin jota voi naputella kätevästi silloin kun lapset tekevät digiloikkauksen hengessä tehtäviä koulun tableteilla.
Mä olen TODELLA masentunut. Olen pätkätyöläinen ja menen TAAS uuteen paikkaan. Opetusjärjestelyt eli mun työt ei tosiaan kuulosta semmoiselta, jota olen toivonut. Mutta pakko oli ottaa, kun jotain sai. Uusi paikka ja motivaatio valmiiksi jo pakkasella... Ainoa pieni, ihan pieni, toivo on, että yhden paikan haku päättyy maanantaina ja ottaisin sen, jos saisin ja peruisin ton toisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierestä katsoneena, eivät opettajat niitä iltapäivätunteja käytä kouluhommien tekemiseen. Kokeen jälkeen saattaa mennä seuraava ilta tai pari kokeita korjaillessa, mutta muu koulutyö ei ainakaan valu arkeen. Ihan mukavaa työtä ja elämää, vähän työyhteistöstä riippuen mutta sitähän se on muillakin aloilla. Omiin työaikoihinkin pystyy vaikuttamaan yllättävän paljon, mikä meillä helpottaa että mies hakee sitten lapsen aikaisin hoidosta hoitaa kesälomalla.
Masentavaa on sekin, että mun koko vuonna maksamilla veroilla pystyy hädin tuskin kustantamaan yhden opettajan kesälomailun. Eli joku muu maksaa siitä, että joku toinen saa loikoilla kesän. Ymmärrän, että työ voi joillakin ajoittain olla rankkaa, mutta palkka nousee ja virka pysyy niilläkin, jotka tekevät muiden lasten puolesta vain sen täysin minimin. Mielestäni olisi reilua ja järkevää, että opettajat saavat kesäkuussa pakollista lisäkoulutusta ryhmänhallintaan ja työhyvinvoinnin edistämiseen - loppuisi kateellisten panettelu ja lapset saisivat parempaa opetusta.
Sinunlaisellasi kiusaajaopettajalla on asiat liiankin hyvin, kun sinua ei heti olla hakkaamassa kuoliaaksi. Turha luulla, että saat voivottelullasi sympatiaa.
Motivaation puute ei ole se syy, miksi lukuvuoden alkaminen ahdistaa minua, vaan juuri päinvastoin. Tiedän vastuuni opettajana ja haluan tehdä työni mahdollisimman hyvin. Pidän työstäni todella paljon, mutta väsyn. Jos päivässäni on esimerksi kuusi oppituntia, se tarkoittaa yli 100 oppilasta, joita kaikkia pitäisi pystyä huomioimaan omina persooninaan, tukea heidän oppimistaan, löytää heidän vahvuutensa yms., mihin OPS:kin meitä velvottaa. Päivät ovat nykyään tiiviimpiä kuin aloittaessani uraani 17 vuotta sitten, koska kouluissa on lyhennetty välitunteja: viisi minuuttia on aika lyhyt aika orientoitua toiseen luokkaan, merkitä wilmaan tarpeelliset merkinnät esimerkiksi onnistumisista, kun vessaankin pitäisi ehtiä. Juuri nämä kaksi asiaa varmaankin ovat ne, jotka myös monista muista opettajista tuntuvat raskailta: suuri määrä tärkeitä ihmiskontakteja per päivä (oppilaiden lisäksi myös kollegat, vanhemmat, muut yhetistyökumppanit) ja koko työpäivän kestävä minuuttiaikataulu, joka ei jousta, vaikka mikä olisi.
Kävin tänään työpaikalla ja heti rupesi ahdistamaan. Joka kesä kaupungin tietohallinto keksii jotakin sellaista, joka ainakin amiksesta tarkasteltuna näyttää silkalta kiusanteolta. "Kaupunki on siirtynyt jo 10 vuotta sitten paperittomuuteen. Te ette tarvitse tulostimia, joten viime vuonna yksikkönne rahoilla ostetut tulostimet on viety kierrätykseen." Valitettavasti me joudumme tekemään huomattavan paljon yhteistyötä kaupungin organisaation ulkopuolisten tahojen kanssa ja se yhteistyö on hoidettava edelleen paperilla. Esimerkiksi autonkuljettajan tutkinnon kannalta melko välttämätön ajokortti edellyttää melkoista kasaa erilaisia papereita. Osa niistä voidaan tulostaa valkoiselle A4:lle, mutta sitten on niitäkin, jotka pitää printata Trafin lomakepohjalle. Lisäksi tämänpäiväisen perusteella vaikuttaa siltä, että ylläpito on estänyt paikallisen tulostimen asentamisen, joten edes oman printterin hankkimisesta ei ole apua. Onneksi hiukan bussikuskin palkkaa huonommin tienaava amiksen opettaja on aina valmis ostamaan myös tietokoneen omilla rahoillaan voidakseen harrastaa virkansa toimittamista.