Kun työtön haluaa lapsen
Olen työtön, mieheni on työtön, mutta haluaisimme lapsen. Ennen vanhaan köyhyys ei estänyt lasten tekemistä, nykyään taas paheksutaan jos ei ole rahaa mutta tekee silti lapsen? Joo saattaa olla että ihan kaikkeen ei ole varaa, meillä pieni kaksio eikä tästä voi isompaan muuttaa, rokotuksiin varmaan saa tukirahoja, lapsilisät yms. Halpoja vaatteita saa kirppareilta & netistä? Kun lapsi kasvaa niin harrastuksia voi olla vaikka jalkapallo, siihen kun ei tarvita muuta kuin se pallo ja kentän käyttö on ilmaist jne.
Kommentit (140)
Minä oon kyllä skidinä käynyt kavereiden kanssa potkimassa palloa ihan jalkapallokentällä eikä maksanut mitään?
Ei kannata töitä tehdä kun hankkii lapsia saat kaikki etuudet sossusta ja kelasta.
Vierailija kirjoitti:
Ensin koulutus, sitten (tai samaan aikaan) sen oikean kumppanin löytäminen, sitten siirtyminen työelämään ja lopulta lapsi sen kumppanin kanssa. Noin se tapahtuu järkevästi. Toki, jokainen tehkööt miten itse haluavat, mutta järkevät ihmiset toimivat aika pitkälti tuossa järjestyksessä.
Miksi lasta ei muka voisi hankkia opiskeluaikana?
Olen huomannut, että koulu joustaa KAIKESSA. Opinnot saa jokainen suunniteltua oman elämäntilanteensa ympärille ja aina saa olla koulusta pois, jos täytyy hoitaa asioita. Työt eivät todellakaan jousta samalla tavalla kuin koulu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko itse ajatelleet kustantaa lapsen - millä? - vai jättäytyä yhteiskunnan, eli muiden veronmaksajien, rasitteeksi?
Ensin oma talous kuntoon, sitten lapsi.
Noin jos ajattelee, niin eipä juuri kenelläkään olisi mahdollisuutta hankkia lasta. Nämä "oma talous kuntoon!" -ihmiset kun unohtavat, että kuka tahansa voi koska tahansa jäädä työttömäksi. Pitäisi siis olla paitsi opinnot suoritettuna ja opintovelat maksettuna, myös mittava vararahasto mahdollisen työttömyyden varalle. Näitä hankkiessa se hedelmällinen aika hupeneekin vähiin.
Vai kuinka kunnossa oleva oma talous riittäisi?
Jep. Nämä nykystandardit ovat ihan hulluja. Pitäisi ennen lapsia kouluttautua korkeasti, molemmilla vakityöt, autot, tilava asunto hankittuna, opintovelat maksettuna ja sitten vielä muhkeat säästöt. Kuinka monella oikeasti on noin täydellisesti asiat?
Ennen tehtiin lapsia huomattavasti "köyhempiin" olosuhteisiin ja silti pärjättiin
Vierailija kirjoitti:
Entä, kun lapsenne alkaa haluta asioita, joita muut lapset saavat. Matkustellaan, käydään huvipuistoissa, harrastetaan jalkapalloa(oikeasti) seurassa, vaatteet, puhelimet yms. aina reissuun jäätelökioskille asti. Oletteko aivan varmoja, että haluatte oman lapsenne elävän puutteessa koko lapsuutensa? Ja jäävän kaikesta paitsi? - myös sosiaalisista suhteista, kun ei pysty rahan puutteen vuoksi osallistumaan.
Köyhyys ei ole este lapsen hankkimiselle ja kyllä sitä varmaan aina jotenkin pärjää. Mutta jos on mahdollista valita, kannattaa hankkia se työpaikka ensin ja sitten vasta lapset. Ihan jo lapsen takia.
Ai kaikki muut lapset käyvät ulkomailla, harrastavat urheilua seuroissa, käyvät huvipuistoissa, omistavat kalliit kännykät ja merkkivaatteet?
Joo, ehkä kansanedustajien ja ministerien lapset.
Rokotusohjelman rokotukset ovat ihan maksuttomia.
Esimerkiksi koulujen kentillä saa pelailla ihan ilmaiseksi
Olen työtön nainen ja en halua lasta.
Vierailija kirjoitti:
pahinta on se jos lgbtq-pariskunta haluaa lapsen tai ateisipariskunta
Entä jos on uskovainen pariskunta, mutta toinen on hetero ja toinen biseksuaali?
Me tehtiin sillä tavalla, että mies työnteli pippeliään pimpissäni kunnes spermat ruiskusivat sisääni. Ei maksanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko itse ajatelleet kustantaa lapsen - millä? - vai jättäytyä yhteiskunnan, eli muiden veronmaksajien, rasitteeksi?
Noin jos ajattelee, niin eipä juuri kenelläkään olisi mahdollisuutta hankkia lasta. Nämä "oma talous kuntoon!" -ihmiset kun unohtavat, että kuka tahansa voi koska tahansa jäädä työttömäksi. Pitäisi siis olla paitsi opinnot suoritettuna ja opintovelat maksettuna, myös mittava vararahasto mahdollisen työttömyyden varalle. Näitä hankkiessa se hedelmällinen aika hupeneekin vähiin.
Jep. Nämä nykystandardit ovat ihan hulluja. Pitäisi ennen lapsia kouluttautua korkeasti, molemmilla vakityöt, autot, tilava asunto hankittuna, opintovelat maksettuna j
Hyvä pointti!
Minä en koskaan ajatellut rahaa kun sain lapset. Ekan sain amiksen aikaan 18v ja mies oli intissä. Menin kyllä töihin heti koulun loputtua .
Et selvästikään ole vanha, jos haluat vielä hankkia lapsia.
Mikä estää sinua etsimästä työtä?
Tai opiskelemasta ammattia, joka auttaa sinua löytämään työtä?
(Anteeksi, olen maahanmuuttaja, mutta löysin työpaikan alkuvaikeuksien jälkeen, joten ehkä se on mahdollista sinullekin, suhteellisen nuorena ja ilman maahanmuuttohistoriaa)
Lapset tarvitsevat rahaa.
Ja mitä vanhempia he ovat, sitä enemmän rahaa he tarvitsevat.
Lapsi voi käyttää kirpputorilta ostettuja vaatteita 6-vuotiaana, mutta 12-vuotiaana hänestä tulee kiusattu ulkopuolinen.
Entä jos lapsesi on tyttö eikä halua pelata jalkapalloa mutta on kiinnostunut baletista? Useimmat harrastukset maksavat rahaa
Lasten hankkimisessa ei ole mitään väärää, kun olet työtön ja biologinen kello tikittää.
Mutta se ei ole elämänsuunnittelua, jos pysyt työttömänä ikuisesti.
Ja se on myös huono esimerkki lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Et selvästikään ole vanha, jos haluat vielä hankkia lapsia.
Mikä estää sinua etsimästä työtä?
Tai opiskelemasta ammattia, joka auttaa sinua löytämään työtä?(Anteeksi, olen maahanmuuttaja, mutta löysin työpaikan alkuvaikeuksien jälkeen, joten ehkä se on mahdollista sinullekin, suhteellisen nuorena ja ilman maahanmuuttohistoriaa)
Lapset tarvitsevat rahaa.
Ja mitä vanhempia he ovat, sitä enemmän rahaa he tarvitsevat.
Lapsi voi käyttää kirpputorilta ostettuja vaatteita 6-vuotiaana, mutta 12-vuotiaana hänestä tulee kiusattu ulkopuolinen.
Entä jos lapsesi on tyttö eikä halua pelata jalkapalloa mutta on kiinnostunut baletista? Useimmat harrastukset maksavat rahaaLasten hankkimisessa ei ole mitään väärää, kun olet työtön ja biologinen kello tikittää.
Mutta se ei ole elämänsuunnittelua, jos pysyt työttömänä ikuisesti.
Ja se on myös huono esimerkki lapsille.
Useimmat harrastukset ovat ilmaisia tai vaativat käytännössä vain pienen rahallisen panostuksen.
Lenkkeily, pyöräily, uinti, maalaaminen, valokuvaus, piirtäminen ovat kaikki tervehenkisiä ja hyödyllisiä harrastuksia. Mikä vimma kaikilla nykyään on harrastaa tavoitteellisesti ja pyrkiä joksikin huippujääkiekkoilijaksi? Naurettavaa touhua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä, kun lapsenne alkaa haluta asioita, joita muut lapset saavat. Matkustellaan, käydään huvipuistoissa, harrastetaan jalkapalloa(oikeasti) seurassa, vaatteet, puhelimet yms. aina reissuun jäätelökioskille asti. Oletteko aivan varmoja, että haluatte oman lapsenne elävän puutteessa koko lapsuutensa? Ja jäävän kaikesta paitsi? - myös sosiaalisista suhteista, kun ei pysty rahan puutteen vuoksi osallistumaan.
Köyhyys ei ole este lapsen hankkimiselle ja kyllä sitä varmaan aina jotenkin pärjää. Mutta jos on mahdollista valita, kannattaa hankkia se työpaikka ensin ja sitten vasta lapset. Ihan jo lapsen takia.
Jatkan vielä hieman.
Elämästä ei kuitenkaan kenelläkään ole takeita. Voit olla tänään töissä ja jo ensi viikolla työtön. Ikäkin teillä on tulossa vastaan. Itse varmaan hankkisin lapsen ja yrittäisin kaikkeni työllistyäkseni heti äiti
Työllistyminen pikkulapsen vanhempana ei ole ainakaan yhtään helpompaa kuin nyt tässä tilanteessa.
Minusta köyhän ainoa turva on perhe. Tai näinhän se oikeasti on kaikilla, mutta köyhällä eritoten asia korostuu ja köyhissä perheissä ollaan lojaaleita ja rakastavia, perheenjäsenet ovat samaa rintamaa. Perhe tarkoittaa sitä mitä sen kuuluukin tarkoittaa, mummot, papat, vanhempien sisarukset kuuluvat perheeseen, ei vain äiti, isä ja lapset.
"Useimmat harrastukset ovat ilmaisia tai vaativat käytännössä vain pienen rahallisen panostuksen.
Lenkkeily, pyöräily, uinti, maalaaminen, valokuvaus, piirtäminen ovat kaikki tervehenkisiä ja hyödyllisiä harrastuksia. Mikä vimma kaikilla nykyään on harrastaa tavoitteellisesti ja pyrkiä joksikin huippujääkiekkoilijaksi? Naurettavaa touhua"
Nimenomaan! Harrastushan tarkoittaa vapaaehtoista kivaa tekemistä josta itse tykkää, jota tehdään kun on vapaa-aikaa ja huvittaa. Ei mitään pakkopullaa monta kertaa viikossa aikataulutettuna, jonne vanhemmat kuskaa hampaat irvessä ja lapsi "harrastaa" hampaat irvessä. Ihan pipiksi mennyt "harrastustoiminta" joissain perheissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Nämä nykystandardit ovat ihan hulluja. Pitäisi ennen lapsia kouluttautua korkeasti, molemmilla vakityöt, autot, tilava asunto hankittuna, opintovelat maksettuna j
Niinpä.
Meistä useille ei koskaan edes tule noita kaikkia vaadittuja "hyvän elämän edellytyksiä". Korkeaa koulutusta, autoa saati kahta, eikä ok-taloa. Nekö ne tosiaan ovat se tärkein asia elämässä ja merkki siitä että on vihdoin oikeus perustaa perhe. Kuulostaa vain velkahelvetiltä ja hampaiden kiristelyltä. Lapsia tehdään silloin kun niitä luonnollisesti pystytään tekemään, eli mieluummin nuorena ja toivottavasti vähän myös rakastuneena, omaisuudella ei ole mitään väliä siinä eikä asunnon koolla.
Minun parikymppiset vanhemmat asui pienessä yhden huoneen piharakennuksessa (vuokralla tietenkin) kun synnyin. Äiti on sanonut että se oli elämänsä onnellisinta aikaa. Nykyään on ihan ihme vaatimuksia perheen perustamiseen, älkää nuoret kuunnelko vaan tehkää kuten luonto käskee.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä hieman.
Elämästä ei kuitenkaan kenelläkään ole takeita. Voit olla tänään töissä ja jo ensi viikolla työtön. Ikäkin teillä on tulossa vastaan. Itse varmaan hank
Työhaastattelussa ei tarvitse kertoa, että on lapsia.
Oletatko, että kaikki tietävät, miten kenttiä käytetään ja jalkapalloa pelataan käytännössä? En ole filosofian maisteri, mutta en tiedä minäkään, paitsi että seurassa pelaaminen on kallista. Se on niin kallista, että meidän lapset eivät jalkapalloa pelaa. Eivätkä omista älypuhelimia. Eivät myöskään matkusta lomilla etelään tai edes toiselle puolelle Suomea.
Joku tuolla kyseenalaisti lasten hankkimisen, jos lapset eivät saa samaa kuin muut lapset (ketkä muut lapset?). Se on se elämä, jonka lapsi saa, ja se on paljon arvokkaampaa kuin jalkapallon pelaaminen seurassa tai oma tabletti.