Kun työtön haluaa lapsen
Olen työtön, mieheni on työtön, mutta haluaisimme lapsen. Ennen vanhaan köyhyys ei estänyt lasten tekemistä, nykyään taas paheksutaan jos ei ole rahaa mutta tekee silti lapsen? Joo saattaa olla että ihan kaikkeen ei ole varaa, meillä pieni kaksio eikä tästä voi isompaan muuttaa, rokotuksiin varmaan saa tukirahoja, lapsilisät yms. Halpoja vaatteita saa kirppareilta & netistä? Kun lapsi kasvaa niin harrastuksia voi olla vaikka jalkapallo, siihen kun ei tarvita muuta kuin se pallo ja kentän käyttö on ilmaist jne.
Kommentit (140)
Typeriäolette kirjoitti:
Kyllä töitä löytyy jos ei asu aivan maaseudulla. Kyse on vaan hakijan typeryydestä että pitää olla tietty työ että siihen suostuu menemään! 9
Akateeminen ei pääse edes työhaastatteluun, jos hakee jotain siivoojan hommaa.
No ei lasten "hankintaa" kannata lykätä, ikä on ainoa este oikeastaan.
Ne, jotka ovat töissä kun lapsi on laitettu alulle, voivat joutua työttömyksi esim kun lapsi on 3-v.
Ei kannata odottaa, että kaikki on "täydellistä". Sellaista hetkeä ei tule koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Typeriäolette kirjoitti:
Kyllä töitä löytyy jos ei asu aivan maaseudulla. Kyse on vaan hakijan typeryydestä että pitää olla tietty työ että siihen suostuu menemään! 9
Akateeminen ei pääse edes työhaastatteluun, jos hakee jotain siivoojan hommaa.
Tämä on kyllä totta. Olen yrittänyt saada osa-aikaista siivousta ja määräaikaista puutarhatyötä oman alani pätkä- ja keikkatöiden jatkeeksi, mutta eipä onnistu. Akateemisuuteen se nähtävästi kaatuu, jotenkaan työnantaja ei usko, että tosissani hakisin. Siitä huolimatta, että olen maalta kotoisin, tottunut ruumiilliseen työhön ja tehnyt nuorempana noita molempia töitä. Asenne hyvä, kunto hyvä, mut ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Ihanko oikeasti sä mietit muiden mielipidettä NIIN PALJON että mietit voiko tehdä lapsia vai ylenkatsotaanko teitä? Työttömyys ei ole lasten teolle este, lapsia syntyy nykyään vähemmän suomessa kuin ennen, joten on todella hyvä, jos joku tekee lapsia. Mitä talouteen tulee, niin sitähän ei tiedä pääseekö jompikumpi/ molemmat teistä myöhemmin töihin. Myös tukia jne saa lapsen kanssa enemmän . tosiasiassa jos olet jo kolmenkymmenen, niin kannattaa jo pikkuhiljaa alkaa perustaa sitä perhettä, jos sen meinaa tehdä..
Me ollaan aika vastuullisia ja punnitaan että onko lapsen hankkiminen järkevää kun molemmat on vailla töitä. Että tavallaan ois ehkä vähän vastuutonta tehdä nyt lapsi, vaikka sitä molemmat kuitenkin halutaan...
ap
Mutta älä vaan tämän palstan neuvoja tosissas ota...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Ihanko oikeasti sä mietit muiden mielipidettä NIIN PALJON että mietit voiko tehdä lapsia vai ylenkatsotaanko teitä? Työttömyys ei ole lasten teolle este, lapsia syntyy nykyään vähemmän suomessa kuin ennen, joten on todella hyvä, jos joku tekee lapsia. Mitä talouteen tulee, niin sitähän ei tiedä pääseekö jompikumpi/ molemmat teistä myöhemmin töihin. Myös tukia jne saa lapsen kanssa enemmän . tosiasiassa jos olet jo kolmenkymmenen, niin kannattaa jo pikkuhiljaa alkaa perustaa sitä perhettä, jos sen meinaa tehdä..
Mutta jos ei ole varaa esim. isompaan asuntoon kun lapsi kasvaa? Kyllähän se vauva-aikana menee tässä meidän makkarissa, mutta varmaan jossain vaiheessa tarvitsee oman huoneen, eli tuon meidän olohuoneen...
ap
Makuuhuone lapselle ja vanhemmat olohuoneeseen. Tuskin teillä on vieraita silloin, kun te itse nukutte. Meillä tuo on toiminut loistavasti.
Itse tein ensimmäisen lapsen, kun oli vakityöpaikka. Se lähti äitiysloman aikana. Toisen lapsen tein työttömänä. Sain sitten töitä ja olen saanut tehdä niitä ihan riittävästi. Jos olisin odottanut kaikin puolin sopivaa aikaa lapsen hankitaan, ei sitä olisi tullut koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kannattaa nimenomaan olla köyhä tai rikas, että lapsi kannattaa tehdä. Keskitulosilla lisääntyminen on kalleinta.
Juuri näin. Keskituloiset maksavat kaiken itse ja kaikesta kalleimman mukaan esim. päivähoitomaksuissa. Ja pakko ottaa lapselle yksityinen sairauskuluvakuutus, kun ei ole työn puolesta mahdollista notkua terveyskeskuksen päivystyksessä lapsen kanssa päivällä.
Minä en tuomitse lapsihaaveita tämän pariskunnan kohdalla. Vaikka heillä on taloudellisesti niukkaa ja toistaiseksi elävät yhteiskunnan tuilla, heillä on nähdäkseni kaikki edellytykset kasvattaa lapsesta terve ja tasapainoinen kansalainen, josta tulee vielä hyvä veronmaksaja. Tällä pariskunnalla on antaa lapselle henkistä pääomaa ja aikaa helikopteroida. Lapsi oppii arvostamaan opiskelua ja vanhemmat osaavat tehdä viisaita valintoja koulujen valinnoissa. Oman kokemuksensa perusteella vanhemmat osaavat varoittaa ammatinvalinnan karikoista - lapsi menee opiskelemaan jotain työllistävää alaa ja jättää ehkä sen suurimman intohimonsa antoisaksi harrastukseksi.
Enemmän surettaa niiden lasten puolesta, joiden vanhemmat ovat työttömiä, kouluttamattomia ja näköalattomia. Mitä annettavaa heillä on lapselle? Tuleeko heidän lapsestaan koskaan veronmaksajia?
Eikö se lapsen hankkiminen voisi jopa parantaa työnsaantimahdollisuuksia? Lapseton kolmekymppinen nainen on työnantajalle aivan valtava riski. Hänhän karkaa äitiyslomalle heti kun muste työsopimuksessa on kuivunut. Sen sijaan vähän päälle kolmekymppinen, jolla on lapsi jo tehtynä, on paljon turvallisempi. Päivähoidon aloittamiseen liittyy joskus sairastelua. mutta jos voi miehen kanssa vuorotellen olla sairaan lapsen kanssa kotona, ei pienen lapsen äiti ole työnantajalle mikään kauhea riski.
Antakaa palaa vain. Näin "yli-ikäisenä" voin yhtyä monen muun kommenttiin. Lapset kannattaa tehdä nuorena oli elämäntilanne sitten mikä tahansa. Töihin ehtii kyllä myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön, mieheni on työtön, mutta haluaisimme lapsen. Ennen vanhaan köyhyys ei estänyt lasten tekemistä, nykyään taas paheksutaan jos ei ole rahaa mutta tekee silti lapsen? Joo saattaa olla että ihan kaikkeen ei ole varaa, meillä pieni kaksio eikä tästä voi isompaan muuttaa, rokotuksiin varmaan saa tukirahoja, lapsilisät yms. Halpoja vaatteita saa kirppareilta & netistä? Kun lapsi kasvaa niin harrastuksia voi olla vaikka jalkapallo, siihen kun ei tarvita muuta kuin se pallo ja kentän käyttö on ilmaist jne.
Ei työttömillä pitäisi olla mitään oikeutta hankkia lapsia. Milläs sinä elätät lapsesi kun sinulla ei ole mitään tuloja muuta kuin yhteisunnan tuet. Et sinä tässä maassa voi elellä pelkkien tukien varassa! Ensin oma talous kuntoon, sitten vasta lapset.
Onko oikein lasta kohtaan saattaa hänet maailmaan, jos molemmat vanhemmat ovat jo valmiiksi työttömiä?!
On aivan eri asia joutua yks kaks työttömäksi oltuaan pitkään työelämässä tai sairastua äkillisesti. Sellaiseen harva voi vaikuttaa itse mitenkään. Elämässä sattuu ja tapahtuu ikäviä asioita. Tässä Ap:n tapauksessa hän voi kuitenkin valita.
Vierailija kirjoitti:
Kai teille on kerrottu köyhän ABC
Haette kaikki tuet. Tililtä kannattaa nostaa rahat käteisenä tyynyn alle ja sossusta lisää rahaa.
Kolmas sektori auttaa ja tukee lapsiperheitä. Lapset saavat ilmaisia lomia, retkiä ja vierailuja. Sossulle ja yhdistyksille tieto vähävaraisuudesta ja saatte joululahjat joulupata keräyksistä. Koulutarvikkeet, lukiokirjat ja läppärit ja puhelimet ilmaiseksi.
Mene vapaaehtoiseksi Hope-toimintaan. Sieltä saat itse ottaa ensiksi parhaat päältä. Leipäjonot toimii samalla systeemillä. Saatte viikon ruuat kun yhden päivän auttelemassa.
FB- annetaan ryhmistä (on paljon Autetaan köyhiä-ryhmiä) haet kaiken mitä ilmaiseksi saat ja myyt itse Torissa eteenpäin.
Muista pitää käteiskassa kotona ettei tilillä paljon rahaa.
Kaikki lasten kulut ( uudet toppavaatteet, juhlavaatteet, harrastusvälineet) ostatat sossulla. Lapsiperheellä on oikeus isompaa asuntoon ja oikeus saada vuokra ja laskut maksatettua.
Kyllä lapsperheenä pärjää hyvinkin kun osaa kierrättää tuet ja avun.
Lapsi ei ole vielä edes alulla ja täällä joku jo kertoo vinkkejä miten työttömänä pystyy saamaan avun lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin vauvaa tekemään. Meillä molemmat lapset on tehty työttömyysaikana, siis minä äiti työtön. Mieskin aina välillä oli. Pienellä rahalla kotona lapsen kanssa, mutta eipä tarvinnut viedä pienenä hoitoon. Sulla on aikaa tehdä töitä kymmeniä vuosia, mutta lapsien teossa ikä tulee vastaan. Ja sitä paitsi varmaa työpaikkaa ei olekaan, jos sitä odotat. Jokainen työ voi loppua koska tahansa. Te itse päätätte perheestänne ja asioistanne.
ihan vaan sivusta... Meillä on jalkapalloa pelaava tyttö ja kaukana halvasta. 10v ja kausimaksu 140€, varustus ~150€/vuosi, kuljetukset ja eväät/eväsrahat. Helposti 150€ kuukaudessa ja lisäksi se AIKA! 2*treenit per viikko (1,5h) matsit (2-5h) ja matsi voi olla vaikka 150km:n päässä 2-5krtaa kuussa. Myös turnaukset jolloin omakin majoitus ja ruuat. Meillä myös 2pienempää lasta joten heidän ruuat ym myös
Olen neuvolatyöntekijä ja on tullut seurattua sitä touhua kyllä.
Älä tee lapsia, ennenkuin olet valmis takaamaan niille hyvän elintason. Jatkuvassa köyhyydessä eläminen ja stressi rahasta ei ole sille lapselle hyväksi ja kyllä se on totta, että kun loppuu raha, niin loppuu myös se rakkaus. Jos teillä ei ole nyt työtä, niin miten te sitten saatte sitä muka lapsen syntymän jälkeen? Silloin se työnhaku, työnsaanti ja työnteko on vielä vaikeampaa ja raskaampaa. Hommatkaa ekaks ittenne kunnon koulutukset(eli joku 5-8v vielä) sellaiselta alalta, josta työllistyy. Sen jälkeen töitä. Sen jälkeen lapsi.
On tää järkkyä.
Milleniaaleille ei ole töitä samalla lailla kuin edellisille sukupolville.
Nuorten aikuisten työttömyys korkeaa ja tuloskehitys huono.
Nyt kielletään vieläpä lisääntyminen!
Mitä järkeä jäädä äitiyslomalle sitten kun niitä töitä vihdoin on??
Ap ja puoliso ovat jo kouluttautuneet. Ei työllistyminen ole omissa käsissä!
Jos haluatte lapsen, tehkää. Ärsyttää nää ihmiset jotka peräänkuuluttaa varmuutta jota tässä yhteiskunnassa tässä ajassa ei ole olemassa. Varmaa ja turvallista tilannetta ei voi saavuttaa.
Suututtaa ihmiset jotka kieltää perheellistymisen jo muutenkin petetyltä sukupolvelta!!!
Meinasitteko vissii pysyy työttöminä sen 18v. tekstistä päätellen? Herranjestas. Eihän köyhyydessä itsessään oo mitää vikaa mutta tuntuu kummalliselta että oot jo ihan asennoitunut siihen että ollaan köyhiä yy ollaa työttömiä eikä tää tilanne tästä ikinä muutu. Kannattais varmaan miettiä vähä uudelleen tota elämän suuntaa.
Mun äiti ja isä oli kummatkin työttömiä kun mun isosisko synty eikä ammatillista koulutusta. Eli tuilla ehkä vuoden. Äiti rupes opiskelee, iskä hankki paskaduunin. Nyt isä on paljon ylemmissä tehtävissä samassa firmassa, äiti on hyvässä ammatissa.
Vähän kunnianhimoa pliis.
Vierailija kirjoitti:
Meinasitteko vissii pysyy työttöminä sen 18v. tekstistä päätellen? Herranjestas. Eihän köyhyydessä itsessään oo mitää vikaa mutta tuntuu kummalliselta että oot jo ihan asennoitunut siihen että ollaan köyhiä yy ollaa työttömiä eikä tää tilanne tästä ikinä muutu. Kannattais varmaan miettiä vähä uudelleen tota elämän suuntaa.
Mun äiti ja isä oli kummatkin työttömiä kun mun isosisko synty eikä ammatillista koulutusta. Eli tuilla ehkä vuoden. Äiti rupes opiskelee, iskä hankki paskaduunin. Nyt isä on paljon ylemmissä tehtävissä samassa firmassa, äiti on hyvässä ammatissa.
Vähän kunnianhimoa pliis.
Akateemisia ei oteta paskaduuneihin vaikka kuinka olis asenne kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen neuvolatyöntekijä ja on tullut seurattua sitä touhua kyllä.
Älä tee lapsia, ennenkuin olet valmis takaamaan niille hyvän elintason. Jatkuvassa köyhyydessä eläminen ja stressi rahasta ei ole sille lapselle hyväksi ja kyllä se on totta, että kun loppuu raha, niin loppuu myös se rakkaus. Jos teillä ei ole nyt työtä, niin miten te sitten saatte sitä muka lapsen syntymän jälkeen? Silloin se työnhaku, työnsaanti ja työnteko on vielä vaikeampaa ja raskaampaa. Hommatkaa ekaks ittenne kunnon koulutukset(eli joku 5-8v vielä) sellaiselta alalta, josta työllistyy. Sen jälkeen töitä. Sen jälkeen lapsi.
Eli liki viisikymppisenä sit lapsentekoon? Mitäs lottoat näin niinku ammattilaisena että miten käy lapsenteon?
Lähtökohtaisestihan lapsi ei kaipaa rahaa ja varallisuutta. Lapsi tarvii onnelisen ja turvallisen kasvuympäristön, aikuisten huomiota ja läsnäoloa. Ja ennenkaikkea onnelliset vanhemmat.
Itse olen kasvanut suht köyhissä olosuhteissa, rahaa oli perustarpeisiin ja vamhempani olivat tarkkoja rahankäyttäjiä ja näin ollen rahaa säästyi myös välillä reissuihin tms. Mut esim mitään huvipuisto/jätksikioski/jokaiselle arvokas harrastus tms. Meillä ei ollut. Toinen vamhemmista oli kuitenkin peruspalkkaisessa työssä, toinen kotona hoiti lapsia.
Koen että minusta kasvoi hyvin "vähään tyytyväinen" aikuinen ja vanhempi, olen todella onnellinen pienten lasten vanhempi. En "osaa" kaivata mitään ylellisyyksiä
Toki jotenkin muutenkin elämä on niin erilaista täällä pohjoissuomen maaseudulla