Oikeastiko joku valittaa, jos hänen miehensä juo 2 kaljaa joka ilta?
https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1199,h_1382,f_auto,fl_lossy,q…
"Ei todennäköistä riskiä"
Samahan se olisi juoda vaikkapa 2 lasia kokista. Kalja vaan maistuu paremmalta, niin siksi valitsen sen. Tai oikeastaan kokiksessa on isompi riski sokerin vuoksi ja se on myös erittäin haitallista hampaille.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Valittaa kuka valittaa. Minun vaimo valittaa, kun otan pari kertaa kuukaudessa viikonloppuna siis, pienen humalan. En koskaan arkena. Tämän kesän lomat on pidetty 1 kuukausi ja otin kokonaista 2 kertaa koko lomani aikana, molemmilla kerroilla n. 10 alkoholiannosta, enkä siis ole mitenkään äly pois noista, en räyhää tms, mutta jatkuva papatus ja vielä monta päivää sen jälkeen. Vaimoni itse ei ota oikeastaan yhtään, niin kait hän sitten meinaa, että ei ota kyllä muutkaan.
Tässä on hyvä esimerkki mitä tapahtuu, kun palstamiesten mukaan vaimoksi kelpaa kuka vaan, kunhan on nuori ja nätti. Tuolla liitolla ei ole tulevaisuutta, ero tulee parin vuoden sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oluen, tai yleensä alkoholin hajuinen hengitys on inhottava. Samoin tyhjänpäiväinen rahanmeno ärsyttää. Samalla tavalla ärsyttäisi kahden euron kuluminen päivittäin tupakkaan, limsaan, mehuun, kahviin tai vaikka majoneesiin. Minulla ihan oikeasti oli yksi miesystävä, joka tyhjensi päivittäin reilut kaksi euroa maksavan majoneesituubin. Hän laittoi majoneesia leivän päälle ja kaikkiin ruokiin.
Hah, jo on köyhillä ongelmat :D
Eiköhän jokaisella nyt pari euroa mene päivässä johonkin mielitekoon ja on paljon niitäkin, että pari kymppiä.
Ja entäpä harrastukset? Eivätkö nekin ole mielitekoja? Ei ole harvinaista käyttää satasia omaan harrastukseensa kuussa.
Tai jopa tuhansia, mutta sitten tietysti puhutaan rikkaista ihmisistä.
Tämä tulee sulle varmaan yllätyksenä mutta on olemassa ihmisiä joilla ei ole tarvetta laittaa euroja maailmalle päivittäin mielitekojen takia, vaikka varaa siihen olisikin.
Eihän se terveellistä ole. Enkä jotenkin kokisi eläväni samassa maailmassa ihmisen kanssa, jonka täytyy aina kotona ollessaan olla kevyesti "rauhoitettu", seitinohuessa pöhnässä. Näkisin kyllä, että jatkuvalle oluenjuomiselle on jokin muukin syy kuin että se on hyvää.
No olut on ihan normaali aikuisten janojuoma, hyvin miedosti alkoholia. Suomalaisiin on vain iskostettu tämä, viinapiru ja Turmiolan Tommi meininki niin käsittämättömän syvälle.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se terveellistä ole. Enkä jotenkin kokisi eläväni samassa maailmassa ihmisen kanssa, jonka täytyy aina kotona ollessaan olla kevyesti "rauhoitettu", seitinohuessa pöhnässä. Näkisin kyllä, että jatkuvalle oluenjuomiselle on jokin muukin syy kuin että se on hyvää.
Kuka mies muka on pöhnässä parista oluesta, ihan oikeasti olet pihalla kuin viime talven lumiukko. Kyllä olutta pitää aika monta tuopillista vetää, no vähintään kolme, että se alkaa missään tuntumaan.
En minäkään tykkäisi. Miksi pitää juoda kaksi joka ilta, oli kyse kaljasta tai kokiksesta? Meillä juodaan iltateetä :D Ja kyse on musta enemmän siitä että miksi kerätä niitä juomien kaloreita? Mun miehellä on muutenkin ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä mies, josta juuri kerron, sanoo kyllä voivansa olla juomatta, JOS haluaa. Mutta kun ei enää koskaan halua.
Exällä oli tämä sama laulu. Kyllä hän voisi olla juomatta, ei hänen todellakaan ole pakko juoda, ei ole riippuvuutta, ei hänestä voisikaan tulla alkoholistia... Mutta kun hän tykkää juoda eikä hänellä ole syytä olla juomatta. Minun päähäni ei jotenkin mahdu ajatus, että pitää olla syy olla juomatta, kun itse ennemminkin tarvitsen syyn siihen yhdenkin oluen juomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka mies muka on pöhnässä parista oluesta, ihan oikeasti olet pihalla kuin viime talven lumiukko. Kyllä olutta pitää aika monta tuopillista vetää, no vähintään kolme, että se alkaa missään tuntumaan.
Kyllä kai sitä itse tuntee olevansa aivan vesiselvä, mutta muut ihmiset kyllä huomaavat eron. Esim. lapset.
Ei se nalkuttamalla lopu, lisääntyy vaan sitä enemmän mitä enemmän asiasta nalkuttaa ja sitten onkin jo riita, tappelu, lanssi ja poliisi.
Miksi sitten jäätte näihi suhteisiin nalkuttaamaan??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta olen nähnyt miten pari iltakaljaa päivittäin vaihtuu hissukseen kuudeksi. Vuosien saatossa se olikin sitten viinapullo ja sikspäkki ja enemmän per päivä. Lähdin liitosta.
Hyvä päätös sinulta. Varansa saa pitää alkoholin kanssa. Silti en nyt ymmärrä, miksi jokaisen kohtuukäyttäjän pitäisi tuntea pisto sydämessään ihan vain siksi, että pieni osa alkoholisoituu. Siis en tarkoita tätä pahalla sinulle, olet kovia kokenut liitossasi, mutta ei jokaista suklaakonvehdin syöjääkään katsella päätä pudistellen ja mutista, että "tuosta se lihominen Mirkullakin lähti". Jospa niihin ongelmiin puututtaisiin (ja siis todella puututtaisiin) niissä tapauksissa, joissa se ongelma on, ei kaiken varalta kaikissa.
'
Sekä Mirkulla että tissuttelijalla on ongelma, jos tapa on päivittäinen eikä sitä voi jättää väliin. Ne tuppaavat pahenemaan. Jos taas voi ihan oikeasti olla ilman ja välillä tai usein onkin niin asia on ihan eri.
Minäkin olen lähtenyt päivittäiskaljoittelijan luota. Hän olisi voinut kuulemma halutessaan olla juomatta, mutta ei sitten ilmeisesti halunnut.
Ymmärrän kyllä tuon pointin, että pitää pystyä olemaan myös ilman. Olen itse viiniharrastaja (sen lisäksi että juomme viiniä kotona, kuulumme seuraan, opiskelemme ihan teoriaakin jne.) ja olen pitänyt sitä jonkinlaisena turvarajana, että pystyn olemaan ilmankin. Eli siksi ehkä ihan joka ilta ei kannata ottaa. Mutta jos tähän ihan kevyesti välillä kykenee, minusta Mirkku saa pitää konvehtinsa ja oluen juoja oluensa ja nimenomaan hyvällä omallatunnolla. Ainakaan minulla juodun viinin määrä ei kaiken kaikkiaan ole lisääntynyt yhtään tässä monen vuoden harrastuksen myötä. Jokaisella on elämässä omat nautintonsa ja jos ne pysyvät jonkinlaisissa rajoissa, niitä pitää myös toisten kunnioittaa. Itse en pidä esim. oluesta lainkaan, mutta ymmärrän ihan hyvin, että joku toinen pitää. En pidä saippuasarjoista, mutta minusta on ihan hienoa, jos joku nauttii niistä.
Aavistelin eksällä olevan alkoholiongelmaa ja sanoin että mun raja menee yhdessä oluessa. Siis yhden oluen jälkeen totean hänen olevan humalassa ja sen takia saa viihdyttää itse itseään. Tämä ensinnäkin sen takia, että hän saattoi juoda sen "yhden" minun nähden, mutta sen lisäksi pari muuta itseltäänkin salaa.
Marmatushan siitä tuli. Yhdenhän nyt juo ihan janoon, hän valitti. Ja tuumasi sitten, hyvin loogisesti, että jos kerran yhdestä tuomitaan juopoksi niin sama kai se vaikka joisi sitten saman tien useamman.
Mitäs siitä, sen kun juo. Mutta minä en jaksanut niitä horinoita kuunnella (mun eksästä tuli ensin hauska seuramies, sen jälkeen ontto jankkaaja) enkä halunnut olla hänen seurassaan.
Nykyinen ottaa joskus oluen tai pari. Otan itsekin! Mutta kun se alkoholismi ei ole määrässä. Tämä on näille määrien laskijoille jotenkin monimutkainen ajatus. Pitää perustella, että enhän minä mikään juoppo ole, kun... juon sentään laatuviinejä. ...naapurin Make juo varmasti enemmän! ....ollut rankka päivä/viikko/projekti, olen ansainnut tämän. ...pitäähän sitä nyt juhlia koska xxx tai kanarialinnun syntymäpäivä.
Suurkuluttajan kanssa voi ajatella, että olisi onnellisempi, jos se kumppani joisi vaan kaksi illassa. Mutta kun se ei ole se olut joka on paha. Se on se, mitä se tekee ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai sitä itse tuntee olevansa aivan vesiselvä, mutta muut ihmiset kyllä huomaavat eron. Esim. lapset.
No ei kyllä ainakaan minun lapset huomaa käytöksessä mitään eroa kahden oluen jälkeen että nyt kyllä raittiushörhöilyintoihminen puhuu aivan puhdasta kakkendaalia. Kahden oluen jälkeen tällainen iso äijä saa vielä ajaa autoakin ihan promillerajojenkin puitteissa. En kyllä aja varovaisuus periaatteeni vuoksi.
Se on ihan oma valinta millaisen miehen kanssa yhteiselon aloittaa ja jos mies on suhteen alusta saakka juonut joka ilta niin eihän se mikään yllätys ole. Ihan turha sellaisesta on marmattaa mikä on alun perin itselle sopinut, mieshän on yhä edelleen just se sama minkä itselleen valitsi. Koskaan ei pidä laskea sen varaan, että toinen muuttuisi mieleiseksi. Ainoastaan omaa käytöstään ja ajatusmaailmaansa voi muuttaa ja jos se ei onnistu itseltä, niin miten se onnistuisi toiseltakaan? Ja miksi edes pitäisi?
Se on toinen juttu jos päivittäinen alkoholinkäyttö hiipii pikkuhiljaa mukaan, hyvin harva siitä tykkää jos ei itsekin harrasta samaa. Silloin on keskustelun paikka, yhdessä on selvitettävä miksi sitä alkoholia kuluu nykyisin joka ilta ja mitä asialle tehdään. Vaihtoehdot on aika selkeät, joko mies jatkaa joka iltaista juomistaan sinkkuna tai jättää ne oluet juomatta ja pysyy parisuhteessa.
N40
Joihan Jeesuskin viiniä joten taisi olla alkoholisti sekin 😂😂
Tanskassa olen asunut 15 vuotta.
Olut on ihan samassa asemassa kuin jokin alkoholiton juoma. Sen voi ottaa lounaalla, sen voi ottaa illalla tai aamulla.
Muutenkin kaikkeen suhtaudutaan niin paljon rennommin. Joku laittaa tupakaksi sisällä ja kukaan ei edes huomaa. Ruoka on mielihyvän lähde eikä jatkuva huonon omatunnon aiheuttaja. Vauvoja pussaillaan suulle ilman karieksen kauhistusta.
Silti tanskalaisten elinajanodote samalla terveydenhuollon tasolla on pidempi kuin meidän suomalaisten. Auttaisiko se positiivinen elämänasenne? Nipottamisesta menee enemmän verisuonet tukkoon ja infarkti päällä.
Hyi, en vain voi kuvitella millainen ihminen juo alkoholia JOKA päivä. Itse juon pari saunaolutta kerran kahdessa viikossa ja olen opiskelija. Voi kyllä johtua siitä, että itse olen hiprakassa jo yhden oluen jälkeen ja minusta on huolestuttavaa jos joku haluaa olla joka päivä pienissä. Jokainen taaplaa tyylillään, itse saan vastaavan nautinnon liikunnasta ja muusta.
76 täällä!
Puhuinkin vanhentunutta tietoa. Suomalaisten keskimääräinen eliniänodote on tällä hetkellä puolitoista vuotta tanskalaisia enemmän.
Mutta mieluummin puolitoista vuotta vähemmän kuin tätä kärvistelyä. Ihmiset juovat, polttavat ja syövät iloisesti seurueissa ja mukavampi elämä.
Suomalaisista naisista selkeesti moni elänyt lapsuutensa alkoholistiperheessä. Ei muuten voi olla noin tiukkapipoinen.. siis KAKSI olutta päivässä. Eihän se vaikuta mitenkään aikuiseen mieheen? Ehkä hengitys haisee, varmasti pahalta traumatisoituneen mielestä :D
Mä en haluaisi kaljantissuttelijamiestä, koska vähäinenkin määrä kaljaa päivittäin laskee testosteronitasoja ja heikentää mieskuntoa. Kiva siinä sitten elellä jonkun puolikuntoisen lerppamunan kanssa, jolle se kalja on seksiä tärkeämpää. Kaljamiehillä usein alkaa myös tissit kasvaa.
Meillä mies juo sen kaksi ja se siinä joinakin iltoina viikossa, ei joka ilta kumminkaan. Mitä pahaa? Ei mitään.
Ei meillä ainakaan ole enää kahdeksan jälkeen illalla mitään menoja muutenkaan. Itse en juo koska olen raskaana. Ja vaikka mies joskus ottaakin useamman viikonloppuna, mutta ei siis juo känniin saakka, minä hoidan kuskin homman ja se siitä. Mies hoitaa kumminkin työnsä erittäin hyvin, auttaa kotitöissä, maksaa vuokran, huoltaa autot, kyselee joka päivä minulta tarvitsenko jotain jne.
Enkä ole kuskina kun korkeintaan kauppaan ja takaisin. Eikä tätäkään joka viikonloppu tapahdu. Joten mulla ei ainakaan ole aihetta valittaa asiasta koska ollaan tehty yhteiset pelisäännöt ja keskustellaan asioista. Mies kyllä lopettaa sen parinkin ottamisen kun alkaa la olla käsillä. Näin ollaan asiasta sovittu ja tiedän että on sanojensa takana kun aika on.
Jaa mistäkö tiedän? Jos olisi täysin alkoholisti, ei pystyisi hoitamaan mitään asioitaan, ei pääsisi töihin aamuisin, minä kun en voi kuskata sitä sinne oman työni vuoksi ja on itsekin sanonut että sehän se vasta järjetöntä olisikin.
Olen seurustellut kolme vuotta alkkiksen kanssa aiemmin ja ei kolmessa vuodessa tehnyt mitään että asiaan tulisi muutos. Eikä saanut tehdyksi yhtikäs mitään. Minä olin vaan se nalkuttava pirttihirmu.
Kyllä kohtuukäyttäjän ja täysin alkoholistin eron huomaa monesta eri tekijästä. Ei pelkästään siitä miten paljon juo. Ja pystyykö olenkaan olemaan ilman. Kohtuukäyttäjä pystyy olemaan ilmankin, mutta alkoholisti ei ollenkaan. Alkoholisti ei tunne rajojaan ja juo kunnes sammuu. Kohtuukäyttäjä tuntee rajansa ja osaa lopettaa hyvissä ajoin.