Treffailemani mies paljastui sellaiseksi "pyöräteiden suhahtajaksi"
Taas tätä meikäläisen tuuria. En vihaa paljon mitään, mutta näitä puöräteiden suhahtajia oikeasti vihaan. Tiedätte niitä jotka kokovartalotrikoisiin ja kaikkiin mahdollisiin tarvikkeisiin pukeutuneena ajavat verenmaku suussa työmatkansa pyörällä ja kiroilevat hitaammille ja ihmisille jotka tukkivat heidän "kiitämisensä". Voi hitto sentään.
Kommentit (264)
Narsisteja. Kiimapyöräily on narsistin laji.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa nämä pyörälijät ehdotti, että ei hiekottetaisi pyöräteitä, koska kuluu pyöränrenkaat. Ao viranomainen näytti tilaston, jossa hiekoittamattomuus aiheutti jalkojen operaatioita, käsien luunmurtumia, lonkkaleikkauksia yms.
Ei yhtään pöllömpi aloite. Hiekoitussepeli tosiaan puhkoo paljon kumeja, mutta on siitä muutakin haittaa. Keväällä se lisää katupölyn määrää ilmassa merkittävästi. Hiljainen tappaja siis.
Helsingissä kokeiltiin viime talvena pyöräväylien harjausta mm. Baanalla ja Töölönlahdella. Tulokset olivat hyviä. Toivottavasti nämä modernit menetelmät leviävät sinne syrjäseuduillekin.
Oletko sä yhtä itsekäs kaikessa muussakin? Viis niistä lonkkaleikkaukseen tai sen jälkiseurauksiin kuolleista mummoista, kiukkuisen kanssakortsun yliajamista naisista, lapsista ja eläimistä, kunhan löytyy edes se yksi perusteltava seikka tai veruke, jonka vuoksi valtion verorahoistaan kustantamille teille (joiden käyttäjistä yli 85% on muita kuin teitä suhareita) olisi luotava ensisijaisesti teille eli vähemmistölle Pyörällä 30km/h ajavien vuoksi olisi luotava nyt täysin erilliset käyttäytymissäänöt, joiden turvin vositte entistä paremmin ajaa muiden päälle täysin vapaasti?
Käsitättekö te yhtään, miksi teitä inhotaan? Syynä ei ole kateus hiilikuitupyörästänne tai A.Stubbia muistuttava kroppanne, vaan se miten käyttäydytte muita kulkijoita kohtaan. Mikä teillä on oikein ongelmana, mitä seikkaa ette tässä ymmärrä? Olette inhottuja, koska olette itsekkäitä ja aiheutatte muille vaaraa, käyttäydytte muita kohtaan törkesti ja veikkaan vielä, että ihan itse vihaatte samalla lailla niitä autoilijoita, joilla on siinä status-kaarassaan vastaavat "köyhät kyykkyyn -tunnukset" tai kuten joku jo sanoi, karjapuskurit. Kumpikin taho näistä pyrkii painelemaan muista kanssakulkijoista piittaamatta muna pystyssä ja ego kiepautettuna pään ympäri yleisillä teillä, jotka ilmeisesti pitäisi teikäläisten mukaan sulkea kaikilta muilta kuin teiltä. Sanon teikäläisten, koska vain ajoneuvo valintanne erottaa teitä, muutoin käytöksenne on ihan sitä samaa narsismia, minkä johdosta joku katsoi asiakseen opettaa muille eilen liikennesääntöjä. Muille kuittailusta, ärjymisestä ja huudosta ja pakosti oikeassa olemisesta ei ole pitkä matka siihen, että ajaa tahallaan kiukuspäissään muiden yli.
Hehe! Jos mummo kaatuu harjatulla pyörätiellä, niin mummo köpöttelee aivan väärässä paikassa. Pyörätie on pyöräilyä, ei kävelyä varten.
Tässä ketjussa on koko ajan puhuttu yhdistetyistä kävely- ja pyöräilyteistä. Tottakai jalankulkija on väärässä paikassa selkeästi vain pyörätieksi merkityllä reitillä, ei epäilystäkään tästä ja tuonne kuuluisivat kaikki kokovartalokondomiin pukeutuvat suhahtajat. Siellä he ovat ihan oikeassa paikassa.
Mutta nyt oli tosiaan kyseessä yhdistelmä. Esim. Tässä lähellä menee ajoradasta erotettu yhdistetty kävely-/pyörätie jonka vieressä on päiväkoti. Siinä on myös bussipysäkkejä ja ajoradalla suojateitä. Kuvittelisi suhahtajien tajuavan ettei tuollaisessa paikassa päästellä täysillä ja mennään sen heikoimmat ehdoilla. Mutta kun ei.
Ei ollut kyseessä kelvi vaan pyörätie, kuten kirjoitin. Baanalla ja Töölönlahdella on erilliset pyöräväylät ja kokeilu laajenee ensi talvena hyvien kokemusten myötä. Heikentääkö raivo lukukykyäsi?
Miksi raivoatte siellä ratin takana, kun voisitte itsekin alkaa huolehtia kunnostanne ja pyöräillä työmatkanne? Pyöräilyä on kivaa, kätevää ja säästää rahaa ja ympäristöä.
Mukava varsinkin näin kesäisin ajella nuorten naisten perässä ja katsella tiukkoihin minisortseihin verhottuja kiinteitä peppuja ja kuinka ihanat pakarat liikkuvat suloisesti polkemisen tahdissa. Ahh... Sillä aikaa kun oma hieman ylipainoinen vaimo tietenkin kirjoittelee naama punaisena vauva-palstalle kotona sohvaltaan.
En kyllä rehellisesti sanottuna kykenisi itse seurustelemaan tuon ihmistyypin kanssa. Helsingin kantakaupungissa todella tuttu eliö. Etenkin aamuisin vilkkaissa risteyksissä saattaa kertyä ihmisiä isot määrät odottamaan valojen vaihtumista kävelytielle. Pyörätie on ajotien viereinen kaista, joten sen yli täytyy kävellä päästäkseen suojatielle ja usein ihmiset "vuotavat" pyörätielle muutenkin mahtuakseen odottamaan valojen vaihtumista. Spandex-ukko ei tästä välitä, vaan suhahtaa suoraan joukon läpi vaikka nämä olisivat juuri ylittämässä katua. Monta kertaa viistänyt ajotanko sentin päässä kyljestä ja vastaanotettu huutovittuilut ja kiroilut ennenkuin kerkesi edes tajuta mitä tapahtui. Vituttaa myös lukea ko. ihmisryhmän avautumista siitä miten se ja se asia haittaa heidän pyöräilyään ja että heillä on oikeus käyttäytyä liikenteessä miten haluavat koska ovat urheilullisia ja ekologisia. Muuttakaa erämaaahan fillaroimaan jos haittaa muu liikenne.
Itse olen näillä yhdistetyillä pyörä- ja kävelyteillä liikkeellä useimmiten koirani kanssa. Kuljemme luonnollisesti tien reunassa, joten meidät on helppo ohittaa. Toivoisin kuitenkin pyöräilijöiden aina soittavan kelloa ohittaessaan koirakon, vaikka tilaa ohittamiseen olisikin. Näin tietäisin aina pyörän olevan tulossa ja osaisin varautua pitämällä koiran hihnan erityisen lyhyellä.
Vaikka seuraan tiiviisti muita tiellä liikkujia, joskus pyöräilijä pääsee yllättämään ja suhahtaa ohi huomaamatta. Pelkään näitä tilanteita, sillä koira saattaa pelästyä ja nykäistä äkillisesti pyörää kohti. Silloin koira voi vahingossa jäädä pyörän alle ja pyöräilijä voi mennä nurin. Todennäköisesti molempiin osapuoliin sattuisi pahasti. Olen aina hyvin kiitollinen kun pyöräilijä soittaa kelloa ja väistän oikein mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin mielestäni pahimpia ihmistyyppejä. Ehkä jopa syy sille miksi mies on sinkku. Tuli ilmi kun puhuimme töiden alkamisesta ensi viikolla ja minä sanoin että joskus pyöräilen töihin. Mies sanoi että pyöräilee kesät talvet. Näytti vielä kuvan itsestään niissä talvivarusteissa. Vaihdoin puheenaihetta.
Miten vedit tuosta johtopäätöksen, että hän painelee päättömänä menemään? Vai se sporttinen pukeutuminenko sinua häiritsee?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen näillä yhdistetyillä pyörä- ja kävelyteillä liikkeellä useimmiten koirani kanssa. Kuljemme luonnollisesti tien reunassa, joten meidät on helppo ohittaa. Toivoisin kuitenkin pyöräilijöiden aina soittavan kelloa ohittaessaan koirakon, vaikka tilaa ohittamiseen olisikin. Näin tietäisin aina pyörän olevan tulossa ja osaisin varautua pitämällä koiran hihnan erityisen lyhyellä.
Vaikka seuraan tiiviisti muita tiellä liikkujia, joskus pyöräilijä pääsee yllättämään ja suhahtaa ohi huomaamatta. Pelkään näitä tilanteita, sillä koira saattaa pelästyä ja nykäistä äkillisesti pyörää kohti. Silloin koira voi vahingossa jäädä pyörän alle ja pyöräilijä voi mennä nurin. Todennäköisesti molempiin osapuoliin sattuisi pahasti. Olen aina hyvin kiitollinen kun pyöräilijä soittaa kelloa ja väistän oikein mielelläni.
Itse en soita koskaan kelloa jos on tilaa ohittamiselle juurikin sen takia, että kun soitan kelloa, niin ihmisten ensimmäinen reaktio on katsoa taakseen ja samalla siirtyä keskemmäs tietä. Jos kävelemässä on kaksi ihmistä, niin alkaa panikointi, että mihin suuntaan väistetään. Kaikista helpointa on lähestyä mahdollisimman äänettömästi ja lyödä kaasu pohjaan juuri jalankulkijan kohdalla, jotta ei ehkä enää hypätä eteen. Yleensä pyöräteillä on niin paljon tilaa, että kovaakin lähestymällä pystyy tekemään turvallisen ohituksen. Ahtaammissa paikoissa pitää yleensä muutenkin ajaa hitaampaa, koska on suoraan eteen avautuvia ovia jne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi raivoatte siellä ratin takana, kun voisitte itsekin alkaa huolehtia kunnostanne ja pyöräillä työmatkanne? Pyöräilyä on kivaa, kätevää ja säästää rahaa ja ympäristöä.
Enpä tiedä tuosta ekologisuudesta, kortsuohjus syö varmaan viisinkertaisen määrän ruokaa verrattuna normaaliin, lisäksi jatkuva suihkussa käynti, varman töissä syövät muidenkin eväät nälkäänsä.
Miksei tästä ketjusta ole jo tullut uutisotsikkoa iltapäivälehteen??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä tuosta ekologisuudesta, kortsuohjus syö varmaan viisinkertaisen määrän ruokaa verrattuna normaaliin, lisäksi jatkuva suihkussa käynti, varman töissä syövät muidenkin eväät nälkäänsä.
Olipa hienosti perusteltu ja järkeen pohjaava kommentti omalle laiskuudelle. Kai se laiskuus liikkumisen suhteen näkyy toisinaan myös laskuutena argumentoinnin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä rehellisesti sanottuna kykenisi itse seurustelemaan tuon ihmistyypin kanssa. Helsingin kantakaupungissa todella tuttu eliö. Etenkin aamuisin vilkkaissa risteyksissä saattaa kertyä ihmisiä isot määrät odottamaan valojen vaihtumista kävelytielle. Pyörätie on ajotien viereinen kaista, joten sen yli täytyy kävellä päästäkseen suojatielle ja usein ihmiset "vuotavat" pyörätielle muutenkin mahtuakseen odottamaan valojen vaihtumista. Spandex-ukko ei tästä välitä, vaan suhahtaa suoraan joukon läpi vaikka nämä olisivat juuri ylittämässä katua. Monta kertaa viistänyt ajotanko sentin päässä kyljestä ja vastaanotettu huutovittuilut ja kiroilut ennenkuin kerkesi edes tajuta mitä tapahtui. Vituttaa myös lukea ko. ihmisryhmän avautumista siitä miten se ja se asia haittaa heidän pyöräilyään ja että heillä on oikeus käyttäytyä liikenteessä miten haluavat koska ovat urheilullisia ja ekologisia. Muuttakaa erämaaahan fillaroimaan jos haittaa muu liikenne.
Menetkö seisomaan myös keskelle autotietä ja närkästyt siitä kun sinulle tööttäillään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 45-v nainen. Ajelen sekä maastopyörällä että cyclocrosspyörällä, viimeksi toissapäivänä 80 km. Joskus kun toinen pyöristäni on ollut epäkunnossa, minulla on ollut ikäänkuin kolmivaihteinen pyörä käytössä ja onhan ero huima. Allekirjoitan niin viestin 141 kirjoittajan tuntemukset: on se vaan niin mahtavaa, ehkä erityisesti se raikas ilma ja vapauden tunne. Olen selvästi varovaisempi ajaja kuin aviomieheni, mutta ihan mukiinmenevä kiitäjä kuitenkin. Toisaalta en hyväksy sitä, että kaikki pyöräilijät laitetaan samaan kastiin. Kun vapaa-ajalla pyöräilen, ei minulla ole minnekään kiire ja työmatkoilla ( 37 km meno-paluu) lähden hyvissä ajoin, koska inhoan kiirettä työaamujen aloitusseurana. Sinänsä olen säästynyt pahimmilta pinnankiristyksiltä, mutta joskus vähän tulee mieleen muutama ärräpää, jos koiranulkoiluttaja tai koululaisryhmä valtaa yhdistetyn kävely-pyörätien. Vauhtia selvästi hiljentämällä, ei kellojen kilinää tai huutelua, jään ikäänkuin kyttäämään valtaajien taakse hiljaisella, lähes pysähtyneellä vauhdilla, yleensä "leveilijät" huomaavat minut ja noloina antavat tilaa.
Berneriltä mahtava ehdotus. Kyllä kiitos!
Liikenne on yhteispeliä, myös pyöräily. Ihan lunkisti vaan ulkoilemaan ja otetaan sekä itsemme ja toiset huomioon.
Toimit todella typerästi. Mitäköhän varten se soittokello siinä pyörässä on? Niin. Sillä ilmoitetaan edellä kulkevalle lähestymisestä ja ohittamisesta.
Sillä voi ilmoittaa jos haluaa. Se ei ole missään määrin pakollista ja monissa tilanteissa ei edes suotavaa. Moni provosoituu kellon soittamisesta tai hätääntyy ja alkaa hyppimään kuin päätön kana. Usein parempi ilman kelloa, eikä maantiepyörässäni sellaista edes ole. Minulla on suu, jota voin käyttää jos joku tukkii väylän, eikä seuraa ympärillään olevaa liikennettä.
Käyttäjä3895 kirjoitti:
Tuo helsinkiläinen erikoisuus eli numeron tekeminen työmatkapyöräilystä kummeksuttaa ja naurattaa näin oululaista. Tunnen monta helsinkiläistä jotka kertovat Harrastavansa Työmatkapyöräilyä.
Mikä ihmeen harrastus se on? Pyörähän on kulkuneuvo.
Tulkaa joskus Ouluun katsomaan kuinka kaikenlaiset ihmiset pyöräilevät ympärivuotisesti töihin ja kouluun. Ihan tavallisissa vaatteissa, ilman kortonkiasua ym. Eikä kukaan suhahtele vaan sopuisasti edetään pyöräteillä.
Ei harrastuksen määritelmä ole mitenkään tiukasti rajattu. Se, että polkee pari kilometria töihin ja kotiin ei mielestäni ole harrastamista, mutta jos matkaa onkin 30km, niin sitä voisi kutsua jo harrastukseksi, koska se on aikaa vievää ja kuntoilu on aika olennainen syy tehdä tuota. Muuttuuko se jotenkin enemmän harrastukseksi, että tulee autolla ensin kotiin ja lähtee sitten erikseen pyörälenkille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa hienosti perusteltu ja järkeen pohjaava kommentti omalle laiskuudelle. Kai se laiskuus liikkumisen suhteen näkyy toisinaan myös laskuutena argumentoinnin suhteen.
Lyhyestä virsi kaunis.
Huippupyörille rekisteröintipakko (kilvet näkyviin), pyörä/kävelyteille nopeusrajoitus ja sakotuksia tarpeen tullen. Ja jos nyt sitten halutaan niin pieni vero.......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin mielestäni pahimpia ihmistyyppejä. Ehkä jopa syy sille miksi mies on sinkku. Tuli ilmi kun puhuimme töiden alkamisesta ensi viikolla ja minä sanoin että joskus pyöräilen töihin. Mies sanoi että pyöräilee kesät talvet. Näytti vielä kuvan itsestään niissä talvivarusteissa. Vaihdoin puheenaihetta.
Miten vedit tuosta johtopäätöksen, että hän painelee päättömänä menemään? Vai se sporttinen pukeutuminenko sinua häiritsee?
Aloittajaa häiritsee miehen sporttisuus. Onkin parempi että jättää tuollaiset pyöräilijäkuumikset meille liikunnallisille naisille. Esimerkiksi minä lähtisin mielelläni pyöräilemään jonkun fiksun ja kuuman miehen kanssa. Treenattua peppua olisi kiva peesata ;)
Suurin syy pyöräilijöiden vihaamiseen on siinä, että aika harva pyöräilee itse ja siten ei osata samaistua tähän ihmisryhmään. Liikenteessä törttöilee ylivoimaisesti eniten jalankulkijat, mutta sitä ei huomata kovin helposti jos ollaan itsekin jalankulkijoita tai autoilijoita. Autoilijaa jalankulkijat nimittäin väistävät aika hyvin ja usein liiankin hyvin, eivätkä kävele suojatielle silloin kun heillä on oikeus niin tehdä.
Jos kokeilisitte itse pyöräilyä vaikkapa vuoden verran pääasiallisena liikkumamuotonanne, niin ymmärtäisitte miksi pyöräilijöitä ärsyttää jalankulkijat. Pyöräreitin arvostus ei ole läheskään samaa kuin ajoradan arvostus. Jalankulkijat tukkivat pyöräreittejä todella usein, nousevat autosta katsomatta lainkaan onko pyöriä tulossa ja siis avaavat oven pyöräilijän eteen. Kevyen liikenteen väylällä kuljetaan siten kuin siellä kulkisi pelkästään jalankulkijoita, jotka voivat helposti pukkelehtia isommankin porukan ohi tarvittaessa. Koiraa ulkoiluttaessa annetaan sen kulkea pitkällä narulla ja samoin pieniä lapsia ei pidetä kädestä kiinni, jotta eivät voi yhtäkkiä hypätä pyörän eteen. Moni ei tajua, että jos on erikseen pyöräväylä ja jalkakäytävä, niin jalankulkija on väistämisvelvollinen pyöräkaistalla ellei kulje suojatiellä. Jos jalkakäytävä ei ole käytössä, niin tällöin tulee kulkea pyörätien reunaa, kuten ajoradankin reunaa on kuljettava jos siellä kulkee. Monella tuntuu olevan sellainen käsitys, että voivat kulkea ihan millaisessa ryhmittymässä tahansa ja pyöräilijän tulee soittaa kelloa, jolla ilmoittaa haluavansa ohituksen. Tällaisen tekeminen tuntuu ehkä teistä vaivattomalta kun olette se ohitettava ryhmä. Ette tajua sitä, että näitä ryhmiä tulee vastaan aika monta jo yhdellä pyöräreissulla. Jos kaikki kulkisivat tuolla tavoin, niin kelloa saisi olla soittamassa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Huippupyörille rekisteröintipakko (kilvet näkyviin), pyörä/kävelyteille nopeusrajoitus ja sakotuksia tarpeen tullen. Ja jos nyt sitten halutaan niin pieni vero.......
Tiedoksesi, että kelvillä on jo nopeusrajoitus. Se on aina sama kuin viereisellä ajoradalla.
Tuo helsinkiläinen erikoisuus eli numeron tekeminen työmatkapyöräilystä kummeksuttaa ja naurattaa näin oululaista. Tunnen monta helsinkiläistä jotka kertovat Harrastavansa Työmatkapyöräilyä.
Mikä ihmeen harrastus se on? Pyörähän on kulkuneuvo.
Tulkaa joskus Ouluun katsomaan kuinka kaikenlaiset ihmiset pyöräilevät ympärivuotisesti töihin ja kouluun. Ihan tavallisissa vaatteissa, ilman kortonkiasua ym. Eikä kukaan suhahtele vaan sopuisasti edetään pyöräteillä.