Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopettakaa se tyhjänpäiväinen lässytys siitä, että ikä auttaisi naista hyväksymään vartalonsa virheet - Tutkimuksen mukaan ylipainon yhteys heikompaan itsetuntoon vahvistuu iän myötä

Vierailija
27.07.2017 |

"Naisilla ylipaino vaikutti itsetuntoon voimakkaammin kuin miehillä. Ylipainon yhteys heikompaan itsetuntoon voimistui naisilla iän myötä nopeammin kuin miehillä. Miehillä painon ja itsetunnon yhteydet vaihtelivat iästä riippuen.

– Ympäristö korostaa, että ihmisten pitäisi pitää huolta kunnostaan. Siitä voi tulla olo, että se on ihmisen oma vika, jos ei hallitse painoaan. Tämä käsitys, että ylipainossa olisi kyse ihmisten itsekontrollin puutteesta on virheellinen. Ylipäänsä syyllistämällä ei saada tässä mitään hyvää aikaan.
Yllättävää väitöskirjan tuloksissa oli se, että nuorena ylipaino ei haitannut niin paljon kuin keski-iässä. Yleinen käsitys on toinen.

– Voisi ajatella, että nuoruudessa ulkonäkö on enemmän tapetilla, mutta meidän tutkimuksen osalta ei siltä näytä. Mahdollisesti onkin niin, että kun iän myötä tulee lisäkiloja, naiset kokevat etääntyvänsä yhä kauemmas hoikan vartalon ihanteesta."

https://yle.fi/uutiset/3-9395488

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea ketjua joten voi olla että joku on jo tämän maininnut... On kyllä varmaan eroa vaikutuksella itsetuntoon sillä, että oletko nuori (tai vanha) "syntymälihava", vaiko koko aiemman elämän ollut timmi, mutta vasta yli nelikymppisenä lihonut. Ensin mainitulla nuorella saattaa jo lähtökohtaisesti olla muutenkin huono itsetunto (nuorilla usein on painosta riippumatta) joten ylipaino ei erotu merkittävänä syynä huonolle itsetunnolle. Vanhemmalla naisella taas itsetunto on yleensä hyvä muilta osin, mutta sitten yhtäkkinen "rupsahtaminen" ja painonnousu saa tuntemaan itsensä vanhaksi ja rumaksi. En osannut ehkä selittää mitä tarkoitin ja nämä oli pelkkiä olettamuksia joten älkää tuomitko ☺

Itseasiassa osasit selittää aika hyvin! Olen itse ollut lähes koko ikäni ylipainoinen, ja mulla oli siitä kyllä nuorempana enemmän itsetuntoon liittyviä ongelmia kuin nyt. 

(Jännää on, että olin jossain välissä pari vuotta normaalipainoinen, ja silti mun kehonkuva oli vääristynyt niin, että luulin edelleen olevani lihava.)

Nyt olen 170cm/80kg, eli edelleen ylipainoinen. Silti nyt nelikymppisenä mulla on parempi itsetunto ja arvostan kroppaani ihan eri tavalla kuin nuorempana, vaikka tosiaan mulla onkin ylipainoa. Ja - olenpa huomannut senkin, että ei se ole ne kilot vaan se hyvä itsetunto, mikä sitä vastakkaista sukupuolta (tai okei samaa sukupuolta, ellei haluta olla heteronormatiivisia ;) ) viehättää! 

Vierailija
22/25 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea ketjua joten voi olla että joku on jo tämän maininnut... On kyllä varmaan eroa vaikutuksella itsetuntoon sillä, että oletko nuori (tai vanha) "syntymälihava", vaiko koko aiemman elämän ollut timmi, mutta vasta yli nelikymppisenä lihonut. Ensin mainitulla nuorella saattaa jo lähtökohtaisesti olla muutenkin huono itsetunto (nuorilla usein on painosta riippumatta) joten ylipaino ei erotu merkittävänä syynä huonolle itsetunnolle. Vanhemmalla naisella taas itsetunto on yleensä hyvä muilta osin, mutta sitten yhtäkkinen "rupsahtaminen" ja painonnousu saa tuntemaan itsensä vanhaksi ja rumaksi. En osannut ehkä selittää mitä tarkoitin ja nämä oli pelkkiä olettamuksia joten älkää tuomitko ☺

En ymmärrä tätä(kään) selitystä. Jos nainen iän myötä oppisi antamaan ulkonäölleen vähemmän painoarvoa, tämän pitäisi näkyä suoraan siinä, miten ylipaino vaikuttaa naisen itsetuntoon. Naistenlehtien voimaannuttamisartikkelit ja tutkimustulokset eivät vastaa toisiaan tämän suhteen.

Kommenttini ei ollut tarkoitus olla mikään selitys, vaan pohdiskelua. Kärjistetysti voisi sanoa, että nuorella naisella ei ole itsetuntoa, joten ylipaino ei siihen (itsetuntoon) voi vaikuttaa. Edelleen kärjistäen: vanhemmalla naisella taas on itsetunto, ja varsinkin hyvännäköisellä naisella. Lihominen, ikääntyminen ja rypistyminen aivan takuulla vaikuttaa hyväitsetuntoisenkin naisen itsetuntoon alentavasti. Se ei tarkoita sitä, etteikö vanhempi nainen antaisi ulkonäölle vähemman painoarvoa, tai että itsetunto olisi ylipainonkaan takia huono, mutta negatiiviset muutokset ulkonäössä vaikuttavat joka tapauksessa itsetuntoon alentavasti, ja siitähän tuossa tutkimuksessa oli kyse? Vaikutus itsetuntoon on siis on suurempi vanhemmalla kuin nuoremmalla. Se ei kuitenkaan tarkoita, että nuoremmalla olisi patempi itsetunto. Tämä siis edelleen ihan mutua ja tuskin pysyit kärryillä tässäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimushenkilöt olivat iältään 16 - 42 v ja väitöskirjan mukaan itsetuntoon vaikuttavat ylipaino, tupakointi, koulumenestys ja sosioekonominen asema. Ap:lle saattaa olla yllätys, että suurin osa suomalaisista on jo täyttänyt 42v ja elää hyvää itsetuntoista elämää, vaikka painoa on enemmän kuin anorektikoilla. Toinen tutkimus kun paljastaa, että pieni ylipaino on vain hyväksi.

Lievään ylipainoon (BMI 25–30) liittyy ikääntyneillä sekä pienempi sydän- ja verisuonitauti- että muiden kuolemien riski, myös tapaturmien aiheuttama kuolemanriski on pienempi. Hyvin iäkkäillä lievän ylipainon ”suojaava” vaikutus vielä korostuu. Sekä alipainoon (BMI < 18.5) että merkittävään lihavuuteen (BMI > 35) liittyy ikääntyneillä suurempi kuolemanriski (Flegal ym. 2007).

Et kuitenkaan kertonut, miksi neljäkymppisillä naisilla ylipaino vaikuttaa enemmän itsetuntoon kuin parikymppisillä. Viisi- kuusi ja seitsemänmkymppisiin vetoaminen on vain harhauttamista.

Tuo K. Flagalin tutkimusryhmän hakemalla haettu tulos on jo moneen kertaan selitetty ja todettu "huonoksi tieteeksi".

"Overweight and obesity is associated with increased risk of all cause mortality and the nadir of the curve was observed at BMI 23-24 among never smokers, 22-23 among healthy never smokers, and 20-22 with longer durations of follow-up. The increased risk of mortality observed in underweight people could at least partly be caused by residual confounding from prediagnostic disease. Lack of exclusion of ever smokers, people with prevalent and preclinical disease, and early follow-up could bias the results towards a more U shaped association."

http://www.bmj.com/content/353/bmj.i2156

Otsikon mukaan "... ikä auttaisi naisia...", mutta sinusta ikä päättyy siis 42 vuoteen, sen jälkeen ei enää olla naisia tai elossa ollenkaan?

Tuo sinun kopioimasi taas ei liity mitenkään Flagalin tutkimukseen eikä suinkaan kumoa sitä. Tutkimuksessa selvitetään tupakoinnin vaikutusta ja todetaan, että alipainoisilla on usein vakavia, mutta vaille diagnoosia jääneitä tappavia sairauksia.

Jos lainaamasi viestin lopussa on linkki, niin laita välilyönti lainauksen perään, jotta se menee oikein. Tervetuloa palstalle.

Vierailija
24/25 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itsetuntoon voi vaikuttaa muutkin seikat kuin vain paino. Itse olen aina kamppaillut rumien kasvojeni kanssa, vartalooni olen aina ollut tyytyväinen. Täydellinen hoikka tiimalasi mutta naama kuin possulla, ihan muodoton pallo jossa pienet siansilmät syvällä silmäkuopissa, töpselikärsää muistuttava pottumainen ja epäsymmetrinen nenä sekä leuaton profiili. 

Vierailija
25/25 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itsetuntoon voi vaikuttaa muutkin seikat kuin vain paino. Itse olen aina kamppaillut rumien kasvojeni kanssa, vartalooni olen aina ollut tyytyväinen. Täydellinen hoikka tiimalasi mutta naama kuin possulla, ihan muodoton pallo jossa pienet siansilmät syvällä silmäkuopissa, töpselikärsää muistuttava pottumainen ja epäsymmetrinen nenä sekä leuaton profiili. 

Totta kai itsetuntoon vaikuttaa muutkin asiat, mutta nämä huomioidaan tutkimuksessa, jotta voidaan vertailla jonkin yksittäisen asian (tässä tapauksesa ylipaino) vaikutusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi