Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksimivuokra Helsingissä 400 euroa, enempää ei huomioida toimeentulotuessa

Vierailija
27.07.2017 |

Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Nyt en saa ollenkaan toimeentulotukea, koska tienasin kesäkuussa "liikaa" ja vuokrani on kikkailtu sekä kesäkuussa että heinäkuussa liian korkeaksi, asumismenoja ei huomioida kokonaisuudessaan enkä saa siksi tukea lainkaan. Ei ole varaa ostaa esimerkiksi lääkkeitä enkä tiedä millä maksan ensi kuun vuokran. Työt jatkuu vasta myöhemmin, nyt olen työtön tilapäisesti mutta en saa myöskään työttömyyskorvasta koska olen päätoiminen opiskelija. Opintotukea en myöskään saa enkä saa opintolainaakaan. Eli minulla ei ole mitään muutakaan tukea mitä voisin hakea paitsi toimeentulotuki.

Nyt on kaikki neuvot tarpeen! En oikeasti ole löytänyt asuntoa jossa olisi alle 400 vuokra, nytkin asun jo kimppakämpässä. On kyllä hakemus vetämässä stadin asunnoille mutta on sielläkin monet yksiöt ja pienoiskaksiotkin tuota paljon kalliimpia. Hoas on poissuljettu vaihtoehto koska sieltä saa homeisen kämpän, kokemusta on.

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesalaisten valitusta kun rahat ei riitä. Töitäkin on ja sossun pitäs kallis luukku maksaa. Ei tartte asua hesassa jos ei oo varaa. Hyvä sossu ku pienentävät noita tukiaisia

Kaupungeissa on työt. Ja aika harvassa kaupungissa vuokra on alle 400e.

Vierailija
22/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan toimeentulotukea vastaavassa tilanteessa, selvitin vain, että halvempaa asuntoa ei löydy. maksavat koko 648 e/kk toimeentulotukena ja asumistukena.

Miten onnistuit tuossa? Olen tehnyt sekä korjauspyynnön päätöksestä että käynyt luukulla useamman kerran, silti mikään ei muutu. Se luukulla ollut työntekijäkin naureskeli että aika vaikea löytää asuntoa alle 400 eurolla Helsingissä, pitäsi olla tosi hyvä tuuri.

Mutta eihän toimeentulotuen saaminen voi olla tuurista kiinni, eihän? Millä rahalla minä maksan elokuun vuokran? Millä lääkkeet? Ruokaakin olisi kiva ostaa, kohta on kaikki puurot, riisit ja makaronit syöty ja pakastimessakaan ei ole enää paljon mitään.

Tuossa on nyt jotain outoa. Ota yhteys oman alueesi sosiaalityöhön ja kysy neuvoa (hel.fi). Ja ota vastaan huokea asunto sieltä mistä saat, älä nirsoile alueen tai vuokranantajan suhteen. Hoas-asunnot kelpaavat muillekin.

Olen siis asunut aiemmin hoasilla enkä aio muuttaa niihin asuntoihin enää ikinä. Minulla oli koko ajan joko keuhkoputkentulehdus tai poskiontelontulehdus ja astmalääkkeitä kului... Asunnossa oli ihan näkyvätkin homekasvustot esimerkiksi kylpyhuoneessa ja oven karmi oli lahonnut, silti hoasin linja oli ettei heillä ole lainkaan sisäilmaongelmaisia asuntoja. Ainut vaihtoehto oli muuttaminen.

Nyt on asunto missä pystyn olemaan, mutta kelan sossut vaativat muuttamaan. Jokainen muutto on terveydellinen riski, kun ei ole varaa mihinkään homekoiraankaan :(

Kelassa mitään sossuja ole. 0/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa. Mulla vuokra 500 eikä tarvi maksaa penniäkään ite.

Vierailija
24/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulla on aivan väärää tietoa. Suurin hyväksyttävä vuokra toimeentulotuessa yksin asuvalta on Helsingissä 675e, plus 21.60 vesimaksua. Kelan sivuilta löytyy.

Vierailija
25/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, ei kela sun vuokraa mitenkään kikkaile vaan vuokra on se mitä ilmoitat ja todistat maksavasi. Se on eri asia jos vuokra hyväksytään vain tiettyyn summaan asti, se ei ole kikkailua. Mutta sekään ei tarkoita etteikö toimeentulotukea maksettaisi ollenkaan, perusosaan on oikeutettu jos tulot on pienemmät kuin menot (perusosa+hyväksytyt asumismenot), silloin vaan pitää se vuokrasta ylimenevä osuus maksaa itse. Niin tekee suurin osa toimeentulotuen saajista. 

Eli todellisuudessako sun tilanteessa ongelma on nuo kesäkuun tulot? Palkka on jyvitetty useammalle kuukaudelle ja siksi tukea ei makseta. 

Vierailija
26/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teevalitus ja ole yhteydessä diakoniaan he varmasti auttaa kun selität miten asia on

Olen siis valittanut jo, päätöstä ei oikaistu. Diakoniaan on varmaan pakko olla yhteydessä seuraavaksi.

Vierailija
27/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksimivuokra on noin 500 johon saa noin 400 asumistukea (80%) jos saa sossutukia niin sossu korvaa vuokran ylimeneviä osia jos ei muut tukiaiset tai tulot riitä aina 675 asti.

Tämä tukimäärien esilleottaminen on vähän sama kuin postissa huomataan että postin jakelu maksaa oikeastaan hemmetisti joten säästösyistä se pitäisi lopettaa että rahaa riittää byrokratian pyörittämiseen.

Tuet maksavat mutta niille on tarvetta ja niin kauan kun ei osata/haluta kehittää toimivaa parempaa systeemiä niin ei niitä voi pelkästään säästöjen vuoksi leikatakaan.

Muutenkin ongelma on sekä osittain turhien tulonsiirtojen määrä että se että isolla osalla ihmisistä ei ole palkkatyötä jolla he voisivat maksaa elämisensä. 

Vuokrani on 508 euroa, tuossa laskelmassa on ensin sarakkeessa ilmoitettu tuo vuokra kokonaisuudessaan, sarakkeessa huomioitu on 400 euroa. Eli ylijäävä osuus pitäis maksaa perusosalla, mutta kun en saanut sitä tukea lainkaan. Jos vuokra olisi huomioitu kokonaan olisin saanut heinäkuulle toimeentulotukea melkein satasen verran.

Vierailija
28/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesalaisten valitusta kun rahat ei riitä. Töitäkin on ja sossun pitäs kallis luukku maksaa. Ei tartte asua hesassa jos ei oo varaa. Hyvä sossu ku pienentävät noita tukiaisia

Kaupungeissa on työt. Ja aika harvassa kaupungissa vuokra on alle 400e.

Itsekin muutin Helsinkiin opiskelujeni ja töiden perässä. Olen koko opiskeluajan tehnyt osa-aikaisesti oman alan töitä, lukuunottamatta tällaisia parin/muuttaman kuukauden pätkiä jolloin töitä ei ole kuten nyt heinä- ja elokuussa. Kotipaikkakunnallani en olisi voinut opiskella tätä alaa, saati olisiko niitä töitä ollut...

Vierailija
29/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa. Mulla vuokra 500 eikä tarvi maksaa penniäkään ite.

Täh! Onkohan ongelmana se, että itse asun kimppakämpässä? Meillä on kyllä erillistaloudet ja erilliset vuokrasopimukset. Mutta nyt en keski enää mitään muuta järkevää syytä että miksi minulla saisi olla maksimissaan 400 euroa vuokra.

Vierailija
30/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sulla on aivan väärää tietoa. Suurin hyväksyttävä vuokra toimeentulotuessa yksin asuvalta on Helsingissä 675e, plus 21.60 vesimaksua. Kelan sivuilta löytyy.

Luulen nyt että ongelma on siinä että asun kimppakämpässä. Meillä on kyllä erilliset vuokrasopimukset. En enää ymmärrä tätä kelan logiikkaa. Pitäisi varmaan kaikkien sitten kalliisiin yksiöihin muuttaa.

Vierailija
31/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, ei kela sun vuokraa mitenkään kikkaile vaan vuokra on se mitä ilmoitat ja todistat maksavasi. Se on eri asia jos vuokra hyväksytään vain tiettyyn summaan asti, se ei ole kikkailua. Mutta sekään ei tarkoita etteikö toimeentulotukea maksettaisi ollenkaan, perusosaan on oikeutettu jos tulot on pienemmät kuin menot (perusosa+hyväksytyt asumismenot), silloin vaan pitää se vuokrasta ylimenevä osuus maksaa itse. Niin tekee suurin osa toimeentulotuen saajista. 

Eli todellisuudessako sun tilanteessa ongelma on nuo kesäkuun tulot? Palkka on jyvitetty useammalle kuukaudelle ja siksi tukea ei makseta. 

Tienasin laskelman mukaan kesäkuussa 8 euroa liikaa. Tulot ei siis kovin suuret... Maksoin niillä heinäkuun vuokran ja laskut, mutta mitään ei jäänyt. Ja jos laskelmassa olisi huomioitu koko vuokrani 508 euroa olisin saanut toimeentulotukea. Nyt hyväksyttiin vain 400 euroa asumiskuluja.

Vierailija
32/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli asut osa-asunnossa, ei sinulle tietenkään huomioida yksin asuvan maksimivuokraa, vaan pääluvun mukainen osuus kaikille asukkaille kohtuulliseksi katsottavasta vuokrasta. Esimerkiksi jos asukkaita on neljä, kohtuulliseksi kokonaisvuokraksi Kela katsoo 1008 euroa. Tästä 1008 eurosta Kela hyväksyisi menoksesi 252 euroa, jonka lisäksi Kela huomioi erikseen vesimaksun.  Jos et ole aiemmin hakenut toimeentulotukea, olisi Kelan kuitenkin ollut kohtuullista antaa sinulle järjestelyaika edullisempaan asuntoon hakeutumiseksi. Harvoin vuokran kohtuullistaminen ilman ennakko-ilmoitusta on tarkoituksenmukaista. 

Jätä uusi toimeentulotukihakemus elokuulle 2017, jossa selvität, ettei ylijäämän siirtäminen ole tilanteesi kannalta kohtuullista. Katsoakseni asia tulisi selvittää nyt ensisijaisesti Kelan kanssa, koska vuokra ja elannon kustannukset kuuluvat perustoimeentulotukeen. Jos kuitenkin saat Kelalta kielteisen päätöksen, voit asioida kunnan sosiaalitoimessa, josta voit hakea täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea. On mahdollista, että kunta hylkää hakemuksesi, mutta se voi olla yhteydessä Kelaan ja vaatia Kansaneläkelaitosta oikaisemaan sinulle antamaansa päätöstä, ettei oikeutesi välttämättömään toimeentuloon vaarannu.

Vierailija
33/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen nyt että ongelma on siinä että asun kimppakämpässä. Meillä on kyllä erilliset vuokrasopimukset. En enää ymmärrä tätä kelan logiikkaa. Pitäisi varmaan kaikkien sitten kalliisiin yksiöihin muuttaa.

No siinä tapauksessahan tuo 400e on aivan oikein, maksimivuokra kahden hengen asunnossa on 800e. Ei tähän vaikuta erilliset vuokrasopimukset. Olisihan se outoa että kämppikset voisivat asua 1300e/kk luksuskämpässä mutta pariskunta sitten 800e/kk lähiöasunnossa.

Vierailija
34/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli asut osa-asunnossa, ei sinulle tietenkään huomioida yksin asuvan maksimivuokraa, vaan pääluvun mukainen osuus kaikille asukkaille kohtuulliseksi katsottavasta vuokrasta. Esimerkiksi jos asukkaita on neljä, kohtuulliseksi kokonaisvuokraksi Kela katsoo 1008 euroa. Tästä 1008 eurosta Kela hyväksyisi menoksesi 252 euroa, jonka lisäksi Kela huomioi erikseen vesimaksun.  Jos et ole aiemmin hakenut toimeentulotukea, olisi Kelan kuitenkin ollut kohtuullista antaa sinulle järjestelyaika edullisempaan asuntoon hakeutumiseksi. Harvoin vuokran kohtuullistaminen ilman ennakko-ilmoitusta on tarkoituksenmukaista. 

Jätä uusi toimeentulotukihakemus elokuulle 2017, jossa selvität, ettei ylijäämän siirtäminen ole tilanteesi kannalta kohtuullista. Katsoakseni asia tulisi selvittää nyt ensisijaisesti Kelan kanssa, koska vuokra ja elannon kustannukset kuuluvat perustoimeentulotukeen. Jos kuitenkin saat Kelalta kielteisen päätöksen, voit asioida kunnan sosiaalitoimessa, josta voit hakea täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea. On mahdollista, että kunta hylkää hakemuksesi, mutta se voi olla yhteydessä Kelaan ja vaatia Kansaneläkelaitosta oikaisemaan sinulle antamaansa päätöstä, ettei oikeutesi välttämättömään toimeentuloon vaarannu.

No mistäköhän Helsingistä löytyy asunto jossa olisi vuokra 252 euroa per henkilö? En ole kuullutkaan :D

Vierailija
35/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teevalitus ja ole yhteydessä diakoniaan he varmasti auttaa kun selität miten asia on

Aloittajan tilanteesta en tietysti tiedä, mutta kannattaa muistaa, että kaikki eivät ole ev. lut. kirkon jäseniä.

Vierailija
36/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinä tapauksessahan tuo 400e on aivan oikein, maksimivuokra kahden hengen asunnossa on 800e. Ei tähän vaikuta erilliset vuokrasopimukset. Olisihan se outoa että kämppikset voisivat asua 1300e/kk luksuskämpässä mutta pariskunta sitten 800e/kk lähiöasunnossa.

Tosin lisätään että vuokra pitäisi yleensä ottaa 3-6kk huomioon todellisen suuruisena, sillä aikaa kun etsii halvempaa asuntoa.

Vierailija
37/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikkien kannattaisi muuttaa pois kimppakämpistä kalliimpiin yksiöihin, jotta olisi oikeutettu tukiin jos tulee hätätilanne? Ei Helsingissä ole niin paljoa yksiöitä että kaikille riittäisi! Itsekin olen alunperin muuttanut kimppakämpään jotta saan asumiskulut pienemmiksi, onhan tämä huomattavasti halvempi kuin yksikään yksiö. Mutta oli ilmeisesti väärin ajateltu.

Vierailija
38/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sostoimiston mukaan kimppakämpässä saa olla 500 euroa vuokra, sitä suurempi osuus maksetaan perusosasta.

Vierailija
39/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on sairastunut homeen takia, ei todellakaan terveys anna periksi asua homeasunnossa! Voi kun terveetkin ymmärtäisivät tämän eivätkä olisi heti vähättelemässä/tuomitsemassa...

Ihan vinkkinä: sellaista asuntoa et tule löytämään missä lainkaan minkäänlaista homealtistua ei olisi. Siinä sinulle hyvin yksinkertainen biologinen fakta. Kunpa ymmärtäisit tämän etkä olisi heti vähättelemässä/tuomitsemassa. Vaihtoehdoksi homehysteerikolle jää muuttaa pihalle tai metsään. Eikun ai niin, siellä sitä homealtistusta vasta todellisuudessa onkin.

Hometta on enemmän tai vähemmän kaikkialla, mutta ei kenenkään silti pitäisi asua kosteusvaurioisessa asunnossa tai kämpässä jossa on sädesientä. Katsos kun ne hometoksiinit ei ole kovin terveellisiä kenellekään. Ei homeista ruokaakaan syödä, kai sinua on sen verran äiti opettanut? Minä ainakin pystyn liikkumaan aivan hyvin metsissä vaikka olenkin homeelle herkistynyt. Joskus kostealla syyssäällä vähän nenään ottaa, mutta muita oireita ei tule. Homekämpässä sen sijaan oli jatkuvasti kuumetta, nivelet turvoksissa jne. Kyllä sen eron selvästi huomaa kun vihdoin pääsee muuttamaan puhtaampaan asuntoon eikä tarvitse joka yö herätä henkeä haukkoen.

Vierailija
40/103 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta pariskunta löytääkin helpommalla asunnon muutenkin. Monikaan pieni kaksio ei sovellu kovin hyvin kimppa-asunnoksi ja olen nähnyt vaikka minkämoisia viritelmiä, esimerkiksi niin että yksi asukas asuu keittiössä toinen makuuhuoneessa. Ja sen lisäksi noin pieni maksimikatto ohjaa köyhiä yksiöihin eikä kimppakämppiin. Ja tämä johtaa siihen että yksiöiden hinta nousee entisestään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän