Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut koiran omistajat pitävät koiriaan vapaana?

Vierailija
27.07.2017 |

Jos saavat koiransa kuriin, asia on ok, mutta näinhän ei aina ole.
t.Ärsyyntynyt koiran omistaja

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää ihan siltä, että Sinkkumie vei tämän keskustelun.

sivusta

Vierailija
122/141 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat voisivat kyllä olla kytkettyinä taajamassa, kuten laki jo sanoo. Kommentoisin myös noita metsässä juoksuttamisia: pitäkää huoli, että se metsä (tai pelto) on selkeästi kaukana ja erillään esim. lenkkipoluista tai merkityistä metsäpoluista. Kuljen ja juoksen usein juuri merkityillä metsäpoluilla ja usein on juossut yhtäkkiä eteen tai perään isojakin koiria irti ilman, että omistajasta on mitään merkkejä. Tilanne on epämiellyttävä, joskus pelottava. Ja mielestäni vastuutonta koiran omistajalta. Joskus kuuluu joku huuto kaukaa: "ei se mitään tee" ja naureskellaan jos olen oikeasti pelästynyt koiraa.

Noin muuten on mielestäni hienoa huolehtia koiran liikuttamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina taluttimessa kulkeminen ei ole koiralle lajinomaista toimintaa. Enkä usko koiran pysyvän päästään terveenä, jos ei pääse kulkemaan myös vapaa usein kunnolla.

Koiralla on vaikka mitä lajinomaista toimintaa, jota se ei pääse toteuttamaan lemmikkinä. Nykypäivän koira on aika eri eläin kuin se mikä se on alunperin villinä ollut. Se kyllä tottuu olemaan pelkästään narussa jos sitä aina narussa pitää. 

Vierailija
124/141 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on ihan älytön rikollisten ketju. Hävetkää! Sinisilmäisesti kerrotaan kuinka on oikein rikkoa lakia ja pitää koiria vapaana taajama alueella. Olen itse pienen havannan koiran omistaja ja pidän koiraani aina kiinni kävelylenkillä. Useamman kerran olen havainnut, että jotkut koirat alkavat "uhittelemaan" koiralleni. Kerran vapaana ollut koira juoksi äkillisesti koirani luokse ja puri koiraani useamman kerran. Tämä tapahtui vain koska kävelyttäjä ei pitänyt koiraansa kiinni niin kuin laki määrää. Koirapuistot ja maaseudut ovat vapaana pitoa varten, eivät taajamat. Lakatkaa rikkomasta lakia. Seuraavan kerrankin kun jonkun vapaana oleva "kiltti" koira juoksee koiraani kohti. Potkaisen sitä niin kovaa kuin raavas mies pystyy!

Vierailija
125/141 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on ihan älytön rikollisten ketju. Hävetkää! Sinisilmäisesti kerrotaan kuinka on oikein rikkoa lakia ja pitää koiria vapaana taajama alueella. Olen itse pienen havannan koiran omistaja ja pidän koiraani aina kiinni kävelylenkillä. Useamman kerran olen havainnut, että jotkut koirat alkavat "uhittelemaan" koiralleni. Kerran vapaana ollut koira juoksi äkillisesti koirani luokse ja puri koiraani useamman kerran. Tämä tapahtui vain koska kävelyttäjä ei pitänyt koiraansa kiinni niin kuin laki määrää. Koirapuistot ja maaseudut ovat vapaana pitoa varten, eivät taajamat. Lakatkaa rikkomasta lakia. Seuraavan kerrankin kun jonkun vapaana oleva "kiltti" koira juoksee koiraani kohti. Potkaisen sitä niin kovaa kuin raavas mies pystyy!

Ne elää vielä nelivuotiaan uhmaikää. MINÄ PIDÄN KOIRAANI IRTI ja itkupotkuraivarit päälle. Voivat pitää koiriaan irti kun mikään eikä kukaan mene väliin.

Vierailija
126/141 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on aina vapaana. Laitan hihnaan, jos joku tulee vastaan. Tuttujen koirien kohdalla saa olla vapaana. Ei sitä kiinnosta muut koirat. 

Vierailija
127/141 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

just tultiin parin tunnin humpilta metsästä. vuokraan läheistä koirametsää 1-4 tuntia viikossa. nykyinen jätkä on sellai5kylkimyyry ettei tuo irtoa vierestä. talviaikaan saattaa umpimetsässä kulkea irti muutenkin. ei koskaan pesimäaikaanm periaatteeni on ettei minun koirastani saa olla vaivaa muille koskee myös metsän eläimiä.

Vierailija
128/141 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiria tulee kesämökin pihalla. Meillä on suklaata terassilla.

Vierailija
129/141 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestyslaki 14§

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä

Mutki ei säänöt, lait ja asetukset minua koske...

Joo, ei koske! Koiria ei voi syyttää, mutta ihmettelen miksi ihmiset tuo haukkuvat piskinsä ruokaravintoloihin!! Miksi henkilökunta ei puutu asioihin, terveystarkastajaakaan ei tunnu asia kiinnostavan, tautisenakaan aikana! Terrorismia jos mikä!!!

Vierailija
130/141 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittää koirat jotka ovat aina kiinni. Meidän koirat aina auki kun vaan mahdollista. Ne on kyllä super kilttejä. Pk seudulla asutaan ja monet huutelee perään. Kultaisetnoutajat kyseessä, jotka ei reagoi ihmisiin eikä koiriin ja kävelee nätisti lähellä. Miten nekin voi jonkun mielen pahoittaa?!!

Oletpa tyhmä ja toimit sitäpaitsi Suomea lakia vastaan.

Ensinnäkin on olemassa PALJON ihmisiä, jotka pelkäävät kaikenlaisia koiria. Toisekseen Suomen lain mukaan koirat ja myöskin kissat on pidettävä kytkettyinä kaupunkialueella. Ainoastaan koirapuistossa saavat koirat olla vapaana.

Voi hellanlettas sentään.. ihan Suomen lakia vastaan. Huh huh! Nyt kireäpipoinen vanhapiika vähän valoja päälle ja hankkimaan ihan omakin elämä! Aloita vaikka dildolla, kun selkeästi vähän pinna kireällä... ja tuollainen tiukkapipo ei varmasti miestä saa.

Sun mielestä varmaan tosiaan ne pedofiilit ja murhaajat ja tuhopolttajatkin on ihan ok, kun kerran siihen Suomen lakiin noin halveksivasti suhtaudut. Vai oletko kaksinaismoralisti kuitenkin, joka haluat itse päättää mitä lakeja viitsit noudattaa ja mitä et, samalla odottaen muilta lainkuuliaisuutta muissa asioissa?

Onko sut pienenä podotettu pääedellä johonkin, kun ajattelet että koirien auki pitäminen ja murha on sama juttu? Mitä helvettiä nyt taas??

En ole kyseinen henkilö, mutta ärsyttää kaltaisesi tyypit. Mitä varten lakeja on jos niitä ei noudateta? Saanko potkia koirasi hengiltä? Saanko pölliä renkaat autostasi kun ne ei ole lukkopultilla kiinni? Saanko lainata sun polkupyörää ja heittää käytön jälkeen Vantaanjokeen? Saanko heittää roskani sun etupihalle? Saanko kaahata sun pihatiellä 200kmh? Jos joku näistä nyt meni tunteisiin, niin kyllä sinä olet se tiukkapipo. Mitä pahaa nyt tyhjällä tiellä on hurjastella?

Mä aattelin valikoida mitä lakeja noudatan ja mitä en. Paskat mä mitään pihakalusteita tai polkupyöriä enää ostele, mä haen ne jonkun pihasta.

Pointtihan on juuri päinvastainen. Haittaa ei ole kellekkään muulle, kuin niille jotka vinkuvat paskat housuissa tyhjästä. 

Kävelin vapaana olevani koirani kanssa sinusta ohi, eikä sitä kiinnostanut vittuakaan sun tekemiset. (koska se osaa elää omaa elämäänsä, toisin kuin paskasaastat)

Sinkkumies

Hyvin sanottu!

Mitä jos nyt vaan kaikki pitäisi huolen omista asioistaan, koiristaan ja kakaroistaan. Molempia voi pitää vapaana, mikäli osaavat käyttäytyä. Mielensäpahoittaja kukkahattutätikin voisi mennä vaikka käymään välillä jossain.

Ei ole mun vika, jos sun koira tulee mun mökin pihaan ja syö suklaata terassilta.

Vierailija
131/141 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi tulos kun potkaisee sitä koiran omistajaa

Vierailija
132/141 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittää koirat jotka ovat aina kiinni. Meidän koirat aina auki kun vaan mahdollista. Ne on kyllä super kilttejä. Pk seudulla asutaan ja monet huutelee perään. Kultaisetnoutajat kyseessä, jotka ei reagoi ihmisiin eikä koiriin ja kävelee nätisti lähellä. Miten nekin voi jonkun mielen pahoittaa?!!

Ensinnäkin on olemassa PALJON ihmisiä, jotka pelkäävät kaikenlaisia koiria. Toisekseen Suomen lain mukaan koirat ja myöskin kissat on pidettävä kytkettyinä kaupunkialueella. Ainoastaan koirapuistossa saavat koirat olla vapaana.

Voi hellanlettas sentään.. ihan Suomen lakia vastaan. Huh huh! Nyt kireäpipoinen vanhapiika vähän valoja päälle ja hankkimaan ihan omakin elämä! Aloita vaikka dildolla, kun selkeästi vähän pinna kireällä... ja tuollainen tiukkapipo ei varmasti miestä saa.

Sun mielestä varmaan tosiaan ne pedofiilit ja murhaajat ja tuhopolttajatkin on ihan ok, kun kerran siihen Suomen lakiin noin halveksivasti suhtaudut. Vai oletko kaksinaismoralisti kuitenkin, joka haluat itse päättää mitä lakeja viitsit noudattaa ja mitä et, samalla odottaen muilta lainkuuliaisuutta muissa asioissa?

Onko sut pienenä podotettu pääedellä johonkin, kun ajattelet että koirien auki pitäminen ja murha on sama juttu? Mitä helvettiä nyt taas??

En ole kyseinen henkilö, mutta ärsyttää kaltaisesi tyypit. Mitä varten lakeja on jos niitä ei noudateta? Saanko potkia koirasi hengiltä? Saanko pölliä renkaat autostasi kun ne ei ole lukkopultilla kiinni? Saanko lainata sun polkupyörää ja heittää käytön jälkeen Vantaanjokeen? Saanko heittää roskani sun etupihalle? Saanko kaahata sun pihatiellä 200kmh? Jos joku näistä nyt meni tunteisiin, niin kyllä sinä olet se tiukkapipo. Mitä pahaa nyt tyhjällä tiellä on hurjastella?

Mä aattelin valikoida mitä lakeja noudatan ja mitä en. Paskat mä mitään pihakalusteita tai polkupyöriä enää ostele, mä haen ne jonkun pihasta.

Pointtihan on juuri päinvastainen. Haittaa ei ole kellekkään muulle, kuin niille jotka vinkuvat paskat housuissa tyhjästä. 

Kävelin vapaana olevani koirani kanssa sinusta ohi, eikä sitä kiinnostanut vittuakaan sun tekemiset. (koska se osaa elää omaa elämäänsä, toisin kuin paskasaastat)

Sinkkumies

Hyvin sanottu!

Mitä jos nyt vaan kaikki pitäisi huolen omista asioistaan, koiristaan ja kakaroistaan. Molempia voi pitää vapaana, mikäli osaavat käyttäytyä. Mielensäpahoittaja kukkahattutätikin voisi mennä vaikka käymään välillä jossain.

Ei ole mun vika, jos sun koira tulee mun mökin pihaan ja syö suklaata terassilta.

Koiria ei saa pitää vapaana, sen sanoo laki.

Eli voi voi sitten, jos koira syö ison suklaalevyn.

Vierailija
133/141 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki koiranomistajat pitää viedä pakkohoitoon välittömästi. 

Vierailija
134/141 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei iso koira ole moksiskaan suklaalevystä, eräs varasti jotain 80% kaakolevyn eikä tainnut edes pieraista. 

Vierailija
135/141 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Hyvin sanottu!

No kuinka usein on koira tullut syömään suklaata?

Vierailija
136/141 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi oikeasti kiva tietää, miksi. Mutta aina kun joko minä tai joku tuttavani on tätä kysynyt (tilanteita, joissa vapaana oleva koira tulee kiinni hyppimään tai haukkumaan ihan lähelle), vastaus on aina "Älä marmata", "Onks vähän pipo tiukalla", "Haista vee" tai jotain sen tapaista.

Vierailija
137/141 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskikokoinen tai hieman pienempi rauhallinen pystykorvarotuinen kiltti koirani nuuski paikoillaan puun juuria vapaana. Seisoin itse noin 5-10 metrin päässä. 

Joku nainen tuli siihen 20 metrin päähän räksyttämään pienen räksyttävän piskinsä kanssa, kuinka en saa pitää koiraa vapaana. 

Koirani ei lotkauttanut korvaansakaan piskin suuntaan enkä minäkään. 

Räksyttivät siinä meille aikansa. 

Yleensä laitan koiran kiinni, jos vastaantulevia. Nyt alkoi ärsyttämään sen verran, että kapinamieli nousi. 

Liikkeelle taas lähtiessämme laitoin koiran kiinni taas näön vuoksi. Kulkee kiltisti vierellä ja lähellä ilman hihnaakin ja välttelee, tai kiertää kaukaa tuntemattomat koirat. 

Vierailija
138/141 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha keskikokoinen tai hieman pienempi rauhallinen pystykorvarotuinen kiltti koirani nuuski paikoillaan puun juuria vapaana. Seisoin itse noin 5-10 metrin päässä. 

Joku nainen tuli siihen 20 metrin päähän räksyttämään pienen räksyttävän piskinsä kanssa, kuinka en saa pitää koiraa vapaana. 

Koirani ei lotkauttanut korvaansakaan piskin suuntaan enkä minäkään. 

Räksyttivät siinä meille aikansa. 

Yleensä laitan koiran kiinni, jos vastaantulevia. Nyt alkoi ärsyttämään sen verran, että kapinamieli nousi. 

Liikkeelle taas lähtiessämme laitoin koiran kiinni taas näön vuoksi. Kulkee kiltisti vierellä ja lähellä ilman hihnaakin ja välttelee, tai kiertää kaukaa tuntemattomat koirat. 

Yllä valitettava esimerkki nykyajan tietämättömästä ja vastuuttomasta koiranomistajasta. 

Ne säännöt, että koira on pidettävä kiinni, on tehty syystä. Tutustu asiaan, koska yllätys-pyllätys, sinä olet koirastasi vastuussa. Kytkettynä pitäminen perustuu lakiin, ja sen tarkoituksena on turvata muiden ihmisten ja lemmikkien turvallisuus taajamissa sekä suojella luonnoneläimiä, erityisesti pesiviä lintuja ja nisäkkäiden poikasia, kiinnipitoaikaan. 

Tässä selkeät säännöt:

- Koira on pidettävä kiinni taajamissa ympärivuotisesti

- Koira on pidettävä kiinni luonnossa maaliskuun alusta elokuun 19. päivään saakka. 

- Kansallispuistoissa ja muilla suojelualueilla koira on pidettävä kytkettynä ympäri vuoden.

- Vapaana voit pitää koiraa koirapuistossa tai muulla suljetulla harjoittelualueella, esim. agilityrata.

Jos aikuinen ihminen ei ymmärrä tätä vastuuta eikä osaa noudattaa näitä sääntöjä, sitten kannattaa tehdä hänestä eläinsuojeluilmoitus, että asettaa koiransa ja/tai muut ihmiset/eläimet vaaraan.

Vierailija
139/141 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kuvittelee olevansa niin kingi, että pitää koiransa kurissa ja se muka tottelee. Ei pidä paikkaansa, koiralla on edelleen luonnonmukaiset vietit. 

Olenkin taajamassa nähnyt kuinka vastuuton koiranomistaja päästi koiransa irti, vieläpä metsästyslain rajoittamana aikana. Koira lähti kuin ammus pensaikossa olevan rusakon perään. Siinä juoksivat rusakko, koira ja kiljuva omistaja kuin hullut ympäri vilkkaasti liikennöityä aluetta ja monet ihmiset lähtivät perään yrittäen ottaa koiraa kiinni. Vaaratilanteita oli autoilijoille, pyöräilijöille, potkulautailjoille, jalanliikkuville ihmisille, eläimille. Kesälomien takia kaduilla ja pihoilla paljon lapsiakin.

Rusakko onneksi oli topakkaa tekoa ja veti sellaiset spurtit ja käännökset että pääsi pakoon ja koira menetti vainun mutta jäi häiriköimään alueelle. Lopulta se sitten saatiin kiinni usean auttajan avulla. Siinä vaiheessa poliisikin tuli paikalle ja lätkäsi omistajalle kivan rikesakon.

Tämäkin omistaja oli sarjaa, että "ei se mitään tee ja tottelee kun kutsun" 😖

Vierailija
140/141 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Hyvin sanottu!

No kuinka usein on koira tullut syömään suklaata?

Tähän en ota kantaa, mutta aina kun tapaan omassa metsässä koiran vapaana, tarjoan sille ksylitolia. Omistajien mielestä väärin, mutta minäkin vain noudatan viettiäni suojella omaisuuttani.