Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut koiran omistajat pitävät koiriaan vapaana?

Vierailija
27.07.2017 |

Jos saavat koiransa kuriin, asia on ok, mutta näinhän ei aina ole.
t.Ärsyyntynyt koiran omistaja

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja te, jotka koulutatte koiristanne epäsosiaalisia, niin syy on hihnanpäässä! Normaalisti koirat ovat tottuneet kontakteihin jo pennusta lähtien, eivätkä hätkähdä siitä, että joku hyppää selkään. Voivat tietenkin rähähtää ja kertoa, että tänne ei tulla ilman korvauksia.

(saatan siis pöllyttää vähän)

Sinkkumies

Vierailija
62/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiraa ei pidä mielestäni edes ottaa jos ei voi tarjota sille vapaana juoksua (esim koirapuistossa ). Tai no kääpiörodut ovat kenties helpompia liikunnan suhteen.

Nytkin naapurin mummon iso energinen 10 kk ikäinen koira haukkuu tuolla seinän takana turhautumistaan. No okei, se koira ei pääse edes kunnon lenkille eikä saa aktivointia muutenkaan.

Etkö sä voisi viedä sen lenkille?

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omaa maata pari sataa hehtaaria ja koirat aina olleet irti kestäen omalla pihalla.

Silti joku pahoittaa välillä mielensä vaikka eivät metsästä tai muutenkaan ole vaaraksi kenellekään.

Irti pidän vaikka mitä sanotaan ja koirani ovat hyväkuntoisia sekä tervepäisiä.

En usko, että kukaan pahoittaa tästä mielensä. Ei sinunkaan siis kannata.

Vierailija
64/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittää koirat jotka ovat aina kiinni. Meidän koirat aina auki kun vaan mahdollista. Ne on kyllä super kilttejä. Pk seudulla asutaan ja monet huutelee perään. Kultaisetnoutajat kyseessä, jotka ei reagoi ihmisiin eikä koiriin ja kävelee nätisti lähellä. Miten nekin voi jonkun mielen pahoittaa?!!

Jos koirat kerta kävelee aina lähellä nätisti, niin miksi niiden pitää olla vapaana? Siis jos kulkevat kuitenkin samoin, kuin jos olisivat kiinni? En ymmärrä. Jotkut ihmiset kuitenkin pelkäävät koiria ja ikinä et voi olla 100-varma koirasta.

Tottakai voi olla. Huonosti koulutetusta, epävakaasta koirasta, huonoista oloista olevasta ei voi tietää.

Sinkkumies

Mä olen ihan 100% varma omasta käärmeestäni (myrkyllinen), ettei pure, kun tietää miten olla sen kanssa. Sinäkin varmaan uskallat sen terrasta käsissäsi nostaa, kun minä kerran tiedän miten se käyttäytyy missäkin tilanteessa?

Mä en tykkää käärmeistä muuta kuin koulutustarkoituksessa. Käärme toimii vaistojen varassa. Koira toimii lauman ehtojen mukaan, kunhan ne sen päähän saadaan tallennettua.

Koira ei poikkea vietistään tai lauman ehdoista, vaan se toteuttaa juuri niitä ehtoja. Käärme toteuttaa omaa fysiikkaansa ja puree, jos siitä on sille etua. Koiralle ei ole etua rikkoa lauman käskyjä ja saada kurinpalautus koko laumalta.

Sinkkumies

Vierailija
65/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun koira rikkoo lauman sääntöjä, niin se toteuttaa viettiään. Sekä lauma ei ole ymmärtänyt mikä koira on.  Koira toteuttaa sääntöjä, kunhan säännöt ovat sen ymmärrettävissä.

Sinkkumies

Vierailija
66/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asia on itsellenikin todella ajankohtainen ja aina ärsytystä aiheuttava aihe. Koirilla on totta kai oltava mahdollisuus tutkia, seikkailla ja väsyttää itsensä lenkeillä. Se on niiden fyysisen ja henkisen terveyden kannalta tärkeää ja rodusta riippuen jopa välttämätöntä. Koiran huoltajalla on kuitenkin myös vastuu pitää huoli, että koira ei pääse vahingoittamaan tai säikyttämään ketään tai olemaan vaaraksi itselleen. Jos on asumatonta metsää, niin harvoin ihmisen lähellä pysyttelevästä tottelevaisesta koirasta siellä on kenellekään haittaa. Tai jos oma talo on keskellä korpea ja koirat pysyvät pihassa, niin eihän siinä mitään. Mutta entä jos koira haistaakin jonkin vastustamattoman hajun tai näkee vaikka jäniksen ja menee niin sekaisin, ettei ihminen saa siihen kontaktia? Tai ryntää maassa olevan linnunpesän luo ja innoissaan talloo munat rikki? Tai jos yhtäkkiä tulee lenkillä vastaan toinen koirakko ja koira tunkee väkisin vieraan koiran iholle? Koira voi olla miten tuttu ja luotettava tahansa, mutta sillä on jäljellä alkukantaisia vaistojaan. Jos se joutuu niiden valtaan, ei siinä ihmisen käsky paljoa paina. 

Minulla on suht vasta adoptoitu 60-kiloinen laumanvartijauros-löytökoira. Koiran koulutus on kesken, enkä tässä kohtaa uskalla pitää sitä vapaana edes kotipihassa. Se nimittäin lähtisi varmasti innoissaan jonkin hajun perään. Koira on käsittämättömän hellä ja kiltti, mutta perimänsä vuoksi puolustaisi ihmisiään ja kotiaan tarvittaessa epäröimättä. Koska koira on joutunut ennen tänne tuloaan elämään kaduilla ja lukuisista arvista päätellen puolustamaan itseään hyökkäyksiltä, se on nähnyt sellaisen puolen maailmasta, jota koirilla ei yleensä ole aavistustakaan. Jos sen luo siis tulisi ärhentelemään joku vieras koira, koirani voisi ottaa uhkauksen todesta ja alkaa puolustaa ihmistään. Te vapaana olevan koiranne kanssa huolettomana metsässä kulkevat näkisitte hellyyttävän suuren nallekarhun ettekä osaisi edes olla huolissanne koiranne puolesta. Jos koirallenne kävisi tilanteessa huonosti, se olisi kuitenkin teidän oma syynne. 

Vierailija
67/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittää koirat jotka ovat aina kiinni. Meidän koirat aina auki kun vaan mahdollista. Ne on kyllä super kilttejä. Pk seudulla asutaan ja monet huutelee perään. Kultaisetnoutajat kyseessä, jotka ei reagoi ihmisiin eikä koiriin ja kävelee nätisti lähellä. Miten nekin voi jonkun mielen pahoittaa?!!

Oletpa tyhmä ja toimit sitäpaitsi Suomea lakia vastaan.

Ensinnäkin on olemassa PALJON ihmisiä, jotka pelkäävät kaikenlaisia koiria. Toisekseen Suomen lain mukaan koirat ja myöskin kissat on pidettävä kytkettyinä kaupunkialueella. Ainoastaan koirapuistossa saavat koirat olla vapaana.

Voi hellanlettas sentään.. ihan Suomen lakia vastaan. Huh huh! Nyt kireäpipoinen vanhapiika vähän valoja päälle ja hankkimaan ihan omakin elämä! Aloita vaikka dildolla, kun selkeästi vähän pinna kireällä... ja tuollainen tiukkapipo ei varmasti miestä saa.

Sun mielestä varmaan tosiaan ne pedofiilit ja murhaajat ja tuhopolttajatkin on ihan ok, kun kerran siihen Suomen lakiin noin halveksivasti suhtaudut. Vai oletko kaksinaismoralisti kuitenkin, joka haluat itse päättää mitä lakeja viitsit noudattaa ja mitä et, samalla odottaen muilta lainkuuliaisuutta muissa asioissa?

Onko sut pienenä podotettu pääedellä johonkin, kun ajattelet että koirien auki pitäminen ja murha on sama juttu? Mitä helvettiä nyt taas??

Vierailija
68/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysehän olikin niistä koirista, ketkä eivät ole omistajansa kontrollissa.

Oli oli, vähän ohi aiheesta, mutta kummastuttaa ihmiset jotka raivoaa niillekin koiranomistajille, jonka koirat käyttäytyvät hyvin.

Koiraa pidetään kiinni kaupungissa käyttäyti se hyvin tai ei! Poliisit ajaa ohi, niin antavat sakot. Saa kaupankin ryöstää jos et säre ikkunaa -.-

Hahah, niin varmaan! Vähän kukkahattua syvemmälle niin kaikille tulee hyvä mieli. Pitäkää te vaan huoli omista asioistanne. Koirani ovat superkilttejä, mutta minä helvetin paha suustani, jos jotain sanottavaa on. Siinä sitten puutteessa olevat tiukkapipoiset juntit huutelette ihan rauhassa. Säälittää noin kuiva elämä.

se järjestyssääntö on täällä jo kerran linkattu. Minä kusen sun oven eteen kännissä on yhtä sallittua ja huudan sinulle jos siitä on jotain sanomista. Ne superkiltit koirat ei onneksi koskaan ole hyökännyt keneenkään ihmisenkään päälle.

Vierailija
69/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wallah kirjoitti:

Mä jaksan kanssa tätä ihmetellä. Mulla on 60+ -kiloinen koira, ja edelleen niitä nyrkillätapettavan kokoisia juoksee koiran lähelle ja joskus ihan ihollekin kiinni. Omistajat on vaan että "ei se tee mitään". Juuei, mutta mun koira saattaa säikähtäessään puraista, ja jos se puraisee kunnolla, niin pikkukoira on hetkessä parantumattomasti "rikki"...

Vapaana olevat koirat, joita omistaja pystyy kontrolloimaan (so. ei anna tulla mun koiran lähelle ennen kuin on tarkistettu, että se sopii myös meille), ovat sen sijaan tietysti ihan ookoo. Mutta nämä oman koiran hengellä venäläistä rulettia pelaavat...hmmm. 

Paskahousupelkurin ei kannata ottaa isoa koiraa, kun ei ymmärrä mitään.

Sinkkumies

Mitä hourit, onko sisälukutaito hakusessa? Mistä päättelit, että minä olen pelkuri? Tiedoksi vaan, mun koira on viimeisen päälle koulutettu ja voisin halutessani pitää sitä vapaana. Mutta en yleensä pidä, sillä jotkut ihan koirattomatkin ihmiset saattavat pelätä isoa koiraa. (Koirapuistot sitten asia erikseen.) Tätä pidän ihan kanssaihmisen huomioonottamisena, taito, joka sinulta on ehkä vähän hakusessa. :) Jännää, että olet sinkkumies! :D 

Vierailija
70/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia on itsellenikin todella ajankohtainen ja aina ärsytystä aiheuttava aihe. Koirilla on totta kai oltava mahdollisuus tutkia, seikkailla ja väsyttää itsensä lenkeillä. Se on niiden fyysisen ja henkisen terveyden kannalta tärkeää ja rodusta riippuen jopa välttämätöntä. Koiran huoltajalla on kuitenkin myös vastuu pitää huoli, että koira ei pääse vahingoittamaan tai säikyttämään ketään tai olemaan vaaraksi itselleen. Jos on asumatonta metsää, niin harvoin ihmisen lähellä pysyttelevästä tottelevaisesta koirasta siellä on kenellekään haittaa. Tai jos oma talo on keskellä korpea ja koirat pysyvät pihassa, niin eihän siinä mitään. Mutta entä jos koira haistaakin jonkin vastustamattoman hajun tai näkee vaikka jäniksen ja menee niin sekaisin, ettei ihminen saa siihen kontaktia? Tai ryntää maassa olevan linnunpesän luo ja innoissaan talloo munat rikki? Tai jos yhtäkkiä tulee lenkillä vastaan toinen koirakko ja koira tunkee väkisin vieraan koiran iholle? Koira voi olla miten tuttu ja luotettava tahansa, mutta sillä on jäljellä alkukantaisia vaistojaan. Jos se joutuu niiden valtaan, ei siinä ihmisen käsky paljoa paina. 

Minulla on suht vasta adoptoitu 60-kiloinen laumanvartijauros-löytökoira. Koiran koulutus on kesken, enkä tässä kohtaa uskalla pitää sitä vapaana edes kotipihassa. Se nimittäin lähtisi varmasti innoissaan jonkin hajun perään. Koira on käsittämättömän hellä ja kiltti, mutta perimänsä vuoksi puolustaisi ihmisiään ja kotiaan tarvittaessa epäröimättä. Koska koira on joutunut ennen tänne tuloaan elämään kaduilla ja lukuisista arvista päätellen puolustamaan itseään hyökkäyksiltä, se on nähnyt sellaisen puolen maailmasta, jota koirilla ei yleensä ole aavistustakaan. Jos sen luo siis tulisi ärhentelemään joku vieras koira, koirani voisi ottaa uhkauksen todesta ja alkaa puolustaa ihmistään. Te vapaana olevan koiranne kanssa huolettomana metsässä kulkevat näkisitte hellyyttävän suuren nallekarhun ettekä osaisi edes olla huolissanne koiranne puolesta. Jos koirallenne kävisi tilanteessa huonosti, se olisi kuitenkin teidän oma syynne. 

Tämä. Just tämä! Kiitos.

Vierailija
71/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa miettinyt silloin kun mökkinaapurin turre pisti vesilintupoikueen fileiksi. Yleisin vastaus on kun se ei tee mitään pahaa, joo mutta kenelle.

Kun käytetään kliseitä turre yms. niin oksettavaa. Voin minäkin kutsua kissoja verkonpainoiksi, kun ne eivät minua miellytä.

Oma koirani on nähnyt vesilintupoikueen ja käynyt haistelemassa kaikki läpi, mutta ei tehnyt mitään.

Ajokoiraksi siitä kyllä olisi ollut, koska haukkuu ja seuraa hyvin. (joskus liiankin hyvin kun lähtenyt jäniksen perään 2 tunniksi)

Sinkkumies

Mitä sä nyt turresta hikeennyt? Koira on täysi peto linnuille siinä missä kissatkin. Kissa ei habituksensa puolesta pysty ajamaan peuraemoa poikasensa luota, mutta koira voi tehdä sen jo pelkällä olemuksellaan. Tutkimattomia ovat lemmikkien tiet vaikka lähellä kulkisivat.

Luonnon kiertokulkua. Koirat eivät ole ongelma lintukannoille, joten lopeta jeesustelu. Jos haluat keskustella mikä niiden ongelma on niin esim. viherhippien luontoon päästämät minkit.

Sinkkumies

Kaiken pahan alku on välinpitämätön ihminen. Sun ja mun turre kuuluu yhtä vähän tuonne luontoon kuin minkki ja supi. Mutta onhan se tässä jo selväksi tullut että haukut kaikki ja potkit toisten koiria. Sovussahan ei voi elää, tai noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. Mukavahan se on tapella joka suuntaan ja tarjoilla monoa sinne ja tänne.

Vierailija
72/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin on olemassa PALJON ihmisiä, jotka pelkäävät kaikenlaisia koiria. Toisekseen Suomen lain mukaan koirat ja myöskin kissat on pidettävä kytkettyinä kaupunkialueella. Ainoastaan koirapuistossa saavat koirat olla vapaana.

Voi hellanlettas sentään.. ihan Suomen lakia vastaan. Huh huh! Nyt kireäpipoinen vanhapiika vähän valoja päälle ja hankkimaan ihan omakin elämä! Aloita vaikka dildolla, kun selkeästi vähän pinna kireällä... ja tuollainen tiukkapipo ei varmasti miestä saa.

Sun mielestä varmaan tosiaan ne pedofiilit ja murhaajat ja tuhopolttajatkin on ihan ok, kun kerran siihen Suomen lakiin noin halveksivasti suhtaudut. Vai oletko kaksinaismoralisti kuitenkin, joka haluat itse päättää mitä lakeja viitsit noudattaa ja mitä et, samalla odottaen muilta lainkuuliaisuutta muissa asioissa?

Tota, aika lapsellista verrata noita asioita keskenään. Koirien aukipitämistä voi korkeintaan verrata punasia päin kävelyyn. Itse et varmasti lainkuuliaisena ihmisenä tätä ikinä tee?

Vierailija
73/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän koiraani vapaana vaan mökillä. Sinne ei ulkopuolisilla ole asiaa.

Ai se oli sun koira mikä tappo koko telkkäpesueen.

Mun koira ei tapa lintuja ja mökkinaapureita ei ole lähistöllä.

Huh.. säikähdin jo, että koirasi tappaa mökkinaapureita.

Sinkkumies

Vierailija
74/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannibal Lupus

Vierailija
75/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysehän olikin niistä koirista, ketkä eivät ole omistajansa kontrollissa.

Oli oli, vähän ohi aiheesta, mutta kummastuttaa ihmiset jotka raivoaa niillekin koiranomistajille, jonka koirat käyttäytyvät hyvin.

Koiraa pidetään kiinni kaupungissa käyttäyti se hyvin tai ei! Poliisit ajaa ohi, niin antavat sakot. Saa kaupankin ryöstää jos et säre ikkunaa -.-

Hahah, niin varmaan! Vähän kukkahattua syvemmälle niin kaikille tulee hyvä mieli. Pitäkää te vaan huoli omista asioistanne. Koirani ovat superkilttejä, mutta minä helvetin paha suustani, jos jotain sanottavaa on. Siinä sitten puutteessa olevat tiukkapipoiset juntit huutelette ihan rauhassa. Säälittää noin kuiva elämä.

se järjestyssääntö on täällä jo kerran linkattu. Minä kusen sun oven eteen kännissä on yhtä sallittua ja huudan sinulle jos siitä on jotain sanomista. Ne superkiltit koirat ei onneksi koskaan ole hyökännyt keneenkään ihmisenkään päälle.

Miten joku voi olla noi vajaa? Jännä että noin keskeskasvuinen ihminen edes osaa käyttää nettiä. Vai auttaako äiti tai omaishoitaja?

Vierailija
76/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sut pienenä podotettu pääedellä johonkin, kun ajattelet että koirien auki pitäminen ja murha on sama juttu? Mitä helvettiä nyt taas??

En ole kyseinen henkilö, mutta ärsyttää kaltaisesi tyypit. Mitä varten lakeja on jos niitä ei noudateta? Saanko potkia koirasi hengiltä? Saanko pölliä renkaat autostasi kun ne ei ole lukkopultilla kiinni? Saanko lainata sun polkupyörää ja heittää käytön jälkeen Vantaanjokeen? Saanko heittää roskani sun etupihalle? Saanko kaahata sun pihatiellä 200kmh? Jos joku näistä nyt meni tunteisiin, niin kyllä sinä olet se tiukkapipo. Mitä pahaa nyt tyhjällä tiellä on hurjastella?

Vierailija
77/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun koira rikkoo lauman sääntöjä, niin se toteuttaa viettiään. Sekä lauma ei ole ymmärtänyt mikä koira on.  Koira toteuttaa sääntöjä, kunhan säännöt ovat sen ymmärrettävissä.

Sinkkumies

Harmi ettei ihminen kykene samaan.

Vierailija
78/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkennan vielä, että vaikka koirani on tässä kohtaa ulkona ainoastaan hihnassa tai omassa 50-neliöisessä tarhassaan, se pääsee silti seikkailemaan mielin määrin. Autoteillä kuljemme lyhyessä hihnassa, mutta metsässä annan sen kulkea pitkässä hihnassa. Kävelemme, patikoimme ja juoksemme metsäteillä ja -poluilla useita kertoja päivässä niin, että kolmen päivittäisen lenkin jälkeen koira on illalla uuvuksissa ja onnessaan ja on taatusti saanut nuuskia ja seikkailla. Hihna ei siis tarkoita automaattisesti ihmisen kanssa jossain asvaltin reunalla aneemisena kävelyä!

Vierailija
79/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin itsekin. Hauska huomata kun lapsi pyöräilee vähän edempänä ja kun lopulta näen hänet, onkin hän "paniikissa" jähmettynyt paikoilleen ja iso koira vapaana edessä. Tekisi mieli sanoa pari valittua sanaa omistajalle.

Nää on varmaan niitä samoja sankareita jotka jättää koiransa ulosteet pitkin teitä?

Mulla ei ole koiria vastaan mitään (arastelen niitä kyllä) mutta tommoiset surkeat omistajat jotka ei ajattele muita, saa mut kyllä super ärsyyntyneeksi.

Vierailija
80/123 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiraa ei pidä mielestäni edes ottaa jos ei voi tarjota sille vapaana juoksua (esim koirapuistossa ). Tai no kääpiörodut ovat kenties helpompia liikunnan suhteen.

Nytkin naapurin mummon iso energinen 10 kk ikäinen koira haukkuu tuolla seinän takana turhautumistaan. No okei, se koira ei pääse edes kunnon lenkille eikä saa aktivointia muutenkaan.

Etkö sä voisi viedä sen lenkille?

Sinkkumies

Mulla on tässä omakin koira lenkitettävänä. Mummelin sukulaiset lupasivat koiran hoidossa auttaa, mutta ei näytä enää kiinnostavan, kun koira on kasvanut isoksi ja vetää hihassa aivan helvetisti (ei koulutettu, jotkut erikoisvaljaat ). Joten siksikään en taluttaisi, kun ei ole turvallista (ja siksi ei varmaan Mummelikaan taluta ).

Koira on toistaiseksi kuitenkin ihan hyväluonteinen, mutta varmaan juuri semmoinen mitä monet säikkyy, iso ja innokkaasti reuhtova. Toivon mukaan sukulaiset sitten hoitavat osansa kun kerran ovat luvanneet... Ja koirakoulukin on keksitty, mistä saa hyviä apuja.