Miksi jotkut koiran omistajat pitävät koiriaan vapaana?
Jos saavat koiransa kuriin, asia on ok, mutta näinhän ei aina ole.
t.Ärsyyntynyt koiran omistaja
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt silloin kun mökkinaapurin turre pisti vesilintupoikueen fileiksi. Yleisin vastaus on kun se ei tee mitään pahaa, joo mutta kenelle.
Kun käytetään kliseitä turre yms. niin oksettavaa. Voin minäkin kutsua kissoja verkonpainoiksi, kun ne eivät minua miellytä.
Oma koirani on nähnyt vesilintupoikueen ja käynyt haistelemassa kaikki läpi, mutta ei tehnyt mitään.
Ajokoiraksi siitä kyllä olisi ollut, koska haukkuu ja seuraa hyvin. (joskus liiankin hyvin kun lähtenyt jäniksen perään 2 tunniksi)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän koiraani vapaana vaan mökillä. Sinne ei ulkopuolisilla ole asiaa.
Ai se oli sun koira mikä tappo koko telkkäpesueen.
Sairasta ja vastuutonta touhua se vasta onkin, kun koiraa lenkitytetään aina vain kytkettynä. On varmaan v*tun kivaa koiralla olla jossain remmin nokassa kiinni ja omistaja määrää tahdin.
Oli koira vihainen tai ei, jokaiselle koiralle tulisi taata mahdollisuus saada olla vapaana. Metsässä, koirapuistossa, omalla pihalla, mökillä, jos ei itsellä ole pihaa niin jonkun ystävän/sukulaisen/vanhempien luona, kunhan vain pääsisi jokainen koira juoksemaan mahdollisimman usein vapaana, niin se on koiralle parhainta liikuntaa.
Minä pidän koiriani metsässä irti. Onneksi asun maalla ja on iso tontti, jossa saa olla vapaana myös aina kun lystää.
Joskus asuin rivarissa lähiössä ja koirat autoon ja metsään vaan niin sai siellä juosta. Metsää on Suomessa ihan riittävästi, että jokainen löytää varmasti joka kolkasta jonkunlaisen paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa muuta. Vastikään seurasin kun yksi hallitsematon irtokoira melkein pääsi hengestään kun omistaja ei saanut mitään kontrollia siihen, irtokoira meni haastelemaan itseään 3x isommalle tiukassa hihnassa olevalle koiralle ja omistaja katsoi parhaaksi hiipiä koiransa taakse ja tarttua sitä hännästä(???!!) jolloin koira säikähti ja hyppäsi isomman koiran niskaan. Hyvä että selvisi pelkällä rähinällä, olisi voinut saada hampaasta.
Jos koira olisi kuollut syy olisi tietenkin vastuuttoman omistajan mielestä ollut tuon ison koiran ja omistajansa.
Kirjoittajalla on täydelliset elkeet ymmärtämättömyyteen koirista.
Koirat AINA haastavat toisensa, kuten Sudetkin luonnossa. Näin arvojärjestys selviää, eikä tarvitse sen jälkeen enää tapella kun tiedetään kumpi on vahvempi.
Sinkkumies
Miten tuo liittyy mihinkään? On muuten aika epäreilu tilanne kun toinen koira hihnassa ja toinen irti, luo aivan turhia jännitteitä eikä tuo arvojärjestyksen selvittely toimi kuten pitäisi.
Jospa vaan kaikki noudattaisimme samoja sääntöjä emmekä päästäisi irtokoiriamme haastamaan hihnassa olevia koiria.
Riippuu siitä ollaanko kaupungissa missä muitakin ihmisiä vai esim. maalla syrjässä. Mutta tajaamassa koira on pidettävä kiinni. Ja niin on muuten kissakin. Tulee surullinen olo kun vieläkin on niin paljon irtokissoja vapaana..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän koiraani vapaana vaan mökillä. Sinne ei ulkopuolisilla ole asiaa.
Ai se oli sun koira mikä tappo koko telkkäpesueen.
Mun koira ei tapa lintuja ja mökkinaapureita ei ole lähistöllä.
Tampereella Kaupissa on ainakin jatkuvasti irtokoiria. Siellä on kallio, jossa moni tykkää käydä istuskelemassa ja kun itse tuolla käyn, niin irtokoiria tulee vastaan melkein joka kerta. Ei ole kovinkaan mukavaa kun ei tiedä millaisesta koirasta on kyse. En oikein voi käsittää mitä näiden ihmisten päässä liikkuu. Jos koiraa pitää pitää irti, niin voivat ajaa autolla kauemmas ihmisistä, eikä mennä yhdelle suosituimmista ulkoilualueista koko kaupungissa.
Laitetaan vähän footagea mun koirasta:
Sinkkumies
Mä jaksan kanssa tätä ihmetellä. Mulla on 60+ -kiloinen koira, ja edelleen niitä nyrkillätapettavan kokoisia juoksee koiran lähelle ja joskus ihan ihollekin kiinni. Omistajat on vaan että "ei se tee mitään". Juuei, mutta mun koira saattaa säikähtäessään puraista, ja jos se puraisee kunnolla, niin pikkukoira on hetkessä parantumattomasti "rikki"...
Vapaana olevat koirat, joita omistaja pystyy kontrolloimaan (so. ei anna tulla mun koiran lähelle ennen kuin on tarkistettu, että se sopii myös meille), ovat sen sijaan tietysti ihan ookoo. Mutta nämä oman koiran hengellä venäläistä rulettia pelaavat...hmmm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa muuta. Vastikään seurasin kun yksi hallitsematon irtokoira melkein pääsi hengestään kun omistaja ei saanut mitään kontrollia siihen, irtokoira meni haastelemaan itseään 3x isommalle tiukassa hihnassa olevalle koiralle ja omistaja katsoi parhaaksi hiipiä koiransa taakse ja tarttua sitä hännästä(???!!) jolloin koira säikähti ja hyppäsi isomman koiran niskaan. Hyvä että selvisi pelkällä rähinällä, olisi voinut saada hampaasta.
Jos koira olisi kuollut syy olisi tietenkin vastuuttoman omistajan mielestä ollut tuon ison koiran ja omistajansa.
Kirjoittajalla on täydelliset elkeet ymmärtämättömyyteen koirista.
Koirat AINA haastavat toisensa, kuten Sudetkin luonnossa. Näin arvojärjestys selviää, eikä tarvitse sen jälkeen enää tapella kun tiedetään kumpi on vahvempi.
Sinkkumies
Taisi paljastua kuka sitä koiraa yritti hännästä pyydystää. :D Jospa huolehtisit että koirasi ei jatkossa karkaile muita koiria haastamaan kun kontrolli on tuota tasoa.
Mua henkilökohtaisesti inhottaa ihmiset jotka itse päättävät mitkä lait heitä koskevat ja mitkä eivät. Samalla systeemillä kaikki pedofiilit ja murhaajat varmaan oman toimintansa perustelevat. Jos ihan oikeasti kaikki tekisivät niin, vallalla olisi anarkia. Miettikää sitä kukin, keiden mielestä yhteiset pelisäännöt eivät koske teitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on parivuotias äärimmäisen energinen narttukoira, joka tulisi hulluksi, jos ei pääsisi koskaan juoksemaan vapaana. Ajamme noin kahdeksan kilometriä päästäksemme syrjäiselle metsätielle kaupungin ulkopuolelle. Siellä koira voi purkaa pahimmat energiat eikä kuitenkaan häiritse ketään.
Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei voi pitää maastossakaan vapaana. Ks. metsästyslaki, joka sitoo ihan kaikkia, ei vain metsäsästäjiä.
Koiran saa kyllä väsytettyä remmissäkin. Se vaan vaatii sitä että itsekin paneen monoa vinoon. Joka päivä. Ja lisäksi tietysti aivo- ja nenätyöt päälle. Ne sitä koiraa eniten väsyttää. Kolmannekseen ylienerginen koira on opetettava rauhoittumaan, ei vaan riehumaan lisää.
Meillä on erittäin energinen metsästyskoira ja jokainen varmasti ymmärtää että sellaista ei pidetä vapaana muuta kuin metsästystilanteessa tai sitä harjoitellessa. Silti se on joka syksy siinä kunnossa että 4 h hirvenhaukkuminen (joilla reissuilla tulee yleensä vähintään 20 km juoksua rankassa maastossa) onnistuu ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Säälittää koirat jotka ovat aina kiinni. Meidän koirat aina auki kun vaan mahdollista. Ne on kyllä super kilttejä. Pk seudulla asutaan ja monet huutelee perään. Kultaisetnoutajat kyseessä, jotka ei reagoi ihmisiin eikä koiriin ja kävelee nätisti lähellä. Miten nekin voi jonkun mielen pahoittaa?!!
Jos koirat kerta kävelee aina lähellä nätisti, niin miksi niiden pitää olla vapaana? Siis jos kulkevat kuitenkin samoin, kuin jos olisivat kiinni? En ymmärrä. Jotkut ihmiset kuitenkin pelkäävät koiria ja ikinä et voi olla 100-varma koirasta.
Meillä on omaa maata pari sataa hehtaaria ja koirat aina olleet irti kestäen omalla pihalla.
Silti joku pahoittaa välillä mielensä vaikka eivät metsästä tai muutenkaan ole vaaraksi kenellekään.
Irti pidän vaikka mitä sanotaan ja koirani ovat hyväkuntoisia sekä tervepäisiä.
Siksi, että joidenkin koirat voi pitää vapaana, koska ne on koulutettu ja tottelevat omistajiaan. Se, että koira on narussa, ei tarkoita, että koira käyttäytyy hyvin. Liian usein hihnassa oleva koira päästetään muiden ihmisten koirien lähelle kysymättä lupaa.
Koira tarvitsee muutakin liikuntaa kuin narun päässä kävelemisen ihmisen vauhtia.
Ne, jotka todella pitävät koiristaan hyvää huolta, kouluttavat koiransa käyttäytymään ja pitävät koiriaan vapaan aina kuin vain voivat.
Suomeen on liikaa pesiytynyt koiranpitokulttuuri, jossa ulkoilutetaan hihnassa kouluttamattomia, räksyttäviä, hihnaa vetäviä koiria, jotka eivät tiedä mitään käytössäännöistä. Surullista.
Paljon näkee puistoissa myös koiranulkoiluttajia, jotka menevät sinne, minne koira menee ja pysähtyy aina koiran mukaan.
Wallah kirjoitti:
Mä jaksan kanssa tätä ihmetellä. Mulla on 60+ -kiloinen koira, ja edelleen niitä nyrkillätapettavan kokoisia juoksee koiran lähelle ja joskus ihan ihollekin kiinni. Omistajat on vaan että "ei se tee mitään". Juuei, mutta mun koira saattaa säikähtäessään puraista, ja jos se puraisee kunnolla, niin pikkukoira on hetkessä parantumattomasti "rikki"...
Vapaana olevat koirat, joita omistaja pystyy kontrolloimaan (so. ei anna tulla mun koiran lähelle ennen kuin on tarkistettu, että se sopii myös meille), ovat sen sijaan tietysti ihan ookoo. Mutta nämä oman koiran hengellä venäläistä rulettia pelaavat...hmmm.
Paskahousupelkurin ei kannata ottaa isoa koiraa, kun ei ymmärrä mitään.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Säälittää koirat jotka ovat aina kiinni. Meidän koirat aina auki kun vaan mahdollista. Ne on kyllä super kilttejä. Pk seudulla asutaan ja monet huutelee perään. Kultaisetnoutajat kyseessä, jotka ei reagoi ihmisiin eikä koiriin ja kävelee nätisti lähellä. Miten nekin voi jonkun mielen pahoittaa?!!
Oletpa tyhmä ja toimit sitäpaitsi Suomea lakia vastaan.
Ensinnäkin on olemassa PALJON ihmisiä, jotka pelkäävät kaikenlaisia koiria. Toisekseen Suomen lain mukaan koirat ja myöskin kissat on pidettävä kytkettyinä kaupunkialueella. Ainoastaan koirapuistossa saavat koirat olla vapaana.
Jos koirat kerta kävelee aina lähellä nätisti, niin miksi niiden pitää olla vapaana? Siis jos kulkevat kuitenkin samoin, kuin jos olisivat kiinni? En ymmärrä. Jotkut ihmiset kuitenkin pelkäävät koiria ja ikinä et voi olla 100-varma koirasta.[/quote]
JOtkut ihmiset pelkäävät autoja, ikinä et voi olla 100- varma liikenteessä.
Jotkut pelkäävät humalaisia. Ikinä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt silloin kun mökkinaapurin turre pisti vesilintupoikueen fileiksi. Yleisin vastaus on kun se ei tee mitään pahaa, joo mutta kenelle.
Kun käytetään kliseitä turre yms. niin oksettavaa. Voin minäkin kutsua kissoja verkonpainoiksi, kun ne eivät minua miellytä.
Oma koirani on nähnyt vesilintupoikueen ja käynyt haistelemassa kaikki läpi, mutta ei tehnyt mitään.
Ajokoiraksi siitä kyllä olisi ollut, koska haukkuu ja seuraa hyvin. (joskus liiankin hyvin kun lähtenyt jäniksen perään 2 tunniksi)
Sinkkumies
Mitä sä nyt turresta hikeennyt? Koira on täysi peto linnuille siinä missä kissatkin. Kissa ei habituksensa puolesta pysty ajamaan peuraemoa poikasensa luota, mutta koira voi tehdä sen jo pelkällä olemuksellaan. Tutkimattomia ovat lemmikkien tiet vaikka lähellä kulkisivat.
Yhteisiä sääntöjä noudattamattomat itsekkäät ääliöt ovat valitettavasti kaikkien ongelma.