Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elääkö miehesi sun siivellä, vai toisinpäin?

Vierailija
26.07.2017 |

Vai meneekö talous kenties tasan? :D

Olen 25-vuotias nainen, ollaan oltu miehen kanssa yhdessä vuoden verran ja on alkanut tympiä tuon saamattomuus. On vähän väliä pyytämässä multa rahaa "lainaan" ja muutenkin olettaa aina mun olevan maksumiehenä ruokaostoksilla, ravintoloissa ym. Talous ei tunnu menevän todellakaan tasan, vaikka kaikki muu onkin tosi kivasti. Ollaan tästä juteltu useampaan otteeseen, mutta kerta toisensa jälkeen mies kuluttaa palkkansa ties mihin älyttömän nopeasti, ja taas mun tarvitsee maksaa kaikki koska toisella ei ole rahaa.

Juttelin tästä viikonloppuna kaveriporukalle, kun oltiin saunomassa, ja aika moni myönsi myös maksavansa talouden ruoat, osalta miehet pyytävät kuulemma myös rahaa. Tänään juttelin toimistolla asiasta parin työkaverin kanssa, ja toinen heistä kertoi miehensä olleen pitkän aikaa työttömänä, työnhaku ei kuulemma maistu ja nainen elättää kummatkin omasta palkastaan.

Luulin, että mun kohdalleni on vaan osunut jotenkin poikkeuksellisen veltto kaveri, mutta ei näytä siltä. Kiinnostaisi tietää, kuinka yleinen ilmiö tää oikeestaan on. Stereotypisesti mies elättää perheen, mutta en tunne ketään naista, jonka taloudessa olisi näin. Päinvastoin vaan.

Mites teillä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee tasan nyt, kun mies sai töitä. 

Vierailija
2/29 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloihin nähden ei ihan tasan mene mutta kumpikaan ei siipeile,ei vaan oikein tiedetä kuinka jakaa kulut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletään oikeastaan sellaisella kolmijaolla, että mä elätän puolet, ja perintöni tuotot ja mies toisen puolen. Noin suunnilleen. Koska itsekin olen saanut rahaa tekemättä mitään ei harmita. Lisäksi mies ei koskaan pyydä rahaa minulta itselleen, korkeintaan yhteiselle tilille ja hoitaa lapsia, niin ettei se osaa ärsyttää. Ja ollessaan töissä maksoi leijonan osan. Eli tiedän, ettei se halusta ole kiinni :)

Vierailija
4/29 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteiset kulut menevät puoliksi. Seurusteluvuosina kumpikin maksoi omat menonsa, toki tarjottiin välillä puolin ja toisin. Yhdessä asuessa kokeiltiin yhteisiä rahoja, mutta se ei toiminut meillä. Mies maksoi enemmän hoitovapaiden aikana, mutta hänen ei silloin tarvinnut tehdä kotona mitään.

Minä olen pitänyt talouden menoista kirjaa jo parinkymmenen vuoden ajan, joten menot menevät ihan oikeasti tasan. Palkat ovat olleet suurin piirtein samat, välillä mies on tienannut enemmän, välillä minä. En halua joutua kiitollisuudenvelkaan enkä halua sitäkään, että mies kommentoisi minun rahankäyttöäni. On siis ihan sama, mitä kumpikin rahoillaan tekee, pääasia, että pystyy maksamaan oman osuutensa kuluista.

Vierailija
5/29 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla samanlaiset nettotulot molemmilla nykyään eli yhdessä maksellaan ja kaikki menee mikä tulee. Molemmat myös "tuhlaillaan" omiin juttuihin ja niin pitääkin. On ollut kausia,jolloin minä olen ollut isompituloisempi sekä toisinpäin. Meillä rahasta ei tehdä ongelmaa; se on vain vaihdannan väline eikä pidä olla tärkeässä asemassa. Kun laskut tulee maksettua ja ruoka pöytään,niin hyvin menee.

Vierailija
6/29 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä mun sanoa, mutta en katselisi moista touhua. Meillä mies huomattavasti parempituloisempi, mutta en silti ikinä pyydä häneltä "lainaan" rahaa. Käyn itse töissä ja tienaan kaikki omat käyttörahani sekä maksan puolet juoksevista kuluista. Toki mies mahdollistaa laadukkaan asumisen, reissut ja ravintolat jne.

Vierailija
7/29 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui, että mies siipeili.

Hoidin lapsen kaikki kulut ja omani, jotka miehen kanssa asuessa ja kaupassa käydessä olivat isommat kuin yksin. Mies hoiti esim. auton kulut, mutta käytti sitä myös lähinnä yksin.

Mies käytti rahansa itseensä ja säästi asumalla kanssani, minulle hän oli taloudellinen rasite. Miehellä oli kaksinkertainen palkka minuun verrattuna ja hän halusi, että kulut jaetaan puoliksi. Näin tehtiin, paitsi että lapsen kulut jäivät minulle, koska lapsilisä (n. 100/kk) tuli minun tililleni.

Mies maksoi asumisesta puolet, mikä oli vähemmän kuin silloin, kun hän asui yksin. Minä maksoin toisen puolen ja se oli enemmän kuin edellinen asuntoni maksoi.

Kuun lopussa miehellä oli aina rahat loppu, minulle jäi vähän säästöönkin pienestä palkastani. Säästin, että pystyin hoitamaan lasta kotona alkuun, siihen kuluivat säästöni ja sitten lopulta takuuvuokriin ym., kun hankin asunnon itselleni ja lapselle. Mies jäi vanhaan ja maksaa sen nyt yksin. Elatusapua ei maksanut alkuun ollenkaan, nyt kelan minimien mukaan.

Eron jälkeen minulla ei ole yhtään niin tiukkaa taloudellisesti kuin miehen kanssa eläessä. Lopulta mieskin osallistuu lapsensa elättämiseen, edes sen runsaat 100 e /kk.

Pärjäsin jotenkin naimissa ollessakin, kunhan en ostanut itselleni mitään. Raskainta oli miehen rahahuolet ja valitus niistä, kun ei palkka riittänyt hänelle. Nyt on sekin huoli vähemmän ja muutenkin vähemmän kuluja ja kotitöitä, kun elän yksin ja useimmiten lapsen kanssa kahdestaan.

En ole kauhea tossu, vaikka siltä kuulostaa. Halusin vain hoitaa oman osuuteni, mikä oli vähän vaikeaa, kun tulot oli pienet, oli pieni lapsi ja mies ei huolehtinut perheestään taloudellisesti eikä henkisesti. Kotitöitä kyllä teki jonkun verran, ihan kivastikin. Ilman miestä niitten määrä vaan on niin paljon pienempi, että se työleiri ja lapsiperheen ankea, kiireinen arki loppui heti, kun lähdin - vaikka hoidan edelleen lapsen lähes yksin.

Esim. päivähoitokulut maksoin työssä käydessäni yksin, eron jälkeen maksut loppuivat pienten tulojeni takia, ne olivat siis ihan nolla e. Miehen takia maksoin ihan kunnolla aiemmin, kun tulomme laksettiin yhteen. Miehen tuloista en kyllä ikinä saanut mitään. No jonkun lahjan ja kyydin kauppaan joskus, Enää ei tarvi maksaa puolia kaljoista, joita en juo...

Vierailija
8/29 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan molemmat kokopäivätyössä. Miehellä parempi palkka, koska ollessani kolmen lapsemme kanssa vanhempain- ja hoitovapailla mies panosti kunnolla uraansa. Meillä on sama koulutus taustalla.

Maksoimme aiemmin kaikki puoliksi, lasten synnyttyä rahat ovat olleet yhteiset.

Vierailija
9/29 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä mies tienaa 6x enemmän kuin minä, koska olen vielä kotona hoitamassa 2v lasta. Joten kyllä minä tällä hetkellä elän mieheni siivellä. Tosin ennen lasta minä elätin meidät kun hän vielä opiskeli ja minä olin töissä.. Kun kohta menen takaisin töihin niin maksetaan aika lailla kaikki puoliksi.

Vierailija
10/29 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla tasan menee. Miehellä menee kyllä enemmän rahaa autoon, mutta hänhän sitä pääosin käyttääkin.

Vierailija
11/29 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa kaiken kun oon työtön. Ahdistavaa, mutta kai tää kohta jo loppuu.

Vierailija
12/29 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mies asuu mun omistamassa asunnossa ja maksetaan vastike puoliksi mutta lainaa maksan yksin. Mies tienaa paljon enemmän (erikoistuva lääkäri), mutta ei omista asuntoa joten tämä helpompi ratkaisu. Käy kyllä useammin kaupassa kuin minä.

Vierailija
13/29 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä missään tapauksessa suostuisi tuollaiaeen. Meillä molemmilla on omat rahat, yhteiset kulut jaetaan nettotulojen suhteessa. Katsotaan kuittien mukaan noin viikon välein. ihan sujuvaa kun tottuu, ja tuntuu oikeudenmukaiselta.

Vierailija
14/29 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tienaan vähän enemmän, mutta kulut menee suunnilleen tasan. Asunto maksetaan puoliksi, mä maksan sähköt ja mies netin. Mies hoitaa auton kulut kun sitä käyttääkin työmatkoihin. Mä maksan päiväkodin.

Vierailija
15/29 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies asuu mun siivellä, jos nyt näin haluaa ajatella. Asunto mun omistama joten maksan tietty lainankin itse. Mies maksaa vastikkeen ns. omana osuutenaan. Itse maksan yleensä sähkön.

Vierailija
16/29 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama. Mies tienasi enemmän, mutta palkka meni parissa viikossa mihin lie. Mä maksoin omasta pienemmästä palkastani lähes kaikki laskut, oman osuuteni vuokrasta ja valtaosan ruoista. Kun piti tehdä isoja hankintoja, miehellä ei ollut ikinä rahaa ja minä maksoin, mies maksoi takaisin jos maksoi. 

Vierailija
17/29 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tullut ajatelleeksi. Isommat menot (lainanlyhennykset) menee puoliksi, mutta teen taloutemme ruokaostokset ja minulla on myös auto, jota mieheni käyttää.

Vierailija
18/29 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kulut jakautuvat yhteisiin ja omiin. Yhteisiä kuluja maksetaan nettotulojen suhteessa, mikä tarkoittaa, että minä maksan n.75% ja puoliso maksaa 25%. Lainanlyhennys maksetaan puoliksi, koska se on säästöä ja asunto omistetaan puoliksi. Yhteisiä kuluja ovat kaikki ruokamenot, lasten menot, sähköt, vedet, huonekalut yms.  Omia menoja ovat auto (molemmilla oma), omat vaatteet, omat viihteet ja vaikkapa työpaikkaruokailut.

Matkoista ja vaikkapa ulkona syömisestä minä maksan valtaosan, koska parempituloisena määrään tason, millä liikutaan. Puoliso maksaa sen verran kuin haluaa, mutta aina myös haluaa maksaa jotain.

Taloudellisesti homma toimii, molemmilla jää rahaa säästöön ja ei tarvitse puolin tai toisin kärttää toiselta rahaa. Iso osa yhtälöä on tosin se, että molemmat tienaavat hyvin. Vanhempainvapaiden aikana töissä oleva maksoi kaiken ja Kelalta saatu jäi kotona olevan käyttörahaksi. Silloin oli hieman tiukempaa, mutta kun tiesi tilanteen väliaikaisuuden, silläkään ei ollut pahemmin väliä.

Vierailija
19/29 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet ja puolet. Itselläni vähän isommat tulot ja olen nainen. Maksan meillä autot ym isommat ostokset lähes aina. Saa nähdä kuinka talous kestää tulevan äitiysloman.

Vierailija
20/29 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kumpikin on maksanut omat kulunsa + puolet yhteisistä, en edes osaisi kuvitella muunlaista. Ei me niitä kuitenkaan sentin päälle lasketa, ei edes satasen tarkkuudella.

Mies tekee työpäivän päälle paljon kotona, remppaa taloa ja huoltaa myös mun auton; itsellä taas työ syö enemmän aikaa. Tätä ja parempaa palkkaani kompensoidakseni maksan lapsen hankinnat toki nostan myös lapsilisät.