Miksi miesten mielestä imurointi on ainoaa oikeaa siivousta?
Huomasin miesystäväni kotona vessassa oksettavan likakerroksen kylpyhuoneen poistoilmaventtiilissä. Oli Harmaanvihreää mönjää, josta näki ettei ollut putsattu vuosiin jos koskaan. Mies kehuu olevansa siisti ja että imuroi lähes joka päivä.
Exäni kanssa riitelimme usein siitä, että minä en kuulemma koskaan siivonnut enkä tehnyt muutenkaan mitään (tästä ei sen enempää), vaikka pyyhin keittiön tasoja, kaapin ovia, roskiskaapin, kylppärin, pesin vessanpöntöt jne. säännöllisesti ja todellakin niihin meni aikaa kymmenen kertaa enemmän kuin pelkkään imurointiin. Myös tavaroiden järjestely omille paikoilleen vei helposti aikaa, koska ylimääräistä tilaa ei ollut. Usein myös ns. otin kaapeista kaikki tavarat ulos ja järjestin uudelleen paikoilleen, sama vaatekaappien kanssa.
Löydettyäni tuon anteeksi vain, paskan, miesystävän kylpyhuoneesta vilkaisin mielenkiinnosta muitakin paikkoja. Keittiön kaapit olivat täynnä ruokaroiskeita, jääkaappi haisi todella pahalta ja oli tahroja täynnä ja roskiskaappi oli törkyinen. Miehen silti näkevät vain imuroinnin ja kehuvat imuroivansa usein. Olisin exäni kanssa vaihtanut koska vaan roolit niin että tahrojen hinkkaaminen olisi jäänyt hänelle ja imurointi minulle.
Onko tällainen yleistäkin ettei nähdä kuin imurointi? Jos haluaa että asunnossa on oikeasti siistiä, siistit kaapit ja puhtaat tasot ja kylpyhuone niin vaatii paljon aikaa pitää nämä muut paikat järjestyksessä. Arvostavatko miehet tavallisesti lainkaan keittiön puhtaana pitoa tms?
Kommentit (22)
Nillinnillinvinkuvinku. Ehkä on parempi että ihan keskenäsi siivoilet sinkkuna loppuelämäsi.
Ja taas ihan kaikki miehet sitä ja tätä.
Olisi kiva jos mieskin pyyhkisi pölujä. Tähän mennessä en usko kenenkään jonka kotona olen käynyt esim pyyhkineen kylpyhuonetta joten mielenkiinnosta kyselen onko niitäkin miehiä jotka pitävät keittiöt puhtaana ym. Muuten yhdessäasuessa voisi olla taas sama roolijako: mies imuroi joskus ja naiselle jäisi kaikki muu.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva jos mieskin pyyhkisi pölujä. Tähän mennessä en usko kenenkään jonka kotona olen käynyt esim pyyhkineen kylpyhuonetta joten mielenkiinnosta kyselen onko niitäkin miehiä jotka pitävät keittiöt puhtaana ym. Muuten yhdessäasuessa voisi olla taas sama roolijako: mies imuroi joskus ja naiselle jäisi kaikki muu.
Akka ei suostu koskaan vaihtamaan renkaita tai öljyjä autosta, joten samaistun tuohon. Voisi edes kerran, mutta ei. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akka ei suostu koskaan vaihtamaan renkaita tai öljyjä autosta, joten samaistun tuohon. Voisi edes kerran, mutta ei. Huoh.
AP huoltaa tai huollattaa autonsa ihan itse.. :P
Aika yleistä tuo on ja kertoo vain sen että yhdessä asuessakin mies tulee olemaan siivouksen suhteen täysin vapaamatkustaja. Älä pliis tee sitä virhettä, mies ei muutu siistimmäksi koska ei koe siihen tarvetta. Kyllä nainen siivoaa
Yleensä miehet eivät huomaa noita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät taida olla työmäärältään ihan verrattavissa toisiinsa siivoaminen ja auton renkaiden vaihto, kun toista pitää tehdä päivittäin ja toinen tehdään pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa , ei renkaita tai öljyjä vaihdeta joka viikko ja huollot voi ulkoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluatte miehenne siivoavan, hommatkaa sille siivousta nopeuttavia vempaimia kuten kunnon höyrypesuri ja imurin/lattiamopin yhdistelmä. Menkää sitten veks selän takaa hiillostamasta.
Toimii!
Mies höyrytti eilen kylpyhuoneen ja kodinhoitohuoneen putipuhtaaksi ihan oma-aloitteisesti.
Ihan perustason vinkkinä kannattaa kyllä tsekata millainen homma on potentiaalisessa anoppilassa.Jos mahdollinen anoppo häslää rätti kädessä eivätkä miespuoliset tee siellä mitään, olettanee miesystävä että jatkat äiteen viitoittamalla tiellä nurimatta. Jos et halua sitä tehdä, mieti tarkkaan mihin saakka suhde etenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluatte miehenne siivoavan, hommatkaa sille siivousta nopeuttavia vempaimia kuten kunnon höyrypesuri ja imurin/lattiamopin yhdistelmä. Menkää sitten veks selän takaa hiillostamasta.
Toimii!
Mies höyrytti eilen kylpyhuoneen ja kodinhoitohuoneen putipuhtaaksi ihan oma-aloitteisesti.
Ihan perustason vinkkinä kannattaa kyllä tsekata millainen homma on potentiaalisessa anoppilassa.Jos mahdollinen anoppi häslää rätti kädessä eivätkä miespuoliset tee siellä mitään, olettanee miesystävä että jatkat äiteen viitoittamalla tiellä nurisematta. Jos et halua sitä tehdä, mieti tarkkaan mihin saakka suhde etenee.
Edit: kirjoitusvirheet korjattu
Miesten..? Hitto. Joku on unohtanut lähettää mulle "Näin olet mies." -käsikirjan. Tai sitten olen taas unohtanut maksaa "Miehet yhdestä muotista" -liiton jäsenmaksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa , ei renkaita tai öljyjä vaihdeta joka viikko ja huollot voi ulkoistaa.
Kaikki naisetkaan eivät siivoa joka viikko ja myös senkin voi ulkoistaa. Että älä jaksa. :)
Imurointi tehdään koneella, muut hommat käsipelillä, siinä se salaisuus. Viisainta hankkia imuriin kaikki lisävarusteet, siis tamppari ja auton imurointisetti (toimii myös kangassohvissa) ainakin, ikkunanpesuri ja höyrypesuri, myös mattopesuria voi harkita. Tiedän myös miehiä jotka pitävät vaatteensa ja kodintekstiilit moitteettomassa kunnossa, omistavat mankelin ja käyttävät sitä pilkuntarkasti, samoin silitysrauta ja -lauta ovat vimpan päälle. Koti kuurataan kerran viikossa. Sinne ei olekaan sitten lapsilla ja koirilla mitään asiaa, naisetkin saavat tulla vain ennen siivouspäivää, saa lakanat pyykkiin heti aamulla;). Meitä on joka junaan.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin miesystäväni kotona vessassa oksettavan likakerroksen kylpyhuoneen poistoilmaventtiilissä. Oli Harmaanvihreää mönjää, josta näki ettei ollut putsattu vuosiin jos koskaan. Mies kehuu olevansa siisti ja että imuroi lähes joka päivä.
Exäni kanssa riitelimme usein siitä, että minä en kuulemma koskaan siivonnut enkä tehnyt muutenkaan mitään (tästä ei sen enempää), vaikka pyyhin keittiön tasoja, kaapin ovia, roskiskaapin, kylppärin, pesin vessanpöntöt jne. säännöllisesti ja todellakin niihin meni aikaa kymmenen kertaa enemmän kuin pelkkään imurointiin. Myös tavaroiden järjestely omille paikoilleen vei helposti aikaa, koska ylimääräistä tilaa ei ollut. Usein myös ns. otin kaapeista kaikki tavarat ulos ja järjestin uudelleen paikoilleen, sama vaatekaappien kanssa.
Löydettyäni tuon anteeksi vain, paskan, miesystävän kylpyhuoneesta vilkaisin mielenkiinnosta muitakin paikkoja. Keittiön kaapit olivat täynnä ruokaroiskeita, jääkaappi haisi todella pahalta ja oli tahroja täynnä ja roskiskaappi oli törkyinen. Miehen silti näkevät vain imuroinnin ja kehuvat imuroivansa usein. Olisin exäni kanssa vaihtanut koska vaan roolit niin että tahrojen hinkkaaminen olisi jäänyt hänelle ja imurointi minulle.
Onko tällainen yleistäkin ettei nähdä kuin imurointi? Jos haluaa että asunnossa on oikeasti siistiä, siistit kaapit ja puhtaat tasot ja kylpyhuone niin vaatii paljon aikaa pitää nämä muut paikat järjestyksessä. Arvostavatko miehet tavallisesti lainkaan keittiön puhtaana pitoa tms?
Tähän piti vielä tulla sanomaan että, näin miehenä, arvostan keittiön puhtaanapitoa. Olen itse siisti ja järjestelmällinen mies, mutta keittiö on selvästi minun heikko kohta. Kyllä tässä taloudessa kaikki kunnia keittiön siisteydestä menee naiselle.
Paitsi tiskit, mä hoidan ne. Myös vaimon muihin huoneisiin "unohtamat." :D
Mun mies imuroi aina niin, että mun pitää imuroida uudestaan hänen jälkeensä. Tämänkaltainen huolimattomuus näkyy myös turhan usein tiskeissä. Voikin olla niin vaikeaa huoh.
Ihan tuttua, että miesten mielessä priority-listalla ovat yleensä ne työt, johon tarvitsee jonkun mahdollisimman ison ja pärisevän koneen. Jos tulee vastaan työ, johon ei ole vielä konetta, mies hätääntyy ja rupeaa selvittämään miten sen saisi tehtyä "tehokkaammin". Loppupäivä meneekin kätevästi konevertailuja netistä lukien ja rautakaupoissa ajellen.
Ja kyllä tunnustan että tämä on vähän liioittelua. Mieheni pyyhkii keittiön tasoja siinä missä minäkin. Mutta kyllä se todellakin mieluiten valitsee ne kotityöt joissa saa käyttää koneita, oli sitten ruohonleikkuuta, imurointia tai poraamista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tuttua, että miesten mielessä priority-listalla ovat yleensä ne työt, johon tarvitsee jonkun mahdollisimman ison ja pärisevän koneen. Jos tulee vastaan työ, johon ei ole vielä konetta, mies hätääntyy ja rupeaa selvittämään miten sen saisi tehtyä "tehokkaammin". Loppupäivä meneekin kätevästi konevertailuja netistä lukien ja rautakaupoissa ajellen.
Ja kyllä tunnustan että tämä on vähän liioittelua. Mieheni pyyhkii keittiön tasoja siinä missä minäkin. Mutta kyllä se todellakin mieluiten valitsee ne kotityöt joissa saa käyttää koneita, oli sitten ruohonleikkuuta, imurointia tai poraamista.
Tässä voi olla perää, koska pesee kyllä myös mattoja mattopesurilla.
Ei siinä mitään, ihan jees mutta toivottavasti ei sitten ole "sokea" näille muille asioille, jotka vievät aikaa melko runsaastikin eli ei niin, että laskee pelkän imuroinnin kotityöksi ja ole arvostamatta lian pyyhintää seinistä ja pinnoilta. Pyyhkiminen ja kiillottaminen eivät ehkä sitten yleisesti ole miesten juttuja, poikkeuksiakin on. Tuli yksi tuttavani mieleen. On erittäin varakas ja sisustus on sisustussuunnittelijan käsialaa eikä yhtä ainotta tavaraa tämän miehen asunnossa ns. ilman omaa paikkaa.
Ap
Luulen, että haluttomuus kotitöihin johtuu myös siitä, ettei ole joutunut niitä aikanaan kotonaan tekemään, vaan äidit, siskot ja mummit hoitaneet ns. naisten työt ja miehet pärryytelleet sillä aikaa koneillaan tai vetäneet lonkkaa. Imurointi lienee yksi, mitä lähes kaikki joutuvat kotonaan tekemään, joten siihen kehittynyt miehilläkin rutiini. Kuten edellä mainittua poikkeuksiakin löytyy, mutta tällä tavalla näyttäisivät myös minun suvussani asiat menneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän piti vielä tulla sanomaan että, näin miehenä, arvostan keittiön puhtaanapitoa. Olen itse siisti ja järjestelmällinen mies, mutta keittiö on selvästi minun heikko kohta. Kyllä tässä taloudessa kaikki kunnia keittiön siisteydestä menee naiselle.
Paitsi tiskit, mä hoidan ne. Myös vaimon muihin huoneisiin "unohtamat." :D
Varmaan niitä heikkoja kohtia / laiskoja siivousjaksoja tulee monilla. Lähinnä ihmettelin, kun tämä mies on kehunut kuinka siivoaa suunnilleen koko ajan ja esim kylpyhuoneesta ja jääkaapista näki ja haistoi ettei niitä ole siivottu aikoihin. Sen jälkeen tajusin että hän kertoo imuroivansa joka päivä mutta siihen se sitten jääkin vaikka niin selittänyt, kuinka haluaa pitää kodistaan erittäin hyvää huolta. Jääkaapin valkoiset osat olivat kuitenkin pinttyneet keltaisiksi jne. Itse en pidä itseäni minään erityisen siistinä, mutta kaikki kaapit ovat järjestyksessä ja muutkin paikat suunnilleen. Muutama torkkupeitto lojuu viikkaamattomana siellä täällä ja pari mukia työpöydällä tms. Perussiisteys kuitenkin mielestäni aika hyvä. En kuitenkaan suoralta kädeltä voisi asuntoesittelyä pitää. ;)
Oman poistoilmaventtiilin käyn läpi puhdistusaineella jo heti kun siinä näkyy pölyä mitä kylpyhuoneessa kuivatuista vaatteista ja eläimistä kyllä lähtee. Kylpyhuone oli oikeasti etovassa kunnossa. Ap