Onko nettona 2000e/kk tienaava mielestäsi köyhä/vähäosainen?
Kommentit (33)
Tienaan juuri tuon verran ja pärjään paremmin kuin hyvin. Käyn ulkona syömässä liki joka päivä, saan rahaa säästöön joka kuukausi eikä tarvitse kituutella
Ei ole vaan keskipalkkainen ja keskiluokkainen. Bruttopalkka lienee 2800-2900 e/kk kieppeillä eli hieman yli mediaanin.
Ainakin minulle tuo kuulostaisi erittäin hyvältä.
T. netto ~1100e/kk ja kaksi elätettävää
Niin paljon omista menoista kiinni.
Mun mies tienaa suunnilleen tuon, vähän alle. Säästäväinen luonne ja minä tienaan nettona melkein kaksinkertaisesti... eli ei rahahuolia.
Hänen työkaverinsa elättää samoilla tuloilla ulkomaalaista vaimoa, kahta pientä lasta, auto on tilava ja uusi, ja nyt ovat vailla isompaa asuntoa.... Ei voi samat tulot millään riittää huolettomaan elämään.
Ei todellakaan ole köyhä, muttei rikaskaan. ;) Tuolla tulisi Hgissäkin yksin toimeen vallan hyvin. Olisin onnellinen, jos itse saisin tuon verran. Työkyvyttömyyseläkkeellä fyysisistä syistä ja tulot nettona n. 1100 enkä saa mitään tukia. En kyllä omistakaan mitään, joten tiukoilla ollaan!
Keskituloinen.
Tienaan itse nettona 2050e (brutto 2820e). Tulen toimeen mutta kyllä kaikki raha elämiseen ja laskuihin menee.
Tienaan tuon verran ja koen olevani hyvätuloinen. Olen eronnut kahden lapsen äiti, maksan pääkaupunkiseudulla asuntolainaa 900 euroa korkoineen kuussa, ja säästöönkin jää. Matkustelen enkä koe jääväni mistään paitsi. Kerron mielelläni lisävinkkejä rahankäyttöön jos jotain kiinnostaa.
Minun nettopalkkani on n. 1800€ ja minusta sillä pärjää oikein hyvin. Säästöön jää joka kuukausi. Minulla tosin on mies tienaamassa oman osuutensa talon yms. ylläpitoon, eikä lapsia elätettävänä, mutta pärjäisin luultavasti sinkkunakin tuolla palkalla. Silloin voisin muuttaa pienempään asuntoon työpaikan lähelle ja luopua autostakin.
On pienituloinen. Keskiverto palkka miehillä on kuitenkin joku 3300 kuussa, jää siitä vähän enemmän käteen
Olen elämässäni saanut nettona yli 2000 euroa kuussa vain kerran, tuli tehtyä ihan palkallista ylityötä viikonlopun verran, nosti normaalin n. 1700 € neton yli. Hyvin tulin toimeen ihan muulloinkin, sinkkuna tosin, mutta omistin jo huoneen verran rivarikämppää.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan tuon verran ja koen olevani hyvätuloinen. Olen eronnut kahden lapsen äiti, maksan pääkaupunkiseudulla asuntolainaa 900 euroa korkoineen kuussa, ja säästöönkin jää. Matkustelen enkä koe jääväni mistään paitsi. Kerron mielelläni lisävinkkejä rahankäyttöön jos jotain kiinnostaa.
Kiinnostaa. Kerro!
Tuo progressioleikkuri kyllä pitää valitettavasti huolen että nettotulot eivät kovinkaan tehokkaasti kasva vaikka brutto kasvaisi. Kyllähän se sylettää kuun yli puolet palkankorotuksista aina menee kaikkien muiden kuin oman perheen hyödyksi. Ja sitten vielä "syljetään päälle", että kyllä teiltä pystyykin ottaa. Mielestäni progressio on ihan ok mutta katto pitäisi olla 40% kohdalla (siis vakuutusmaksut, eläkemaksu ja verot yhteensä) jossa se pysyisi. On kohtuutonta että alle 60% jää itselle käyttöön omasta tienaamastaan rahasta.