Onko gynellä PAKKO käydä?
Olen 25-vuotias, enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. En ole myöskään koskaan harrastanut seksiä, enkä aiokaan. Onko gynellä käynti silti suositeltavaa – tai oikeastaan, onko se ns. PAKOLLISTA? Kuolenko johonkin syöpään tjsp jos en eläessäni käy gynekologilla?
Kommentit (32)
Ei ole mikään pakko käydä gynellä. Voit kuolla syöpään vaikka kävisitkin gynellä. Voit myös olla kuolematta syöpään vaikka et ikinä kävisi gynellä.
Keuhkosyövänkin voi saada vaikka ei ikinä polttaisi tupakkaa.
Miehen täti ei ole varmaan koskaan käynyt gynellä ja ihan on 7kymppisenä hengissä. Ei ole miehiinkään ikinä koskenut edes pitkällä kepillä.
Poliisit tulee hakemaan sut jos et mene.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään satu.
Miksi pitää tuollaisesta asiasta valehdella? Ihmisillä on erilaisia kipukynnyksiä. Et voi kenenkään toisen puolesta luvata, ettei satu.
Vierailija kirjoitti:
Olen 25-vuotias, enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. En ole myöskään koskaan harrastanut seksiä, enkä aiokaan. Onko gynellä käynti silti suositeltavaa – tai oikeastaan, onko se ns. PAKOLLISTA? Kuolenko johonkin syöpään tjsp jos en eläessäni käy gynekologilla?
Vai et aio koskaan seksiä harrastaa. Mistäs moinen vihamielisyys oikein kumpuaa? Kiinnostaisi tietää.
Kuka helvetti sua pakottaa gynellä käymään??
Vierailija kirjoitti:
Tilanteesi ei ole mitenkään erityinen tai harvinainen.
En itsekään ollut tuossa iässä vielä käynyt gynekologilla.
Suomessa ei ole naisille mitään säännöllisiä gynekologisia seulontoja, paitsi juhlapuheissa.
Kunnallisella puolella ei ole käytettävissä gynekologeja.
Itse kävin yksityisellä, kun sain kohdunsuun haavauman, joka piti polttaa laserilla.
Terveyskeskuksesta en saanut gyne-lähetettä, ei niitä ole,
se on liian kallista. Haavauma olisi rauhassa muuttunut syöväksi, jos olisin luottanut julkiseen terveydenhuoltoon.
Ajattelet, että gynekologilla käydään seksin takia?
Naisen elimet toimivat koko ajan ilman seksielämääkin: etenkin kuukautiset tulevat joka kuukausi fertiili-iässä eli 13-55v,
niistä voi olla vaivaa, esim. kova kipu ja anemia on yleinen riesa, jos kuukautiset ovat runsaat ja silloin gyne voi kirjoittaa kipulääkettä ja vahvaa rautavalmistetta.
Sivistysvaltiossa tulisi kyllä olla säännölliset gynekologi-käynnit julkisella puolella 18-vuotiaasta alkaen,
parin-kolmen vuoden välein olisi sopiva väli.
Mutta näistä asioista päättävät miehet, joten turha toivo.
Miten niin niistä päättävät miehet?
Ei tietenkään ole. Ei terveet ihmiset käy muillakaan erikoislääkäreillä vuoden välein. Itse olen 45-vuotias ja olen ollut tekemisissä gynekologien kanssa vain synnytyksissä. Papassa käyn viiden vuoden välein joukkotarkastuksissa.
No kyllä se niin vaan on, että mitä enempi on meininkiä alapäähän liittyen niin sitä useammin ja "pakollisemmin". Jos AP ei käytä hormoniehkäisyä eikä ole syytä epäillä HPV:n seurauksena tulleita solumuutoksia, niin tuskin AP tarvitsee gyneä vielä pitkään aikaan. Ei se ole mikään häpeä jos joutuu gynellä käymään, mutta koettakaa ymmärtää, että kaikilla ei ole samanlainen tilanne ja tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole naisille mitään säännöllisiä gynekologisia seulontoja, paitsi juhlapuheissa.Kunnallisella puolella ei ole käytettävissä gynekologeja.
Itse kävin yksityisellä, kun sain kohdunsuun haavauman, joka piti polttaa laserilla.
se on liian kallista. Haavauma olisi rauhassa muuttunut syöväksi, jos olisin luottanut julkiseen terveydenhuoltoon.Ajattelet, että gynekologilla käydään seksin takia?
Naisen elimet toimivat koko ajan ilman seksielämääkin: etenkin kuukautiset tulevat joka kuukausi fertiili-iässä eli 13-55v,
niistä voi olla vaivaa, esim. kova kipu ja anemia on yleinen riesa, jos kuukautiset ovat runsaat ja silloin gyne voi kirjoittaa kipulääkettä ja vahvaa rautavalmistetta.
Sivistysvaltiossa tulisi kyllä olla säännölliset gynekologi-käynnit julkisella puolella 18-vuotiaasta alkaen,
Höpöhöpö
Ja saahan siellä gynellä käydä vaikka kerran viikossa, jos haluaa.
Ei ole pakko, mutta jos tulee jotain vaivoja, kannattaa mennä epäröimättä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mutta papassa on tärkeää käydä muutaman vuoden välein, koska kohdunkaulan syöpä voi tulla ilman seksiäkin.
Mikä siinä ap niin pelottaa? Ei se mitään satu, eikä kukaan sinua arvostele. Neitsyyttään ei kenenkään tarvitse nolostella, ei gynekologi semmoisia mieti, hänellä on päivän sisällä parikymmentä potilasta, viikossa toista sataa ja vuoden sisällä tuhatkunta. Ei siinä yhtä potilasta ehdi pähkiä.
Ei minua siinä mikään niinkään pelota tai nolota, en vain halua kenenkään näkevän tai varsinkaan sorkkivan alapäätäni. Minulle asia on aikalailla samalla viivalla sen kanssa, etten myöskään halua vaikkapa toisen ihmisen sormea nenääni. Fyysisen epämukavuuden lisäksi asiaan vaikuttavat myös ns. häveliäisyyssyyt; eli ihan samasta syystä en halua esitellä alapäätäni kuin miksi en esim. sauno alasti työporukassa, piereskele kavereiden kesken, tai niistää töräytä äänekkäästi julkisella paikalla. Neitsyyteni olisi gynekologikäynnillä se pienin huoli – tai oikeastaan ei edes huoli laisinkaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
En itsekään poikamiesvuosina tullut koskaan käyneeksi, mutta kun vaimo sai sen taannoin selville niin tilasi ajan ja pakotti käymään alkuvuodesta...
Jos ei ole mitään ongelmia tai vaivoja alapään suhteen, niin mikä pakko sinne gynelle olis mennä? Mutta jos esim kuukautiskiertoon tulis jotain häikkää, tai alapäähän jotain kipuja tai muuta normaalista poikkeavaa, niin silloin varmaan kannattais mennä. Jossain vaiheessa saavutat sen iän, että tulee kutsu joukko papaan ja se tulee uudestaan aina viiden vuoden välein. Sinulle siis tulee ihan kirje siitä, että sinulle on varattu aika sinne missä niitä tutkimuksia tehdään. Silloin voit vain suoraan mennä sinne tai ilmoittaa, että et aio tulla, tai vaan jättää menemättä. Uusi kutsu tulee viiden vuoden kuluttua joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole naisille mitään säännöllisiä gynekologisia seulontoja, paitsi juhlapuheissa.Kunnallisella puolella ei ole käytettävissä gynekologeja.
se on liian kallista. Haavauma olisi rauhassa muuttunut syöväksi, jos olisin luottanut julkiseen terveydenhuoltoon.Ajattelet, että gynekologilla käydään seksin takia?
Mutta näistä asioista päättävät miehet, joten turha toivo.Höpöhöpö
Ja saahan siellä gynellä käydä vaikka kerran viikossa, jos haluaa.
Käydä MISSÄ?
Tuossahan lukee, että julkisessa terveydenhuollossa ei ole
gynekologeja.
Ei sinun tarvitse käydä siellä. Ja jos et kerran harrasta seksiä, niin ei ne sukupuolitaudit tyhjästä ilmesty. Kohdunkaulan syöpä aiheutuu lähes sataprosenttisesti papillomaviruksista. Toki kannattaa tarkkailla oman alapään ja alavatsan tilaa kuten muutakin terveydentilaansa. Huomaat luultavasti, jos jotain on pielessä ja sitten kannattaa mennä lääkäriin. Mutta välttämättä tuollaista ei tapahdu ikinä ja sinulla tuskin 20-30 vuoteen, olet niin nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä niistä miehen elimistä... Samalla kun naisille tulisi tuo sinun kaavailema gynekologi-käynnit niin miehille sitten andrologin käynnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai et aio koskaan seksiä harrastaa. Mistäs moinen vihamielisyys oikein kumpuaa? Kiinnostaisi tietää.
Vihamielisyys? Kunhan vain totesin asiat niin kuin ne ovat; en ole koskaan pitänyt toista ihmistä seksuaalisesti kiinnostavana, en koe kaipaavani seksiä niin fyysisellä kuin henkiselläkään tasolla, enkä ole koskaan kokenut tätä mystistä, jossain määrin eläimellistäkin "panetusta". Ihan perusjärjellä ajatellen ymmärrän kyllä mitä kaikkia eri asioita muut saattavat pitää seksikkäinä ja miksi, mutta minussa edes komeimmat Hollywood-uroot eivät ole koskaan saaneet aikaan sitä fiilistä, että tekisi mieli heittää lettu levälleen ja huudahtaa "pistähän painaen, poika!" :-D
Ja koska parisuhdekaan ei ole minulla tällä hetkellä tähtäimessä, niin tuskin tulen seksiä harrastamaan myöskään "vain toiselle mieliksi".
ap
Ei ole, mutta papassa on tärkeää käydä muutaman vuoden välein, koska kohdunkaulan syöpä voi tulla ilman seksiäkin.
Mikä siinä ap niin pelottaa? Ei se mitään satu, eikä kukaan sinua arvostele. Neitsyyttään ei kenenkään tarvitse nolostella, ei gynekologi semmoisia mieti, hänellä on päivän sisällä parikymmentä potilasta, viikossa toista sataa ja vuoden sisällä tuhatkunta. Ei siinä yhtä potilasta ehdi pähkiä.