Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko gynellä PAKKO käydä?

Vierailija
25.07.2017 |

Olen 25-vuotias, enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. En ole myöskään koskaan harrastanut seksiä, enkä aiokaan. Onko gynellä käynti silti suositeltavaa – tai oikeastaan, onko se ns. PAKOLLISTA? Kuolenko johonkin syöpään tjsp jos en eläessäni käy gynekologilla?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole pakko käydä. Olen saman ikäinen kuin sinä, enkä ole koskaan käynyt enkä aio käydä.

Inhottaa ajatus että jonkun tuntemattoman pitäisi sorkkia tuota tusardia. Sattuukin perkeleesti. Menkat tulee ja yhdyntää en harrasta niin mikäs tässä. Jos tulee syöpä niin sitten tulee, ei mahda mitään.

Vierailija
22/32 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole pakko käydä. Olen saman ikäinen kuin sinä, enkä ole koskaan käynyt enkä aio käydä.

Inhottaa ajatus että jonkun tuntemattoman pitäisi sorkkia tuota tusardia. Sattuukin perkeleesti. Menkat tulee ja yhdyntää en harrasta niin mikäs tässä. Jos tulee syöpä niin sitten tulee, ei mahda mitään.

Huojentavaa kuulla, etten ole ihan yksin asian kanssa!

Huojentava oli myös ykkössivun juttu 7-kymppisestä sukulaistädistä... :-D

Kiitos vaan kaikille vastauksista!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole pakko käydä. Suurin osa maailman väestöstä ei koskaan käy gynekologilla:)

Vierailija
24/32 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän vanhempi sinua ja en myöskään ole koskaan käynyt gynekologilla. Asia vaivaa minua, mutta en ole uskaltanut varata aikaa. Olen myös neitsyt ja kuukautisten kanssa tai muutenkaan alapäässä ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa. Pelkään kuitenkin kaikkia tauteja ja tiedän, että olisi hyvä käydä tarkastuksessa. En ole mennyt, koska pelkään järjettömästi. Varmaan pyörtyisin sinne. Hammaslääkärissäkin olen saanut rauhoittavia lääkkeitä. Muutenkin pelkään lääkäreitä ja olen pyörtynyt siellä. Käyn lääkärissä todella harvoin. Saa olla aikamoinen vaiva, että lähden lääkäriin.

Vierailija
25/32 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, mutta papassa on tärkeää käydä muutaman vuoden välein, koska kohdunkaulan syöpä voi tulla ilman seksiäkin.

Se on kovin epätodennäköistä, koska lähes kaikki kohdunkaulansyöpätapaukset ovat HPV:n aiheuttamia ja se tuskin päätyy kohdunkaulaan muuten kuin seksin kautta.

Vierailija
26/32 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppisenä sulle tulee lähetekutsu kohdunkaulansyöpäseulontaan, silloin viimeistään kannattaa mennä. Ennen sitä, jos ei sulla ole mitään tarvetta niin ei kai tarvitse.

Tuskin kovin moni menee terveystarkastukseenkaan tasaisin väliajoin ellei työn, terveyshistorian tms. puolesta ole siihen tarvetta. En minä ainakaan mene lääkäriin ellei minulla ole jotain vaivaa. Hammaslääkäri on varmaan ainut mihin menen säännöllisesti koska mulla on taipumus hammaskiveen. Niin ja se gyne, jos 5 vuoden välein lasketaan säännölliseksi.

Vierailija
27/32 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 25-vuotias, enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. En ole myöskään koskaan harrastanut seksiä, enkä aiokaan. Onko gynellä käynti silti suositeltavaa – tai oikeastaan, onko se ns. PAKOLLISTA? Kuolenko johonkin syöpään tjsp jos en eläessäni käy gynekologilla?

Tilanteesi ei ole mitenkään erityinen tai harvinainen.

En itsekään ollut tuossa iässä vielä käynyt gynekologilla.

Suomessa ei ole naisille mitään säännöllisiä gynekologisia seulontoja, paitsi juhlapuheissa.

Kunnallisella puolella ei ole käytettävissä gynekologeja.

Itse kävin yksityisellä, kun sain kohdunsuun haavauman, joka piti polttaa laserilla.

Terveyskeskuksesta en saanut gyne-lähetettä, ei niitä ole,

se on liian kallista. Haavauma olisi rauhassa muuttunut syöväksi, jos olisin luottanut julkiseen terveydenhuoltoon.

Ajattelet, että gynekologilla käydään seksin takia?

Naisen elimet toimivat koko ajan ilman seksielämääkin: etenkin kuukautiset tulevat joka kuukausi fertiili-iässä eli 13-55v,

niistä voi olla vaivaa, esim. kova kipu ja anemia on yleinen riesa, jos kuukautiset ovat runsaat ja silloin gyne voi kirjoittaa kipulääkettä ja vahvaa rautavalmistetta.

Sivistysvaltiossa tulisi kyllä olla säännölliset gynekologi-käynnit julkisella puolella 18-vuotiaasta alkaen,

parin-kolmen vuoden välein olisi sopiva väli.

Mutta näistä asioista päättävät miehet, joten turha toivo.

Höpöhöpö

Ja saahan siellä gynellä käydä vaikka kerran viikossa, jos haluaa.

Käydä MISSÄ?

Tuossahan lukee, että julkisessa terveydenhuollossa ei ole

gynekologeja.

Höpönpöpön. Miten niin julkisella puolella ei ole gynekologeja? Totta kai on. Tietenkään säännöllisiä tarkastuksia he eivät tee - ethän sinä voi julkisella puolella marssia säännöllisesti tarkastukseen nefrologille tai psykiatrillekaan. Mutta jos on jotain oireita johon gynekologin arviota tarvitsee niin tietysti gynejä löytyy julkiselta puolelta. Ei vuosittaisia tarkastuksia oireettomille tarvitsekaan yhteiskunnan varoista kustantaa. Tietysti omakustanteisesti saa käydä vaikka kuinka usein.

Vierailija
28/32 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistysvaltiossa tulisi kyllä olla säännölliset gynekologi-käynnit julkisella puolella 18-vuotiaasta alkaen,

parin-kolmen vuoden välein olisi sopiva väli.

Mutta näistä asioista päättävät miehet, joten turha toivo.[/quote]

Tällainen "sivistysvaltio" kyllä löytyy, missä tuo on pakollista. Se on Pohjois-Korea. Muuta sinne!

Vierailija
29/32 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei sitä kukaan muu hiplaa niin onhan tuokin yksi vaihtoehto.

Vierailija
30/32 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä vähän kuin silmälääkärillä käynti.

En ole tähän ikään mennessä gynekologin palveluita tarvinnut, olen 47.

Vierailija
31/32 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kun kysyis onko pakko käydä hammaslääkärissä?

Ruumiin onkaloa siinäkin tutkitaan.

Ei ole pakko käydä, mutta oman terveyden kannalta kantsii käydä.

Eihän se mukavaa ome, mutta nopeasti ohi eikä tarvi stressata. Stressi lisää sairauksia.

Vierailija
32/32 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää lähes 40 ja en ole käynyt, en edes seulonnoissa. En ole myöskään harrastanut seksiä. Enemmän tai vähemmän omia valintojani molemmat.

Jotain häikkää kuukautisten kanssa on kyllä ollut vuosien saatossa mutta vielä mennään eteenpäin. Pahanlaatuinen syöpä voi kehittyä nopeastikin vaikka seulontojen välissä joten satavarmaa syövätöntä ei seulonnatkaan voi luvata. Ja syöpä kyllä lopulta ilmoittaa olemassa olostaan jokatapauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän