Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olet töykeä asiakaspalvelija?

Vierailija
25.07.2017 |

Olimme sunnuntaina Ideaparkin jossain pikkuvaatekaupassa viimeisillä minuuteilla. Olimme menossa kassaa kohti kun kuuulutettiin kaupan sulkeutuvan 15 min päästä. Kassalla nuori nainen kohtasimeidät, asiakkaansa, todella yrmeästi. Jos olisi tiennyt sen etukäteen, olisin jättänyt vuoden suurimmat vaateostokset tekemättä (joita teen nykyään todella harvoin). Minua ei tarvitse mielistellä, siitä en pidä, mutta kiukkuinen kohtelu syyttä on raivostuttavaa.

Olen itse ollut asiakaspalvelutyössä 25 vuotta, eikä minulla ole koskaan ollut ongelmia olla iloinen asiakkaille. Ei edes niinä huonoina päivinä. Minusta asiakaspalvelutyössä on juuri hyvää se, että voi työpaivän ajaksi unohtaa maailman murheet.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerros nyt millä tavalla se sulle yrmisteli?

Itse olin aikanaan asiakaspalvelutyössä jossa firman ovi sulkeutui klo 18, mutta kaikki ennen sitä tulleet asiakkaat palveltiin loppuun. Joskus kävi niin, että viimeinen asiakas poistui klo 19 jonka jälkeen tehtiin päivän päätös ja joskus kävi niin, että niiden venyessä poistuin paikalta klo 20. Ystävällisesti ja ammattitaidolla hoidin loppuun viimeisenkin asiakkaan, mutta sellaiset feikkihymyt ja teennäinen iloisuuden teeskentely ei koskaan ole ollut oma vahvuus. Kannattaa siis unohtaa ajatus siitä, että aspan päivä loppuu automaattisesti siihen, kun ovi menee kiinni.

Vierailija
22/35 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä miten kurjaa oli, että asiakas tuli viimeminuuteilla. Sit piti laskee kassa, pahimmillaan tehdä viikkotilitys ja viedä rahat pankin säilöön, sulkea tilat.

Viimehetken asiakas tarkoitti mulle vartin palkatonta työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että tunget lastenvaunuinesi paikalle, etkä suostu ymmärtämään että meidän puljussa vaunut jätetään ovenpieleen, tai no, kaikiata mieluiten ulos. Vaunujen kanssa ei saapastella yhtään pidemmälle paloturvallisuutta uhkaamaan, kulkuväyliä tukkimaan ja lattiaa pilaamaan. Koska tämä ei mene millään perille, ja alat esittää omia ehdotelmiasi vaunujen paikasta, pinnani alkaa kiristyä jossain kohtaa.

Vierailija
24/35 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko siis alapeukuttajat sitä mieltä, että asiakaspalvelijan on okei näyttää asiakkaalle nyrpeää naamaa joissain tilanteissa? Jos ajattelette niin, toivottavasti ette ole itse asiakaspalvelutyössä.

Kyllä on. Esim. siinä kohtaa kun psykoottinen asiakas tulee paikalle, ja yrittää käyttää minua pelinappulanaan agitoidessaan vihaansa työnantajaani kohtaan.

Tai siinä kohtaa, kun asiakas alkaa udella minulta henkkoht asioitani, ja kun en suostu niistä puhumaan, alkaa voitonriemuinen kailottaa kuinka "tiesi" minun olevan sitä ja tätä, ja olevan sitä ja tätä mieltä.

Tai siinä kohtaa, kun asiakas tulee paikalle, ja käy joka kerta verbaalisesti saman kollegan kimppuun, on rasistinen ja verbaalisesti aggressiivinen häntä kohtaan (valkoihoinen kollega Keski-Euroopasta).

Tai siinä kohtaa kun työpaikallani ilmaiseksi tarjolla olevaa kahvia tullaan haluamaan 4 min ennen sulkemista, eikä millään suostuta uskomaan, että kahvi on kertakaikkiaan loppu enkä ala sitä enää keittämään, ja sitten aletaan kiukutella minulle.

Tai siinä kohtaa, kun lastenvaunujen kanssa ollaan tunkemassa sisälle, vaikka kerron, että niiden paikka on ulkona etenkin tänään, jolloin työpaikalla on tilaisuuksia ihan liukuhihnalta. Vaunut ei missään nimessä voi olla sisällä, koska kuten asiakas itsekin näkee, ne ovat tiellä.

Jne jne jne

Tällaisissa tilanteissa saatan kyllä näyttää nyrpeää naamaa asiakkaalle ja ihan syystä. Kun ei vaan mene perille, niin ei mene perille.

Vierailija
25/35 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko siis alapeukuttajat sitä mieltä, että asiakaspalvelijan on okei näyttää asiakkaalle nyrpeää naamaa joissain tilanteissa? Jos ajattelette niin, toivottavasti ette ole itse asiakaspalvelutyössä. Tosin eipä se minua asiakkaana haittaa, sillä jos te olette kivoja vain kivoille asiakkaille, niin olette kivoja mullekin.

Mutta jos jollain asiakkaalla on huono päivä ja asiakaspalvelija, joka on tavallaan häntä "korkeammalla", rupeaa nyrpistelemään ja kohtelemaan alentavasti takaisin, niin se päivä vain huononee, eikä asiakaspalvelijan tehtävä ole koskaan tehdä kenenkään päivää huonommaksi, ei koskaan. Ja yrityksestä syntyy huono kuva sen yhden työntekijän takia. Työntekijät edustavat koko paikkaa, asiakas vain itseään. Asiakas nolaa vain itsensä. En ymmärrä miten jotkut työntekijät voivat ottaa oikeudekseen nolata koko paikan vain siksi, että joku vähäinen asiakas ei ole kyvykäs asialliseen käytökseen. Missä itsekuri, työmoraali, omanarvontunto? Asiakaspalvelijan ei pitäisi olla noin helposti manipuloitavissa käyttäytymään "nolosti", asemansa vastaisesti. Eikä varsinkaan pitäisi olla kostonhimoinen.

Hyvä asiakaspalvelija saa sen huonon asiakkaankin häpeämään ihan itse omaa käytöstään, kun tämä tajuaa miten nololta vaikuttaa sen asiallisen ja kohteliaan asiakaspalvelijan rinnalla.

nro 14

Kyllä on. Esim. siinä kohtaa kun psykoottinen asiakas tulee paikalle, ja yrittää käyttää minua pelinappulanaan agitoidessaan vihaansa työnantajaani kohtaan.

Tai siinä kohtaa, kun asiakas alkaa udella minulta henkkoht asioitani, ja kun en suostu niistä puhumaan, alkaa voitonriemuinen kailottaa kuinka "tiesi" minun olevan sitä ja tätä, ja olevan sitä ja tätä mieltä.

Tai siinä kohtaa, kun asiakas tulee paikalle, ja käy joka kerta verbaalisesti saman kollegan kimppuun, on rasistinen ja verbaalisesti aggressiivinen häntä kohtaan (valkoihoinen kollega Keski-Euroopasta).

Tai siinä kohtaa kun työpaikallani ilmaiseksi tarjolla olevaa kahvia tullaan haluamaan 4 min ennen sulkemista, eikä millään suostuta uskomaan, että kahvi on kertakaikkiaan loppu enkä ala sitä enää keittämään, ja sitten aletaan kiukutella minulle.

Tai siinä kohtaa, kun lastenvaunujen kanssa ollaan tunkemassa sisälle, vaikka kerron, että niiden paikka on ulkona etenkin tänään, jolloin työpaikalla on tilaisuuksia ihan liukuhihnalta. Vaunut ei missään nimessä voi olla sisällä, koska kuten asiakas itsekin näkee, ne ovat tiellä.

Jne jne jne

Tällaisissa tilanteissa saatan kyllä näyttää nyrpeää naamaa asiakkaalle ja ihan syystä. Kun ei vaan mene perille, niin ei mene perille.

Vierailija
26/35 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaat ovat todella etuoikeutetussa asemassa ja sortaneet minua jo vuosimiljoonien ajan!

Vierailija
27/35 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelijan pitää olla ystävällinen asiakkaille aina. Jos ei siihen kykene niin sanokoon itsensä irti. Omaa väsymystä tai huonoa oloa ei saa näyttää asiakkaalle.

Vierailija
28/35 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on huono itsekuri ihmisellä, jos ei kykene olemaan asiakaspalvelutilanteessa ystävällinen tai kohtelias asiakkaalle.

Vierailija
29/35 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuoden suurimmat vaateostokset"... 🤣🤣

Juuri tämä. Juurikin siksi.

Vierailija
30/35 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän aina olla kohtelias ja ystävällinen asiakkaille, mutta nämä viime minuutin tyypit kiristävät hermoja. Tullaan viittä vaille sisään haahuilemaan. Kun tasalta sanon, että liike suljetaan, niin sitten ollaan loukkaantuneita ja ihmetellään eikö yhtään pidempään voida pitää auki.

Minulle ei makseta palkkaa siitä, että jään töihin sulkemisajan jälkeen. Haluan kotiin!

Vierailija
31/35 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se maksa mitään olla ystävällinen asiakkaalle. Omaa huonoa tuulta ei saa näyttää asiakkaille. Tai hankkikoon itelleen uuden työn. Asiakaspalvelussa on pakko olla kohtelias.

Vierailija
32/35 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalvelijan pitää olla ystävällinen asiakkaille aina. Jos ei siihen kykene niin sanokoon itsensä irti. Omaa väsymystä tai huonoa oloa ei saa näyttää asiakkaalle.

Huomaa, ettet ole päivääkään ollut töissä aspana.

Vierailija
33/35 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, ettet ole päivääkään ollut töissä aspana.

Olen ollut nuorena kaikki kesät. Ennen opiskelua kuvataideopettajaksi.

Vierailija
34/35 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itseäkin harmittaisi tuollaiset matti myöhäiset, jotka tulevat kauppaan viimeisellä minuutilla järkyttävän ostoskasan kanssa.

Vierailija
35/35 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se maksa mitään olla ystävällinen asiakkaalle. Omaa huonoa tuulta ei saa näyttää asiakkaille. Tai hankkikoon itelleen uuden työn. Asiakaspalvelussa on pakko olla kohtelias.

Ja asiakas saa olla minkälainen preikä tahansa ja käyttäytyä miten alentavasti tahansa, niinhän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän