Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää termi ''erityislapsi''

Vierailija
25.07.2017 |

Se on niin leimaava ja kuulostaa jotenkin vähättelevältä ''normilasten'' vanhempia kohtaan, jokainen meistä on erityinen, oltiinpa sitten diagnosoituja tai ei. Nykyään saa muutenkin liian helposti diagnoosin, vaikka vika olisi kasvatuksessa. En sano, etteikö olisi myös oikeasti apua tarvitsevia ihmisiä, joilla on ongelmia, mutta esimerkiksi ADHD alkaa tuntua vaan muotidiagnoosilta.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi vaan sanoa vammainen? Miksi siitäkin on nyky-yhteiskunnassa pitänyt vääntää lähes kirosana?

Koska mielensäpahoittajat.

Tämä on loukkaantujien aikakausi.

P.S. Mies ei ole nainen

Vierailija
62/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen vanha vitsi.

Miksi kutsutaan kuuroa? Kuulovammaiseksi

Entä sokeaa? Näkövammaiseksi.

Entä ihmistä, joka ei näe eikä kuule? No, Häntä voi kutsua ihan miksi vain, kun hän ei kuitenkaan näe eikä kuule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on ainakin tullut vammainen sanaan vähän ikävä merkitys, kun sitä käytetään ihan tavallistenkin ihmisten haukkumasanana. Minäkin olen ollut nuorempana "vammainen" kiusaajien mielestä ja he pilkkasivat muita vammaiseksi. Jotenkin sen takia en tykkää enää siitä sanasta. Tietenkin joka voi ajatella sen erityislapsi-termin olevan kaunistelua, mutta minusta parempi sekin kuin tavallaan mennä aina sen "ikävämmän" kautta. Kuitenkin perheillä on lapsistaan varmasti työtä jo muutenkin niin miksi tehdä sitten siitä termistä jokin ongelma. Monesti vammaisista muutenkin ajatellaan, että ovat virheellisiä ja huonoja ( se jonkun mainitsema valuvika) eli miksi korostaa sitä, että ovat epänormaaleja, kun kyllä sen varmaan moni tietää muutenkin. Minusta kiva, että käytetään ehkä vähän kauniimpaa ja arvostavampaa termiä niistäkin lapsista, jotka sattuvat olemaan sairaita tai poikkevia ja samalla ymmärtää sen, että sekin termikin kertoo etteivät silti ole niitä normaaleja. Muutenkin minusta aina tuntuu ikävältä jos puhutaan jonkun olevan "muotidiagnoosi" kun edelleenkään monet eivät silti saa apua ja tuskin ihminen itse valitsee olla se "epänormaali". 

Vierailija
64/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi vaan sanoa vammainen? Miksi siitäkin on nyky-yhteiskunnassa pitänyt vääntää lähes kirosana?

Koska mielensäpahoittajat.

Tämä on loukkaantujien aikakausi.

P.S. Mies ei ole nainen

Koska mitä mielensäpahoittajat? Lause on jäänyt kesken.

Vierailija
65/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapsi vs bulkkilapsi

Vierailija
66/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan kyllä vammainen silloin kun on kyseessä vammainen. Kaikki erityistarve henkilöt eivät ole vammaisia.

Vierailija
67/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei vain sanota asiaa suoraan niin kuin se on eli ”vammainen”?

Siksi kun kaikki erityinen tuki ei tarkoita vammaisuutta. Etkö tosiaan ole kuullut puhuttavan vammaisista. Erityislapsi- nuori- aikuinen on kattotermi kaikille erityistuen tarpeisille.

Vierailija
68/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on eufemismista, kaunistelusta, kiertoilmaisusta.

Ongelmalapsi olisi liian suorasukainen ja leimaava termi vaikkakin rehellinen.

Millä perusteella esim. lievästi kuulovammainen lapsi tai sydänvikainen on ongelmalapsi?

Vierailija
69/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisillä murheet. Ainakin yksi tuttuni sanoo ihan suoraan, että hänellä on liikuntavamma eli cp-vamma ja että on vammainen. Eli kyllä moni "tunnustaa" olevansa vammainen jos joku sitä ajattelee. Minusta varmasti on jo muutenkin rankkaa lasten vanhemmille jos lapsi ei olekaan terve eli siinä mielessä väittely jostain termistä on aika ikävää. Ja sitä paitsi Suomessakin on ollut aika ikävä asenne vammaisia kohtaan vielä aiemmmin. Ei tarvi mennä siinä mielessä yhtään enää taaksepäin. 

Vierailija
70/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh tämä ketju saa nyt riittää. Ei yllätä silti yhtään jos miettii palstaa muutenkin ja sen tarjoamia ajatuksia ihmisistä. Ja en ole vammainen tai omaa vammaista lasta, mutta pyrin ajattelemaan niin, että hyväksyn erilaiset ihmiset ja arvostan jokaista vammoineen ja virheineen.

Vierailija
71/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimitys erityislapsi on lyhenne ilmauksesta erityistä tukea tarvitseva lapsi

Vierailija
72/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä! Jospa nyt ”tavallisten ja parempien” lasten vanhemmat voivat helpommin hyväksyä sen, että erityislapset ovat saaneet liian kivan termin.

Vierailija
73/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pantiin tarkkikselle ja apukouluun.

Se oli parasta aikaa se.

Vierailija
74/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adhd on synnynnäinen vika, eli ei johdu kasvatuksesta.

Mulla on adhd enkä myöskään tykkää olla " erityinen ". Olen epäneurotyypillinen mieluummin.

Mun kasvatuksessa oli puutteita mutta siitä tuli ennemminkin psyykkisiä ongelmia kuten masennusta, ahdistusta ja persoonaan vinoumia. Näihin haetaan apua psykoterapiasta. Syön näihin mielialalääkkeitä.

Adhd taas ei ole psyykkinen vaan neuropuolen oireyhtymä. Siihen haetaan apua neuropsykologisesta kuntoutuksesta ja stimulanttilääkityksestä.

Kaksi eri asiaa vaikka molemmat vaikuttavat käytökseen.

En ole koskaan pienenäkään aiheuttanut julkisella paikalla, kuten ravintolassa, kohtauksia. Olen käyttäytynyt levottomasti lähisuhteissa ja koulussa. Töissä olen ymmärtänyt joitain asioita väärin mutta en ole töissä kenellekään ongelma. Jotkut lähinnä nauravat joko seläntakana tai päin naamaa koska mun jutut on joskus kai niin tyhmän kuuloisia. Sen takia olen yleisimmin nykyään hiljaa ja keskityn kännykkään tauoilla.

Minusta on hienoa, että myös "erityisiä", jotka inhoaa tätä nykyajan poliittista korrektiutta.

Itse en halua olla koko aikaa alleviivaamassa, että MINÄMINÄMINÄ, minä olen autistinen ja oppimisongelmainen. Teki tuota kuka tahansa, niin uskon sen vain pahentavan ihmisten ennakkoluuloja vrt. pride. Koitan siis omalla käytöksellä ja erityiskohtelua vaatimatta näyttää muille, että olen aivan täysivaltainen ihminen kuten muutkin.

Toinen ärsyttävä stereotypia on se, että vähemmistönä pitäisi ymmärtää kaikkia vähemmistöjä. No, itse olen varmaan poikkeus, kun olen kehdannut jopa kritisoida homokulttuuria, eri uskontoja tai romanikulttuuria. Tästä olen joutunut vielä pahemmin maalitauluksi verrattuna ns. normaaliin, joka saattaa esittää myös kyseenalaistavaa palautetta.

Vierailija
75/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliittisesti korrektia uuskieltä, jossa poliittisesti korrekti termi/nimike antaa ymmärtää, että lapseen liittyy jokin piilottelua vaativa ongelma, vaikkei sellaista olisikaan. Yhtä hyvin voi pistää kehityshäiriöisen lapsen perunakellariin. Ilman poliittista korrektiutta suomalaiset eivät edes tietäisi sitäkään kuinka rasisteja ovat ja millainen ongelma rasismi Suomessa on.

Vierailija
76/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa vammainen lyhenne, kun erityistuki muuttuu erityislapseksi. Erityistukilapsi olisi kai liian pitkä sana.

Vierailija
77/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapset lähtee isona erityisjoukkoihin.

Vierailija
78/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi tarvitsee apua häntä pitää auttaa. Vanhempien ei silti pidä ennakoon liiaksi miettiä mihin lapsi pystyy tai ei pysty rakentamalla oletuksia itse määrittelemiään rajoituksia siitä mihin tämä ei pysty. Kaikenlaista kehitystä yllättävääkin voi tapahtua monessa ikävaiheessa, joskus jopa pieniä "ihmeitä".

Vierailija
79/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tutun lapsella on kuulemma adhd. Syö koulun jälkeen keksipaketin ja vanhemmat eivät ole mukana missään, kiertelee toisten ovilla pyytämässä kavereita ja sotkee/ syö siellä keittiön kaapeista mitä löytää eikä todellakaan häpeä koska söi hetkessä meilläkin keksit pöydältä ja etsi kaapeista lisää. Ruokaa ei kuulemma jakseta tehdä. Kyllähän siinä lapsi villiksi käy kun syö mitä sattuu ja milloin sattuu ja nukkumaan mennään puolilta öin.

Vierailija
80/80 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, tutun lapsella on kuulemma adhd. Syö koulun jälkeen keksipaketin ja vanhemmat eivät ole mukana missään, kiertelee toisten ovilla pyytämässä kavereita ja sotkee/ syö siellä keittiön kaapeista mitä löytää eikä todellakaan häpeä koska söi hetkessä meilläkin keksit pöydältä ja etsi kaapeista lisää. Ruokaa ei kuulemma jakseta tehdä. Kyllähän siinä lapsi villiksi käy kun syö mitä sattuu ja milloin sattuu ja nukkumaan mennään puolilta öin.

Ehkä on parempi jos poistut sen ihmisen tuttavapiiristä kokonaan. Jatka elämää omassa kuplassasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän