Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää termi ''erityislapsi''

Vierailija
25.07.2017 |

Se on niin leimaava ja kuulostaa jotenkin vähättelevältä ''normilasten'' vanhempia kohtaan, jokainen meistä on erityinen, oltiinpa sitten diagnosoituja tai ei. Nykyään saa muutenkin liian helposti diagnoosin, vaikka vika olisi kasvatuksessa. En sano, etteikö olisi myös oikeasti apua tarvitsevia ihmisiä, joilla on ongelmia, mutta esimerkiksi ADHD alkaa tuntua vaan muotidiagnoosilta.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puhu aiheesta, josta et tiedä mitään. 

Vierailija
2/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päättelet, etten tiedä asiasta mitään? Minäkin olen ilmeisesti erityislapsi, koska mulla on hahmottamisvaikeuksia. Ainakaan itse halua tulla mitenkään leimatuksi.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jokainen lapsi ole erityinen?

Vierailija
4/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Mistä teet sen johtopäätöksen, että ap ei tiedä aiheesta mitään?

2. Miksi ihmeessä ei voi kommentoida vaikka "ei aiheesta mitään tietäisikään"?

3. Nykyään kaikille "poikkeavuuksille" on keksitty hienot termit, että kukaan ei vain mieltänsä pahoittaisi. Asioista pitäisi puhua niiden oikeilla nimillä

Vierailija
5/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosin tekemiseen menee päiviä moniammatilliselta työryhmältä! Ei todellakaan ole mitään kasvatuksen syytä, eikä diagnoosia saa helposti.

Vierailija
6/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan heitä joksikin on sanoa. Käsite on todella laaja, joillain on todella suurta vaikeutta ja vanhemmille todella rankkaa, kun taas toisilla vain jotain lukihäiriötä, joka ei vaikuta arkeen millään tavalla.

Vierailija
7/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ''erityislapset'' (joo, on vähän kökkö ilmaisu) eivät ole ''huonosti kasvatettuja sikahäirikköjä''.

On kuulo- ja näkövammaisia lapsia, kehitysvammaisia lapsia, lapsia joilla on invaliditeetti... Lapsen serkku on syntymäkuuro, tarhakaverilla on reidestä asti proteesi jalassa (amrion kurouma). Oma lapsi ''nepsy-lapsi'', joka käyttäytyy kyllä erittäin kauniisti :) Tytöllä siis ADD, joka ei kyllä kauppareissulla tai ravintolassa kenellekään vieraalle päällepäin näy. Ei siis käyttäydy mitenkään haastavasti, vaan on pikemminkin erittäin kiltti ja muut huomioonottava. Ei vaan kykene suuntaamaan tarkkaavaisuuttaan ''normaalisti'' vaan joko yli- tai alikeskittyy asioihin. 

Vierailija
8/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen erityinen - ihan omanlaiseni. Antakaa minulle minun ansaitsemaani huomiota!!

Vierailija
9/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3. Nykyään kaikille "poikkeavuuksille" on keksitty hienot termit, että kukaan ei vain mieltänsä pahoittaisi. Asioista pitäisi puhua niiden oikeilla nimillä

Oikeilla nimillä? Ei niitä tavallinen ihminen tajua. Yhdellä erityislapsella voi sitäpaitsi olla vaikka viisi eri diagnoosia, miksi niitä lähtisi luettelemaan. Pakko heitä on joksikin sanoa. Sitä en tiedä, onko kehitysvammainenkin erityislapsi vai luokitellaanko erikseen.

Vierailija
10/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi nopo-lapsi, normaalista poikkeava. Lapseni ovat minulle erityisiä, vaikkei heillä ole mitään häiriöitä, viivästymiä tai poikkeuksia.

Vierailija
11/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeilla nimillä? Ei niitä tavallinen ihminen tajua. Yhdellä erityislapsella voi sitäpaitsi olla vaikka viisi eri diagnoosia, miksi niitä lähtisi luettelemaan. Pakko heitä on joksikin sanoa. Sitä en tiedä, onko kehitysvammainenkin erityislapsi vai luokitellaanko erikseen.

Kyllä kehitysvammainen on erityislapsi. Oikea termi erityisille olisi erityistarvehenkilö. Ihminen, joka tarvitsee erityistä tukea. Eihän se tarve yleensä poistu lapsuuden jälkeenkään.

Vierailija
12/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi nopo-lapsi, normaalista poikkeava. Lapseni ovat minulle erityisiä, vaikkei heillä ole mitään häiriöitä, viivästymiä tai poikkeuksia.

Miten voi määritellä normaaliuden? Kuka meistä on normaali? Erityistuen tarpeen sen sijaan voi todeta.

Vierailija
13/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammaisia lapsia sanotaan erityislapsiksi koska niiden äidit ei kestä todellisuutta. Sitä, että lapsi on epänormaali. Vaikka lapselle itselleen olisi parempi että myönnetään suoraan että se on valuvikainen ja tarvitsee enemmän apua kuin muut.

Kyse on siis asioiden kaunistelusta.

Ja kyllä, tiedän tasan tarkkaan mistä puhun, olenhan itse autisti.

Vierailija
14/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, oikeilla nimillä. Nykyään kaikki on "pään silittelyä".

Vierailija
15/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoislapsi olisi paljon parempi. Kansalaisaloitteen paikka selvästi.

Vierailija
16/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi sanotaan, kun parempaakaan termiä ei ole suomeksi keksitty. Lapsi, jolla on erityisiä tarpeita olisi suora käännös englannista. Vammainen on nykyään haukkumasana. Epänormaali yms.kaikilla negatiivinen kaiku.

Vierailija
17/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD lapset on levottomia ja koulussa se näkyy ja kuuluu. Negatiivisesti.

Vierailija
18/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä päättelet, etten tiedä asiasta mitään? Minäkin olen ilmeisesti erityislapsi, koska mulla on hahmottamisvaikeuksia. Ainakaan itse halua tulla mitenkään leimatuksi.

Ap

Miten sut siis kasvatettiin pieleen?

Vierailija
19/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosin tekemiseen menee päiviä moniammatilliselta työryhmältä! Ei todellakaan ole mitään kasvatuksen syytä, eikä diagnoosia saa helposti.

Ei adhd ole kasvatuksen syytä, mutta monille muuten vaan huonosti kasvatetuille annetaan adhd diagnoosi, vaikka heillä sitä ei ole. Kyllä niitä diagnooseja lapsille annetaan aika helposti.

Vierailija
20/80 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi määritellä normaaliuden? Kuka meistä on normaali? Erityistuen tarpeen sen sijaan voi todeta.

Sellainen jolla ei ole tukitarvetta.