Vieras saapui mun häihin omassa hääpuvussaan!
Häitämme vietettiin muutama viikko sitten, mulle sinässään ole väliä miten vieraat pukeutuvat, mutta silti kyseinen nainen aiheutti hämmennystä. Oli vieraana miehen puolelta, kaverin aveccina ja tosissaan pukeutunut ilmeisesti häämekkoonsa, mitä käyttänyt muutama vuosi takaperin. Hääpäivä meni silti hyvin enkä jaksanut välittää asiasta. Sanoin naiselle sarkastisesti, että "kiva mekko" niin nainen vastasi, että "Joo, tulee niin harvoin käytyä missään, että kiva pitää tätäkin mekkoa enemmän kuin kerran". Vähän asia jäi harmittamaan, mutta noh en tykkää muutenkaan olla huomion keskipisteenä ja kyllä kaikki häissä tiesivät kuka on morsian. Mietin vain, että mitä oikein naisen päässä liikkunut? Vai liikkuiko oikein mitään? Ehkä pahin etikettivirhe.
http://3.bp.blogspot.com/-Z-umvlAq8Nk/UslMbmC6hXI/AAAAAAAAB5M/zlEZI9-Ib…
Kyseessä oli tälläinen hyvin pelkistetty mekko, ei sentään mikään prinsessaunelma.
Kommentit (31)
Tyttö ei ymmärtänyt, että häämekkoa on tapana käyttää vain OMISSA häissään.
Minä olen tuunannut hääpukuni. Siihen on vaihdettu päällikangas. Alta siis hohtaa se valkoinen silkkikangas ja päällä on värillistä tylliä. Puku ei ole valkoinen mutta kylläkin hyvin kaunis juhla-asu, ja liitän siihen aina selvästi värillisen hartiahuivin tms. Olen käyttänyt sitä "hienommissa" juhlissa, myös häissä. Miksi turhaan ostaa kallis mekko, jos sitä käyttää vain yhden kerran?
Mulle kävi taas miehen työkaverin häissä niin, että morsiamella oli sama (värillinen) iltapuku kuin minulla... Hävetti, vaikka eihän se minun vikani ollut. Hikoilin sitten jakku päällä koko pakollisen osuuden ja lähdin pois.
Vierailija kirjoitti:
Keksipä joku toinen.
Huoh, no mitäs sitten keksisin? Ei sitten tarvii uskoo. Mä olen myös vaatekaupassa sovituskopissa sovitellut vaatteita ja en ole huomannut lattialla olevaa "hälytyspiikkiä" ja tallannut paljainjaloin sen päälle, upposi kivasti kantapäähän. Tätäkään ei varmaan ole kovin monelle käynyt, mutta ihan totisesti minulle kävi. Nykyään olen tarkkana, kun käyn sovituskopissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos vierasta ei haittaa muista poikkeava pukeutuminen (useimpia haittaa), voi hän pukeutua vaikka jätesäkkiin, eikä siitä kuulu isännän tai emännän loukkaantua. Etiketissä ei ole kyse järjestäjän tai juhlan kunnioittamisesta vaan vieraan.
Tästä en voi olla samaa mieltä ja väitän, ettei ole moni muukaan. Etiketin mukainen pukeutuminen on nimenomaan järjestäjän ja juhlan kunnioittamista. Ei ole mitenkään hyväksyttävää pukeutua jätesäkkiin toisten häihin, vaikka se vierasta itseään ei haittaisikaan. Siitä on täysi oikeus loukkaantua, koska sellainen on epäkunnioittavaa sekä juhlan järjestäjää että muita vieraita kohtaan. Jos esimerkiksi järjestäjien uskontoon kuuluu, että kirkkoon mennään hiukset peitettyinä (kuvitteellinen esimerkki), silloin sinne ei tulla hiukset näkyvissä. Ei, vaikka oma vakaumus olisi erilainen. Ihan peruskäytöstapoja tuollainen toisten kunnioitus ja kuuluu myös etikettiin. Ihan sama kaiken pukeutumisen kanssa. Kaikki vaan ei sovi kaikkialle. Hyvin yksinkertaista ja etiketin mukaista.
Serkkuni teki saman tempun mun häissä. Sillä oli jopa valkoinen härpäke hiuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuunannut hääpukuni. Siihen on vaihdettu päällikangas. Alta siis hohtaa se valkoinen silkkikangas ja päällä on värillistä tylliä. Puku ei ole valkoinen mutta kylläkin hyvin kaunis juhla-asu, ja liitän siihen aina selvästi värillisen hartiahuivin tms. Olen käyttänyt sitä "hienommissa" juhlissa, myös häissä. Miksi turhaan ostaa kallis mekko, jos sitä käyttää vain yhden kerran?
Tuo onkin jo sitten ihan eri asia kuin tuunaamattomassa kokovalkoisessa häämekossa toisen häihin meneminen. Tottakai sitä mekkoa saa käyttää halutessaan uudestaa, mutta kukaan täysjärkinen ei laita kuvankaltaista mekko tuollaisenaan toisten häihin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi taas miehen työkaverin häissä niin, että morsiamella oli sama (värillinen) iltapuku kuin minulla... Hävetti, vaikka eihän se minun vikani ollut. Hikoilin sitten jakku päällä koko pakollisen osuuden ja lähdin pois.
Tuo on kyllä paha, mutta ei tietenkään kenekään vika. Lähinnä syynä nykyajan käytäntö, jossa morsiuspuku voi olla mitä vain halpakaupan kirjavasta kesämekosta valkoiseen kermakakku "unelmaan". Morsian voisi kyllä hieman varoittaa vieraita, jos aikoo käyttää yleisesti hääpuvuksi mielletystä poikkeavaa asua. Välttyisi tuollaisilta kiusallisilta "samis"-sattumilta.
Sitten jos menen naimisiin, taidankin laittaa pukukoodiksi "oma hääasu tai vastaava". Olisi hauskaa, kun kaikilla juhlissa olisi hääasu :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vierasta ei haittaa muista poikkeava pukeutuminen (useimpia haittaa), voi hän pukeutua vaikka jätesäkkiin, eikä siitä kuulu isännän tai emännän loukkaantua. Etiketissä ei ole kyse järjestäjän tai juhlan kunnioittamisesta vaan vieraan.
Tästä en voi olla samaa mieltä ja väitän, ettei ole moni muukaan. Etiketin mukainen pukeutuminen on nimenomaan järjestäjän ja juhlan kunnioittamista. Ei ole mitenkään hyväksyttävää pukeutua jätesäkkiin toisten häihin, vaikka se vierasta itseään ei haittaisikaan. Siitä on täysi oikeus loukkaantua, koska sellainen on epäkunnioittavaa sekä juhlan järjestäjää että muita vieraita kohtaan. Jos esimerkiksi järjestäjien uskontoon kuuluu, että kirkkoon mennään hiukset peitettyinä (kuvitteellinen esimerkki), silloin sinne ei tulla hiukset näkyvissä. Ei, vaikka oma vakaumus olisi erilainen. Ihan peruskäytöstapoja tuollainen toisten kunnioitus ja kuuluu myös etikettiin. Ihan sama kaiken pukeutumisen kanssa. Kaikki vaan ei sovi kaikkialle. Hyvin yksinkertaista ja etiketin mukaista.
Kyllä ja ei. Moniin tilanteisiin on tosiaankin tietty etiketti. Jos olet vieraasta uskonnosta tai kulttuurista, kannattaa aina mennä heidän etiketillään, vaikka se sotisi omaa vastaan, koska vieraan on vaikea monesti ymmärtää, mikä on etiketin merkitys jossain toisessa kulttuurissa.
Länsimainen käsitys kuitenkin on, että etiketin tehtävä on helpottaa kanssakäymistä, ei tehdä siitä hankalaa. Juhlan järjestäjän tehtävä on kunnioittaa vieraitaan, ei toisinpäin, vaan vieraat kunnioittavat juhlaa ja järjestäjää vastavuoroisesti. Toisin sanoen, juhlien järjestäjä ansaitsee sen kunnioituksen tekemällä vieraiden olon mukavaksi jne.
Tämä kaikki on semantiikkaa toki, ja johtaa lopulta samaan lopputulokseen. Järjestäjä kunnioittaa vierasta ja tekee tämän olon viihtyisäksi, juhlija kunnioittaa juhlaa ja järjestäjää, koska viihtyy. Mutta periaatteessa vierasta ei sido mikään käyttäytymisnormi niin kauan kuin hän vahingoittaa toiminnallaan vain itseään (esim pukeutuu ns väärin).
Käytöstavoissa on aina kyse siitä, että tehdään muiden olo hyväksi. Toki voidaan lähteä vääntämään semantiikkaa siitä, häiriintyisikö juhlien viihtyvyys siitä, että joku tulee paikalle jätesäkissä. Luultavasti hän ennemminkin keräisi huvittunutta reaktiota muilta.
Rennoissa häissä tehdään juuri noin! Ei pönötetä turhia ja laitetaan päälle sellaista, mikä tuntuu hyvältä. Jollekin se on juuri tuollainen asu, joten miksi vetää hernettä nenään. Kyllä vieraat tietävät, kenen häihin on tultu.