Minkä vuoden tulojen perusteella ä-raha, jos vauva syntyy 1/07?
Kommentit (5)
Mulla alkoi äitiysloma 31.12.2002 niin äitiyspäiväraha määräytyi vuoden 2000 verotietojen mukaan, mutta jos äitiysloma olisi alkanut 1.1.2003 tai jälkeen, olisi ko. raha määräytynyt vuoden 2001 tulojen mukaan. Mun tapauksessa oli kyse aika isoista rahoista, vuonna 2000 olin vielä töissä ja vuoden 2001 äitiyslomalla eli jos olisin jäänyt päivää myöhemmin äitiyslomalle olisin saanut sen pienimmän rahan kun ei ollut palkkatuloja.
jälkeen) lasketaan päiväraha vuoden 2005 tulojen perusteella.
äitiysloman alkamista edeltävänä vuonna vahvistetun verotuksen mukaisten tulojen mukainen, jos ei käytetä 6 kk:n sääntöä eikä ole alle 3-vuotiasta lasta.
Eli jos loma alkaa vuoden 2006 puolella, käytetään vuonna 2005 vahvistetun verotuksen tuloja eli vuoden 2004 tuloja. Jos alkaa 2007, käytettävät tulot ovat vuoden 2005 tulot.
Jos on alle 3-vuotias, voi saada uudet äitiyspäivärahat samana (indeksillä korotettuna) kuin edellisestä lapsesta, vaikka olisi ollut töissäkin välillä. Jos taas on ollut töissä juuri ennen äitiysloman alkua, voi saada 6 kk:n tulojen mukaan tai lyhyempienkin, jos tulot olisivat jatkuneet vähintään 6 kk, ellei äitiysloma olisi alkanut.
eli 2005, tai jos paremmat tulot 6kk ajalta sen jälkeen. tai jos aiempia muksuja niin palkkatuloon perustuvan edellisen lapsen äitiyspäivärahan mukaan.