Mitä järkeä noissa Fatbikeissa on?
En halua tuomita vaan ymmärtää. Onko sinulla sellainen tai tunnetko sellaisen omistajan? Mitä motivaatiota kyseiseen hankintaa voi olla? Onko se jotenkin parempi kuin tavallinen? Selittäkääpäs tämä, olen jo raapinut päänahkani lähes verille. Alkaa sattua, auttakaas!
Kommentit (44)
Ne kuulostavat vihaisilta mehiläispesiltä.
Kaupungissa varmaan hyvä peli, voi vetää huoletta kaivonkansien ja reunakivien yli tai nupukiveyksillä ym. Leveiden kumien vierintävastusta jaksetaan liioitella.
Jotkut hullut ajelee kaupungissa ohutkumisilla pyörillä joissa ei ole vaihteita, vapaaratasta ja pahimmassa tapauksessa edes jarruja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä on kiva ajaa maastossa ja esim. lumella.
Jahas. Olen nähnyt niitä vain asfaltilla ja hiekkateillä. Tuntuu hassulta ostaa pyörä joka on tarkoitettu erikoistilanteisiin ja körötellä sillä sitten tavallista pyörätietä. No, miten vaan. Jos omistajat tykkää niin kai ne sitten on kivoja!
ap
Et tietenkää näe läskäreitä muulla kuin asfaltilla ja hiekkatiellä, jos et käy maastossa! Kerrotko miksi tämä on ongelma ja kerrotko miten sinne maastoon pitäisi sitten mennä jos lähtöpaikan ja maaston välissä on asfalttia ja hiekkateitä?
Ja siihen alkuperäiseen kysymykseesi niin läskärillä on oikein pehmeä ajaa myös siellä asfaltilla kun kanttari ja muut epätasaisuudet eivät tunnu. Kovassa lumipyryssä ajaminen ne vasta mukavaa on jo pelkästää kun näkee ihmisten ilmeet: Autot ja kävelijät ongelmissa mutta läskäri vain puksuttaa eteenpäin.
Lähtökohtaisesti ei voi olla väärin että fillareita on eri käyttötarkoituksiin ja erilaisilla ominaisuuksilla. Miksi sinua ei ihmetytä katumaasturit?
Vierailija kirjoitti:
En itse maastopyöräilijänä haikaile fatbikeä kuin ehkä kuukauden ajan keväthangilla. Metsäpoluille pääsee kyllä talvellakin maastopyörällä, ja on se kuitenkin ketterämpi kuin fat. En suoraan sanottuna ole keksinyt sille niin hyvää käyttöä että ostaisin itselleni. Kokeillut olen talvella, enkä ollut mitenkään ihastunut. Hikistä ja hidasta oli meno. Kesällä kai sillä ei mitään käyttöä olekaan. Mutta en toki mollaa, jos siitä joku tykkää niin mikäs siinä.
Se hikisyys johtuu ihan siitä perusvirheestä jonka tekevät kaikki läskipyörää arvostelevat: Läskäri on hitaampi ajaa kuin moni muu pyörä tasaisella. Jos ajat läskäriä asfaltilla ja yrität pakottaa pyörää menemään yhtä lujaa kuin muut fillarit, niin hikihän siinä tulee ja hommasta menee maku. Läskärillä ajetaan rennommin, mahtavia pito-ominaisuuksia kannattaa myös hyödyntää, eli älä annan maaston esteiden haitata. Yhtäkkiä matka taittuukin nopeammin, tai edes hauskemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas. Olen nähnyt niitä vain asfaltilla ja hiekkateillä. Tuntuu hassulta ostaa pyörä joka on tarkoitettu erikoistilanteisiin ja körötellä sillä sitten tavallista pyörätietä. No, miten vaan. Jos omistajat tykkää niin kai ne sitten on kivoja!
ap
No miksi suomessa myydään autoja jotka kulkee yli 120km/h.
Raskas, en suosittele.
En ymmärrä niiden hypetystä.
Nämä fatbike- vastustajat täällä eivät koskaan ole ko. pyörällä ajaneet. Idioottien rahvaiden vastauksia.
Onko se miten raskas ajaa? Mulla on kaksi pyörää: sähköpyörä jolla teen pitempiä lenkkejä sun muuta ja normaali pyörä muutamalla vaihteella jolla käyn kaupassa ja jos tulee matkalla muita pysähdyksiä. Sähköpyörän kannan visusti kotiin mutta normaali saa jäädä varastoon/ulos ja sen saa vaikka pölliä kaupan pihasta. Tässä kaupungissa varastetaan paljon pyöriä vaikka olisi miten lukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Riippuu tietysti missä asuu mutta täälläpäin pääsee joka reittiä pitkin johonkin metsään jossain vaiheessa. Ehkä ovat matkalla sinne tai sieltä tulossa?
Kunkin tavallaan. Jokainen voi olla mitä mieltä lystää, mutta ainakaan mulle muiden mielipiteillä ei ole minkään näköistä merkitystä. Fatbike on hauska peli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi ostaa kaksi (kallista) pyörää maastoon ja kaupunkiin, kun voi ostaa yhden ja käyttää sitä molemmissa? Entä seuraatko siis jokaista pyöränomistajaa 24/7, ja olet jokaisessa Suomen metsän kolkassa joka hetkellä, jotta voit olla varma, että tämä käyttää pyöräänsä vain ja ainoastaan asfaltilla? Et varmaan ole nähnyt koskaan lentokoneen putoavan, tarkoittaako tämä sulle että lentokoneet eivät voi pudota? Mitä VÄLIÄ onko pyörän pyörät paksut vai ohuet?
T. Kaupunkipyörän omistajaOlipa vihamielinen vastaus. Olen pahoillani jos loukkasin sinua, mutta en aio pyydellä anteeksi. Näen joka päivä useamman fatbiken, niitä käyttää selvästi myös työmatkalaiset asfaltilla ja hiekalla. Luulisi että jopa huokea 300 euron pyörä on mukavampi sellaiseen ajoon kuin tuollainen todella leveärenkainen jonka vierimiskitka on varmasti omaa luokkaansa.
ps En minäkään käytä kiipeilykenkiäni kauppareissulla. Ne ovat erinomaiset pystysuoralla seinällä, mutta hirveät kävellessä...
ap
Sitten sun pitää itse ajaa 300 euron pyörällä ja antaa muiden ajaa sellaisella kuin ne itse haluaa. Vai oletatko, että milipiteelläsi on jotain merkitystä jollekkin?
Suomalaiset on lihoneet niin, että pienikumisten pyörien vanteet kolisee maahan asti.
Vierailija kirjoitti:
En ole ajanut fat bikellä, mutta pyöräilen muuten paljon. Minulle on tärkeätä että pyörä on kevyesti rullaava, mikä tarkoittaa mahdollisimman kapeita ja sileitä renkaita ja kovia rengaspaineita. Jokainen milli renkaiden leveydessä tuntuu ajamisen raskaudessa.
Fat bike on mageen näköinen ja varmasti paikallaan joissain erityisoloissa kuten lumessa. Työmatka-ajossa tuon on pakko olla järkyttävän raskas ajettava ja kalliine renkaineen myös käytössä kallis ratkaisu.
No sitä erityisoloa voi olla kuukausitolkulla. Työmatka menee ympäri vuoden sähköläskillä. Lumisateen jälkeen on yleensä aura työntänyt kaiken moskan kevyen liikenteen väylällä. Läski siinä kulkee parhaiten
Mulla on fatbike talven työmatkapyöräilyssä ja kesällä maastoajossa. Kevyen liikenteen väylien auraamisen taso on surkea ja pitää päästä töihin, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin fatbike. Fatbikeä ennen ajoin talvella mummiksella, hybridillä ja maastopyörällä, niin kyllä tämä fatbike on vaan ihan paras talviseen työmatkapyöräilyyn.
Sulan maan ajan työmatkapyöräily taittuu sliksirenkain varustetulla cyclocrossilla. Jos ajaisin ainoastaan asfaltilla ja ainoastaan kesällä, fatbike ei olisi valintani ainoaksi pyöräksi.
Vierailija kirjoitti:
Olipa vihamielinen vastaus. Olen pahoillani jos loukkasin sinua, mutta en aio pyydellä anteeksi. Näen joka päivä useamman fatbiken, niitä käyttää selvästi myös työmatkalaiset asfaltilla ja hiekalla. Luulisi että jopa huokea 300 euron pyörä on mukavampi sellaiseen ajoon kuin tuollainen todella leveärenkainen jonka vierimiskitka on varmasti omaa luokkaansa.
300 € pyörä on sopiva verkon painoksi, muuhun siitä ei ole.
Fatbiken raskaus saadaan pois kun siihen integroidaan sähköt mukaan. E-fatbike on kunkku. Ja pienimmällä avustuksella se on todellakin myös paljon kuluttavaa liikuntaa. Täydellinen jokapaikan pyörä.
Fatbike on loistava maastoilukaveri. Sillä pääsee mistä vain ja milloin vain. Renkaiden paineet pitää olla tarpeeksi pienet jotta ajamiseen tulee joustoa kivikoissa ja juurakossa. Tällöin taas asfaltilla ajo on raskasta. Kovemmilla rengaspaineilla menee loistavasti myös asfaltilla. Ei se niin paljon raskaampi tällöin ole. Ja tietenkin talvella loistovekotin huonosti hoidetuilla pyöräteillä. Mutta jos ajaisin vain kaupunkiajoa niin en itse sitä hommaisi. Mulla on maastopyörät normi renkailla ja plussakoon renkailla sekä tämä fätti. Mieluiten ajelen plussalla maastossa. Kaupungissa ja työmatkoilla hybridillä. Talvella nämä maasturit huonoilla keleillä nastarenkailla korvaa auton. Mutta jos haluaa fillarin, vain yhden jolla voi ajaa huoletta joka paikassa niin fätti on hyvä valinta.
Jos on niin surkeat tiet kuin meilläpäin, fatbike on hyvä valinta. Täällä on asfaltissa niin suuria halkeamia, että tavallinen maastopyörän rengas menee halkeamaan. Pitää kokoajan tuijottaa tietä ja väistellä kuoppia ja halkeamia, jos ei halua kuolla. On noihin tien vikoihin fatbiken renkaitakin hajonnut, mutta tähän mennessä sillä on vielä pysynyt pystyssä loukkaantumatta.
En itse maastopyöräilijänä haikaile fatbikeä kuin ehkä kuukauden ajan keväthangilla. Metsäpoluille pääsee kyllä talvellakin maastopyörällä, ja on se kuitenkin ketterämpi kuin fat. En suoraan sanottuna ole keksinyt sille niin hyvää käyttöä että ostaisin itselleni. Kokeillut olen talvella, enkä ollut mitenkään ihastunut. Hikistä ja hidasta oli meno. Kesällä kai sillä ei mitään käyttöä olekaan. Mutta en toki mollaa, jos siitä joku tykkää niin mikäs siinä.