Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimittajat ei tee nykyaikana töitään kunnolla, yksittäisten ihmisten harteilla on etsiä oikea totuus

Vierailija
23.07.2017 |

Journalismin tila on nykyään niin ala-arvoista ja poliittisesti motivoitunutta ihmisten ohjailua ja mielipidejournalismia, että jokainen uutinen ja juttu pitää tarkistaa useasta lähteestä ja tehdä itse taustatyö.

Miksi hyvän journalismin periaatteita ei enää noudateta ja totuuden ja edes jonkinlaisen objektiivisen kuvan saaminen edellyttää nykyään sen, että pitää itse tehdä toimittajien työt heidän puolestaan.

T.Syvästi pettynyt kansalainen

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, päivän asiantuntijauutinenkin on julkaistu:

http://www.is.fi/mystyle/art-2000005301499.html

Vierailija
102/104 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisenä toimittajaopiskelijana minulla on hieman ymmärrystä nykypäivän toimittajille. Ennen lehdissä oli erikseen faktantarkistajia ja oikolukijoita, nykyään kaikki tämä jää yksittäiselle toimittajalle (mahdollisesti toimitussihteeri saattaa katsoa jutun läpi). Aikaa tehdä juttu on kuitenkin entistä vähemmän, vaikka työtä on enemmän. Jutun lisäksi saattaa olla tehtävänä myös aiheesta video ja somepäivitys, joka vie osan keskittymisestä. Parhaimmillaan nettijuttuja voi joutua tekemään 8 tunnin vuoron aikana 8 (tutulta toimittajalta kuultua). Ymmärrettävästi tuolla aikataululla ei voi tehdä laadukasta, syväluotaavaa journalismia. Koulutukseen kuuluu kyllä opetusta niin kieliopista, taustoituksesta kuin etiikastakin, mutta työmaailmassa on sitten erilaiset reunaehdot, mitä itse ehkä haluaisi. Siksipä vaihdoin alaa, ei ollut minun juttuni enää.

Tämäpä on arkipäivää tänä päivänä. Itse myös viestintää opiskelleena ja toimittajan urasta haaveilleena päätin yhden pidemmän harkkajakson jälkeen vaihtaa muihin viestinnän tehtäviin. Ei minusta olisi tuohon. Mainosrahotteisissa medioissa tärkeää on klikkaukset ja jutut (otsikoita myöten) ovat sen mukaisia. Hyviä toimittajia mahtuu joukkoon, mutta asialliset jutut tuppaavat hukkumaan massaan. Sananlasku "sen lauluja laulat, jonka leipää syöt" sopii myös toimittajan hommiin. Vaikka sulla olisi hyvä, tutkiva juttu mielessä, niin päätoimittaja (ja muut lehden linjasta päättävät) voivat torpata sen "poliittisesti epäkorrektina". Toki leipätyön ulkopuolella on kiva käyttää aikaa kunnon tutkivaan journalismiin, mutta eipä sitä juttua välttämättä ikinä julkaista ja työsopimus voi kieltää jutun myymisen kilpailijalle free-juttuna. Se siitä.

Samoja fiiliksiä on aika monella tutullani. Omalta vuosikurssilta yllättävänkin moni vaihtoi toimittajan hommat muihin. Osa lähti opiskelemaan kokonaan muuta alaa ja osa hankki muita duuneja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee suomalaisen uutisoinnin Suomi- ja eurosentrisyys. Tottakai ymmärrän, että oman maan ja oman lähiympäristön asioista puhutaan enemmän ja ollaan enemmän kiinnostuneita, mutta kyllä nyt hyvänen aika pitäisi muunkin maailman tärkeät tapahtumat uutisoida.

Esimerkkinä se, että 20.7. Intiassa valittiin uusi presidentti. Hän on kansallismielinen mies, häntä vastassa oli liberaalimpi nainen, joka sai ennätysmäärän ääniä toiseksi tulleeksi osapuoleksi. Molemmat olivat kastittomia, mikä on mielestäni erittäin mielenkiintoista. Olisi myös ollut kiva lukea, miten he ovat päässeet tuohon asemaan ja miten se vaikuttaa mahdollisesti Intiaan tulevaisuudessa. Mutta: ainakaan Yle tai Helsingin Sanomat ei julkaissut Intian presidentinvalinnasta MITÄÄN! Mielestäni Intian kokoisen valtion ollessa kyseessä tämä on todellakin tärkeä uutinen.

Vierailija
104/104 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piankohan taas kokeneita ja isompaa palkkaa saavia toimittajia vähennetään Hesarista:

http://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005302198.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä