Vieläkö joku ostaa ylihinnoiteltuja pakettimatkoja?
Lennot ja majoitus erikseen vaan ja oman mielen mukaan. Taksi lentoasemalta ja loma voi alkaa.
Tulee usein jopa edullisemmaksi tai jos ei edullisemmaksi, niin ainakin on omannäköinen matka omilla ehdoilla.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihmettele pakettimatkoja, mutta all inclusiven valitsevia kyllä. Okei, pienten lasten kanssa ymmärrän ettei joka päivä jaksa etsiä ruokapaikkaa. Mutta että kaksi aikuista ihmistä matkustaa tuntien lentomatkan vain syödäkseen koko reissun ajan hotelliruokaa? Minulle matkoissa melkein paras osuus on paikalliseen ruokaan tutustuminen, ja haluankin syödä joka päivä ainakin sen kaksi kertaa eri paikoissa. Monesti jätetään aamiainenkin ottamatta hotellilta ja etsitään ennemmin joku ihana paikallisten suosima aamiaispaikka :)
Kokeile Intian matkaa ilman AI. Taitaa mieli muuttua ensimmäisen vatsaoireita kohdalla.
2 kertaa olen saanut matkaripulin ja molemmilla kerroilla hotellimme ruoista. Että ei kiitos enää koskaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihmettele pakettimatkoja, mutta all inclusiven valitsevia kyllä. Okei, pienten lasten kanssa ymmärrän ettei joka päivä jaksa etsiä ruokapaikkaa. Mutta että kaksi aikuista ihmistä matkustaa tuntien lentomatkan vain syödäkseen koko reissun ajan hotelliruokaa? Minulle matkoissa melkein paras osuus on paikalliseen ruokaan tutustuminen, ja haluankin syödä joka päivä ainakin sen kaksi kertaa eri paikoissa. Monesti jätetään aamiainenkin ottamatta hotellilta ja etsitään ennemmin joku ihana paikallisten suosima aamiaispaikka :)
Meille taas ruoka on pelkkää polttoainetta, johon ei sen ihmeellisempää tunnesidettä synny. Viimeksi otti sutena päähän, kun söimme joka ilta eri ravintoloissa ja ruoka oli pääosin ihan luokatonta kuraa. Aina ylikypsää lihaa tai kalaa, hyvin vähän kasviksia ja joka kerta ruokaa/juomaa/laskua sai odottaa ihan tuskaisen kauan. (tämä Kreikassa). Että mieluummin puuhaan koko päivän vaikka vaelluksilla ja saavun sitten iltasella hotellille syömään ihan miettimättä, mihin täytyisi taas jahkautua jotain känttyä odottelemaan.
Heh, ensin todetaan ruoan olevan polttoainetta ja sitten valitat, kun se ei olekaan ollut ravintolassa hyvää tai toivotunlaista. Eikös sen pitänyt olla ihan sama mitä se on, jos kerran on polttoainetta...
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta itse en syö hotelleissa koska muutaman ulkomailla hotelliketjujen ravintoloissa työskentelevien tuttujen puheiden perusteella hygieniataso on etenkin buffeteissa aivan järkyttävä. Lisäksi moni reissaava tuttu on valitellut saaneensa matkaripulin juurikin hotellisafkoista. Itse kyttään aina, missä ravintolassa näkyy paikallisia - he eivät toista kertaa menisi ripuliravintolaan, joten heitä on hyvä seurata. Tämä taktiikka on aina toiminut, olen saanut hyvää ruokaa järkevään hintaan, eikä koskaan ripulia.
Vierailija kirjoitti:
En halua syödä koiraa tai rottaa. On todennäköisempää syödä koiraa paikallisessa ravintolassa kuin AI:ssa. Esim. Balilla käydessä olin kasvissyöjä.
Et sitten osaa normiravintoloissa esittää kasvissyöjää, hotellissa pelkästään?
Tää on ehkä vähän ot, mutta mä en kyllä suostu edes matkustamaan paikkohin, joissa hakataan koiria kadulla ennen lihoiksi laittoa, tai joissa on muuten todella räikeitä eettisiä ongelmia (esim. Dubai). Moraalini ei anna periksi tukea moisia yhteiskuntia viemällä rahojani sinne.
Matkaripulia voi yrittää ehkäistä totuttamalla vatsa heti reissun alussa paikalliseen bakteerikantaan. Tämä tapahtuu nauttimalla päivittäin paikallisia maitotuotteita kuten vaikkapa lähikaupasta haettua jogurttia. On toimunut ainakin minulla joka kohteessa, ei ole tarvinnut ripulia potea. (Useinhan ripuli ei edes johdu välttämättä pilaantuneesta ryoasta vaan juurikin bakteerikannan erilaisuudesta.)
Vierailija kirjoitti:
Kokeile Intian matkaa ilman AI. Taitaa mieli muuttua ensimmäisen vatsaoireita kohdalla.
Olen ollut Intiassa kuukauden työmatkalla, ja siellä söi oikein hyvin ihan ilman vatsaoireita. Ei ollut mitään all inclusivea. Paikallisten suosimia ravintoloita käytettiin, enemmän kuin tusinaa eri paikkaa.
Samanlaista paikallisten valmistamaa ruokaa ai paikoissa on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut Intiassa kuukauden työmatkalla, ja siellä söi oikein hyvin ihan ilman vatsaoireita. Ei ollut mitään all inclusivea. Paikallisten suosimia ravintoloita käytettiin, enemmän kuin tusinaa eri paikkaa.
Samanlaista paikallisten valmistamaa ruokaa ai paikoissa on tarjolla.
Työkavereilla on ollut hieman toisenlaisia kokemuksia.
Tai thaimaalainen katukeittiö, jossa astiat pestään joko myyntipisteen takana olevassa ojassa tai sadevesilätäkössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on kerran ollut pakettimatkalla ja se riitti sille. Hyvin on pärjätty omatoimilomilla, vaikka lapsiakin on jo neljä.
Olimme keväällä Dubrovnicissa ja varasimme matkan Aurinkomatkoilta. Menimme lentoasemalle, otimme tarrat matkalaukkuihin, menimme baggade drop tiskille, turvatarkastukseen ja sitten odottamaan, milloin Finnairin reittilento lähtee ( Shengenalueen ulkopuolella).
Kroatiassa noudimme laukut hihnalta, menimme terminaalin edustalla odottaneeseen "aurinkobussiin", koska ostimme kuljetuksen(12€/person/menopaluu) Matkalla hotelliin opas kertoi Kroatiasta, perillä ilmoittauduttiin hotelliin normaalisti.
Viikon päästä bussi tuli noutamaan meitä lentokentälle.
Jos te varasitte itse lennot ja hotellin, niin miten se erosi meidän reissusta bussimatkaa lukuunottamatta?Omatoimimatka eroaa valmismatkapaketista näin: voi itse valita lentoajan sekä yhtiön. Samoin hotellin ja vaikka useamman, jos haluaa vaihtaa ympäristöä. Kaikki eivät viihdy turistikohteissa turistien ympäröimänä, jonne pakettimatkat aina suuntautuvat.
Miten niihin ei-turistikohteisiin oikein pääsee? Yhden tietoisen matkailijan takia ei varmaan kovin moni lentoyhtiö viitsi pitää suurta tarjontaa yllä... Vai eksyisiköhän sinne sitten kuitenkin myös joku muu turisti sillointällöin.
Lennot suuntautuvat samoihin turistikaupungeihin. Ei-pakettimatkalainen hyppää kentältä bussiin, junaan, taksiin tai vuokraa auton jatkaen matkaa pois turistialueelta. Ei-turistikohteita löytyy maasta kuin maasta esim. maaseutukylät, kaupungit-joissa ei ole lentokenttää -eikä turistimestaa lähellä, rauhalliset, upeat merenrannikot ja järvien rannat. Lähettyviltä löytyy yleensä majoittautumiseen majatalo, guesthouse, airbnb, kokonainen vuokrattava huvila tai hostel. Ruoka on tehdympää ja edullisempaa, juomat halvempia, kukaan ei yritä väkisin myydä "guessin" laukkua rannalla. Koet enemmän paikallisen kulttuurin ja lomarentoutuksenkin.
En halua syödä koiraa tai rottaa. On todennäköisempää syödä koiraa paikallisessa ravintolassa kuin AI:ssa. Esim. Balilla käydessä olin kasvissyöjä.