Pitääkö paikkansa, että Espanjassa pyykit pestään kylmällä vedellä.
Tuttava kertoi että lämpötilanvalitsin on kiinteasti asennettu niin, että voi pestä vain 30 asteessa. Pesuaineet on jotain sellaista laatua, että puhdasta silti tulee.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-5319290
"Pohjoismaisen tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat tottuneet pesemään likapyykkiä pesulappuja noudattaen, eli usein alhaisissa lämpötiloissa. Terveyden kannalta tämä on kuitenkin huolestuttavaa, sanoo tanskalainen hygieniasta tiedottava Bedre Hygiejne. Monet bakteerit selviävät 40 asteen lämpötilassa."
http://www.is.fi/asuminen/art-2000000675465.html
"Uusi EU vaatimus pesukoneiden 20 asteen pesuohjelmista on ristiriidassa tutkimustulosten kanssa, jotka osoittavat että 40 asteenkaan pesuohjelma ei aina takaa puhdasta pesutulosta.--
Suomen Allergia- ja astmaliitto, Iholiitto ja Marttaliitto painottavat, että paras tapa saada pyykistä puhdasta on käyttää riittävän korkeita lämpötiloja ja annostella sekä pyykkimäärä että pesuaine oikein.
Iholiitosta muistutetaan, että erityisesti vuodevaatteet tulee pestä vähintään 60 asteessa. Hiki ja ihovoitee
Minusta on jotenkin outoa, että kädet tulevat puhtaiksi kun saippua huuhtoo bakteerit pois, mutta kuitenkaan pyykinpesuaine, joka on huomattavasti vahvempaa ainetta kuin käsisaippua, ei huuhdo bakteereita pyykistä. Mikähän logiikka tässä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkaa tietyt tummat paidat haista pahalle, jos pesen niitä vain 40 asteessa. Juuri pestynä tuntuu puhtaalta, mutta kun hetken on pitänyt päällä ja alkaa lämmetä, paita alkaa haista ummehtuneelta hieltä. 60 asteessa pesu korjaa ongelman.
Mulla ihan sama ongelma! Tosin vaikka pesen välillä 60 asteessa ja käytän etikkaa huuhteluaineena, ongelma ei poistu. Tuntuu siltä, että tietyn ajan jälkeen paidat "menevät pilalle".
Minä taas en ole törmännyt tuollaiseen ongelmaan koskaan.
Minä pesin pyykit itsepalvelupesulassa Espanjassa ja ihan normaalit lämpötilat sai valita, esim 60 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Olen välillä pessyt alusvaatteita 40 asteessa,miksi en ole ikinä sairastunut niistä hirveistä bakteereista mitä vaatteisiin on jäänyt,ei tulehduksia,ei näppylöitä,ei mitään
Bakteereita. =)
Suomalaisethan pesevät käytännössä puhtaita vaatteita. Paita joka ollut yhden päivän päällä ilman hikoilua menee pyykkiin.
Ei kai pesukone mikään steriiliä pyykkiä tekevä laite ole.
Pesen yleensä vaatteet käsin käsisaippualla. Veden lämpö vaihtelee, mukavan lämpimällä että voin vähän hieroa tahrakohtia käsin ja välillä huuhtelen kuumemmalla tai viileämmällä.
Koko vaatetta ei tarvitse pestä. Esim. kainaloihin käsisaippua tuntuu auttavan, jos pesen paidan kainalot joka päivä käytön jälkeen.
Lapsenkin vaatteet ovat pysyneet melko hyvinä, kaikki tahrat eivät tosin lähde helposti käsin pesemällä. Mutta eivät ole mulla kutistuneet. Aiempi käyttäjä on voinut pestä vaatteita kuumalla koneessa, jotkut ovat valmiiksi pienempiä. Kunhan ottaa ajoissa käyttöön niin ei haittaa. Suuri osa käytetyistä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin Italiassa pesukoneessa on lämpötilanvalitsin 30-90 astetta.
Ihan saa itse valita kuten Suomessa.
Ihan samoja pesukoneita myydään kaikkialla. Kyllä ne pyykinpesukoneet ovat Espanjassakin samanlailla käytössä; välillä pestään 40 asteessa, välillä 60 asteessa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen välillä pessyt alusvaatteita 40 asteessa,miksi en ole ikinä sairastunut niistä hirveistä bakteereista mitä vaatteisiin on jäänyt,ei tulehduksia,ei näppylöitä,ei mitään
Bakteereita. =)
Suomalaisethan pesevät käytännössä puhtaita vaatteita. Paita joka ollut yhden päivän päällä ilman hikoilua menee pyykkiin.
Ei kai pesukone mikään steriiliä pyykkiä tekevä laite ole.
Ne on täynnä bakteereita kun kosket niihin ja laitat kuivumaan varsikin jos kuivatat ne ulkona.
Ja sitten kun laitat ne päällesi. Ihosi on täynnä bakteereja vaikka kuinka olisit hinkannut sen puhtaaksi. Huoneilmassakin on bakteereja..
Itse olen teini-ikäisestä asti ollut sellainen haisuli, että hienhajua on vaikea saada pois vaatteista, vaikka vain toimistotyötä teen, käytän päivittäin deodoranttia, vaihdan paidan, sukat ja alusvaatteet päivittäin ja käyn suihkussa päivittäin. Tuuletus tuntuu vain kiinnittävän hajun vaatteisiin entistä vahvemmin. Siksi pesen 60 asteessa.
Ja alushousuihin voi tulla ainakin ulostebakteereja, vaikka niitä ei näekään.