Pitääkö paikkansa, että Espanjassa pyykit pestään kylmällä vedellä.
Tuttava kertoi että lämpötilanvalitsin on kiinteasti asennettu niin, että voi pestä vain 30 asteessa. Pesuaineet on jotain sellaista laatua, että puhdasta silti tulee.
Kommentit (48)
Meillä ainakin Italiassa pesukoneessa on lämpötilanvalitsin 30-90 astetta.
Ihan saa itse valita kuten Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Edellisissä kommenteissa ja tutkimustuloksista puhutaan bakteereista. Mitä bakteereja niihin vaatteisiin siis tulee tavallisella siistillä toimistotyöntekijällä??
Kolibakteereja. Niitä on kaikkialla.
Häh? Mun koneellani voi pestä 30 - 90 asteessa. Yleensä käytän 40 ja 60 asteista ohjelmaa. Siis täällä Espanjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestani missaan muualla kuin Suomessa ei vaatteita pesta sellaisella vimmalla etta vahemmallakin nyppyyntyisi ja kutistuisi. Melkein kiehuvassa vedessa jumputetaan tuntikaupalla.
Mina pesen kaikki vaatteeni kadenlampoisessa vedessa parikymmenta minuuttia ja puhdasta tulee. Kuivaan rummussa alhaisella lammolla ja minulla on kaytossa neuleita 80-luvulta ihan kuosissaan.
Mä havahduin myös tähän muutama vuosi sitten. Mä ene edes hikoile mitenkään erikoisesti, toimistotyötä teen. Nyt olen alkanut miettimään, että onko oikeasti pakko pestä se tunti jotain tiettyä vaatetta. Usein vain tuuletan hyvin parvekkeella, tai pesen käsin haaleassa vedessä. Vaatteet on mulla nykyään erittäin pitkäkestoisia tämän ansiosta. Alusvaatteet, lakanat ja pyyhkeet tietenkin pesen koneessa normaalisti. Ihan tolkutonta jatkuva pyykinpesu pari päivää käytetylle vaatteelle.
Minulla on sekä päivittäispesuohjelma että 20 min viileä pesu, joita en kylläkään ole käyttänyt koskaan. Mikäli ei tahroja tule, on päivän tai kahden käytön jälkeen järjenköyhyyttä pestä esim. hameet, pitkikset, farkut tai neuleet päivittäin. Tuulettamalla saa ne raikkaaksi ja sekin ohjelma löytyy kuivausrummusta, mikäli ei ole kerrostalossa partsia, missä tuulettaa.
Kuitenkin ihoa vasten olevat vaatteet pesen käytön jälkeen, niissä on kuitenkin ihosta irronnutta rasvaa ja hilsettä, jotka eltaantuvat kaappisäilytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestani missaan muualla kuin Suomessa ei vaatteita pesta sellaisella vimmalla etta vahemmallakin nyppyyntyisi ja kutistuisi. Melkein kiehuvassa vedessa jumputetaan tuntikaupalla.
Mina pesen kaikki vaatteeni kadenlampoisessa vedessa parikymmenta minuuttia ja puhdasta tulee. Kuivaan rummussa alhaisella lammolla ja minulla on kaytossa neuleita 80-luvulta ihan kuosissaan.
Ise en käytä koskaan rumpua koska se jos mikä kukuttaa vaatteita .Et voi neuleita ajaa rummussa. Ne kutistuu. Neuleet täytyy hellästi levittää vaikka kahden narun päälle., ei roikuttaa edes.
Jos sinun neuleet on 80 luvulta on ne akryylia .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisissä kommenteissa ja tutkimustuloksista puhutaan bakteereista. Mitä bakteereja niihin vaatteisiin siis tulee tavallisella siistillä toimistotyöntekijällä??
Kolibakteereja. Niitä on kaikkialla.
Hössötystä.Sen verran puhtaita olemme nykyään kun on juoksevat vedet ja suihkut ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä havahduin myös tähän muutama vuosi sitten. Mä ene edes hikoile mitenkään erikoisesti, toimistotyötä teen. Nyt olen alkanut miettimään, että onko oikeasti pakko pestä se tunti jotain tiettyä vaatetta. Usein vain tuuletan hyvin parvekkeella, tai pesen käsin haaleassa vedessä. Vaatteet on mulla nykyään erittäin pitkäkestoisia tämän ansiosta. Alusvaatteet, lakanat ja pyyhkeet tietenkin pesen koneessa normaalisti. Ihan tolkutonta jatkuva pyykinpesu pari päivää käytetylle vaatteelle.
Ihan sama onko tolkutonta. Vaihdan ja pesen kaikki vaatteet joka päivä lukuunottamatta päällystakkia.
Vierailija kirjoitti:
Olethan voinut vaikka istua jollekin puiston- tai julkisen kulkuvälineen penkille, jossa on juuri istunut joku huumeiden käyttäjä tmv. joka on esim. istuskellut p*skaisen julkisen vessan eritteisellä lattialla ellei suorastaan tehnyt omia eritteitään niihin housuihin, joilla sinua ennen siinä paikallasi on istunut.
Vierailija kirjoitti:
Joo, Franco aikanaan määräsi tämän ja siitä asti on pesty koneessa kylmällä. Espanjalaisen kaverini mielestä tämä on ihan normaalia, säästyy energiaa ja vaatteet pysyvät parempina pidempään. Nykyään on kylmässä toimivia pesuaineita mutta veikkaan että aikaisemmin on salaa liotettu hellalla kuumennetussa vedessä... :)
Jokainen maksaa ihan omassa sähkölaskussaan sen hinnan mitä pesukoneen vedenlämmityksessä sähköä menee. Espanjassa haaste on enemmän veden riittävyys.
Vierailija kirjoitti:
^ Alle 60 asteen pesu ei tuhoa bakteereita eikä esim. hienhaju välttämättä lähde kovin hyvin.
Ja muutenkin mieluummin käytän kuumaa vettä ja ei-niin-kovin-myrkyllisiä pesuaineita. :o Laadukkaat vaatteet kyllä kestää 60 asteenkin pesun.
Laadukkaat alusvaatteet, jotka eivät haise edes viikon käytön jälkeen pestään 20 asteisessa vedessä merinosilkille tarkoitetulla pesuaineella käsin ilman hankaamista.
Meillä on kone, joka ei lämmitä vettä, mutta on kytketty kylmä- ja lämminvesihanaan. Pyykit voi pestä pelkällä kylmällä vedellä, lämpimällä tai kuumalla. Kuuma on niin kuumaa kuin vesi lämminvesivaarajasta tulee. Puhdasta tulee, mutta vaattemme eivät ole alunperinkään likaisia. Käytän hajusteettomia herkän ihon pesuaineita.
Paidat jotka alkaa tuolleen haista pian uudelleen käyttöön oton jälkeen kuulostaa polyesteri- tai muulta tekokankaalta tehdystä. Siihen ei auta mikään, haju tulee aina takaisin. Olen lopettanut vuosien aikana melkein kokonaan tekokuituisten vaatteiden ostamisen ja käytön. Ei tarvitse miettiä outoa piintynyttä hajua.
Vaihtoehtoja on, puuvilla, viskoosi, lyocell jne. On lisäksi viileämpi kesällä ja lämpimämpiä talvella, ei päinvastoin kuten tekokuidut. Pesua kestää myös korkeammissa lämpötiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Mulle on huudettu (kirjaimellisesti) että elän saastassa kun en pese tavallisia arkivaatteita vähintään kuudessakympissä. Kuulemma bakteerit vaan vilisee ja mikään ei voi puhdistua. Okei. Kiva että suurin osa vaatteista ei nykyään edes kestä 60 astetta, niin mitäs tässä pitäisi tehdä. Lykätä esim. viskoosiset kesämekot kuumaan veteen pilaantumaan?
Tuo tunnin pesu johtuu nykykoneissa noista aivottomista vedensäästöohjelmista. Eli pestään pelkissä vesihöyryissä mutta pyöritellään tupla-ajat. Aiemmin jos koneellinen meni alle 30 minuuttiin niin nyt samaan menee vähintään 45 jos ei tuntikin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kone, joka ei lämmitä vettä, mutta on kytketty kylmä- ja lämminvesihanaan. Pyykit voi pestä pelkällä kylmällä vedellä, lämpimällä tai kuumalla. Kuuma on niin kuumaa kuin vesi lämminvesivaarajasta tulee. Puhdasta tulee, mutta vaattemme eivät ole alunperinkään likaisia. Käytän hajusteettomia herkän ihon pesuaineita.
Lisään vielä, että kone pesee runsaassa vedessä, eikä pyykit jää haiseviksi. Suomessa pyykkikoneet käyttävät minimaalisesti vettä, joten ei ihme, että pyykit ja koneet haisevat. Toiset käyttävät liikaa pesuaineita ja huuhteluaineita. Itse en käytä huuhteluaineita koskaan ja kuivaan pyykit kuivaajassa. Lakanat ja pyyhkeet kuivaan täysin kuivaksi ja niistä tulee sileitä ja pehmeitä. Herkimmät vaatteet käytän kuivaajassa niin että siliävät ja hieman kuivahtavat, ja paidat, housut ym. nostan hengareihin kuivamaan.
En mie vaan tiijä? Mie pesen aina 40-90 asteessa Suomessa.
Japanissa on sama juttu. Pesukone ei edes pyöritä vaatteita kuten rumpukone vaan huiluttelee niitä kylmässä vedessä vähän kuin soppaa hämmentäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vesi lämpiää kaasulla. On edullisempi kuin sähkö.
Siivouksen pyhä kolminaisuus: mekaaninen hankaus, lämpötila ja kemikaalit. Jos yhtä on vähemmän tai ei ollenkaan niin muita pitää olla enemmän. Jos haluaa puhdasta kylmässä vedessä niin pitää olla tujut kemikaalit ja pitkä pyörimisaika.
En tiedä, mutta isävainaa pesi kerran tiskit mökillä kylmällä vedellä ja turpasaunahan siitä tuli.