Pitääkö paikkansa, että Espanjassa pyykit pestään kylmällä vedellä.
Tuttava kertoi että lämpötilanvalitsin on kiinteasti asennettu niin, että voi pestä vain 30 asteessa. Pesuaineet on jotain sellaista laatua, että puhdasta silti tulee.
Kommentit (48)
Monissa maissa on myynnissä koneita, jotka pesevät kylmällä vedellä. En tiedä onko Espanjassa näin yleisestikin, mutta sellaisia koneita on kyllä olemassa.
Suuressa osassa maailmaa pyykinpsukoneet eivät lämmitä vettä lainkaan. Pesuaineiden on kyllä oltava jotakin ihan supermyrkkyä.
Japanissa oli sellaisia koneita, jotka pesivät kylmällä vedellä. Puhtaita tuli vaatteista.
Mielestani missaan muualla kuin Suomessa ei vaatteita pesta sellaisella vimmalla etta vahemmallakin nyppyyntyisi ja kutistuisi. Melkein kiehuvassa vedessa jumputetaan tuntikaupalla.
Mina pesen kaikki vaatteeni kadenlampoisessa vedessa parikymmenta minuuttia ja puhdasta tulee. Kuivaan rummussa alhaisella lammolla ja minulla on kaytossa neuleita 80-luvulta ihan kuosissaan.
^ Alle 60 asteen pesu ei tuhoa bakteereita eikä esim. hienhaju välttämättä lähde kovin hyvin.
Ja muutenkin mieluummin käytän kuumaa vettä ja ei-niin-kovin-myrkyllisiä pesuaineita. :o Laadukkaat vaatteet kyllä kestää 60 asteenkin pesun.
https://yle.fi/uutiset/3-5319290
"Pohjoismaisen tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat tottuneet pesemään likapyykkiä pesulappuja noudattaen, eli usein alhaisissa lämpötiloissa. Terveyden kannalta tämä on kuitenkin huolestuttavaa, sanoo tanskalainen hygieniasta tiedottava Bedre Hygiejne. Monet bakteerit selviävät 40 asteen lämpötilassa."
http://www.is.fi/asuminen/art-2000000675465.html
"Uusi EU vaatimus pesukoneiden 20 asteen pesuohjelmista on ristiriidassa tutkimustulosten kanssa, jotka osoittavat että 40 asteenkaan pesuohjelma ei aina takaa puhdasta pesutulosta.--
Suomen Allergia- ja astmaliitto, Iholiitto ja Marttaliitto painottavat, että paras tapa saada pyykistä puhdasta on käyttää riittävän korkeita lämpötiloja ja annostella sekä pyykkimäärä että pesuaine oikein.
Iholiitosta muistutetaan, että erityisesti vuodevaatteet tulee pestä vähintään 60 asteessa. Hiki ja ihovoiteet irtoavat tekstiilistä vain kuumalla vedellä."
Vierailija kirjoitti:
Mielestani missaan muualla kuin Suomessa ei vaatteita pesta sellaisella vimmalla etta vahemmallakin nyppyyntyisi ja kutistuisi. Melkein kiehuvassa vedessa jumputetaan tuntikaupalla.
Mina pesen kaikki vaatteeni kadenlampoisessa vedessa parikymmenta minuuttia ja puhdasta tulee. Kuivaan rummussa alhaisella lammolla ja minulla on kaytossa neuleita 80-luvulta ihan kuosissaan.
Mä havahduin myös tähän muutama vuosi sitten. Mä ene edes hikoile mitenkään erikoisesti, toimistotyötä teen. Nyt olen alkanut miettimään, että onko oikeasti pakko pestä se tunti jotain tiettyä vaatetta. Usein vain tuuletan hyvin parvekkeella, tai pesen käsin haaleassa vedessä. Vaatteet on mulla nykyään erittäin pitkäkestoisia tämän ansiosta. Alusvaatteet, lakanat ja pyyhkeet tietenkin pesen koneessa normaalisti. Ihan tolkutonta jatkuva pyykinpesu pari päivää käytetylle vaatteelle.
Liotan ne kuumassa ilman pesuainetta.
Edellisissä kommenteissa ja tutkimustuloksista puhutaan bakteereista. Mitä bakteereja niihin vaatteisiin siis tulee tavallisella siistillä toimistotyöntekijällä??
Vierailija kirjoitti:
^ Alle 60 asteen pesu ei tuhoa bakteereita eikä esim. hienhaju välttämättä lähde kovin hyvin.
Ja muutenkin mieluummin käytän kuumaa vettä ja ei-niin-kovin-myrkyllisiä pesuaineita. :o Laadukkaat vaatteet kyllä kestää 60 asteenkin pesun.
Kaytan deodoranttia, vaatteeni eivat haise hielle. Proteiinitahrat (hiki, veri) lahtevat parhaiten kylmalla vedella, kuuma polttaa ne kiinni kankaaseen. Vaihdan vaatteita niin usein etta eivat kuhise bakteereita.
Olen välillä pessyt alusvaatteita 40 asteessa,miksi en ole ikinä sairastunut niistä hirveistä bakteereista mitä vaatteisiin on jäänyt,ei tulehduksia,ei näppylöitä,ei mitään
Joo, Franco aikanaan määräsi tämän ja siitä asti on pesty koneessa kylmällä. Espanjalaisen kaverini mielestä tämä on ihan normaalia, säästyy energiaa ja vaatteet pysyvät parempina pidempään. Nykyään on kylmässä toimivia pesuaineita mutta veikkaan että aikaisemmin on salaa liotettu hellalla kuumennetussa vedessä... :)
Kemian tietämyksen perusteella vaatteita ei saa liottaa kuumassa vedessä, vaan nimenomaan liotus kylmässä ja pesu sitten lämpöisessä, miten kukin haluaa. Proteiinipitoinen lika jumittuu kankaisiin kuumassa vedessä.
Tehköön espnajalaiset miten lystäävät, EVVK
Pesen lähes kaiken 60 asteessa tai yli.
Vierailija kirjoitti:
Edellisissä kommenteissa ja tutkimustuloksista puhutaan bakteereista. Mitä bakteereja niihin vaatteisiin siis tulee tavallisella siistillä toimistotyöntekijällä??
Tämän minäkin haluan tietää! Asun Japanissa ja täällä tosiaan on yleisiä pesukoneet jotka pesee vain kylmällä. Ihan yhtä puhdasta ei kyllä tule kuin Suomessa ja se välillä ärsyttää. Isoimmat tahrat joskus esipesen käsin ennen pesukoneeseen laittamista ja esim. valkoiset paidat saattaa helpommin kellastua kainaloista. Ehkä jollain myrkkyaineella tulisi puhtaampaa mutta me käytetään vauvan ja isomman lapsenkin takia ihoystävällistä ekopesuainetta.
Hiki ei kuitenkaan jää vaatteisiin haisemaan. Eikä naapurit ja ystävätkään haise tai ole likaisia vaikka kaikki pesee kylmällä vedellä. Tai sairaita.
Meillä pestään kotona koneessa jopa vauvan kestovaipat. Joskus harvoin käytän ne kolikkopesulassa jossa koneet pesee lämpimällä. Samoin pyyhkeet ja lakanat pesen ja kuivaan pesulassa koska kotona ei ole tilaa kuivata.
Ei me olla kipeänä sen enempää kuin Suomessa. Tavallinen nuha ja kuume noin kerran vuodessa aikuisilla, 5 v. lapsella muutaman kerran. Vauva 4 kk ei ole vielä sairastanut. Oksennustaudissa tai mahataudissa ei olla oltu koskaan täällä asuessa (kohta 10 vuotta), lomamatkalla vaan.
Mitä bakteereja minun pitäisi pelätä?
Mulla alkaa tietyt tummat paidat haista pahalle, jos pesen niitä vain 40 asteessa. Juuri pestynä tuntuu puhtaalta, mutta kun hetken on pitänyt päällä ja alkaa lämmetä, paita alkaa haista ummehtuneelta hieltä. 60 asteessa pesu korjaa ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkaa tietyt tummat paidat haista pahalle, jos pesen niitä vain 40 asteessa. Juuri pestynä tuntuu puhtaalta, mutta kun hetken on pitänyt päällä ja alkaa lämmetä, paita alkaa haista ummehtuneelta hieltä. 60 asteessa pesu korjaa ongelman.
Mulla ihan sama ongelma! Tosin vaikka pesen välillä 60 asteessa ja käytän etikkaa huuhteluaineena, ongelma ei poistu. Tuntuu siltä, että tietyn ajan jälkeen paidat "menevät pilalle".
Meitsi pesee vain käsin kuumalla vedellä. ei pesuaineita. Jynssään ja huuhtelen. Ei ennenvanhaakaan mitään pesuaineita ollut..
?