Mitä aamu- ja iltapalaksi, jos maitotuotteet ja gluteeni eivät sovi
Kommentit (23)
Kaurapuuroa,marjoja,smoothie,kananmunia,glut.leipää,hedelmiä,soija/kaurajugua esim
Ei oo kyl vaikeuksia nykyään kaupoista löytää kaikkea korvaavaa
Mitä tahansa mitä syövät nekin, joille maito ja gluteeni sopivat. Korvaavat tuotteet vain tarvittaessa tilalle. Nykyisin on niin paljon korvaavia tuotteita, että käytännössä kaikelle löytyy maidoton ja/tai gluteeniton vaihtoehto.
Munakasta, vaikka kasviksilla höystettynä.
Itse käytän maitoa ja gluteenia. Syön leipää, puuroa, jugurttia, rahkaa, hedelmiä, marjoja jne. Sinä voit syödä noita samoja, valitset vain itsellesi soveltuvat tuotteet.
Tiedätkö, että ihan kasviksilla, marjoilla, mahdollisesti hedelmiä ja
manteleilla, siemenillä ja pähkinöillä elää.
Muuta ei tarvitse.
Ei millään pahalla, mutta oletko koskaan käynyt kaupassa? Suosittelen. Sieltä löytyy jos jonkinlaista vaihtoehtoa.
Lounaalla en halua syödä paljon, joten yleensä on aamupalaksi edellisiltaista ruokaa, useimmiten jonkinlaista liha/kala-peruna-juures-kasvis-keittoa, papujakin voi käyttää, kenen mahalle sopii.
Toisinaan munia, niitä voi tehdä monella tavalla, kasvisten, tuoreitten tai keitettyjen, kera. Paras marja-aika on kohta muuten käsillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta oletko koskaan käynyt kaupassa? Suosittelen. Sieltä löytyy jos jonkinlaista vaihtoehtoa.
Eikä tarvitse edes olla mitään "korvikkeita" Aitoa tavaraa on kaupan hyllyt täynnä.
Riisikakkuja, gluteenitonta näkkäriä, marjoja, hedelmiä, kaura- tai soijajugurttia, pekonia, nakkeja, vihanneksia...
No vaikka kaurapuuroa ja mehukeittoa. Kananmuna. Banaani. Gluteeniton leipä kinkulla ja tomaatilla. Pestoa margariinin tilalle. Jne.
Lämpöiset juustoleivät, kyytipojaksi lasi maitoa.
Sinkkumies
Mä pyöräytän munakokkelia jos tiedän että edessä on pitkä päivä. Marjasmoothiet, hedelmät, soijajugurtit ja mantelit toimivat myös. Kaakaota talvisin (soijamaitoon tai veteen tehtynä) ja kuppi teetä. Vähän hienompia aamiaisideoita löytyy helposti pinterestistä kun etsit hakusanoilla "paleo breakfast"
Kahvia, munaa ja pekonia. Lasillinen viskiä kenties kyytipojaksi.
Minun tämänpäiväinen aamupalani: riisipuuroa (keitettynä riisimaitoon) +mansikoita ja hieman kookosöljyä, pala leipää kinkulla ja tomaatilla päällystettynä, banaani. Soveltuu sinullekin, kun vaihdat leivät gluteenittomaan.
Iltapalaksi suunnittelin luonnonjugurttia mustikoiden kera sekä avokadolla ja ripauksella mustapippuria päällystettyjä riisikakkuja. Soveltuu sinulle, kun vaihdat jugurtin soijaversioon.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, että ihan kasviksilla, marjoilla, mahdollisesti hedelmiä ja
manteleilla, siemenillä ja pähkinöillä elää.Muuta ei tarvitse.
Eivätkä lihat ja kalatkaan sisällä maitoa tai gluteenia, joten niitäkin voi käyttää huoletta ap:n tilanteessa.
Just noin. Itse lämmitän mikrossa aamulla gluteenittomista kaurahiutaleista ja pakastemarjoista sekoitetun mössön joka tekee niin hyvää vatsalle. Ei ole ollut vatsan kanssa ongelmia tämän aamuruoan jälkeen. Joskus lisään hedelmiä joukkoon ja maku vain paranee.
Gluteenittomat leivät ovat järjettömän kalliita. Suosittelen gluteenittomia kaurahiutaleita tulee halvemmaksi ja maistuvat paremmilta kuin ne gluteenittomat leivät. Sitä paitsi aivan ehdoton hiilihydraatti eli energiansaannin lähde. Olen itse huomannut että hiilareita tarvii kun ei muuten jaksa mitään.
Hirssipuuroa syön aamuisin, maistuu aika samalta kuin riisihiutalepuuro, riisiä välttelen arsenikin takia. Urtekram esimerkiksi myy hirssihiutaleita halvalla 400 g pusseissa, löytynyt ekokaupoista mutta halvemmalla keskon supermarketeista . Maissikakkuja silloin tällöin tulee syötyä myös tosin huono siitä että tekee mieli monta syödä, löytyy hyviä maustettua muunmuassa Friggs merkiltä. Keitetyt kananmunat ja kananmuna eri muodoissaan hyvää ja terveellistä. VIhes- ja marjasmoothiet..? Soijaa en söisi.
Munakas
Gluteeniton leipä ja leikkele ja tomaattia päälle
Gluteeniton kaurapuuro
Tatteripuuro
Gluteenittomat murot mehukeiton tai kaura-/soijamaidon kanssa
Hedelmiä ja marjoja, marjat käy myös puuron päälle
Soijajugurttia
Gluteeniton mysli
Keitetyt kananmunat
Gluteeniton pannari
Tee
Kahvi