Miksi ajat alinopeutta??
Kommentit (32)
Vastaustani ei näytä tulleen. Kerron uudelleen. Ajan +10 km / h nopeusrajoitukseen verrattuna, ja olen nainen. Problem?
Mä haluaisin tietää, miksi niin moni alinopeuden ajaja iskee kaasun pohjaan, kun alkaa ohituskaista. Ja tietenkin ohituskaistan jälkeen oikein jarrutetaan siihen alinopeuteen. Todella ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin tietää, miksi niin moni alinopeuden ajaja iskee kaasun pohjaan, kun alkaa ohituskaista. Ja tietenkin ohituskaistan jälkeen oikein jarrutetaan siihen alinopeuteen. Todella ärsyttävää.
Ne haluaa opettaa sua ajamaan...
Minuakin kiinnostaa tämä aloittajan kysymys, miksi? Kanssa-autoilijoille vittuilu näyttää siis olevan toistaiseksi ainoa esille tuotu syy.
"Alinopeuden" määritelmää ei tietenkään ole laissa. On selvää että aloittaja tarkoittaa ajamista tiellä tai kadulla selvästi hitaammin kuin nopeusrajoitus sallisi.
Vaikka mikään laki ei velvoita liikenteessä eikä muutenkaan elämässä huomaavaisuuteen muita kohtaan, on mielestäni epäkohteliasta hidastaa monien muiden matkaa ja maanteillä kerätä jonoja peräänsä.
Kaupungeissa matelu johtaa usein ruuhkautumiseen. Liikennevalojen "vihreät linjat" on suunniteltu nopeusrajoitusten mukaan. Jos joku haluaa ajaa hitaasti, monta takana tulevaa autoa myöhästyy valoista, ja heidän takanaan tulevat jäävät edellisiin valoihin jne. jne.. Imansaasteetkin lisääntyvät kun turhia pysähdyksiä ja kiihdytyksiä tulee lisää.
Suomessa nopeusrajoitukset on asetettu todella "varman päälle" turvallisiksi eli mitään järkevää perustetta ei ole tavallisella henkilöautolla ajaa hitaampaa kuin nopeusrajoituksen sallimaa vauhtia. Toki niin saa tehdä "vain koska voi" tai "koska huvittaa" mutta epäkohteliasta ja ajattelematonta se on.
Mua niin ärsyttää nopeusrajoitusten palvojat, pitää ajaa niin tasan sitä.
Minä ajan Audillani sporttisesti, enkä köröttele.
Vierailija kirjoitti:
Alinopeutta on kaikki nopeudet alle nopeusrajoitus+10%
Mutta ei pidä myöskään unohtaa mittarivirhettä. Esimerkiksi kahdeksankympin rajoitusalueella pitää päästellä auton mittarin mukaan lähes satasta, muuten syyllistyy alinopeuteen jonka valioajajat halveksien tuomitsevat.
Ajan sitä nopeutta, jonka itse arvioin omaan senhetkiseen vireystilaani, ajorutiiniini (en aja säännöllisesti, joten jotkut ajot ovat totuttelua) ja keliolosuhteisiin nähden sopivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ajan sitä nopeutta, jonka itse arvioin omaan senhetkiseen vireystilaani, ajorutiiniini (en aja säännöllisesti, joten jotkut ajot ovat totuttelua) ja keliolosuhteisiin nähden sopivaksi.
Juuri näin hyvä kuski tekeekin. Nämä jotka eivät tällaiseen harkintaan pysty ovat niitä kaikkein surkeimpia kuskeja. Tässäkin ketjussa heitä on ilmoittautunut useita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alinopeutta on kaikki nopeudet alle nopeusrajoitus+10%
Mutta ei pidä myöskään unohtaa mittarivirhettä. Esimerkiksi kahdeksankympin rajoitusalueella pitää päästellä auton mittarin mukaan lähes satasta, muuten syyllistyy alinopeuteen jonka valioajajat halveksien tuomitsevat.
Lyhyillä rajoitusalueilla tuo alinopeuden ehdoton alaraja rajoitusnopeus + mittarivirhe +10 kmh ei päde. Eli risteysalueet ja tietyöt pitää ajaa läpi hidastamatta mikäli nopeusrajoitus palaa myöhemmin samaksi kuin aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama juttu. Useimmiten sopiva nopeus on muutama kymmenen kilometriä tunnissa yli sallitun ja ohitan aina välittömästi eteen tulevat possujunat. Vaikka miten pieniä turvavälejä koitatte vittuillessanne pitää niin minähän tulen ohi.
Joskus pitkillä pohjoisen suorilla tai tyhjällä moottoritiellä nopeus on hetkellisesti paljonkin suurempi.
Nimenomaan näin. Saisi tulla se nollatoleranssi ylinopeuksiin ja runsaasti huomaamatonta valvontaa niin loppuisi tuo nykyinen perseily. Ja ihan turha tulla jauhamaan mittarivirheistä, vahingoista, nopeusmittarin kyttäämiseen kuluvasta ajasta jne,.
Ihan yhtä hyvin pystyt ajamaan tasan sitä suurinta sallittua kuin nyt pystyt ajamaan "rikesakkorajalla". Jos on annettu jonkinlainen liikkumavara mutta sitä käytetään väärin, se täytyy silloin ottaa pois. Toinen on nämä peltipoliisien kohdalla hidastavat ja sitten kiihdyttävät, minusta tämä pitäisi olla törkeänä rikkomuksena rangaistava juttu.
Koska jos jarrutat peltipolisiin ja sitten kiihdytät, tiedät tasan tarkkaan rikkovasi lakia ja ajavasi ylinopeutta, ei se ole mikään vahinko. Todella törkeää ja muista piittaamatonta toimintaa, mitä ei yleisessä tieliikenteessä pidä hyväksyä yhtään.
Jos joku tuntee tarvetta päästä ajamaan suuria nopeuksia, voi ihan vapaasti suunnistaa moottoriradalle tai vastaavalle tarkoitukseen suunnitellulle suljetulle alueelle sitä tekemään sen sijaan että vaarantaa oman ja sivullisten hengen yleisessä liikenteessä.