Asiointi Gigantissa on tuskaa täynnä
Asiointi Gigantissa tuntuu joka kerta menevän saman kaavan mukaan. Haluat ostaa tietyn erittäin hyvin tuntemasi laitteen (tietokoe tai kamera). Tiedät, että laite ei ole paras mahdollinen, mutta Gigantin tarjouhinnalla hinta-laatusuhde on erinomainen. Laitteen kaikki hyvät ja huonot puolet olet selvittänyt perinpohjin kavereiden kokemuksista ja netistä.
Kaupassa tarjoustuote on piilotettu tai tarjoushinta ei ole esillä. Myyjä haukkuu valitsemasi tuotteen kelvottomaksi ja käskee satsata muutaman satasen enemmän parempaan laatuun. Lopulta haluamasi tarjoustuote "suostutaan" sinulle myymään (!), mutta saat valinnastasi henkilökohtaiset haukut. Sitten kaupataan varsin kallista ylimääräistä takuuta (väiteään olevan lähes välttämätön) ja puhelinliittymän vaihtoa ("ilmaista rahaa"). Et suostu näihinkään ja saat taas jonkun ikäväsävyisen kommentin. Lopulta tunnet suurta helpotusta, että pääsit liikkeestä ulos ja sait ostettua sen tarjoustuotteen mitä tulit ostamaan.
Kun asioista hyvin perillä olevaa kuluttajaa kohdellaan tällä tavalla, niin tulee mieleen, että miten liikkeessä huijataan esimerkiksi asioista tietämätöntä ikäihmistä, joka oikeasti ei ole ollenkaan selvillä millaisia laitteita on kaupan ja mitkä sopivat hänen tarkoituksiinsa ja kukkarolleen. Onko nykyisin enää edes olemassa kauppaa, jossa elektronikkaa myytäisiin asiantuntevasti, luotettavasta ja asiakkaan tarpeistä lähtien?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Tilaa tuote suoraan noudettavaksi, niin ei kukaan kommentoi. Suomalainen kodinkoneketju on viimeinen paikka, mistä kysyisin neuvoa tuotteen valinnassa.
Gigantti ei ole suomalainen.
Giksussa ei ole ikinä ainuttakaan tarjoustuotetta jäljellä kun olen yrittänyt käydä jotain hakemassa :( Ja aina joudun ottamaan vähän kalliimman tai poistumaan tyhjin käsin. En käy siellä enää nöyryyttämässä itseäni ja tiedustelemassa köyhän tuotteita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaa tuote suoraan noudettavaksi, niin ei kukaan kommentoi. Suomalainen kodinkoneketju on viimeinen paikka, mistä kysyisin neuvoa tuotteen valinnassa.
Gigantti ei ole suomalainen.
Gigantti on ulkomaalaisomistuksessa, mutta sen työntekijät ovat suomalaisia. Jälkimmäisten kanssa yleensä olen tekemisissä, en omistajien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertaakaan en ole saanut liikkeestä sujuvasti mukaani sitä tarjoustuotetta mitä on mainostettu.
Myyjä tyrkyttää kalliimpaa vahtoehtoa ja haukkuu tarjoustuotteen paskaksi, jos sitä ylipäänsä löytyy...
Tässä vaiheessa ollaan poistuttu.
Kassalla kuulemma tivataan nimeä ja osoitetta vaikka haluaisi maksaa käteisellä, pitääkö tämä paikkansa?
Nuo tiedot kysytään takuuta varten. Huoh.
Miksi myyjä ei voinut kertoa tuota asiallisesti että takuuta varten kerrotko henkilötietosi?
Tivaamisen sijaan.
Osaatko puhua?
"Mitä varten tarvitsette nimi- ja osoitetietoni?"
Onko liian vaikeaa? Ilmeisesti.
Joo, noi Gigantin tarjoukset on tosiaan tommosia sisäänheittotarjouksia, joilla asiakkaat houkutellaan kauppaa ja sitten yritetäänkin myydä kalliimpi tuote. Meidän lähimmässä Gigantissa on just tuollainen aloittajan kuvaama meininki, ainakin tietokone- ja kännykkätuotteissa. Pesukoneen ostossa on saatu asiallista palvelua. Itse kans tilaan suoraan haluamani tuotteen pakettiautomaattiin. Parin euron postikulut maksan mielelläni siitä hyvästä, ettei tarvi myyjän kanssa jankuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertaakaan en ole saanut liikkeestä sujuvasti mukaani sitä tarjoustuotetta mitä on mainostettu.
Myyjä tyrkyttää kalliimpaa vahtoehtoa ja haukkuu tarjoustuotteen paskaksi, jos sitä ylipäänsä löytyy...
Tässä vaiheessa ollaan poistuttu.
Kassalla kuulemma tivataan nimeä ja osoitetta vaikka haluaisi maksaa käteisellä, pitääkö tämä paikkansa?
Nuo tiedot kysytään takuuta varten. Huoh.
Miksi myyjä ei voinut kertoa tuota asiallisesti että takuuta varten kerrotko henkilötietosi?
Tivaamisen sijaan.
Koska tuon voi normaaliälyinen päätellä ihan itse. Vai mitä varten sinä pölvästi oikein kuvittelit heidän kysyvän?
Siitä, että asiakkaan ei haluta ostavan tarjouksessa olevaa tuotetta voi päätellä, että tarjoushinta on todellakin erittäin edullinen ja liikkeen kannalta tuotteen myyminen tuolle hinnalla saattaa olla jopa tappiollista. Siksi aloittajan saama kohtelu (esim. moitteet tarjoustuotteen ostamisesta) on itse asiassa osoitus tarjoushinnan edullisuudesta.
Ikinä en ole gigantissa saanut palvelua. Aina lähtenyt tyhjin käsin kun kukaan ei ole tullut palvelemaan. Ollaan ostettu sitten muualta pesutorni, kylmälaitteet, liesi, uuni jne. Myös kännykkä osastolla oli niin hidasta että sinne se puhelin jäi. Enää en mene tuohon liikkeeseen!
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää sua ostamasta sitä tuotetta netistä? Gigantilla on ihan toimiva nettikauppa ja muitakin vastaavia kauppoja on olemassa.
Mua ei kiinnosta autottomana lähteä jonnekkin pellonreunan jättikauppaan kiertelemään ja myyjää metsästämään, lisäksi kuunnella vielä mahdollista v-ttuilua. Samalla vaivalla, kun selvitit tuotteen tietoa netissä, oisit saanut sen jo tilattua.
Ja sille on syynsä, miksi Gigantissa asiointi on perseestä. Ja se on juurikin se, että myyjille maksetaan lisää liksaa, kun saavat myytyä kalliimpia tuotteita. En tiedä, onko muuallakin sama käytäntö.
Minä en osta sähkötarvikkeita netistä. Siellä on todella suppeat tiedot tuotteista. Etsin viimeksi netistä sähkllämmitintä. Netissä ei ollut useinkaan mainintaa, onko patterissa merkkivalo, ylikuumenemissuoja tai Fi-merkko tai joku muun söhkötarnastuslaitoksen vapaaehtoisesti otettava merkki.
Pakko mennä myymälään, että saa tarkat tuotetiedot.
Vierailija kirjoitti:
Ai? Itse olen saanut Gigantissa aina ihan hyvää palvelua. Myyjäpoitsu jopa suoraan sanoi, ettei havittelemallani smart tv:llä näy kotimaiset netti-tv:t, mikä oli itselleni ihan oleellinen tieto.
Elisan kanssa sen sijaan on jatkuvia ongelmia, myydään mitä tahansa paskaa ja ujutetaan mukaan ominaisuuksia, joita en tilannut, mutta joista en erikseen huomannut sanoa, etten ota.
Televisioiden omat smart toiminnot ovat kivikaudelta. Chromecast on paljon helpompi ja käyttäjäystävällinen nykypäivänä. Smart televisioiden sovellukset tuuppaavat vanhenemaan alle 5-vuodessa aiheuttaen sen ettei esimerkiksi Areena enää välttämättä toimi. Tästä kokemuksia tuttavalta.
Joiltakin asiointikerroilta täsmälleen samanlaisia kokemuksia kuin aloittajalla, mutta toisaalta minulla on Gigantin asiakaspalvelusta myös myönteisiä kokemuksia. Joten varmaankin vähän sattuman kauppaa millainen asenne ja tyyli milläkin myyjällä on.
Vierailija kirjoitti:
Nimi ja osoite kysytään sen takia että sillä kirjataan takuu tuotteelle. Löytyy heidän järjestelmästään jopa silloin kun sinä olet hukannut kuitin
Kuluttajaviranomaisen mukaan takuun saadakseen ei tarvitse luovuttaa nimi- ja osoitetietojaan. Minä en ainakaan niitä puhelinta ostaessani antaisi koska tällöin puhelin pystytään myöhemmin IMEI-koodin perusteella linkittämään sinuun ja nimi viranomaisten tietoon vaikka siinä on ollut vain anonyymi prepaid.
Tuttua. En asioi siinä puljussa enää ollenkaan.
Hmm... tilaa netistä ja nouda myymälästä niin ongelma poistuu
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää sua ostamasta sitä tuotetta netistä? Gigantilla on ihan toimiva nettikauppa ja muitakin vastaavia kauppoja on olemassa.
Mua ei kiinnosta autottomana lähteä jonnekkin pellonreunan jättikauppaan kiertelemään ja myyjää metsästämään, lisäksi kuunnella vielä mahdollista v-ttuilua. Samalla vaivalla, kun selvitit tuotteen tietoa netissä, oisit saanut sen jo tilattua.
Ja sille on syynsä, miksi Gigantissa asiointi on perseestä. Ja se on juurikin se, että myyjille maksetaan lisää liksaa, kun saavat myytyä kalliimpia tuotteita. En tiedä, onko muuallakin sama käytäntö.
Verkkokaupassa taas ovat huijanneet niin, että myyvät käytettyä tavaraa uutena täyteen hintaan. Gigantista ostan vain myymälästä. Niillähän on nykyään erikseen ns.outlet-tuotteet, jotka on näitä asiakaspalautuksia, kun ovat jääneet tuosta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimi ja osoite kysytään sen takia että sillä kirjataan takuu tuotteelle. Löytyy heidän järjestelmästään jopa silloin kun sinä olet hukannut kuitin
Kuluttajaviranomaisen mukaan takuun saadakseen ei tarvitse luovuttaa nimi- ja osoitetietojaan. Minä en ainakaan niitä puhelinta ostaessani antaisi koska tällöin puhelin pystytään myöhemmin IMEI-koodin perusteella linkittämään sinuun ja nimi viranomaisten tietoon vaikka siinä on ollut vain anonyymi prepaid.
Ei tietenkään. Mutta silloin sinulla pitää olla esittää se ostokuitti takuun saadaksesi. Ja ne tuppaavat haalistumaan muutamassa kuukaudessa lukukevottomiksi joten takuu saattaa jäädä saamatta jos et voi todistaa ostaneesi.
Nimellä ja osoitteella takuut löytyvät suoraan myyjän järjestelmästä.
Olemme aivan tavallinen pienituloinen perhe, mutta meille ei kyllä muutaman kympin mahdollinen säästö ole koskaan ollut niin tärkeä, että viitsisimme nöyryyttää itseämme Gigantissa asioimalla. Mieluummin asioimme esimerkiksi Prisman kodinkoneosastolla, jossa on aivan hyvät valikoimat ja ennenkaikkea ystävällinen palvelu. Maksamme todellakin mieluummin hiukan enemmän samasta tuotteesta jos sen osto sujuu helposti ja ystävällisesti. Yhden ainoan kerran täytyi Gigantissa asioida, kun voitin sinne lahjakortin. Toista kertaa ei varmaan tulekaan.
Tuon takia tavarat taskuun vaan ja ovesta ulos. Oppivatpahan siat tavoille.
Vierailija kirjoitti:
... Mutta silloin sinulla pitää olla esittää se ostokuitti takuun saadaksesi. Ja ne tuppaavat haalistumaan muutamassa kuukaudessa lukukevottomiksi joten takuu saattaa jäädä saamatta jos et voi todistaa ostaneesi.
Nimellä ja osoitteella takuut löytyvät suoraan myyjän järjestelmästä.
Tämä väärä 'tieto' elää sitkeästi ja monet kaupat tietysti pitävät sitä yllä, koska se on heille mukavampaa. MIKÄÄN LAKI tai MÄÄRÄYS EI VAADI asiakkaalla olemaan kassakuittia ostoksesta, jonka hän haluaa vaihtaa tai palauttaa esim. jonkin vian vuoksi. Se on eri asia, jos asiakas haluaa 'muuten vaan' rahat takaisin ostoksestaan. Silloin kuitti on oltava.
Viallinen tuote on aina voitava vaihtaa/hyvittää/palauttaa siinä liikkeessä josta se on ostettu, eikä asiakkaalta voida vaatia, että hän säilyttäisi kaikkien ostoksiensa kuitit kuukausikaupalla. Piste.
Ai? Itse olen saanut Gigantissa aina ihan hyvää palvelua. Myyjäpoitsu jopa suoraan sanoi, ettei havittelemallani smart tv:llä näy kotimaiset netti-tv:t, mikä oli itselleni ihan oleellinen tieto.
Elisan kanssa sen sijaan on jatkuvia ongelmia, myydään mitä tahansa paskaa ja ujutetaan mukaan ominaisuuksia, joita en tilannut, mutta joista en erikseen huomannut sanoa, etten ota.