Infoa käynistyksestä?
Näillä näkymin olen joutumassa käynnistykseen ensi viikon perjantaina...jos tämä kaveri ei sitä ennen päätä tulla ulos yksiöstään ;) Nyt tulisi sitten kyssäreitä siitä :)
- Millä käynnistetään? Riippuu ilmeisesti alapään tilanteesta?
- Miten etenee? Siis jos ei tapahdu mitään niin yritetäänkö uudelleen samana päivänä? Välipäiviä? Uusia toimenpiteitä?
- Kauanko käynnistämistä yritetään ennenkä päädytään sektioon?
- Ne joilla kokemusta luomu-käynnistymisestä ja keinotekoisesta miten eroavat? Onko rajumpi?
- jne.
Eli kaikki info kehiin. Kiitos!
Sitten asiasta kolmanteentoista.
Mistä johtuu tunne kuin olisi kauhea kuratauti. Siis jokainen varmaan tietää sen tunteen mahassa ja takapäässä kun sellainen polttava terva-kakka siellä kiertää. Silloin on kiire vessaan (joo hyh mitkä aiheet taas :ashamed: ). Mutta sitten kun sinne vessaan menee niin mitään ei tule ei vaikka vähän ängätäkkin kokeilisi :o Tavaraa on tullut tänäänkin ehkä enemmän kuin normaalsiti ja on ollut sellaista sopivan löysää ;) Mutta mutta... Kokemuksia? rv nyt 40+5
Kommentit (4)
jarniina:
Näillä näkymin olen joutumassa käynnistykseen ensi viikon perjantaina...jos tämä kaveri ei sitä ennen päätä tulla ulos yksiöstään ;) Nyt tulisi sitten kyssäreitä siitä :)
- Millä käynnistetään? Riippuu ilmeisesti alapään tilanteesta?Kävin yliaikaskontrollissa ti,jolloin kohdunsuu oli 1,5cm auki ja pehmentynyt (sitä siis oli jo ollu pidemmän aikaa) ja kohdunkaula jo vähän lyhentyny. Lääkäri pyöräytti sormella ja lapsivettä alko tihkumaan ja passitti kotiin. Seuraavana päivänä takas ja tilanne sama ja siitä sitten osastolle yöksi.
- Miten etenee? Siis jos ei tapahdu mitään niin yritetäänkö uudelleen samana päivänä? Välipäiviä? Uusia toimenpiteitä?
To aamuna klo 9 käynnisteltiin oksitosiinitipalle ja jatkettiin sitä ilta kuuteen. Vasta vähän ennen kuutta tuli pari kunnon supistusta, mutta käynnistämistä ei jatkettu vaan lääkäri käski jättää käynnistelyn seuraavaan päivään. Yön aikana oli mahdollista, että synnytys etenee.
Seuraavana aamuna taas ysin jälkeen katottiin tilannetta ja kohdunsuu oli auki 3 cm. Oksitosiinitippa taas tippumaan ja kunnon supistuksia alkoikin melkein heti tuleen. Avautumisvaihe oli sen 3h ja ponnistelin 1h ja hieman imukupilla autettiin poju maailmaan.
Kokonaisuudessaan kokemuksena hyvä...turvallinen ympäristö, meinaan sairaalassa potea supistuksia alusta loppuun saakka. Mulla ei ollu mitään ennakko-oletuksia tai ennakkoluuloja synnytyksestä ja avoimella mielellä otin vastaan mitä tulee. Koskaanhan ei tiedä eikä pysty suunnittelemaan, varsinkin kun on aivan uusi kokemus edessä...
Tsemppiä synnytykseen! Saa kysellä lisää, jos jäi jotain askarruttamaan.
Tainu, poju 1v9kk ja masuasukki 32+2
- Millä käynnistetään? Riippuu ilmeisesti alapään tilanteesta?
EPÄKYPSÄ KOHDUNSUUN TILANNE TABUILLA (suun kautta tai kohdunsuulle), KYPSÄÄN VOI ANTAA TIPPAA & KALVOT PUHKAISTA
- Miten etenee? Siis jos ei tapahdu mitään niin yritetäänkö uudelleen samana päivänä? Välipäiviä? Uusia toimenpiteitä? TABUILLA VOI MENNÄ TUNNEISTA PÄIVIIN, ENNENKUIN KOHDUNSUU KYPSYY, esim. NAIKKARILLA 3 KERTAA PV TABU
- Kauanko käynnistämistä yritetään ennenkä päädytään sektioon? ENPÄS USKALLA SANOA, VRT. EDELLINEN
Kaikki neljä synnytystäni käynnistetty, näin ne etenivät:
Esikoinen vuonna-98, viikolla 41+3 käynnistyksen syy yliaikaisuus/kohonnut verenpaine.
Alkutilanne täysin epäkypsä eli kohdunkaula jäljellä 3cm ja kohdunsuu täysin kiinni. Käynnistystapa tabletti kohdunsulle 3x päivässä tuloksena nolla supistusta, kolmantena päivänä oksitosiini tippa ja kalvojen puhkaisu jotka käynnistivät synnytyksen (noi tabut tekivät sen verran että kohdunkaula oli pehmentynyt ja lyhentynyt 1 cm ja kohdunsuu 1cm auki). Poika syntyi 14h tämän jälkeen imukupilla suuren koon (vajaat 5 kg) vuoksi.
Seuraava vuonna -01 viikolla 38+6 käynnistyksen syy esikosen suuri synt.paino (epäiltiin että täsät olisi tulossa samanmoinen jässikkä vaikka painoi sitten syntyessään 1,5 kg vähemmän)
Alkutilanne sama kuin esikoisesta eli täysin epäkypsä.
Käynnistystapa tabletti kohdunsuulle (tässä vaiheessa olin täysin valmistautunut samaan odotteluun kuin esikoisesta) mutta kahden tabletin jälkeen kello 19.00 alkoivat supistukset, lapsivedet menivät osastolla kello 23.00. Salissa olin 23.30 ja vauva syntyi kello 01.30 tällä kertaa ilman oksitosiinitippaa.
Seuraava vuonna -04 viikolla 39+0. Käynnistyksen syy:loppuraskauden selvittämätön verenvuoto alkanut vk:lla 36+2.
Alkutilanne: pehmeää kohdunkaulaa jäljellä (näin usein uudelleen synnyttäjillä), kohdunsuu auki 3 cm (kaksi yötä oli kärvistellyt jo kotona säännöllisten supistusten kanssa).
Käynnistystapa suoraan saliin. Ensiksi koetettiin käynnistyykö synnyt. oksitosiinitipalla (laitettiin sitä noin kuusi tuntia), tilanne ei edennyt, nukuttiin yön yli (koska en halunnut synnyttää yötä vasten kun olin jo valvonut kaksi yötä peräkkäin). Aamulla kalvojen puhkaisu
(muuten tilanne sama kuin sairaalaan tullessa), tippaa ei enää tarvittu, supistukset alkoivat välittömästi ja vauva syntyi 4 tunnin päästä.
Viimeisin kaksi viikkoa sitten viikolla 39+0
Käynnistyksen syy korkea lapsivedenmeno joka ei käynnistänyt spontaania synnytystä vaikka sitä kovasti olisin jo halunnut " kokeilla" .
Alkutilanne: pehmeää kohdunkaulaa jäljellä, kohdunsuu auki 2 cm.
Ei aikaisempia kivuliaita supistuksia, lapsivettä tihkunut jo kaksi päivää, tällainen amatööri ei vain ollut huomannut/tajunnut sitä:) (bongailin vain sitä kuuluisaa limatulppaa:::)
Synnytys eteni samalla kaavalla kuin edellinen. Kuusi tuntia tipassa, ei edistystä, nukkumatauko (oma toiveeni), aamulla kalvojen puhkaisu ja tippa takaisin. Tällä kertaa supistuksia piti vauhdittaa tipalla koska lapsivettä oli niin vähän jäljellä, ettei kalvojen puhkaisu yksistään riittänyt käynnistämään synnytystä. Supistukset alkoivat noin tunnin päästä toimenpiteistä ja reilun neljän tunnin päästä vauva oli maailmassa.
Neljästä käynnistetystä synnytyksestä kaksi viimeistä ova menneet samalla kaavalla, kaksi ensimmäistä olivat taas ihan erilaisia. Varmaan eniten käynnistyksen kulkuun vaikuttaa se kuinka " kypsä" elimistö on synnyttämään, itse kokisin, että mulla se " taikanappi" on ollut kalvojen puhkeaminen/puhkaisu, muilla keinoilla en synnytys minulla ole ruvennut edistymään.
Joskus mulle sanottiin, että jos kuuteen tuntiin kalvojen puhkaisusta ei tapahdu mitään edistystä niin silloin edessä olisi ollut sectio (en tiedä onko tämä sitten sairaalakohtaista).
Vaikea sanoa kuinka käynnistys eroaa täysin spontaanista synnytyksestä, kai ne " omat supistukset" ovat jotenkin pehmeempiä. Mutta kuten joku jo sanoi, käynnistyksessä olet koko ajan turvallisissa käsissä ja kun kivunlievitykset osuvat nappiin niin tuskin ne kivutkaan sen kummempia ovat (jos kerta minä sairaalakammoinenkin henkilö) olen uskaltautunut neljä kertaa asialle:)
Eli tsemppiä matkaan,
tovittelee maisa ja nelikko
Joten vastauksia kiitos :)
~cadavera&muru~ rv40+6