Nuukuus, joka alkaa mennä liiallisuuksiin. Kerro, minkälaista olet nähnyt.
Kommentit (366)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yrittiköhän säästää vai oliko muuten vaan ihan sekasin. Näin kun joku naapurin mamma lappas hiekkaa taloyhtiön lasten hiekkalaatikosta kissanhiekkaboxiin.
Palautti varmaan käytetyn hiekan takaisin hiekkalaatikkoon eli taloyhtiö voitti, sai enemmän tavaraa takaisin kuin hiekkalaatikosta otettiin.
Suurinta piheyttä (ja samalla tuhlausta) on ostaa kallis vaate jota ei ikinä raaski pitää missään ja se vaan on kaapissa piilossa TAI ostaa alesta halvalla vaatteita jotka on "ihan okei", mut niitä ei tule pidettyä ikinä kun mieluummin käyttää niitä hyviä ja lemppari vaatteita, eikä niitä jotka on vaan "ihan okei".
Eli ihan sama ostatko kalliin merkkituotteen tai halvan ale-vaatteen, muttet käytä niitä koskaan, se raha on mennyt hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äitini laittoi autolla ajaessaan vapaalle kaikissa mäissä, isommissa sitten sammutti moottorin ja hups yllätys kun mäen alla olikin mutka eli ratti ei toiminut yms. Hengissä selvittiin.
Mikäs ihmeen auto se tämä oli? Mun tietämissä autoissa kyllä ratti toimii vaikka moottorikaan ei olisi käynnissä, saati vaihteisto käytössä...
Kuvaa sitten ehkä lasten tuntemaa hätäännystä. Lapsen ymmärystä ei vanheneminen ole lisännyt, ikävä kyllä.
Oletko ikinä kuullut rattilukosta? Mun isälle kävi samalla tavalla, meni nuukuuksissaan sammuttamaan auton alamäessä ja tuli tosiaan hätä mäen alla olevassa mutkassa kun rattilukko loksahti kiinni.
Rattilukko ei mene päälle ennen kuin ottaa avaimen pois virtalukosta.
Jos se rattilukko menee päälle, niin vaikka käynnistää auton, niin ei aukea ennenkun kääntää rattia vastakkaiseen suuntaan
Vierailija kirjoitti:
Kuulin että Mika Häkkinen F1-kuskina kävi pelaamassa Espoossa tennistä ja sinne pukukaappiin piti laittaa joku markka pantiksi, mutta se ei ollut saanut sitä markkaa takaisin sieltä kaapista. Oli palanut käämi kuulemma ihan täysin. Eikös tuo ole jo aika pihiä?
Luin kerran kuinka Madonnaa oli laskutettu minibaarin käytöstä. Hotellille oli ilmoitettu, että sitä pähkinäpussia ei oltu syöty eikä näin ollen makseta. Tarkka täti :)
Vierailija kirjoitti:
En muista olenko jo kirjoittanut tänne mutta:
Kaveripari tuli mukaan juhannuksen viettoon kuten 4 muutakin paria. Oli sovittu että jokainen tuo mukanaan jotain ruokaa, esim kokonaisen naudan fileen, salaattitarpeita 3 päivälle, aamiaistarpeet koko sakille tms. Kuten aina.
Tämä pari toi pussillisen itäneitä perunoita kun oli jäänyt kotona yli.
Muutamaa vuotta myöhemmin kun heillä oli jo lapsia olivat taas yhden kaveriperheen mökillä lokkeilemassa. Piti olla 2 yötä, olivat 4.
Tuliaisina 1 pullo viiniä jonka ottivat takaisin kun ei juotu ko päivien aikana!
Kyseessä on oikeasti rikas perhe.
Siksipä ne rikkaita ovatkin, kun mitään häpeämättä käyttävät muita hyväkseen. Ei ne tietenkään lopeta, kun tämän muut kerran sallivat. Olen aivan varma, että jos ja kun joku sanoo suorat sanat heille, eivät nolostu yhtään, vaan ajattelevat, että kas kummaa, niille tuli järki päähän lopulta, pitänee etsiä muita apajia..
Ihminen, joka pummaa kaikkea vessapaperista ja paperinenäliinoista lähtien. Kerää tyhjät pullot kyläpaikasta (vain pantilliset). Keittää kahvia, joka muistuttaa laihaa teetä. Kutsuu itsensä kahville ja tuo yhden korvapuustin, "kun se on niin iso, että riittää kolmelle". Ehdottelee tuttavilleen erilaisten työkalujen ostamista, että voisi sitten lainata niitä.
Kun ollaan rannalla uimassa annetaan auringon kuivattaa iho niin pyyhkeet ei kulu.
Ihmisillä on myös erilaisia tapoja. Kaikki eri nuukuuttaan revi puoliarkkipapereita serlasta. Voi olla käytännöllisempää ottavain puolet, jos tarve on puolelle palalle. Pahinta on, kun kaverit varastelee avaimia tai lainailevat vaatteita, jotka palauttaa riekaleena tai sitten ei ollenkaan. Kaikkea kivaahan jotku näkevät vieraillessaan toisten kodeissa, mutta miten olisi toisin päin, voisi edes korvata rosvoukset. Hyväksi käyttö mennään kylään päiväkahville, kun sillä on pullaakin tarjolla tai kirkon jumalanpalvelukseen sunnuntaina ajatuksena kahvitarjoilu. Leffoja ja muuta unohtamatta. Tietysti autokyydit, soitetaan kuin taksille, et tule tiettynä päivänä tiettyyn aikaan hakemaan. Tietysti ei mitään vastinetta tai korvausta mistään. Kyllä maailmaan pummeja mahtuu. Sitten käydessään kateellinen sabotointi, kun tuolla on ja mulla ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äitini laittoi autolla ajaessaan vapaalle kaikissa mäissä, isommissa sitten sammutti moottorin ja hups yllätys kun mäen alla olikin mutka eli ratti ei toiminut yms. Hengissä selvittiin.
Mikäs ihmeen auto se tämä oli? Mun tietämissä autoissa kyllä ratti toimii vaikka moottorikaan ei olisi käynnissä, saati vaihteisto käytössä...
Kuvaa sitten ehkä lasten tuntemaa hätäännystä. Lapsen ymmärystä ei vanheneminen ole lisännyt, ikävä kyllä.
No en tiedä, mut mulla ainakin kun parkkiin ajaa ja sammuttaa auton ja kun lähtee taas liikkeelle, niin joku lukko kai siinä menee päälle, kun jos virran ollessa pois kääntää rattia yhtään, niin sit on käännettävä vastakkaiseen suuntaan ensin että se lukitus aukeaa. Muutaman vuoden vanha auto joten kyseessä lienee ihan tarkoituksellinen toiminto? Oli muistaakseni entisessä autossakin sama.
Ihan on rattilukko nimeltään ja opetetaan kyllä autokoulussa mikä se on, miksi se on ja miten se toimii.
Ihmisillä on myös erilaisia tapoja. Kaikki eri nuukuuttaan revi puoliarkkipapereita serlasta. Voi olla käytännöllisempää ottavain puolet, jos tarve on puolelle palalle. Pahinta on, kun kaverit varastelee avaimia tai lainailevat vaatteita, jotka palauttaa riekaleena tai sitten ei ollenkaan. Kaikkea kivaahan jotku näkevät vieraillessaan toisten kodeissa, mutta miten olisi toisin päin, voisi edes korvata rosvoukset. Hyväksi käyttö mennään kylään päiväkahville, kun sillä on pullaakin tarjolla tai kirkon jumalanpalvelukseen sunnuntaina ajatuksena kahvitarjoilu. Leffoja ja muuta unohtamatta. Tietysti autokyydit, soitetaan kuin taksille, et tule tiettynä päivänä tiettyyn aikaan hakemaan. Tietysti ei mitään vastinetta tai korvausta mistään. Kyllä maailmaan pummeja mahtuu. Sitten käydessään kateellinen sabotointi, kun tuolla on ja mulla ei.
Vierailija kirjoitti:
Tästä oli pitkä ja hervottoman hauska joku aika sitten:
http://www.vauva.fi/keskustelu/2752391/millaisia-ovat-tuntemanne-super-…
Ap:lle ei tuo ketju kelvannut.
Vanhus, jolla on iso omaisuus, ei suostu käyttämään palvelutaksia, palvelubussia eikä kelakyytiä. Kolme euroakin on jo liikaa. Mieluummin kököttää kotona.
Vaimo ei antanut koska lakana ja p.i.l.l.u kuluu
Tapahtui 70-80-luvulla.... äidilläni asui sukulaisperhe maalla, heillä oli pientila ja muutama lehmä. Tila on suvussa kulkenut sellaiset 150 vuotta (ja on edelleen suvussa, äitini serkulla) ja on siis äitini mummola. 3 km päässä asui perheen isännän serkku. Isäntä eli isosetäni oli siis tilan perinyt vanhemmiltaan, kun taas serkkunsa ei ollut missään asumis- tai omistussuhteessa tilaan.
Joka aamu kello 10 tämä serkku lampsi saappaat jalassa suoraan tupaan sisälle, otti pannusta kahvia ja jos sitä ei ollut keitetty, keitti sitä ihan itse. Sitten otti pöydältä lehden ja alkoi lukea. Luki lehden, keskusteli uutisista, söi pullaa, pisti hatun päähänsä ja lähti.
Millään lailla ei koskaan osallistunut tilan töihin. Me kesälomalaiset autettiin heinähommissa ja tuotiin ruokakassit tullessamme. Kyllä me ihmeteltiin....
Mielenkiintoinen keskustelu. Tästä nousi esiin muutama ajatus.
Isoisäni oli tyypillinen jälleenrakennusajan nuori, eli pääsi sodan jälkeen työhön, jossa oli eläköitymiseen asti, nosti elintasoa reippaasti ja oli vanhoilla päivillään suorastaan varakas. Kun dementia alkoi vaivaamaan, hänestä tuli käsittämättömän saita, mutta hieman erikoisilla tavoilla, joissa näkyi kyllä muistisairaan logiikka - tai sen puute. Hän ei vaihtanut oma-aloitteisesti vaatteitaan, etteivät ne kuluisi, nuoli astiat käytön jälkeen "puhtaaksi", sekoitti kaiken ruoan samalle lautaselle ja söi sotkun tyytyväisenä, käytti teepussia noin kymmenen kertaa ja lämmitti pannussa olevan kahvin seuraavana päivänä ja joi sen. Toisaalta hän ei ollut pihi sellaisilla "normaaleilla" tavoilla, vaan saattoi antaa minulle käydessäni parikymppiä ihan muuten vain, ei edes kiitoksena jostain palveluksesta. Ehkä joillekin tulee vanhetessa sellainen "ei nyt minua varten tarvitse"-mentaliteetti. Hänen luonaan sai kyllä käyttää omaa teepussia, ja kahvitkin hän keitti vieraille auliisti.
Niin kuin muutama aikaisempi on kommentoinut, pihiyden ja ympäristön säästämisen välillä on iso ero. Itse yritän välttää ruoan hävikkiä niin paljon kuin voin. Kun juustosta on jäljellä puolen sentin paksuinen pala, laitan sen pakkaseen ja käytän sen myöhemmin johonkin kastikkeeseen. Vesikannuun jääneen lämmenneen veden kaadan kukille, vihannesten naatit syötän lemmikeilleni, shampoon- ja kosmetiikan jämät kaivelen sieltä halkaistusta purkista ulos. Kyse ei ole siitä, että olisin pihi, koska saatan käyttää ulkona syömiseen tai kosmetiikkaan isojakin summia, mutta en halua, että ostamaani tuotetta menee hukkaan, koska se rasittaa ympäristöä jollain tavalla. Vaikka olen vakavarainen, jahtaan mielelläni tarjouksia, käyn kirppareilla jne., koska siitä pienestä säästöstä tulee hyvä mieli. Jos ostan jonkun käyttöesineen käytettynä ja säästän puolet sen hinnasta, ajattelen, että sen säästetyn rahan voin käyttää sitten johonkin, mikä tuottaa minulle iloa tai mukavia kokemuksia.
Sitä en pysty käsittämään, että haalitaan tuotteita, joita ei koskaan käytetä. Minulla on ihan vaikuttava vaatevarasto, mutta kaikki vaatteet on kierrossa. Paidat, housut ja mekot ovat pinoissa tai riveissä, otan ensimmäisen/päällimmäisen, ja laitan pesusta tulleet vaatteet pinon pohjalle tai rivin perälle. Vaatteet kuluvat tasaisesti ja pysyvät keskimääräistä pidempään kunnossa. Sama kenkien kanssa.
Sanoisin, että piheyden raja menee voiton maksimoinnin tavoittelussa. Siihen kuuluu esimerkiksi se, kun rikkaat käyvät leipäjonoissa, joku ottaa tavaroita ilmaiseksi vastaan ja myy niitä eteenpäin tai yrittää maksattaa muilla kaikki omat menonsa.
Itse pihistelen yrteissä. Keväällä ostan taimet ja näistä käytän koko kesän, kun ovat hyvässä kasvussa niin kuivatan niitä. Yleensä riittää koko talven yli nämä itse kuivatetut, niin ei tarvitse ostaa. Toki sitten ostan jos ehdottomasti tarvitsee jotain tuoretta, mutta käyttämättä jääneen kuivatan myös.
Entinen ystävä jaksoi jatkuvasti narista miten ei ole ruokaa, siteitä eikä kukaan auta. Näin sai minulta aina mukaansa esim jukurtteja, hedelmiä, siteitä jne. Kutsui itsensä kahville ja kaikki maistui. Kehtasi jopa jäätelöä itse pyytää. Pesuaineitakaan ei raskinut ostaa vaan kulki likaisena. Näin ollen heivasin ihmisen kun en jaksanut jatkuvaa negatiivisuutta elämästä ja kaikki pitäisi olla ilmaista. Kuulemma lidl on halvempi ruokakauppa mutta onko se bensa ystävän autossa ilmaista kun käytti näin muita hyväksi
Vierailija kirjoitti:
Myännän olevani pihi. Keitän kahvit itselle samasta suodatinpussista koko päivän. Kokeilin yhteen aikaan myös kestosuodatinta.
Ruokaa en heitä pois jollei ihan pakko. Investoin jääkaapin vähintään joka toinen päivä. En osta kuin yhtä puurotarvetta tms kuivakaappi tuotetta.
Vaatteet mielummin otan lahjoituksena ja mulla onkin muutama kaveri jotka tuo mulle niitä vaatteita joista ei pidä. Vastapainoksi oon pessy niiden ikkunoita, vahtinu lapsii tai ollu muuten apuna.
Vessapaperi on talousrulla puoliksi laitettuna.
Meikit ja ihon hoitoaineet on halvimpia mitä saa. Esim ihoni puhdistan kuumalla vesihöyryllä/kuumalla vedellä.
Puolitan saippuat ja pakastan juustonkannat. En omista autoa. Älypuhelimen sain lahjaksi, tietokone on yli 10v vanha mutta olikin silloin kallis. Se on myös lahja.
Paljonko jää säästöön? Käyn työssä, ei lapsia miestä eikä lemmikkejä. Harrastan historiaa ja valokuvausta. En polta en juo.
Saan palkkaa käteen 2700e kk ja ihan kohta voin ottaa lainaa että voin ostaa erään talon. Yli puolet on säästetty jo. Olen 32vuotias.
ihmekös talous ja velkaongelmallisia maamme täynnä. Mutta ei ole norjalaisissa. ellei peri niin sopivan nuuka elämäntapa on avain vaurauteen siinä sijoittaen samalla. ihmettellä täytyy noin paljon alapeukutuksia.
No en tiedä, mut mulla ainakin kun parkkiin ajaa ja sammuttaa auton ja kun lähtee taas liikkeelle, niin joku lukko kai siinä menee päälle, kun jos virran ollessa pois kääntää rattia yhtään, niin sit on käännettävä vastakkaiseen suuntaan ensin että se lukitus aukeaa. Muutaman vuoden vanha auto joten kyseessä lienee ihan tarkoituksellinen toiminto? Oli muistaakseni entisessä autossakin sama.