Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko gradun arvosanalla väliä?

Vierailija
20.07.2017 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo välii.. Olen jo eläkkeellä, eikä koskaan ole tarvinnut esitellä maisteritutkintonsa arvosanoja; on aina riittänyt, kun tutkinto on suoritettu. Työkokemus (työtodistukset) on tärkeintä.  

Vierailija
22/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä yliopistot antavat kirjainarvosanoja? Olen opiskellut kahdessa, molemmissa gradut arvosteltiin asteikolla 1-5.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se on itelle parempi mitä parempi numero. Siis itelle. mut jos et tohtoriopintoihin aio niin ei haittaa onko 1 vai 5. Itellä alkaa nyt 4. maisterilinjavuos ja vuoden päästä pitäs olla jo kovassa tohinassa omassa pro gradussa (opintojakin ois vielä kesken). En menetä yöunia onko se pro gradun arvosana 1 vai 3, kunhan se aihe on kiva, että sitä jaksaa työstää. Sehän on kuin oma lapsi se gradu. 

Vierailija
24/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä yliopistot antavat kirjainarvosanoja? Olen opiskellut kahdessa, molemmissa gradut arvosteltiin asteikolla 1-5.

Tulikos mieleesi, että täällä on eri-ikäisiä vastaajia?

Minä opiskelin 1980-luvulla, jolloin sinä tuskin olit edes äidilläsi kiiluna silmässä...

Siihen aikaan kurssiarvosanatkin arvioitiin skaalalla 0-3. Ei siis viiteen asti.

Gradun tein 1993, työn ohessa heitin kolmen viikon kesälomalla kasaan. Arvosanakin kiireen mukainen eli non sine. Opintojen yleisarvosana oli kyllä korkein mahdollinen. Kumpiakaan ei ole kysytty ikinä ja ura on ollut hyvä.

T. YTM

Vierailija
25/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin yo-kirjoitusten kanssa: Olevinaan kovin tärkeää juuri silloin, mutta kun otat seuraavan askeleen elämässä (työt) niin ei enää kiinnosta

Vierailija
26/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat jatkaa tohtoriopintoihin, niin arvosanan pitää olla vähintään M.

Ei vaan C. Tohtoriopiskelijoita olisi huomattavasti vähemmän jos vaadittaisiin vähintään M.... :) Jos saa gradun tehtyä jostain höpöhöpöaiheesta ja siitä saa C:n ja on kiinnostusta tehdä samasta aiheesta hieman laajempi työ, niin siitä vaan tohtori-ohjelmaan. Minusta tohtorikoulutukseen pitäisi olla tiukemmat pääsyvaatimukset. Tällä hetkellä kun katsoo vaikka humanistisen tohtoriväitösten aiheita, niin huh huh miten turhia suurin osa niistä on. 

Aiheen valinta ei vaikuta arvosanaan, paitsi jos ratkaiset jonkun suuren luokan tieteellisen ongelman.

Vierailija
27/27 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradun arvosanalla voi olla väliä jos haluaa jatkaa tieteelliselle alalle, etenkin tekemään väitöskirjaa. Muuten voi se gradun aihe olla tärkeämpi, mutta ei välttämättä edes kysytä gradun arvosanaa saati aihetta työnhaussa, ellei relevantti työssä.

Mulla gradun aihe ja arvosana ovat olleet tärkeitä uralla sekä työnhaussa (yllättävissäkin paikoissa kysytty) ja myös tietysti silloin kun hain jatko-opintolupaa.

Ainakin mun yliopistossa annetaan gradusta edelleen latinankieliset arvosanat eikä mitään numeroita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi