Siis miten Ikean 1,8m pitkä lampun johto lyhennetään?
Johto ei mahdu nättiin myttyyn sinne kupuun, vaan johdot tursuaa ulos! Auttakaa uusavutonta.
Kommentit (23)
Siis saa vai ei itse? Mistä saa lyhyemmällä johdolla?
Hae rautakaupasta uusi pää siihen ja vaihdat sen ihan sama kummin päin ne johdot laitat ja jos on kevi niin se tietysti maadoitukseen tai sit otat sen lampun mukaan niin kyllä ne sen vaihtaa kun isket vähän silmää
Vierailija kirjoitti:
Napsaise johto poikki. Poista johdon päälimmäistä kuorta niin että esiin tulee ne pikku johdot. Pura niistä sitä muovipäällistä että saat sisukset näkyviin. Liitä ne sokeripalaan.
Ei herran jumala näin.
Vierailija kirjoitti:
Napsaise johto poikki. Poista johdon päälimmäistä kuorta niin että esiin tulee ne pikku johdot. Pura niistä sitä muovipäällistä että saat sisukset näkyviin. Liitä ne sokeripalaan.
No noin se onnistuu. Lyhentänyt monet johdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No noin se onnistuu. Lyhentänyt monet johdot.
Mars kauppaan ja ostat asian mukaisen tökkelin ja korjata virityksesi,sokerinpalalla ei jatketa mitään ainostaan kattolampussa käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Hae rautakaupasta uusi pää siihen ja vaihdat sen ihan sama kummin päin ne johdot laitat ja jos on kevi niin se tietysti maadoitukseen tai sit otat sen lampun mukaan niin kyllä ne sen vaihtaa kun isket vähän silmää
Mikä vitun "kevi"?? KElta VIhreähän se, mutta tuliko mieleen etteivät kaikki ymmärrä sähköalan slangia.
Tukesin sivuilta minä katsoin ohjeet. En olisi muuten osannut niitä värillisiä johtoja yhdistää.
Mä olen aina lyhentänyt johdot niin kuin nro 1. Sen saa tehdä itse. Leikkuripihdit rautakaupasta. Sitten sen jälkeen pitää tietää mitä yhdistää. Väri väriin periaatteella. Myös johdot saa kytkeä pistokkeeseen ihan itse kunhan tietää mitä tekee. Kattopidtpkkeen saa asentaa sokeripalan tilalle itse, mutta kattorasiaa ei saa vaihtaa itse. Olen kyllä senkin tehnyt..kun kytket katkaise päävirta kytkimestä.
N47 v.
Minusta 1,8metrin johtoja ei saa enää lyhentää. Yleensä pitää olla vähintään 2m, jotta sähkö mahtuu kulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ottaa lamppua mukaan, vaan valaisin, Wink ;)
Sinkkumies
Siis mitä ihmettä?!? Jos lampun johdot on nyt kytkettynä johdoistaan sokeripalaan, niin MILLÄ logiikalla johtoa ei voisi napsaista poikki sopivasta kohdasta ja liittää niitä samoja johtoja sokeripalaan ihan kuten alkuperäisestikin olivat??
Vierailija kirjoitti:
Siis miten Ikean 1,8m pitkä lampun johto lyhennetään?
Esimerkiksi näin; Ikean lampunjohto 1.8 m
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herran jumala näin.
Kuinkas sitten?
Ei tarvitse edes lyhentää kun niputat johtoa tarvittavalta matkalta tiukan Z:n mukaisesti nippusiteellä ja työnnät kuvun sisään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse edes lyhentää kun niputat johtoa tarvittavalta matkalta tiukan Z:n mukaisesti nippusiteellä ja työnnät kuvun sisään.
Minkä kuvun? Missä lampussa on jokin kupu jonka sisään mahtuu vaikkapa 2 metriä johtoa säilöön?
Joku torvelo väittää ettei sähköjohtoa saisi lyhentää ja liittää sokeripalaan. Eihän sitä johtoa olla jatkamassa vaan liitetään uudestaan.
Jos kyseessä maadoittaman johto, niin silloin on vain kaksi sähköjohtoa; sininen ja ruskea. Maadoitetussa on lisäksi keltavihreä, kevi.
Kytkettäessä hyvä huomioida että voi olla vastakappaleessa merkinnät N ja L. ja mahdollisesti sellainen maadoitusmerkki jos kolmejohtoinen.
Kytket johdot niin, että sininen johto tulee N-liittimeen. Ruskea L-liittimeen (voi olla että vastakappaleessa on ruskea tai mustajohto) Mistä muistat kumpi kumpaan. Ärrävikaisen muistisääntö, luskea tulee L:ään. Keltavihreä sitten siihen ylimääräiseen jos on.
Laittaessasi johdot sokeripalaan tms. niin kuorittua pintaa ei saa olla paljaana niin paljoa, että ne vahingossakaan asennettuna osuu toisiinsa tai mihinkään muualle, vaan jäävät liittimen sisälle.
Jatkan, sokeripalaliitokset saa jokainen tehdä itsekin. Ei ole luvanvaraista hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku torvelo väittää ettei sähköjohtoa saisi lyhentää ja liittää sokeripalaan. Eihän sitä johtoa olla jatkamassa vaan liitetään uudestaan.
Onhan se toisaalta niinkin että jos on noin torvelo niin lienee parasta pysyäkin siinä uskossa.