Voivatko vegaanit syödä kananlannalla lannoitettuja tomaatteja?
Kommentit (36)
Syön tomaatteja koska ne ovat kasviksia. En välitä millä ne on lannoitettu.
Ja olen vegaani.
Voi, koska kanat syövät vegaanista ruokaa, joten kakkakin on vegaanista.
Olen kuullut juttua, että Suomessa jokainen vegaaniksi itseään väittävä puhuu paskaa, sillä peltoja lannoitetaan mm. luujauholla.
"Vegaani"
Eivät voi käyttää mitään mikä on lannoitettu eläinperäisillä lannotteilla. Ja mikä logiikka olisikaan sillä, että kanmunien syönti ei olisi ok, mutta lanta ja sen käyttäminen tomaattien viljelyssä olisi ok.
Palstavegaanit voivat, oikeat eivät.
Anna mennä vaan vai harjoitatko jotain ruokauskontoa?
Vierailija kirjoitti:
Ja soijarehulla ruokittu sikakin on aika kasvis kun se on lautasella...
Ohiksen jatkokysymys: jos vegaani viljelee itse tomaatteja, niin voiko hän ostaa/käyttää viljelyynsä kananlantaa?
Vierailija kirjoitti:
Ohiksen jatkokysymys: jos vegaani viljelee itse tomaatteja, niin voiko hän ostaa/käyttää viljelyynsä kananlantaa?
Totta kai hän käyttää omaa lantaansa! Varmasti hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut juttua, että Suomessa jokainen vegaaniksi itseään väittävä puhuu paskaa, sillä peltoja lannoitetaan mm. luujauholla.
"Vegaani"
Eivätkä myöskään juureksia joiden nostamisessa kuolee tuhottomasti matoja, hyönteisiä jne.
Mie oon toisen asteen vegaani. Lehmä syö ruohon ja mie syön sitte lehmän.
Vierailija kirjoitti:
Palstavegaanit voivat, oikeat eivät.
Oletko vegaanipappi?
Onko teillä käytössä rippi? Tunnustetaan mitä väärää on syöty ja synninpäästö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja soijarehulla ruokittu sikakin on aika kasvis kun se on lautasella...
Pssst, sika ei ole kasvis, tomaatti on :)
Siinä käy niin, että sekasyöjä huutaa: "Lällällää tämä kasvis on kananpaskalla kasvatettu, se on nyt siis aivan sama asia kuin teurastettua eläintä söisit, vegaanikorttisi on nyt mitätöity loppuiäksesi" ja sillä sekunnilla vegaani tajuaa olleensa väärässä ja alkaa taas syömään lihaa, koska mitä sitä nyt tekemään yhtään mitään eläinten hyvinvoinnin puolesta kun AIVAN KAIKESSA on jotain minimaalisia eläinhiukkasia ja ötököitäkin kuolee kasveja viljellessä.
...tai sitten ei. Veganismin määritelmä on virallisesti "veganism is a way of living which seeks to exclude, as far as is possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose" eli joku kananpaska on aika mitätön juttu kaiken muun rinnalla. Toki jos tuotteeseen merkittäisiin SIS. KANANPASKAA ja vieressä olisi kananpaskattomia tomaatteja (näitä tuskin saa) niin vegaani ottaa varmaankin sen kananpaskattoman vaihtoehdon. Tai kasvattaa itse tomaattinsa 100 % kananpaskattomasti. Vai oliko tässä idea että koska maaperässä on eläimen paskaa niin vegaanin tulee nääntyä nälkään? Eläintä tuskin pakotetaan paskomaan niin en oikein itse ymmärrä miten se tuottaa kärsimystä, toki tuotantoeläinten paskaahan se on mutta paskoisivat ne eläimet joka tapauksessa muutenkin. t. vegaani
Ei voi. Eikä voi mitään muutakaan. Tai ehkä jossain nesteessä keinolannoituksella kasvatettuja kasveja. Oman pihamaan porkkanat ovat voineet saada ravintoaineensa kuolleesta ja maatuneesta kastemadosta, samoin kaikki muutkin kasvit. Aitona vegaanina lopetat syömisen. Niin minäkin tein.
Vierailija kirjoitti:
Siinä käy niin, että sekasyöjä huutaa: "Lällällää tämä kasvis on kananpaskalla kasvatettu, se on nyt siis aivan sama asia kuin teurastettua eläintä söisit, vegaanikorttisi on nyt mitätöity loppuiäksesi" ja sillä sekunnilla vegaani tajuaa olleensa väärässä ja alkaa taas syömään lihaa, koska mitä sitä nyt tekemään yhtään mitään eläinten hyvinvoinnin puolesta kun AIVAN KAIKESSA on jotain minimaalisia eläinhiukkasia ja ötököitäkin kuolee kasveja viljellessä.
...tai sitten ei. Veganismin määritelmä on virallisesti "veganism is a way of living which seeks to exclude, as far as is possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose" eli joku kananpaska on aika mitätön juttu kaiken muun rinnalla. Toki jos tuotteeseen merkittäisiin SIS. KANANPASKAA ja vieressä olisi kananpaskattomia tomaatteja (näitä tuskin saa) niin vegaani ottaa varmaankin sen kananpaskattoman vaihtoehdon. Tai kasvattaa itse tomaattinsa 100 % kananpaskattomasti. Vai oliko tässä idea että koska maaperässä on eläimen paskaa niin vegaanin tulee nääntyä nälkään? Eläintä tuskin pakotetaan paskomaan niin en oikein itse ymmärrä miten se tuottaa kärsimystä, toki tuotantoeläinten paskaahan se on mutta paskoisivat ne eläimet joka tapauksessa muutenkin. t. vegaani
Eiköhän tässä vain yritetä havainnollistaa vegaanien epäloogisuuksia ja jeesusteluja. Itse en edes tietäisi tuttujeni ruokavalioita, jos eivät itse niistä ääntä pitäisi. Sitten asiaan. Voit syödä tomaatteja joiden viljelyssä on käytetty kananlantaa. Voitko syödä ruokia joiden valmistuksessa on käytetty kananmunia? Perustele myös vastauksesi. Kanat paskovat joka tapaulsessa kuten mainitsit. Samoin myös munivat joten asia on siltä osin kunnossa.
Vegaanilogiikkaa: maidon juominen suoraan ravinnoksi ei käy, mutta lehmänlanta lannoitteena ravinnolle käy. :D
Se juttu tuossa munimisessa on, että tuotantokanat munivat "parhaimmillaan" satoja munia vuodessa per 1 ainut kana, kun normaali jalostamaton ja rääkkäämätön kana (1 kpl) munii samassa ajassa muutaman kymmenen munaa. Tämän takia vegaanit eivät syö kananmunia - tällainen munimistahti aiheuttaa kanallekin jo kärsimystä, siksi rääkätystä kanasta putkahtelevien kananmunien syönti ei ole eettistä. Kananpaska on eri asia, sillä kana kyllä paskoo joka tapauksessa rääkättiin sitä tai ei eikä kukaan pidä kanoja nimenomaan kananpaskatuotantoa varten vaan kananmunien takia.
Vierailija kirjoitti:
Se juttu tuossa munimisessa on, että tuotantokanat munivat "parhaimmillaan" satoja munia vuodessa per 1 ainut kana, kun normaali jalostamaton ja rääkkäämätön kana (1 kpl) munii samassa ajassa muutaman kymmenen munaa. Tämän takia vegaanit eivät syö kananmunia - tällainen munimistahti aiheuttaa kanallekin jo kärsimystä, siksi rääkätystä kanasta putkahtelevien kananmunien syönti ei ole eettistä. Kananpaska on eri asia, sillä kana kyllä paskoo joka tapauksessa rääkättiin sitä tai ei eikä kukaan pidä kanoja nimenomaan kananpaskatuotantoa varten vaan kananmunien takia.
Ei tehotuotannosta mainittu kysymyksessä sanaakaan. Eli vegaani voi syödä kananmunan, jos se ei ole tehotuotettua siinä missä kananlannalla lannoitetun tomaatinkin? Et taida tietää siipikarjasta mitään. Lanta on arvokasta kuten myös höyhenet ja käytännössä koko kana.
Jaa en muuten tiedä, mielenkiintoista