Järjettömän runsaat kuukautiset -pystyykö niihin mitenkään ei-lääkkeellisesti vaikuttamaan? Kokemuksia?
Hormonaaliset ehkäisyt ei sovi, kierukka ei sovi. Eli noista ei apua.
Mutta onko kukaan saanut mitään vaikutusta aikaiseksi ruokavaliolla, liikunnalla tms. keinolla? Ja jos ei niilläkään, niin mikä on ollut ratkaisu? Mulla alkaa olemaan verenhukka menkkojen aikaan sillä tasolla, että rauta-arvot ihan surkeat, ja onhan nämä nyt muutenkin todella invalidisoivat, kun silloin kun tulvahtaa, ei auta vaikka on tampooni ja side, läpi tulee.
Kommentit (21)
Valitettavasti taitaa olla kyllä toiveajattelua että ei-lääkkeellisesti pystyisi vaikuttamaan. Jos hormonit eivät sovi ja lapsia on kuitenkin tarkoitus vielä tehdä niin ainoat keinot mitkä tulevat mieleen ovat Caprilon tai maksimiannos tulehduskipulääkettä pahimpina vuotopäivinä.
Ei ole lääkkeetön vaihtoehto, mutta pienempi paha kuin hormoonit: burana. Se vähentää vuotoa jopa 30%, näin ainakin gyne minulle kertoi.
Voiko menkat olla liian runsaat tai toisaalta liian niukat? Tietääkö kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Kohdun lämpöpallohoito
Ei toimi kaikilla. Mulla vuodot vain lisääntyivät entisestään tän toimenpiteen jälkeen. Itse sain avun kohdunpoistosta.
Raskaaksi tuleminen on sitten kielletty, jos lämpöpallohoitoon päätyy.
Cyklokapron, hillitsee vuotoa normaalitasolle, ei vaikuta hormoneihin. Itse käytän yleensä kahtena pahimpana vuotopäivänä. Helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdun lämpöpallohoito
Ei toimi kaikilla. Mulla vuodot vain lisääntyivät entisestään tän toimenpiteen jälkeen. Itse sain avun kohdunpoistosta.
Raskaaksi tuleminen on sitten kielletty, jos lämpöpallohoitoon päätyy.
Totta, lapset pitää jo olla ennen tätä hoitoa. Itseltä vuodot loppui kokonaan, ei mitään negatiivista sanottavaa tästä toimenpiteestä. Lääkäri sanoi, että sopii lapset tehneelle hoikalle naiselle.
Nyt varmaan satelee miinusta ja sanotaan että ihan huuhaata, mutta itse oon ihan oikeesti huomannu ananaksen syönnin vähän ennen kuukautisia vaikuttavan vuotoon vähentävästi. Tai sitten se on sattumaa/lumetta/ym, kun en jokaisessa kierrossa syö.
Novasure hoito auttoi, ei ole ollut menkkoja vuosiin.
Buranan kanssa vuoto on sillä tavalla siedettävää, että en pyörry ja määräkin ehkä sillä tavalla vähäisempi, ettei kerralla hulahda päivän vuoto vaan ehkä vähän tasaisemmin mutta kyllä se runsaus siinä pysyy eikä mulla ainakaan mitään 30% vuoto vähene, ehkä 10% tasoittaa niin, että ne neljä runsainta päivää eivät ole niin invalidisoivia ja vuotoa sitten kestää ehkä 7 päivän sijaan 10.
Caprilonit auttoivat ekalla kerralla ja sitten ei enää eli niitäkään en syö.
Erilaisia ruokavalioita olen yrittänyt mutta kaikilla niillä on enemmänkin jälkikäteinen vaikutus eli siinä vaiheessa, kun alan taas syödä ns. normaalisti, saattaa kerran tai kaksi olla vähäisempi vuoto riippumatta siitä, kuinka kauan ruokavaliota on kestänyt esim. kerran 4 kk ilman viljatuotteita, rasvoja ja sokeria ja lopputuloksena kuurin jälkeen kahdet niukemmat vuodot ja sitten taas samaa. Kuurin aikana kuukautiset olivat erittäin runsaat.
Liikunnasta en tiedä, moni on sanonut, että se auttaa, mutta käytännössä en itse pysty siihen, kun mitkään tamponit ja siteet eivät pidä edes normaalia istumista 1,5 tuntia saatikka sitten juoksemista tai muuta urheilua. Lisäksi on niin heikko olo, ettei noina runsaina päivinä edes uskalla kauheasti liikkua.
En ole löytänyt hyvää ratkaisua. Käytännössä syön buranaa, jotta olo on siedettävä mutta vuoto on edelleen erittäin runsasta.
Runsasta vuotoa ei voi lääkkeettömästi vähentää. Kohdun limakalvo on kullakin eri paksuinen ja meillä joilla vuodot tosi runsaat, se paksunee paksummaksi kuin muilla. Vain verisuonia supistava ja siten limakalvon irtoamisesta johtuvaa vuotoa tyrehdyttävä lääkitys auttaa. Juttele gynelle, turha kärsiä suotta. Hoito on ei-hormonaalista eli tuskin aiheuttaa ongelmia. Elämää kuitenkin helpottaa selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Cyklokapron, hillitsee vuotoa normaalitasolle, ei vaikuta hormoneihin. Itse käytän yleensä kahtena pahimpana vuotopäivänä. Helppoa!
Minulla ei auttanut kuten ei Buranakaan. Koska en lämpöpallohoitoon suostu ja kohdunpoistoa ei myönnetty niin jouduin ottamaan hormonikierukan. Se on toiminut, mutta on todella vastenmielistä joutua käyttämään hormoneja vain siksi, että Helsingissä kohdunpoistoa ei anneta. Jos kuuluisin johonkin muuhun sairaanhoitopiiriin niin todennäköisesti saisin. Yksityiseen operaatioon ei ole varaa ( Kättärillä myönnettiin, että yksityisellä se tehtäisiin mutta he eivät suostu tekemään ennen kuin myös lämpöpallohoito on kokeiltu).
Vaihdevuosia odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei auttanut kuten ei Buranakaan. Koska en lämpöpallohoitoon suostu ja kohdunpoistoa ei myönnetty niin jouduin ottamaan hormonikierukan. Se on toiminut, mutta on todella vastenmielistä joutua käyttämään hormoneja vain siksi, että Helsingissä kohdunpoistoa ei anneta. Jos kuuluisin johonkin muuhun sairaanhoitopiiriin niin todennäköisesti saisin. Yksityiseen operaatioon ei ole varaa ( Kättärillä myönnettiin, että yksityisellä se tehtäisiin mutta he eivät suostu tekemään ennen kuin myös lämpöpallohoito on kokeiltu).
Mikä logiikka tässä on taustalla? Paikallisesti vaikuttava hormoni on "vastenmielistä" ja lämpöpallohoitoon et suostu mutta kohdunpoistoon olisit kuitenkin valmis?
Sokerin ja valkoisen vehnän pois jättäminen (vähintään vuotopäivinä) vähentää mulla vuotoa. Samoin omenaviinietikan juominen veden seassa, ei ole niin pahan makuista kuin luulisi. Etikkaa pitää vuotopäivinä hörppiä parin tunnin välein.
Tallinnasta tai muualta Manner- Euroopasta apteekista munkinpippuritabletteja (vitex agnus castus), vaikuttaa hormonitasoja tasapainottavasti.
Aiemmin mainitun buranan lisäksi naprokseeni vähentää vuotoa. On siis myös tulehduskipulääke, saa ilman reseptiä mutta on kai sen verran vahvaa että pitää erikseen pyytää sitä farmaseutilta.
Kilpirauhasongelmat voi lisätä vuotoa, joten arvot kannattaa tarkistuttaa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä logiikka tässä on taustalla? Paikallisesti vaikuttava hormoni on "vastenmielistä" ja lämpöpallohoitoon et suostu mutta kohdunpoistoon olisit kuitenkin valmis?
Hormonikierukka vaikuttaa mielialaani, olen itkuinen ja tunteet muutenkin pinnassa. Olen koko aikuisen ikäni pyrkinyt välttämään hormoneja sen takia, että ne vaikuttavat mielialaani. Kohdunpoistolla sellaisia vaikutuksia ei ole. Lämpöpallohoito, kuten tässäkin ketjussa on todettu, ei ole varma ratkaisu. Se on kivulias ja sen seurauksena kohtusyöpä voi jäädä huomaamatta (se ei siis aiheuta kohtusyöpää mutta voi pitkittää sen huomaamisen). Kohdunpoisto olisi yksinkertainen ja lopullinen ratkaisu ongelmaan.
Mulla Burana auttaa jonkun verran pahimpina kahtena vuotopäivänä. Ja en tiedä onko huuhaata (on varmaan :) ) mutta olen huomannut että jos juon tavallista vähemmän vettä niin vuoto olisi vähäisempää. Ehkä. Tai sitten kuvittelen.
Olen kuullut että toisilla pätkäpaasto auttaa. Siis ihan keskustelufoorumeilta lukenut, kovaa dataa aiheesta tuskin on. Eli ensimmäinen ja kolmas vuotopäivä ravinnotta tai maksimissaan 500 kcal. Paasto kun saa elimistön "säästömoodiin": se alkaa mm. korjata vanhoja soluja sen sijaan että hävittäisi ne ja tekisi uusia. Koska insuliinin kaltaisen kasvutekijan (IGF-1) eritys vähenee.
Itse olen juuri aloittanut 5:2 dieetin osittain tästä syystä, menkkani ovat sen verran runsaat. Minulla Napromex hillitsee vuotoa sen verran että isompaa kuukuppia ei tarvitse kesken yötä nousta tyhjentämään. Mutta vähempi vuoto olisi silti kiva. Menkkojen pitäisi alkaa maanantaina, sittenpä näen miten käy.
18 jatkaa: jos siis haluaa vaikuttaa pelkkiin menkkoihin ei tarvitse olla 5:2 dieetillä, riittää että kokeilee paastota 1. ja 3. vuotopäivän. Itselläni on vaan muitakin terveysongelmia joiden takia kokeilen 5:2 -menetelmää.
Vierailija kirjoitti:
Sokerin ja valkoisen vehnän pois jättäminen (vähintään vuotopäivinä) vähentää mulla vuotoa. Samoin omenaviinietikan juominen veden seassa, ei ole niin pahan makuista kuin luulisi. Etikkaa pitää vuotopäivinä hörppiä parin tunnin välein.
Tallinnasta tai muualta Manner- Euroopasta apteekista munkinpippuritabletteja (vitex agnus castus), vaikuttaa hormonitasoja tasapainottavasti.
Aiemmin mainitun buranan lisäksi naprokseeni vähentää vuotoa. On siis myös tulehduskipulääke, saa ilman reseptiä mutta on kai sen verran vahvaa että pitää erikseen pyytää sitä farmaseutilta.
Kilpirauhasongelmat voi lisätä vuotoa, joten arvot kannattaa tarkistuttaa!!
Omenaviinietikka syövyttää hampaista kiilteen pois.
En tiiä voisko psyykkiset tekijät vaikuttaa kuukautisiin jollain tavalla. En siis tarkoita loukkaavana, itse olen miettinyt omallakin kohdallani että onko kiertoni epäsäännöllinen koska kärsin jatkuvasta ahdistuksesta. Itsellä vuoto normaali.