Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bruttosi, nettosi ja mihin rahat kuluvat

Vierailija
19.07.2017 |

Tehdään taas vertailuketju siitä, minkälaisilla tuloilla ihmiset täällä pärjäävät ja mihin rahat kuluvat. Annetaan myös säästö- ja budjetointivinkkejä. Kertokaa siis bruttonne, nettone, alue ja budjettinne.

Minä aloitan:

- Brutto 3450 e/kk
- Netto 2420 e/kk

Budjettini:
Menot (maksan puolet yhteisistä kuluista)
- Laina + vastike ja vesi 680 e
- Ruoka- ja talouskulut 350 e
- Sähkö 20 e
- Bussikortti 106 e
- Auto (velaton) n. 240 e
- Kotivakuutus 8 e
- Lääkkeet 20 e
- Terveydenhoito n. 40 e
- Puhelin ja netti 29 e
- Sanomalehti 35 e
- Kuntosali 30 e
- Hieronta 35 e
- Vaatteet 100 e
- Huvit 80 e
- Muut 70 - 80 e
Yhteensä n. 1843 euroa/kk
Säästöön jää n. 577 euroa/kk

Säästöt menevät kodin korjaus- ja uusimistöihin, matkusteluun ja ns. lapsenhoitotilille, jolla varaudumme tulevaisuudessa tuleviin vanhempainvapaista koituviin tulonmenetyksiin. Vielä ei siis ole lapsia, mutta lähitulevaisuuden suunnitelmissa kyllä. Näin eteläisessä Espoossa. Koen tulevani toimeen erittäin hyvin, koska on varaa pitää autoa, käydä salilla ja hieronnassa, ulkonakin syömässä joka kuukausi. Jatkossa varmaan säästöosuus pienenee, jos ja kun asuntolainan korot hiljalleen nousevat ja rahaa käytetään myös lapseen. Tarvittaessa nuo omat vaate-, kuntosali- ja hierontakulut voi aina painaa lähes nolliin.

Mun budjettivinkki on, että pitää esimerkiksi ruoka- ja talousrahoille omaa erillistä tiliään, jolta maksetaan kaikki yhteisen talouden yleiset ostokset. Näin noihin tavallisiin asioihin ei mene vahingossa enemmän rahaa kuin mitä on ajatellut. Lisäksi palkkapäivänä maksan AINA ensimmäiseksi kaikki laskut pois tai, jos eräpäiviin on vielä aikaa, siirrän niihin menevän summan pois käyttelytililtä säästötilille. Säästän joka kuukausi myös pienen summan matalan riskin rahastosalkkuun. Sen korko ei ole iso mutta kuitenkin enemmän kuin tavallisella säästötilillä.

N. 29

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1870€ =brutto

1450€ =netto

säästöön laitan kuukausittain 50-100€

Menoja en jaksa luetella, kun kaikki menee viimeistä senttiä myöten arkisiin asioihin. Ne ovat lähinnä ruoka, sähkö, vesi, vakuutukset, lasten harrastukset. Meillä on tulohin nähden siistiä ja pidänkin sisutamisesta mutta se on mahdollista vain äärimäisen kovalla etsinnällä ja viimeiseen asti harkinnalla. Talous saattaa romahtaa ihan vaan kunnallisesta hammslääkäriputkesta.

Anna joitain sisustuksen täsmävinkkejä! Minkätyyppisistä paikoista teet parhaat löydöt tai miten muuten muuntelet kodin ilmettä hankkimatta turhaan tavaraa?

Ap

En vaihda kausitekstiilejä. Korkeintaan jouluna saatan pikkuisen systeemiä muuttaa.

Selkeä, neutraalikin, värimaailma on helppo ja ajaton. Teen työtä värien kanssa, joten en siksi kaipaa sitä kotonani. Silti minulla on keventäviä väripilkahduksia muuhun sisustukseen sovina.

Alennusmyynnit ja loppunmyynnit ovat ne, mistä olen aikoinaan hankkinut mm sisutustekstiilit. Tosin nekin viimeiseen saakka harkitusti. Esim olohuoneen hirvittävän paksut luonnonvalkoiset verhot ovat sellainen löytö ja olleet minulla jo vuosia, eivätkä vaihdu kai koskaan pois.

Tiedän mitä väriä olen vailla ja tutka on päällä jos käyn kaupassa.

Googlaamalla löysin esim 29€:lla parisängyn päiväpeiton, joka kaupasta haettuna olisi maksanut 100€. Ja samoin tein makuuhuoneen pöytävalaisimien kanssa. Google ja odottaminen, että se oikea löytyy haluamaani hintaan.

Vierailija
22/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttopalkka: 2515 euroa/kk

Nettopalkka 1915 euroa/kk

Vuokra-asunto: törkyhintainen VVO:n asunto 842 euroa/kk, kaksio, huonokuntoinen

Sähkölasku: tulee kerran kuukaudessa, noin 20 euroa/kk

Internet kuuluu vuokran hintaan, puhelinlasku on muistaakseni noin 5 euroa/kk.

Pankin palvelumaksu 6,40 euroa/kk

Kotivakuutus: muistaakseni noin 70 euroa vuodessa, lasku tulee kerran vuodessa

Jatkuva matkavakuutus: noin 75 euroa vuodessa, lasku tulee myös kerran vuodessa

En tilaa mitään lehtiä, en juo alkoholia tai polta tupakkaa.  Ylipäänsä ruokakulujen ja noiden yllämainittujen  lisäksi ei juuri mitään muita kuluja ole.

Luottokorttivelkaa on useampi tuhat euroa, maksan velkaa pois, joten säästöön ei jää mitään. Ruoka- ja kauppakulut on hyvin pienet, noin 100-200 euroa/kk. Asun yksin ja maksan kaiken yksin. Olen laskenut, että veloista pääsisin eroon vuoden loppuun mennessä. Velkaa siis noin 4200 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 26, brutto 3166€/kk ja netto 2412€. Laina, vastike, laskut ja vakuutukset 800€ kuukaudessa. Säästöön laitan 10% nettotuloista ja kvartaalibonukset myös. Loput rahat hummailen mihin sattuu. Enemmänkin jäisi säästöön, mutta mielummin käydään ulkona syömässä, viikonloppureissuilla jne.

Vierailija
24/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatteko maksaa myös äitiysym vapailla kaiken puoliksi?

Tämä ei sovi mitenkään tasa-arvoon. Nainen säästää lapsitilille?

Olen itse naimisissa ja elämme yhteisillä rahoilla. Niin lasten hankinnat kuin nytkin, kun mies on työtön.

Säästämme sille lapsitilille yhdessä. Puolisoni siis säästää myös. Tarkoitus olisi saada kasaan niin paljon, että voisimme vuorotellen olla kotona lapsen kanssa vähintään kaksi vuotta. Siltikään ei menisi niin, että puoliksi maksetaan perhevapaillakin, vaan se, joka olisi töissä, jeesaisi tarpeen mukaan niin, että myös vapaalaiselle jäisi omaa käyttörahaa. Tällä hetkellä ansaitsemme keskenämme melkolailla saman verran, joten puoliksi maksaminen onnistuu sen kummemmin asiaa monimutkaistamatta. Minulle itselleni on äärimmäisen tärkeää olla taloudellisesti itsenäinen, vaikka suhteemme on hyvä, tasa-arvoinen ja näemme, että yhteiseen hyvään ne palkat lopulta kuitenkin menevät.

Ap

Tämä on ok. Olen myös itsenäinen. Mutta sinun iässäsi lähdin miehen kanssa ulkomaille ja elin hänen tuloillaan pari vuotta. Pari äitiylomaa. Muutama huonopalkkainen vuosi. Ei mitään lapsisäästöjä. Muta noista ulkomaanvuosiata meille jäi rahaa.

Sittemin olen tienannut enemmän kuin mieheni

Ja aina kaikki on ollut yhteistä

Elämässä voi sattua

Vierailija
25/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitan:

- Brutto 1650 e/kk

+ asumituki 43 e/kk

- Netto 1270 e/kk

Budjettini:

Menot (maksan puolet yhteisistä kuluista)

- Vuokra Helsinki 780 e

- Sähkö 30 e

- netti 25 e

.-puhelin prepaid 5 e

- Nordea tiinhoitomaksu 5 e

- ruoka ja talous 400 e

- muut yllättävät menot 25 e

Yhteensä n. 1270 euroa/kk

Säästöön jää  0 euroa/kk

(vaatteet ostan Uff:n euron päiviltä, kotivakuutusta ei ole, kuntosalila en käy, vaatteet pesen ämpärissä kun pesukone hajosi. Ei nykyajan vehkeet kestä mitään). 

Vierailija
26/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Brutto suunnilleen 5000 e ja netto noin 3500 e. Siitä jää joka kuukausi 2500 e eli tonnin saan kulumaan asumiseen, autoon, kesämökkiin ja itseeni.

Elätpä edullisesti! Olet varmaan aika ekologinen etkä ostele turhia. Nostan hattua! Minkälaisia harrastuksia sinulla on? Käytkö kulttuuritapahtumissa tai muissa sellaisissa? Ulkona syömässä? Ovatko asumiskulut pienet?

Ap

En elä edullisesti, elän täysin normaalia elämää. En ostele mitään tarpeetonta, tavaraa on jo kylliksi. Talossa on ilmainen kuntosali, ei siis tarvetta kuntosalikorttiin ja ohjattu liikunta maksaa 50 e/6 kk, joten miksi maksaa asioista, joita saa halvalla? Asumiskulut ovat olemattomat, velkaa ei ole. Ruokaan saan käytettyä noin 150 e/kk ja sillä summalla syön 1-2 krt/vko lounasta "ulkona". Kulttuuria kulutan siinä kuin muutkin, mutta suurin osa kulttuuritapahtumista on ilmaisia. Teatteriin kannattaa mennä lauantaina.

Ok, kiitos, kun vastasit. Asumiskulujen pienuus auttaa aika paljon. Minulle sinun ruokakulusi ovat tosi pienet, mutta uskon, että syöt hyvin. Mulla nuo harrastukset varmaan on sitten kalliimmat kuin sinulla. Kävin yksillä naisvoimistelijoiden ryhmäliikuntatunneilla jonkin aikaa ja se oli halpaa. En kuitenkaan tykännyt siitä, että piti aina ehtiä tiettyyn aikaan + jotkin jumpat eivät oleet niin hyviä. Siksi nyt pulita kuntosalista (jolla myös vähän ryhmäliikuntatunteja ja runsas valikoima ns. videotunteja) sen 180/kk. Matkustelen myös jonkin verran. Esim, tänä vuonna en kylläkään oikeastaan ulkomailla mutta kotimaassa paljon.

Ap

Vierailija
27/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Brutto suunnilleen 5000 e ja netto noin 3500 e. Siitä jää joka kuukausi 2500 e eli tonnin saan kulumaan asumiseen, autoon, kesämökkiin ja itseeni.

Elätpä edullisesti! Olet varmaan aika ekologinen etkä ostele turhia. Nostan hattua! Minkälaisia harrastuksia sinulla on? Käytkö kulttuuritapahtumissa tai muissa sellaisissa? Ulkona syömässä? Ovatko asumiskulut pienet?

Ap

En elä edullisesti, elän täysin normaalia elämää. En ostele mitään tarpeetonta, tavaraa on jo kylliksi. Talossa on ilmainen kuntosali, ei siis tarvetta kuntosalikorttiin ja ohjattu liikunta maksaa 50 e/6 kk, joten miksi maksaa asioista, joita saa halvalla? Asumiskulut ovat olemattomat, velkaa ei ole. Ruokaan saan käytettyä noin 150 e/kk ja sillä summalla syön 1-2 krt/vko lounasta "ulkona". Kulttuuria kulutan siinä kuin muutkin, mutta suurin osa kulttuuritapahtumista on ilmaisia. Teatteriin kannattaa mennä lauantaina.

Ok, kiitos, kun vastasit. Asumiskulujen pienuus auttaa aika paljon. Minulle sinun ruokakulusi ovat tosi pienet, mutta uskon, että syöt hyvin. Mulla nuo harrastukset varmaan on sitten kalliimmat kuin sinulla. Kävin yksillä naisvoimistelijoiden ryhmäliikuntatunneilla jonkin aikaa ja se oli halpaa. En kuitenkaan tykännyt siitä, että piti aina ehtiä tiettyyn aikaan + jotkin jumpat eivät oleet niin hyviä. Siksi nyt pulita kuntosalista (jolla myös vähän ryhmäliikuntatunteja ja runsas valikoima ns. videotunteja) sen 180/kk. Matkustelen myös jonkin verran. Esim, tänä vuonna en kylläkään oikeastaan ulkomailla mutta kotimaassa paljon.

Ap

Siis kuntosali 180 e/ puoli vuotta

Ap

Vierailija
28/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot:

- Brutto 3850e/kk, netto 2730e/kk

- Vuosittain bonukset bruttona 0 - 4000e

- Perintömetsän tuotot vaihtelevasti, mutta brutto keskimäärin 2000e/kk

Menot:

-Lainanhoitotilille 1000 e/kk, tililtä menee asuntolaina, vastike, netti- ja sähkölasku sekä vakuutukset. Mies laittaa tilille saman verran.

- Ruokatilille 400e/kk, tältä tililtä ruokaostokset, ulkona syömiset, leffaillat ja muu yhteiset viihdemenot. Mies laittaa tilille saman verran.

- 1000e/kk sijoituksiin heti kun palkka tulee

-130e/kk työpaikkaruokailuun

- 100e/kk harrastukseen

- 100e/kk vaatteisiin, meikkeihin, bussilippuihin tms.

- lomarahat ja bonukset menee matkusteluun ja isompiin hankintoihin, auton kuluihin jne.

T. N28

Vierailija
29/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto 12k

Netto 6200

Asuntolaina +elarit 2000

Autoja 3, niihin menee vakuutuksiin bensaan ja huoltoihin jonkin verran

Talon yms vakuutuksiin menee aika paljon

Sähkö keskim 200/kk

Säästöön jää keskim 2000/kk.

Olen eronnut, lapsi mulla osan aikaa

Enemmän saisi säästöön jäädä. Pitääkin seurata tarkemmin mihin rahat häviää. En polta, en juo, huvittelen ja matkailen vain lasten kanssa ja sekin harvoin.

Vierailija
30/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulot:

- Brutto 3850e/kk, netto 2730e/kk

- Vuosittain bonukset bruttona 0 - 4000e

- Perintömetsän tuotot vaihtelevasti, mutta brutto keskimäärin 2000e/kk

Menot:

-Lainanhoitotilille 1000 e/kk, tililtä menee asuntolaina, vastike, netti- ja sähkölasku sekä vakuutukset. Mies laittaa tilille saman verran.

- Ruokatilille 400e/kk, tältä tililtä ruokaostokset, ulkona syömiset, leffaillat ja muu yhteiset viihdemenot. Mies laittaa tilille saman verran.

- 1000e/kk sijoituksiin heti kun palkka tulee

-130e/kk työpaikkaruokailuun

- 100e/kk harrastukseen

- 100e/kk vaatteisiin, meikkeihin, bussilippuihin tms.

- lomarahat ja bonukset menee matkusteluun ja isompiin hankintoihin, auton kuluihin jne.

T. N28

Paljonko on perintömetsän verotus? Minulla ei mitään käryä. Aika kivasti tulee kuitenkin tuottoa! Aika mieletöntä, että voit tonnin laittaa sijoituksiin joka kuukausi. You go girl! Oispas itsekin junaillut asiansa jossain vaiheessa noin hyvin. Työssä ei vain kauheasti ole etenemismahdollisuuksia, vaikka ns. palvelusvuosilisiä tulee kyllä aikanaan.

Ap

Vierailija
31/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanda kirjoitti:

Brutto 12k

Netto 6200

Asuntolaina +elarit 2000

Sähkö keskim 200/kk

Enemmän saisi säästöön jäädä. Pitääkin seurata tarkemmin mihin rahat häviää. En polta, en juo, huvittelen ja matkailen vain lasten kanssa ja sekin harvoin.

Paljonko sulla on työvuosia takana?

Ap

Vierailija
32/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto vuodessa n. 5000e

Netto vuodessa n. 5000e (veroprosentti on 0)

Rahaa kuluu vuodessa

Kasvispainotteinen ruoka n. 4400 euroa, tästä maksan puolet eli 2200e

Vastike, hoitovastike, vesi, kaasu, sähkö, kotivakuutus n. 4000e vuodessa, tästä maksan puolet eli 2000e

Puhelinliittymä (jonka kautta netti tietokoneelle) on n. 240e vuodessa

Vuodessa jää käteen siis n. 560e muuhun. Käytän myös sijoitussäästöjä, kun tarve on, mutta aika lailla nuukasti tulee elettyä kun kaikkea minulla jo on ja tosi harvoin tarvitsee mitään hankkia. En välitä matkustelusta enkä maksullisesta viihteestä, en käy ravintoloissa.. kyllä sitä elelee mukavasti :) Ja ainahan voisi tehdä enemmän töitä sitten jos tarve vaatii, toistaiseksi vapaa-aika on kyllä kivempaa.

terveisiä tutuille jotka tunnistaa!

Vierailija
33/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto n. 800e, (asumistuki ja eläke) ja varmaankin ihan selvää että asumiseen se suurimmaksi osaksi menee. Siis laina, sähkölämmitys, kiinteistöverot, jätehuolto, vesi, vakuutus jne.

Vierailija
34/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanda kirjoitti:

Brutto 12k

Netto 6200

Asuntolaina +elarit 2000

Sähkö keskim 200/kk

Paljonko sulla on työvuosia takana?

Työvuosia 25 takana.

Maksan kaikki kulut siis itse.

Ap

Vierailija
35/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto 10,000

Netto 10,000 (pimeä bisnes)

Viina ja naiset 8000

Turhuudet 2000

Vierailija
36/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brutto vuodessa n. 5000e

Rahaa kuluu vuodessa

Vastike, hoitovastike, vesi, kaasu, sähkö, kotivakuutus n. 4000e vuodessa, tästä maksan puolet eli 2000e

Vuodessa jää käteen siis n. 560e muuhun. Käytän myös sijoitussäästöjä, kun tarve on, mutta aika lailla nuukasti tulee elettyä kun kaikkea minulla jo on ja tosi harvoin tarvitsee mitään hankkia. En välitä matkustelusta enkä maksullisesta viihteestä, en käy ravintoloissa.. kyllä sitä elelee mukavasti :) Ja ainahan voisi tehdä enemmän töitä sitten jos tarve vaatii, toistaiseksi vapaa-aika on kyllä kivempaa.

Sun tulot on siis 416 euroa/kk. Todella vaikea ymmärtää, miten voit pärjätä tuolla. Itse en siis edes opiskellessani ja hiukan pihistellen eläessäni selvinnyt tuolla summalla, vaan kesäisin kyllä piti käydä töissä. Opiskeluaikana kuukausimenoni olivat n. 800 e/kk. Kun sulla jo ruokaan menee 180 kuussa, täytyy kaikkien asumiskulujen olla ihan hillittömän pienet, että jäävät tuohon 236 euroon/kk. Miten olet saanut asunnon ostettua? Oletko aina ansainnut noin vähän? Jostain rahoista nuo sijoitussäästötkin ovat tuleet. Niitäkö käytät sitten, kun on pakko mennä hammaslääkäriin tms.?

Ap

Vierailija
37/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettona tulee 3200e

Asumiseen menee 700e ja ruokaan 200e. Lopuilla en oikeastaan tee mitään kun en kuluta paljoa. Oon joko töissä, urheilemassa tai kotona niin ei tuota rahaa kulu ravinteleihin eikä turhuuksiin. Oon myös jonkinlainen minimalisti 

Vierailija
38/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin asuva sinkkumies.

Netto noin 2000€/kk, metalliduunari.

Yksiön vuokra 425€, + sähkö + vesi

Ruokaan ei paljon mene, työssä on lounasetu. Työpaikka on vieressä, joten en omista autoa. En juuri nyt ostele hirveästi mitään, ruoan ja asumisen lisäksi.

Laitan joka kuukausi 1000€ ASP:lle vielä muutaman kuukauden ajan, sitten siirryn omistusasuntoon. Tarkoitus ehkä ostaa kolmio ja ottaa alivuokralainen, tai sitten halpa yksiö.

Yksin asuessa ja päivät töissä, niin vaikka tulot ovat pienet, pystyn ainakin toistaiseksi laittamaan 1000€/kk mihin haluan. Eli nyt säästöön.

M28

Vierailija
39/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brutto vuodessa n. 5000e

Rahaa kuluu vuodessa

Niin ja mitä oikein teet päivät pitkät, jos käyt aika vähän töissä etkä käytä rahaa ruuan lisäksi mihinkään, mikä maksaa? Ootko jossain vapaaehtoistyössä mukana? Käyt kavereilla kylässä? Lenkillä? Kirjastossa? Ihmisellä kuitenkin n. 15 valveillaolotuntia käytettävänään joka päivä. Rupesi oikein kiinnostamaan!

Ap

Vierailija
40/77 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto ~950

Netto ~725

Vuokra 910€

Hyvin tullaan toimeen. Lehtiä ei tilata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi