Bruttosi, nettosi ja mihin rahat kuluvat
Tehdään taas vertailuketju siitä, minkälaisilla tuloilla ihmiset täällä pärjäävät ja mihin rahat kuluvat. Annetaan myös säästö- ja budjetointivinkkejä. Kertokaa siis bruttonne, nettone, alue ja budjettinne.
Minä aloitan:
- Brutto 3450 e/kk
- Netto 2420 e/kk
Budjettini:
Menot (maksan puolet yhteisistä kuluista)
- Laina + vastike ja vesi 680 e
- Ruoka- ja talouskulut 350 e
- Sähkö 20 e
- Bussikortti 106 e
- Auto (velaton) n. 240 e
- Kotivakuutus 8 e
- Lääkkeet 20 e
- Terveydenhoito n. 40 e
- Puhelin ja netti 29 e
- Sanomalehti 35 e
- Kuntosali 30 e
- Hieronta 35 e
- Vaatteet 100 e
- Huvit 80 e
- Muut 70 - 80 e
Yhteensä n. 1843 euroa/kk
Säästöön jää n. 577 euroa/kk
Säästöt menevät kodin korjaus- ja uusimistöihin, matkusteluun ja ns. lapsenhoitotilille, jolla varaudumme tulevaisuudessa tuleviin vanhempainvapaista koituviin tulonmenetyksiin. Vielä ei siis ole lapsia, mutta lähitulevaisuuden suunnitelmissa kyllä. Näin eteläisessä Espoossa. Koen tulevani toimeen erittäin hyvin, koska on varaa pitää autoa, käydä salilla ja hieronnassa, ulkonakin syömässä joka kuukausi. Jatkossa varmaan säästöosuus pienenee, jos ja kun asuntolainan korot hiljalleen nousevat ja rahaa käytetään myös lapseen. Tarvittaessa nuo omat vaate-, kuntosali- ja hierontakulut voi aina painaa lähes nolliin.
Mun budjettivinkki on, että pitää esimerkiksi ruoka- ja talousrahoille omaa erillistä tiliään, jolta maksetaan kaikki yhteisen talouden yleiset ostokset. Näin noihin tavallisiin asioihin ei mene vahingossa enemmän rahaa kuin mitä on ajatellut. Lisäksi palkkapäivänä maksan AINA ensimmäiseksi kaikki laskut pois tai, jos eräpäiviin on vielä aikaa, siirrän niihin menevän summan pois käyttelytililtä säästötilille. Säästän joka kuukausi myös pienen summan matalan riskin rahastosalkkuun. Sen korko ei ole iso mutta kuitenkin enemmän kuin tavallisella säästötilillä.
N. 29
Kommentit (77)
Mulla nettotulot kaikkineen noin 4400 e. Kaikki menee. Lasten harrastuksiin menee noin tonni kuussa (luistelu on saat€&@n kallista). Ruokaan menee samoin tonni. Uus auto, iso koti. Lapsia neljä. Sellasta.
Brutto 10000/kk
Netto 8000/kk
Paaomatulot 2500/kk
En asu Suomessa.
Asuminen, ruoka ja auto 1000/kk
Vierailut Suomeen 500/kk
muu matkailu 1000/kk
lasten harrasteet 700/kk
Yritan saastaa vuodessa 40 000 + kaikki paaomatulot.
Jospa vois sitten jaada elakkeelle 50 vuotiaana
m43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot:
- Brutto 3850e/kk, netto 2730e/kk
- Vuosittain bonukset bruttona 0 - 4000e
- Perintömetsän tuotot vaihtelevasti, mutta brutto keskimäärin 2000e/kkMenot:
-Lainanhoitotilille 1000 e/kk, tililtä menee asuntolaina, vastike, netti- ja sähkölasku sekä vakuutukset. Mies laittaa tilille saman verran.
- Ruokatilille 400e/kk, tältä tililtä ruokaostokset, ulkona syömiset, leffaillat ja muu yhteiset viihdemenot. Mies laittaa tilille saman verran.
- 1000e/kk sijoituksiin heti kun palkka tulee
-130e/kk työpaikkaruokailuun
- 100e/kk harrastukseen
- 100e/kk vaatteisiin, meikkeihin, bussilippuihin tms.
- lomarahat ja bonukset menee matkusteluun ja isompiin hankintoihin, auton kuluihin jne.T. N28
Paljonko on perintömetsän verotus? Minulla ei mitään käryä. Aika kivasti tulee kuitenkin tuottoa! Aika mieletöntä, että voit tonnin laittaa sijoituksiin joka kuukausi. You go girl! Oispas itsekin junaillut asiansa jossain vaiheessa noin hyvin. Työssä ei vain kauheasti ole etenemismahdollisuuksia, vaikka ns. palvelusvuosilisiä tulee kyllä aikanaan.
Ap
30% menee veroa metsätulosta (yli 30 000e jälkeen 34%). Metsätulo vaihtelee kyllä reilusti, parhaimpana vuonna tuli 15 000e ja yhtenä vuonna oli pelkkiä menoja. Olen onnekas, kun olen saanut metsää ennakkoperintönä ja muutenkin suht hyvät tulot niin minulla kuin miehelläkin. Tutkintoni mediaanituloihin on vielä matkaa, joten oletettavasti tulot vielä tulevat kasvamaan. Toisaalta lähivuosina lapsetkin on ajankohtaisia, joten myös menot kasvavat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nettotulot kaikkineen noin 4400 e. Kaikki menee. Lasten harrastuksiin menee noin tonni kuussa (luistelu on saat€&@n kallista). Ruokaan menee samoin tonni. Uus auto, iso koti. Lapsia neljä. Sellasta.
Onneksi olkoon! Kuulut siihen "onnekkaaseen" keskiluokkaan, joka rahoittaa kaikki muut. Sinunkin selkänahasta revitään sossupummien toimeentulotuet, tulonsiirrot ja koko helahoito!
"Pankin palvelumaksu 6,40 euroa/kk"
Kuka ihme tuollaisia enää nykyään maksaa??
Brutto 5300,netto 3700,1500 menoihin, 2000 säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon! Kuulut siihen "onnekkaaseen" keskiluokkaan, joka rahoittaa kaikki muut. Sinunkin selkänahasta revitään sossupummien toimeentulotuet, tulonsiirrot ja koko helahoito!
Kiitos onnitteluista. Hyvältä tuntuu. Ja näyttää 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot:
- Brutto 3850e/kk, netto 2730e/kk
- Vuosittain bonukset bruttona 0 - 4000e
- Perintömetsän tuotot vaihtelevasti, mutta brutto keskimäärin 2000e/kkMenot:
-Lainanhoitotilille 1000 e/kk, tililtä menee asuntolaina, vastike, netti- ja sähkölasku sekä vakuutukset. Mies laittaa tilille saman verran.
- Ruokatilille 400e/kk, tältä tililtä ruokaostokset, ulkona syömiset, leffaillat ja muu yhteiset viihdemenot. Mies laittaa tilille saman verran.
- 1000e/kk sijoituksiin heti kun palkka tulee
-130e/kk työpaikkaruokailuun
- 100e/kk harrastukseen
- 100e/kk vaatteisiin, meikkeihin, bussilippuihin tms.
- lomarahat ja bonukset menee matkusteluun ja isompiin hankintoihin, auton kuluihin jne.T. N28
Paljonko on perintömetsän verotus? Minulla ei mitään käryä. Aika kivasti tulee kuitenkin tuottoa! Aika mieletöntä, että voit tonnin laittaa sijoituksiin joka kuukausi. You go girl! Oispas itsekin junaillut asiansa jossain vaiheessa noin hyvin. Työssä ei vain kauheasti ole etenemismahdollisuuksia, vaikka ns. palvelusvuosilisiä tulee kyllä aikanaan.
Ap
30% menee veroa metsätulosta (yli 30 000e jälkeen 34%). Metsätulo vaihtelee kyllä reilusti, parhaimpana vuonna tuli 15 000e ja yhtenä vuonna oli pelkkiä menoja. Olen onnekas, kun olen saanut metsää ennakkoperintönä ja muutenkin suht hyvät tulot niin minulla kuin miehelläkin. Tutkintoni mediaanituloihin on vielä matkaa, joten oletettavasti tulot vielä tulevat kasvamaan. Toisaalta lähivuosina lapsetkin on ajankohtaisia, joten myös menot kasvavat.
Itse olen huomannut myös sen, että elintasonsa usein kasvattaa tulojen tasolle. Jos tulot kasvavat, kasvavat yös menot. Opiskelijana kun laskin budjettia, niin tosiaan noin 800 - 850 euroa olivat menot kuukaudessa. Kävin edullisissa opiskelijoiden jumpissa ja sellaista harrastustarjontaa oli paljon. Kaupungin kuntosaleille sai halvan opiskelijarannekkeen. Kävelin joka paikkaan ja asuin niin lähellä opiskelukaupunkini keskustaa, etten edes olisi tarvinnut bussikorttia. Ei ollut autoa. Pitkän matkan busseissa sai opiskelija-alennuksen. Terveydenhuolto oli superedullista opiskelijalle, jopa hammaslääkärissä käynti. Vaatteet ostin lähes kaikki kirppikseltä. Jonain vuonna en ostanut vaatteita juuri ollenkaan. Silloin tällöin kävin oluella kavereiden kanssa. Usein kahvilla. Joskus leffassa. Viimehetken teatterilipuista sai opiskelija mojovan alennuksen. Ulkona söin harvakseltaan. Opiskelijalounas oli edullinen. Elämä oli jotenkin hyvin helppoa. Kävin jopa jossain reissussakin aina välillä, ja rahat riittivät mainiosti.
Nykyään elän toki oikein mukavaa elämää, mutta olo ei ole enää samalla tavalla huoleton. Miettii, tuleeko niitä ylitunteja jatkossa. Saako säästöön riittävästi sitä-ja-sitä tavoitetta varten. Tavoitteet ovat heti työelämään siirtymisen jälkeen olleet vakavia ja isoja: oma asunto, häät, perheen perustaminen. Ehkä voisin oppia jotain siltä tyypiltä, joka elelee iloisesti 5000 eurolla vuodessa.
Ap
Brutto 2800€
Netto 2100€
Asumiseen, ruokaan ja huumeisiin menee kaikki rahat.
Brutto 2345+lisät noin 250 viime kuussa yllättävän paljon
Netto 1900
Yhteiselle tilille laitan 1000e joka kuukausi, josta maksetaan ruoka, netti, sähkö, auto, lämpö ja muut yhteiset kulut. Ylijäävä raha jää yhteiseen säästöön kuten remontit ja kodinkoneet.
900e omaan käyttöön tai omaan säästöön.
T. 27veee
Olen äitiysvapaalla ja saan n. 1600/kk + lapsilisän. Asun mieheni ja lapsen kanssa. Elämäkin on nyt tietty vähän poikkeustilassa.
-Asuntolaina + vastike ja vesi 650e
Ruokakauppaan (sis. kosmetiikkaa ja vaippoja -yms yms) ehkä 250e/kk.
-lapsen juttuja 100e
-vakuutuksia ehkä 50 e/kk (vanha auto + matkavakuutus)
-vaatteita 100e
-huvit 100e
-kännykkäliittymä 8-9e/kk
-HBO Nordic 10e
-Take away -safkat (perheen pahe) 40-50e/kk
-Satunnaisia kuluja (silmälasit, kamera, hammaslääkäri...) 100-200e
-julkinen liikenne 20e
Säästötililtä maksan sitten hajonneita kodinkoneita, matkoja ja lastenvaunuja. Poikkeuksellisesti en säästä nyt aktiivisesti.
En (*kopkop*) tarvitse juurikaan maksullista terveydenhuoltoa tai lääkkeitä, lapselle maksan vakuutusta op:n bonuksilla. Minä hoidan auton kulut, mies maksaa sähkölaskut. En käy kampaajalla, harvakseltaan kosmetologilla tms. menköön tuosta huvibudjetista.
En juurikaan harrasta mitään satunnaisten pikkujuttujen ostelua, kuten asusteita, aikakauslehtiä, sisustustavaroita, erilaisia hoitoaineita vaikka aika tarkka ulkonäöstäni ja kodistani olenkin. Toisaalta ostan mukisematta jutut joita koen tarvitsevani tai haluavani. Voisi kai sanoa että minulla pienistä puroista ei kerry suurta virtaa. Olkoon se minun budjettivinkkini.
Kyllä perheettömillä kuluu ruokaan vähän rahaa😯
1350 netto
220 vastike
15 lehdet wp ja nyt
120 sähköt (mökki ja koti)
60 netit ja puhelimet
180 auto, bensat, vero, vakuutus, pysäköinti, rengashotelli, katsastus
350 ruoka ja pesuaineet, hygienia
30 kiinteistövero, jätehuoltomaksu
30 kotivakuutus
20 kuntosali
40 kampaaja
30 rahapelit
Pari sataa jää liikkumavaraa. Kun se ei riitä, käytän säästöjä.
Näin vähällä pärjäämisen mahdollistaa omistusasunto ja se että olen terve.
Olen tällä hetkellä ylivakuutettu ja noita liittymiä on liikaa ja kuntosalikin on jäänyt liian vähälle käytölle, joten vielä on varaa nipistää. Jos oikein haluaisin olla järkevä voisin lottoamisestakin luopua.. En minä niin mahdottomasti mitään lottovoittoa kaipaa. En elä mitenkään köyhästi omasta mielestäni. Johtunee siitä että säästöjä oikeasti on turvaverkkona ja olen valinnut vapaaehtoisesti tämän elintason. Olen säästänyt osakkeisiin nuoresta lähtien joten minulle tulee vuosittaisia osinkotuloja työtulon lisäksi. Töissä olen ollut 37 vuotta, 10 työvuotta jäljellä.
En tieda menojani hirvean tarkkaan joten arvioin. Otan esimerkiksi opiskelukuukauden, kun kesalla on muutenkin poikkeustilanne tulojen suhteen kun voi tyoskennella enemman.
Tulot:
- 500 euroa opintotuki
- 400 euroa palkka
- 80 euroa sairausvakuutusapu
Yht. 980 euroa
Menot:
- 75 euroa sairausvakuutus
- 20 euroa vesi
- 190 euroa vuokra+netti+sahko+kaasu
- 20 euroa asuntoverot (lasku tulee kerran vuodessa)
- 200 euroa lukukausimaksu
- 150 euroa ruoka
- 50 euroa hurvittelu (ruokaa ulkona, pikkuostokset)
- 40 euroa hevostelu
- 20 euroa tulostus+rakentelukulut
Yht. 765 euroa kuussa. 215 euroa pitaisi jaada ylimaaraista, ja pankkitilin kehitysta katsoen tama nayttaa ihan toteenkayvalta. Saastoon menee muuten 30 euroa kuussa matkatilille, 100 kuussa opintotuesta ja palkan jamat siirran silloin talloin toiselta kayttotililta saastotilille.
Joku tulee viela kysymaan enko kayta puhelinta, vaatteita tai busseja. Vastaus: vanha alykannykka aina wifilla, vanhat kirppisvaatteet ja polokupyora.
Mielestani taloudenhoitoni menee ihan hyvin, vaikka haluaisin alkaa tilastoimaan kuukausimenojani paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuvalle kaikki on suhteellisesti kalliimpaa, myös ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne muutama tenava ruokalaskua niin paljoa kasvata kuin vanhempien kulutustottumukset ja taidot.
Brutto n. 7000 eur/kk
Netto n. 4000 eur/kk
50% osuus OKT:n lainanlyhennyksestä 700 eur
Muut asumiseen liittyvät menot 200 eur
Ruokaan arviolta 600 eur (50% 5-henkisen perheen ruuista)
Muita menoja en osaa arvioida. Puolisolla on myös hyvät tulot ja rahat riittää niin hyvin ettei ole ollut tarvetta pitää kirjaa. Kolmen lapsen harrastuksiin menee monta tonnia vuodessa ja matkusteluun myös. Säästöön jää jotain joka kuukausi, aina vähintään 150 euron rahastosäästö ja usein selvästi enemmänkin.
N42
1900€ brutto --> 1500€ netto + lapsilisät 200€. Yhteensä siis 1700€ nettona.
Näistä n. 1000€ menee asuntolainaan ja -vastikkeeseen, sähköön, nettiin, vakuutuksiin (koti, lapsi, tapaturma, auto), autolainaan ja bensaan sekä puhelinlaskuun.
Loput käytän sekalaiseen; vaatteet, meikit, random ulkona syönnit ja takeaway, tupakka, sisustus, terveydenhuolto ym..
Säästöön menee: maksimissaan muutama kymppi kuussa.
Brutto n 4500 €, netto 3100 € (sis lapsilisän yhdestä lapsesta)
Kesäkuun menot 2270 €
ruokaan meni tavallista enemmän, autoakin tankattiin kaksi kertaa tavallisen yhden kerran sijasta. Ostin uuden torkkupeiton, wc-paperia ja kuukautissiteitä. Hesarin vuosimaksu. Tavoitteena on saada säästöön 1000 € kuukaudessa ja yleensä se onnistuu hyvin.
Mies maksaa mm. lainlyhennyksen, joten nämä eivät kata koko perheen menoja.
ruoka 718,12
lounas 57,3
ruokaravintola 36,15
alko 17,68
koira 0
kauneus 61,1 (wc-paperia ja kuukautissuojia)
vaate 0
koti 112,18 (torkkupeitto ja kesäkukkia)
Teini A 88,89
Teini B 237,98
auto 197,07
asuminen 343,58
lehdet 399 (Hesarin vuosimaksu)
YHTEENSÄ 2269,05
Brutto 3000
Netto 2000
Suurimmat menot
100 bussilippu
70 kuntosali
850 Hoitovastike+laina