Mies vie minut kahdeksi viikoksi asumaan vanhempiensa luokse
Ei haittaisi, mutten ole koskaan aikaisemmin vanhempia tavannut. Mieheni perhe asuu toisella puolella maapalloa, enkä ole kyseisessä maassa koskaan käynyt. Yhteistä kieltä ei hänen vanhempiensa kanssa ole.
Alunperin maalailtiin kuvaa romanttisesta lomasta lämmössä ja hienosta hotellihuoneesta kaupungissa, mutta mieheni jätti matkan varaamisen niin viime tippaan, että ainoa kustannuksiltaan järkevä majoitusvaihtoehto on hänen lapsuuden aikainen pikkiriikkinen huoneensa vanhempien nurkissa. Lämpöä tulee olemaan noin 40 asteen pintaan ja ainoa nukkumisvaihtoehto koko kahden viikon ajalle on siinä pienessä kopissa 90 cm leveä sänky. Ja kivilattia. Ilmastointia ei ole, sillä se on liian kallis ylläpitää. Tilaa ei huoneessa matkalaukkujen aukomiselle ole, joten vaatteeni ja muut tavarani säilytän todennäköisesti koko matkan ajan suljetussa laukussa huoneen perällä. Muutenkaan en niitä ryppyjen välttämiseksi voisi minnekään tuolin selkänojalle levitellä, sillä mieheni äidillä on pakkomielle siivoamiseen ja järjestykseen.
Mieheni on maalaillut minulle kauhukuvia perheestään kaikki nämä muutamat vuodet, mitä ollaan yhdessä oltu. Hän ei tule heidän kanssaan toimeen ollenkaan, joten suomalainen ujo sieluni joutuu todennäköisesti todistamaan lähes päivittäistä huutoriitelyä. Nyt kuitenkin ilmeisesti olettaa, että olen innoissani lähdössä vanhempien luokse majoittumaan pariksi viikoksi. Ollaan matkustettu mieheni kanssa aikaisemmin kyllä, mutta koskaan en ole elämäni aikana ollut ulkomailla reissusa näin pitkään.
Olen introvertti ja tarvitsisin omaa tilaa, jotta pystyn rentoutumaan ollenkaan. Tuntemattomien luona yöpyminen ei siis ole suosikkivaihtoehtoni. Mieheni on luvannut, että tämä on tosiaan vain majapaikka yöksi ja päivät vietetään isossa kaupungissa, mutta en usko tämän tapahtuvan. En myöskään jaksaisi siinä kuumudessa olla koko ajan menossa jossain. Kaiken lisäksi tämä tuntuisi törkeältä vanhempia kohtaan, sillä he odottavat meitä kylään innolla. Mainitsinko vielä, että minulla on IBS ja erityisruokavalio? Tämä on suurin syy, miksi olisin hotellia toivonut. Mieheni suuuttui jo kerran, kun mainitsin, että nyt minun täytyy olla ekstratarkkana syömisistäni, kuinka en halua maistaa hänen kulttuurinsa ruokia ja syö sitten sitä sinun salaattiasi. Kuka nyt ei haluaisi vääntää vesiripulia tuntemattomien ihmisten kodissa lukottomassa vessassa.
Olen yrittänyt sanoa muutaman kerran kohteliaasti, että järjestely stressaa minua hieman. Olen kuitenkin innoissani siitä, että pääsen kokemaan uuden maan rakastamani ihmisen kanssa, enkä viitsisi valittaa ilmaisesta matkasta. Tiedän tämän olevan hänelle tärkeää, eikä mieheni varmasti osaa ajatella, miksi tämä minua voisi stressata. Olenko kiittämätön paskaläjä vai saanko olla kauhuissani ihan aiheesta? Minulle on tärkeää, että mieheni perhe pitäisi minusta. Kuinka jaksan pitää kulissia yllä täydessä katastrofissa kaksi viikkoa?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Lähdettävä on, sillä kalliit lennot on ostettu. Majoitusongelma tuli ilmi vasta lentojen varaamisen jälkeen, siihen asti kun minulle vannottiin, ettei vanhempien luokse vain voi majoittua.
Ja näin jälkikäteen ajatellen , kuinka pitävältä tuo selitys vaikuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Suurkaupungissa on aina majoitusvaihtoehtoja, joka hintaluokassa.
Näin minäkin toivoin. Kyseessä on kuitenkin hervoton turistirysä ja mieheni rahat. Itse olen niin pienituloinen, ettei minulla ole varaa ostaa yhtäkkiä majoitusta kahdeksi viikoksi. (Varsinkin kun syksyllä alkavat opinnot ja nyt olen reissun ajan palkatta) Mieheni sen sijaan tienaa, mutta ei halua rahaa käyttää, mikäli jotain saa halvemmalla tai jopa ilmaiseksi. Hänelle vanhempien luona majoittuminen ei ole mitään erikoista, joten ei ilmeisesti osaa ajatella, että minullekaan olisi. Kirjoitan aiheesta juuri ennen lähtöä, kun pakokauhu alkaa iskeä.
Ahaahaaaa!!11! Niin tuttua. Tämän olen kuullut ennenkin. Oikeasti olet nyt menossa miniäksi - eli kotiorjaksi - sinne, ja jos hyvin käy niin tulette kahden viikon kuluttua oikeasti pois. Varsinkin se, että itse olet vähärahaisena ja opiskeluja aloittavana (onko työ jokatapauksessa loppumassa ennen opintojen alkua?) lähdössä sinne soittelee varoituskelloja. En yhtään yllättyisi jos mies olisi kaikessa hiljaisuudessa järjestellyt omat asiansa niin että kun pyyntö jäämisestä vanhempien osalta tulee hänen asiansa lutviutuvat yllättäen juuri niin, että jääminen olisi helppoa. Ja voithan sinäkin hyvin jäädä, kun työtilanteesikin on mikä on. Vai etkö rakastakaan miestäsi ja inhoat hänen vanhempiaan? Et kunnioita miehen kulttuuria? Oletpa kamala ihminen. Varaudu nyt ainakin siihen, että miehesi ei tule ymmärtämään jos/kun et haluaisikaan olla appivanhempien kotiorjana kahta viikkoa ja haluat etsiä hotellin. Muutenkin parempi katsoa kuin katua. Mies tulee muuttumaan ihan toiseksi kun on omassa kulttuurissaan, ajattele se muutos mikä ihmiseen tulee kun menee vanhempiensa hoteisiin, mutta kerro sadalla.
Typerä provo. Suurkaupungeista löytyy aina majoitus kahdelle hengelle. Etenkin suosituista "turistirysistä".
Ihan sama mikä turistirysäkohde se onkaan niin aina huone löytyy hotellista. Nee Yorkistakin nyt viikonlopusta 2 viikolle alkaen koko 14vrk 1200e/kahden hengen huone eli 85e/huone. Joo varmasti ei hieno vaan kämäinen mutta silti.
Et ole koskaan siis siellä vielä käynyt, mutta osaat jo kuitenkin kuvailla majoitusolosuhteet? 0/5
Olenko ainut joka ei nää tässä mitään NIIN kamalaa. Meillä ihan sama tilanne sikäli että mieheni on ulkomaalainen ja kotimaahansa tehdään reiluuden nimissä reissuja. Mies mukisematta tapaa minun vanhempia usein Suomessa, minulle ei ole ongelmaa mennä tapaamaan miehen vanhempia. Tottakai anoppilassa olo v-tuttaa välillä esim. viikon putkeen ja tavat ovat hyvin erilaiset mutta mikäs teet. Tilanne usein on tämä jos puoliso on ulkomailta.
En näe tilanteessa mitään mistä ei selviä. Nukkuminen pienessä sängyssä on vain väliaikaista, kuka tahansa aikuinen tajuaa että jos on allergiaa niin sitten on rajoitettu ruokavalo. Ja mitä matkalaukkujen avaamiseen, tuskinpa anoppisi valittaa matkalaisten parista vaatteesta tuolin selkänojalla. Älä tee mielessäsi pahempaa kuin se onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Et ole koskaan siis siellä vielä käynyt, mutta osaat jo kuitenkin kuvailla majoitusolosuhteet? 0/5
Eiköhän mies ole kertonut lapsuudenkodistaan, ehkä näyttänyt valokuviakin. Lapsuudenaikaiseen huoneeseenhan tuossa nyt ollaan menossa asumaan.
Pidäthän huolta, että passisi ja paluulentolippusi on omassa hallussasi koko matkan ajan!!! Vaikka mies sanoisi mitä, pidät be itse tallessa koko matkan ajan. Vetoat vaikka suomalaisiin tapoihin. Sen lisäksi huolehdit, että mukanasi on käteistä rajaa ja mieluiten myös luottokortti. Olethan nähnyt lentoliput? Että mies on varmasti ostanut molemmille myös paluuliput? Siirrä omat mobiililippusi puhelimeesi ja tulosta myös paperiset. Tädin neuvo.
Älä ainakaan paikan päällä anna passiasi "turvalliseen säilöön" kenellekään. Jäät vielä tälle reissulle...!!
Nyt tämä kuulostaa jo siltä, että minua oltaisiin kidnaappaamassa jonnekin. Minua stressaava tekijä on siis se, että mieheni haluaa viedä minut ihanalle lomalle katsomaan hänen kotimaatansa. Mutta aloitusviestissä mainituista seikoista johtuen, joudun sen sijaan pidättelemään paskaa ja itkua kaksi viikkoa hänen vanhempiensa nurkissa. Hän ei ymmärrä, ettei tämä tule olemaan minulle mikään loma, mutta odottaa minun olevan innoissani ja täysin okei kaiken kanssa. Haluan olla reilu, mutten tiedä, miten selviän. Maata en aio avata sen tarkemmin, sillä osa tutuistani lukee tätäkin palstaa. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään takapajuinen kehitysmaa, joten siitä ei ole kyse, ettäkö minua olisi kotiorjaksi kaappaamassa jonnekin viidakkoon.
Miehelleni majoituksella ei ole väliä, sillä hän tottui aikaisemmin elämään ja matkustamaan hyvin pienellä budjetilla. Meillä on viime aikoina ollut paljon rahanmenoa, joten hän ei suostu kuluttamaan tähän matkaan enempää, kun halvemmallakin pääsee. Vaikka säästöt on tällä järjestelyllä suuret, minusta tämä on hieman ajattelematonta sekä vanhempia, että minua kohtaan. Olen ilmaissut huoleni majoitusjärjestelyistä jo hyvissä ajoin, mutta lisäkuluista tulee itkupotkuraivarit. Anoppilassa käynti on täysin ok, mutta olen hieman järkyttynyt(= paniikissa) siitä, että jo heti ensimmäisellä kerralla minut viedään sinne lokkeilemaan kahdeksi viikoksi. Olisi edes yhteinen kieli vanhempien ja sisaruksien kanssa, mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Pidäthän huolta, että passisi ja paluulentolippusi on omassa hallussasi koko matkan ajan!!! Vaikka mies sanoisi mitä, pidät be itse tallessa koko matkan ajan. Vetoat vaikka suomalaisiin tapoihin. Sen lisäksi huolehdit, että mukanasi on käteistä rajaa ja mieluiten myös luottokortti. Olethan nähnyt lentoliput? Että mies on varmasti ostanut molemmille myös paluuliput? Siirrä omat mobiililippusi puhelimeesi ja tulosta myös paperiset. Tädin neuvo.
Tämä on tärkeintä.
Oletteko puhuneet matkan jälkeisestä ajasta Suomessa, onko teillä yhteisiä suunnitelmia tms.? Varaa vaikka teatteriliput tai sovi ystävienne kanssa jotain viikko tai pari suunnitellun paluun jälkeen ja katso, miten mies suhtautuu. Jos ei ilahdu tai muuten sivuuttaa asian, hänellä ei välttämättä ole aikomusta palata tuolloin, puheistaan huolimatta.
Huolestuttavaa viestissäsi on ylipäänsäkin se, ettet tunnu luottavan mieheen. Huomaatko itse? Esim. tämä lauseesi kertoo sen: "Mieheni on luvannut, että tämä on tosiaan vain majapaikka yöksi ja päivät vietetään isossa kaupungissa, mutta en usko tämän tapahtuvan." Lupaileeko hän useinkin asioita, joita ei pidä? Miksi siedät sellaista?
En myöskään itse viihtyisi noin välinpitämättömän ja epäempaattisen ihmisen kanssa. Kuulostaa siltä, että miehesi ei edes halua ottaa huomioon suolistovaivojasi, eikä mukavuuttasi yleensäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tärkeintä.
Oletteko puhuneet matkan jälkeisestä ajasta Suomessa, onko teillä yhteisiä suunnitelmia tms.? Varaa vaikka teatteriliput tai sovi ystävienne kanssa jotain viikko tai pari suunnitellun paluun jälkeen ja katso, miten mies suhtautuu. Jos ei ilahdu tai muuten sivuuttaa asian, hänellä ei välttämättä ole aikomusta palata tuolloin, puheistaan huolimatta.
Huolestuttavaa viestissäsi on ylipäänsäkin se, ettet tunnu luottavan mieheen. Huomaatko itse? Esim. tämä lauseesi kertoo sen: "Mieheni on luvannut, että tämä on tosiaan vain majapaikka yöksi ja päivät vietetään isossa kaupungissa, mutta en usko tämän tapahtuvan." Lupaileeko hän useinkin asioita, joita ei pidä? Miksi siedät sellaista?
En myöskään itse viihtyisi noin välinpitämättömän ja epäempaattisen ihmisen kanssa. Kuulostaa siltä, että miehesi ei edes halua ottaa huomioon suolistovaivojasi, eikä mukavuuttasi yleensäkään.
Kyllä me ollaan takaisin tulossa, meillä on kaikki Suomessa. Miehelläni on täällä hyväpalkkainen työkin, eikä hänellä ole halua palata kotimaahansa juuri työllisyystilanteen vuoksi. Luotan mieheeni täysin, mutta tiedän meidät. Päivän kuumimpina tunteina laiskottaisi ja olisi mukava, jos voisi vain jäädä löhöilemään, mutta mieheni kotona se ei onnistu, sillä hänen äitinsä on kotona vahtimassa päivisin kuin haukka. Tiedän, että me emme jaksa olla koko aikaa ulkona menossa, vaikka näin kovasti suunnitellaankin. Siksi olisi mukava, jos olisi jokin paikka, mihin palata rentoutumaan. Nyt kun majapaikka on sellainen, että hän itsekin sietää vain nukkua siellä yöunensa. Siksi olisi mukava, jos hotellihuone olisi edes muutamaksi päiväksi. Yksityisyydestä puhumattakaan. Tai olisi edes lukollinen vessa!
Normaali, empaattinen ihminen, joka rakastaa sinua ymmärtäisi kyllä, miksi tuollainen järjestely ahdistaa sinua ja tekisi myönnytyksiä, jotta sinulla olisi lomalla mukavaa. En todellakaan lähtisi reissuun, jos ette voi ilman itkupotkuraivareita keskustella molempia miellyttävästä asumisjärjestelystä ja sinun ruokavaliosi huomioonottamisesta. Ehkä miestä itseäänkin stressaa vanhempien tapaaminen ja sinun esitteleminen heille, mutta kyllä aikuisen ihmisen pitäisi silti pystyä keskustelemaan järkevästi ja ottamaan toinen huomioon.
Onko mies hankkinut vain menoliput, vai meno-paluu? Pidä huoli siitä, että paluulippu on maksettu ja merkitse muistiin, kuinka kauan se on voimassa. Saatat tarvita sitä tietoa. Ja vielä: pidä passi omassa tallessasi. Älä missään tapauksessa anna sitä miehen haltuun. Entä onko lapsia? Jos on, niin pidä itselläsi myös lasten passit. Miksikö näin kovia ohjeita? Siksi, että ei olisi ensimmäinen kerta, kun mies jättäisi vaimonsa ja mahdolliset lapsensa kotimaahansa ja palaisi itse takaisin Eurooppaan, Suomeen tai jonnekin muualle. Omaisillesihan olet tietysti jättänyt osoite- ja yhteystiedot miehen vanhempien kotiin.
Tsemppiä ap! Ymmärrän hyvin tämänhetkiset ajatuksesi, mutta älä stressaa etukäteen. Ehkä tilanne appivanhempien luona on parempi kuin luulet, tai ovat edes hieman vieraskoreita ;). Yritä ottaa myös itsesi huomioon, eli ota reilusti "omaa aikaa", lue tai nuku kuumimpaan aikaan makkarissa - luultavasti heillä on kuitenkin tuulettimia (jos ei niin ostakaa!) jotka kuitenkin helpottavat oloa jos ei tarvitse tehdä mitään raskasta työtä. Menkää miehen kanssa ostamaan sinulle sopivat ruoat supermarketista. Älä pyytele anteeksi omia tarpeitasi, selitä vaan tarkkaan mitä tarvitset ja miksi (jos haluat).
Ikäväähän se on jos loma menee stressatessa, mutta pari viikkoa on lopulta lyhyt aika. Kotiintulo tuntuukin sitten entistä ihanammalta.
Itsekin olen joutunut samanlaisia reissuja heittämään. Euroopassakin on paikkoja, joissa olot ovat Suomeen verrattuna tosi alkeelliset. Toisaalta omassa lapsuudenkodissani on monta sellaista puolta jotka ovat olleet miehelleni vähän hankalia, mutta itse en ollut aiemmin noteerannut mitenkään. Kaikkeen kuitenkin tottuu, ja kyllä aikuinen ihminen pystyy 2 viikkoa viettämään vähän haastavimmissakin olosuhteissa kiukuttelematta, että puoliso pääsee perheensä luo vierailemaan. Tätä en tarkoita millään pahalla, olisin vaan toivonut että joku olisi sanonut nämä samat sanat minulle aikoinaan niin ei olisi tarvinnut tuhlata aikaa stressaamiseen ja nimenomaan tuohon kiukutteluun.
Siis mies on pettänyt kaikki lupauksensa majoituksen suhteen ja asiasta puhuttaessa HÄN on se joka raivoaa? Noilla spekseillä en lähtisi koko matkalle.
Sitä saa mitä tilaa!
Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi olla kartalla sen verran että hotelli ym on ajoissa varattu. Ja ihan sama vaikka lennot olisi maksettu niin en kähtisi mihinkään ennenkuin hotelli on 100% varmasti tilattu. En todellakaan olisi 2 viikko pienessä kopissa täysin vieraiden ihmisten nurkissa. Jos ole noin köyhä niin ei ole turvallista muutenkaan lähteä pihin ja valehtelevan miehen matkaan.
Kai sinulla nyt on varaan johonkin hostelliin jossa olisi kuitenkin oma wc/suihku?