Mies vie minut kahdeksi viikoksi asumaan vanhempiensa luokse
Ei haittaisi, mutten ole koskaan aikaisemmin vanhempia tavannut. Mieheni perhe asuu toisella puolella maapalloa, enkä ole kyseisessä maassa koskaan käynyt. Yhteistä kieltä ei hänen vanhempiensa kanssa ole.
Alunperin maalailtiin kuvaa romanttisesta lomasta lämmössä ja hienosta hotellihuoneesta kaupungissa, mutta mieheni jätti matkan varaamisen niin viime tippaan, että ainoa kustannuksiltaan järkevä majoitusvaihtoehto on hänen lapsuuden aikainen pikkiriikkinen huoneensa vanhempien nurkissa. Lämpöä tulee olemaan noin 40 asteen pintaan ja ainoa nukkumisvaihtoehto koko kahden viikon ajalle on siinä pienessä kopissa 90 cm leveä sänky. Ja kivilattia. Ilmastointia ei ole, sillä se on liian kallis ylläpitää. Tilaa ei huoneessa matkalaukkujen aukomiselle ole, joten vaatteeni ja muut tavarani säilytän todennäköisesti koko matkan ajan suljetussa laukussa huoneen perällä. Muutenkaan en niitä ryppyjen välttämiseksi voisi minnekään tuolin selkänojalle levitellä, sillä mieheni äidillä on pakkomielle siivoamiseen ja järjestykseen.
Mieheni on maalaillut minulle kauhukuvia perheestään kaikki nämä muutamat vuodet, mitä ollaan yhdessä oltu. Hän ei tule heidän kanssaan toimeen ollenkaan, joten suomalainen ujo sieluni joutuu todennäköisesti todistamaan lähes päivittäistä huutoriitelyä. Nyt kuitenkin ilmeisesti olettaa, että olen innoissani lähdössä vanhempien luokse majoittumaan pariksi viikoksi. Ollaan matkustettu mieheni kanssa aikaisemmin kyllä, mutta koskaan en ole elämäni aikana ollut ulkomailla reissusa näin pitkään.
Olen introvertti ja tarvitsisin omaa tilaa, jotta pystyn rentoutumaan ollenkaan. Tuntemattomien luona yöpyminen ei siis ole suosikkivaihtoehtoni. Mieheni on luvannut, että tämä on tosiaan vain majapaikka yöksi ja päivät vietetään isossa kaupungissa, mutta en usko tämän tapahtuvan. En myöskään jaksaisi siinä kuumudessa olla koko ajan menossa jossain. Kaiken lisäksi tämä tuntuisi törkeältä vanhempia kohtaan, sillä he odottavat meitä kylään innolla. Mainitsinko vielä, että minulla on IBS ja erityisruokavalio? Tämä on suurin syy, miksi olisin hotellia toivonut. Mieheni suuuttui jo kerran, kun mainitsin, että nyt minun täytyy olla ekstratarkkana syömisistäni, kuinka en halua maistaa hänen kulttuurinsa ruokia ja syö sitten sitä sinun salaattiasi. Kuka nyt ei haluaisi vääntää vesiripulia tuntemattomien ihmisten kodissa lukottomassa vessassa.
Olen yrittänyt sanoa muutaman kerran kohteliaasti, että järjestely stressaa minua hieman. Olen kuitenkin innoissani siitä, että pääsen kokemaan uuden maan rakastamani ihmisen kanssa, enkä viitsisi valittaa ilmaisesta matkasta. Tiedän tämän olevan hänelle tärkeää, eikä mieheni varmasti osaa ajatella, miksi tämä minua voisi stressata. Olenko kiittämätön paskaläjä vai saanko olla kauhuissani ihan aiheesta? Minulle on tärkeää, että mieheni perhe pitäisi minusta. Kuinka jaksan pitää kulissia yllä täydessä katastrofissa kaksi viikkoa?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Skippaisin koko reissun silmäiltyä stooriasi. En taitaisi jaksaa, työssäkäyvänä ihmisenä.
Matkailun sanotaan avartavan 🤔
Niin ja unohdin vielä mainita, että itse työssäkäyvänä joudun pitämään tämän 2 vko lomaa palkatta. Toivottavasti reissu anoppilaan on puolen kuun palkan arvoinen, eikä lässähdä riitelyksi ja kiukutteluksi. (Ei siis minun puoleltani)
En lähtisi. Hyvin yksinkertaista. Kyllä pitää olla joku muu vaihtoehto majoittumiseen.
Itselleni ei tulisi mieleenikään lähteä reissuun tuollaisin ehdoin. Mutta valintahan on sinun.
Mulla on ibs ja jo ennen kuin luin kirjoituksestasi, että sulla on se myös ajatukseni oli kauhistus. Musta ei olis tuohon. Voimia. Paljon imodiumia mukaan.
Mistä tahansa saa kohtuuhintaisen majoituksen, vaikka olisi varausten kanssa viimetingassa. Olettaen, että edes jonkinlainen budjetti kuitenkin käytössä kun ei ihan yllätysmatkasta kuitenkaan ole kyse.
Etsikää laajemmin ja eri vaihtoehtoja.
Käytte sitten miehen vanhempien luona vain vierailulla tai yövytte yhden yön heillä.
Höpö höpö. Suurkaupungissa on aina majoitusvaihtoehtoja, joka hintaluokassa.
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi. Hyvin yksinkertaista. Kyllä pitää olla joku muu vaihtoehto majoittumiseen.
Lähdettävä on, sillä kalliit lennot on ostettu. Majoitusongelma tuli ilmi vasta lentojen varaamisen jälkeen, siihen asti kun minulle vannottiin, ettei vanhempien luokse vain voi majoittua. Koska rahat on reissuun jo laitettu ja lähtö tällä viikolla, en viitsisi aiheesta riitaa haastaa. Kuulen mielelläni selviytymisvinkkejä, mikäli tästä selviytyä voi.
Vatsa on ollut hallinnassa ruokavaliolla hyvin, mutta tässä pari päivää sitten mieheni minulle tosiaan syötti oman maansa herkkuja, ja sitten taas istuttiin paskalla. Reissussa oireilee aina, koska ruokavaliosta on vaikeampi pitää kiinni. Ehkä selviän, ehkä en.
Jos lentoliput on jo ostettu niin lähtisin. Mutta sinuna katsoisin vielä itse mitä yöpymisvaihtoehtoja löytyisi. Ihan varmasti vapaita huoneita vielä löytyy, sillä kämäinen hostellikin kuulostaa paremmalta kuin tuo mitä nyt on tarjolla. Jos ei muuten niiin mies menee vanhemmilleen ja sinä hotelliin.
Miehesi viilaa sinua linssiin. Joudut sielä palvelemaan hänen perhettään ja vieraita joita tulee ovista ja ikkunoista sisään. Olet nyt menossa tässä äiti sulle miniä- reissulle. Yksityisyyttä et saa, sinua arvostellaan jatkuvasti ja kaikki tekemäsi on väärin. Mistä tiedän? Saman kokenut. Perhe haluaa vain hyötyö sinusta kotitöissä palvelijana sekä rahallisesti....
Ehkä muutama yö menisi, mutta sitten haluaisin kyllä jo hotelliin. Ei toi lomalta kuulosta, vaan ihan kamalalta.
Sitten perillä mies sanookin että olettekin jäämässä sinne pidemmäksikin aikaa pitämään huolta vanhemmistaan, se kun kuuluu heidän kulttuuriinsa. Etää passaa, miniä, passaa. :D
Vähän on liikaa muuttunut speksit ajan edetessä, en lähtisi.
Suosittelisin katsomaan muita yöpymisvaihtoehtoja. Jos on turistikausi, ja paikat täynnä, niin silti voi löytyä aina yöksi-pariksi kerrallaan jostain huone.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Suurkaupungissa on aina majoitusvaihtoehtoja, joka hintaluokassa.
Näin minäkin toivoin. Kyseessä on kuitenkin hervoton turistirysä ja mieheni rahat. Itse olen niin pienituloinen, ettei minulla ole varaa ostaa yhtäkkiä majoitusta kahdeksi viikoksi. (Varsinkin kun syksyllä alkavat opinnot ja nyt olen reissun ajan palkatta) Mieheni sen sijaan tienaa, mutta ei halua rahaa käyttää, mikäli jotain saa halvemmalla tai jopa ilmaiseksi. Hänelle vanhempien luona majoittuminen ei ole mitään erikoista, joten ei ilmeisesti osaa ajatella, että minullekaan olisi. Kirjoitan aiheesta juuri ennen lähtöä, kun pakokauhu alkaa iskeä.
Skippaisin koko reissun silmäiltyä stooriasi. En taitaisi jaksaa, työssäkäyvänä ihmisenä.
Matkailun sanotaan avartavan 🤔