Goottikoti ja lastensuojelu tulossa kotikäynnille
Olen alle 30-vuotias goottinainen, aviossa hevarimiehen kanssa. Meillä on 1,5v poika. Asumme asunnossa, joka on sisustettu goottityyliin - on punaiset tapetit, mustaa pitsiverhoa, hämähäkinseittejä (ei oikeita siis), pääkalloja, ketjuja, kauhuaiheisia tauluja ja koristeita jne.
Lapsesta on tehty meidän vanhempien ulkonäön perusteella lastensuojeluilmoitus ja sossut ovat nyt tulossa kotikäynnille. Minulle on ihan uusi juttu, että vanhemman ulkonäkö määrittelee sen onko tämä hyvä vanhempi. Sossu sanoi puhelimessa, että he ovat nähneet kaikenlaista ja kotikäynti on vain muodollisuus - ilmeisesti voidaan olla siis rauhallisin mielin?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Apua mitä jengiä täällä :'D Kai luitte uutisen että Tuskassa ei tänäkään vuonna ollut yhtään järjestyshäiriötä? Metalliväkeä mukavampaa ja leppoisampaa en tunnekkaan! Tutustukaa vaikka Pahalapseen :)
Tuollaisessa ympäristössä lapset jää ilman elämässä tarvittavia taittoja. Ihan oikein että sossu puuttuu asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Pelkän ulkonäön perusteella ei lastensuojelu tule käymään.
Jokainen lastensuojeluun tehty ilmoitus pitää tutkia.
Laura90 kirjoitti:
Jokaisella on oma tyyli ja lapsi kasvaa sen kanssa, me olemme hevareita puolison kanssa. Meidän lapsikin kasvanut sen mukana, puetaan bändipaitoihin yleensä. Kuunnellut pienestä asti heviä joten lapsikin opetetaan samanlaiseksi kuin me olemme.
Sama meillä. Nyt 12 vuotiaana lapsi haluaa kuunnella vain räppiä ja konemusiikkia. Inhoaa heviä.
Eli se on ihan sama mitä yrität opettaa, se lapsi tekee kuitenkin ne omat valintansa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän surettaa jo valmiiksi, kun lapsesta kasvatetaan minigootti. Ympröivä maailma on kuitenkin aika tavallinen. Aikuinen ihminen olkoon niin outo kun haluaa, mutta että viaton lapsi kasvatetaan tuollaiseen kulttuuriin... :(
Ihan uteliaisuuttani; miten teistä tuli gootteja? Miksi?? Miksi haluatte pukeutua naamiaisvaatteisiin ja fantasiameikeihin? Miksi koti on kuin kummitustalo? Missä te olette töissä?? Väitän, että gooteilla on rankat kotitaustat, traumaattinen historia ja ainkain yksi F-diagnoosi löytyy? Kyllä, olen ennakkoluulojeni vanki, vai olenko sittenkään? Joku muukin gootti saa vastata kuin alkuperäinen aloittaja.
Kiitos kysymästä olen umpigootti ja teen työtä sairaanhoitajana. :) Minusta tuli gootti jo lapsena. Kiinnostuin kauhusta, paranormaaleista ja synkemmistä asioista. Ja kyllä vanhempani ovat ihan "taviksia". Ja ei, ei löydy F-diagnoosia. Omakotitaloni on osittain sisustettu kummitustaloksi, koska se miellyttää omaa silmääni, sinua sen ei tarvitse miellyttää. Ota ihmeessä ämpäri pois päästä. :)
Joo, ehdottomasti ne jättidildot piiloon. Sossutädit saattavat kiinnostua niistä jopa liikaakin. Ja sisäkeinun selittäminen niille voi olla hankalaa jos ovat katsoneet tai lukeneet 50 harmaata sävyä.
Meilläkin ollaan metallisteja ja mm. fantasiakirjallisuuden faneja, sisustukseen kuuluu esim. miekkoja ja muita aseita, lohikäärmeitä yms. Kaikki vaarallinen on tietysti lapsen ulottumattomissa, joka on vasta pieni. Jos sossut jostain syystä olisivat tulossa käymään, poistettaisiin varmaan ainakin aseet, jotka saattaisivat aiheuttaa pahennusta. Suurin osa niistä on tietysti koriste-esineitä, mutta maallikon silmään ero ei ole ilmiselvä. Lapsen huone on toki tavanomaisesti sisustettu, joten sen kanssa ei ole ongelmia.
Onpa kamalaa, että joku on pelkän valtavirrasta poikkeavan ulkonäön perusteella mennyt tekemään lasun! Toivottavasti sossut ovat tolkun ihmisiä eivätkä ennakkoluuloisia. Meillä mies on täyshevari ja olen itse juuri alkanut muuttaa tyyliäni takaisin gootimpaan, kun aloitin opiskelut (entisessä työssäni ei oikein voinut). Kiva jos tässä pitää alkaa viranomaisia pelkäämään, kun haluaa vain toteuttaa itseään. :/ Lapsi on kyllä puettu ihan tavallisiin pikkutytön vaatteisiin tähän mennessä.
Onpas täällä suvaitsemattomia ihmisiä. Mikä on toiselle normaalia, ei välttämättä ole toiselle. Se perinteinen "skandinaavinen" sisustus on oikeasti tosi tylsä.
Itse pidän kaikesta modernista ja väreistä. Tykkään, että kämpän värit ovat musta ja valkoinen, siihen yhdistettynä haluamiani kirkkaita värejä. Lattia vaaleanharmaa, ja joku kiviseinä tehosteseinänä. Toiset haluavat sen skandinaavisen sisustuksen, paljon vaaleita värejä.
Jos nyt joku haluaa sisustaa goottimaisesti, niin se ei teiltä ole pois. Lapsi tottuu siihen, mutta tekee silti omat valintansa kasvaessaan. Voi olla, että hän pitäisi juuri siitä skandinaavisesta sisustuksesta. Lapsi myös oppii siihen, että tältä heidän kodissa näyttää, ja se on ihan normaalia. Ja yleensä lapset pitävät erilaisia sisustuksia makeina, mikäli pelkäätte, että lapsen kaverit säikähtää. Vanhemmat toki voivat, mutta se on heidän ongelmansa, jos haluavat stereotypioissa pysyä.
Voi helevata mitä settiä!
Puhukaa sellaisella örisevällä äänellä niille sossun tarkastajille.
(Sarkasmia)
Niin tuulipuku ja lenkkarit on ainoa hyväksytty vaatetus vanhempina!! Eikä missään nimessä meikkiä eikä hiuksia pidä laitella ja sisustukseen pelkkää beigeä. Ja lastenhuoneeseen, jos on tyttö niin vaaleanpunaista ja pojalle sinistä. Tästä ei pidä joustaa, muuten sun lapsesta voi tulla avarakatseinen ja se on kauhusta kauheinta se.
Millainen koti sitten on "normaali"?
Mun kaverin koti oli suoraan sisustuslehdestä, mutta siellä ei saanutkaan sitten tehdä mitään. Askartelu oli kaverin äidille ihan kauhistus, paperisilppua, kimalleliimaa - eieiei, mikä sotku!
Meillä siivottiin kyllä, mutta sohvatyynyistä sai tehdä majan, peittoja sai kasata tarpeiksi. Ainoa, mikä oli kielletty oli rakennustarpeiden hakeminen vanhempien makuuhuoneesta... Mikä oli tylsää koska siellä oli parhaat tyynyt. (No ymmärrän kyllä miksi).
Pitääkö normaalissa kodissa olla lemmikkieläin, jotta lapsi oppii myötätuntoa ja vastuullisuutta? Onko nisäkäs ainoa oikea, vai voiko kilpikonnalta oppia jotain? Entä hämähäkiltä?
Pitääkö lapsella olla oma huone? Pitääkö sängynpäädyn olla länteen?
Entä jos kodissa on kovin paljon uskonnolliseen kasvatukseen viittavia asioita? Eikö sekin oli väkisin johonkin suuntaan kasvattamista? Onko se peruste huostaanotolle?
Sosiaalityöntekijät tekevät työtään, heidän on reagoitava lastensuojeluilmoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuuttani; miten teistä tuli gootteja? Miksi?? Miksi haluatte pukeutua naamiaisvaatteisiin ja fantasiameikeihin? Miksi koti on kuin kummitustalo? Missä te olette töissä?? Väitän, että gooteilla on rankat kotitaustat, traumaattinen historia ja ainkain yksi F-diagnoosi löytyy? Kyllä, olen ennakkoluulojeni vanki, vai olenko sittenkään? Joku muukin gootti saa vastata kuin alkuperäinen aloittaja.
Kiitos kysymästä! Jos kysyisit ilman ennakko-oletuksia, olisi vain mukava, että kysyit. Saahan sitä udella, jos asia on vierasta. Olen korkeakoulutettu ja vakituisessa työpaikassa omalla alallani, erityisnuorisotyöntekijänä. Asun kahden kissan ja miehen kanssa sekä harrastan urheilua, sivussa olen uinninopettaja. Ei diagnooseja. Aika tavallista siis? Alakulttuurit poislukien jengit, ovat kuitenkin sinänsä keskiluokkainen ilmiö. Lumouksen goottifestareilla olisit voinut kuulla ihmisten olevan insinöörejä, tuotesuunnittelijoita, tehdastyöläisiä, sairaanhoitajia... Hmm.. Gootti olen, koska näen tyylin kauniina. Onhan se dramaattista, mutta eipähän tarvitse tuoda muuta draamaa sitten omaan elämään ;) goottityylissä on leikillisyyttä, luovuutta, myös herkkyyttä. Kotoni ei ehkä näytä tavalliselta, sillä siellä on värejä, mustaa ja kukkaverhot. Ehkä pari mielenkiintoista esinettä. Kliinisenvalkoinen sairaalasisustus on vain mielestäni hiukan tylsää. Vaikka olisikin harmaa torkkupeitto kauniisti laskostettu sohvalle :)
Ei tarvi tehdä mitään. Ei edes kahvia keittää, koska aikaa on varattu max puoli tuntia aiheettoman ilmoituksen käsittelyyn. Sossua kiinnostaa nähdä lapsi ja mielellään nähdä teidän perheen vuorovaikutusta (ja tottakai me tajutaan, että sossun läsnäolo saa ihmiset vaivaantuneeksi eli ei tarkoita muuta kuin että aikuiset huomioi lapsensa ja muistaa hänen läsnäolonsa vaikka tekisi mieli haukkua maan rakoon se kamala exä tai naapuri joka ilmoituksen teki, jne.. ) Ilmoitus luetaan teille. Saatatte saada myös kysymyksiä, jotka ei varsinaisesti liity ilmoituksen sisältöön vaan lapsen yleiseen hyvinvointiin ja arjen sujumiseen. Tämä siitä syystä, että sossulla on velvollisuus selvittää käynnin aikana lapsen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Sitten moikat ja se on siinä.
T. Entinen sossuntäti edelleen hevari.
Meistäkin on tehty. Ei siitä mitään seurannut. Kyllä ne tietää, että sistus on vain sisustus ja se ei korreloi sen kanssa onko hyvä vanhempi.
Maassa, jossa lapset liitetään väkisin vauvaiässä kirkkoon, on mielestäni turhaa jeesustelua valittaa muille, että tässä "koetetaan kasvattaa lasta tiettyyn muottiin".
Minusta erilaisissa kodeissa ei ole mitään pahaa. Joku kallo siellä täällä tai hämähäkki ei tee kodista lapselle sopimatonta, ellei lapsia _opeteta_ siihen, että nää on nyt tosi pelottavia ja ihmiset käyttäytyvät oudosti noiden juttujen lähellä. Jos vanhemmat ovat gootteja, en usko tätäkään tapahtuvan.
Toki on syytä miettiä, millaista materiaalia on lasten nähtävillä. Ehkä juuri pelottavimmat elokuvakannet, levynkannet ja julisteet on syytä pitää lapsen ulottumattomissa jne. Kouluikäisenä pelkäsin kuollakseni serkkuni Iron Maiden -julistetta (koska Eddie oli siinä, nousi haudasta julman näköisenä), mutta enpä ole traumoja saanut. Pelkäsin kyllä mummolassakin metsästysmuistoja, eli karhuntaljaa ja eläinten päitä. Lasten pelot eivät ole kuitenkaan loogisia, pelkäsin metsästysmuistoja, koska ne olivat oudon näköisiä ja tuijottivat.
Ihme teilaamista taas, taattua AV-laatua. Kaikki erilainen roviolle ja heti.
Mielenkiintoisen halventava kommentti mummelilta joka ei tajua lapsista mitään
Mun mielestä myös tekopyhää sanoa goottikasvatusta lapsen "lokeroon kasvattamiseen", ja miettiä, että traumoja saa.
Mun lapsuudenkaveri asui uskonnollisessa perheessä. Oikein "ihanuuden perikuvia", oli siisti kämppä, hyvinkäyttäytyvät lapset, ja normaali sisustus. Toinen siskoksista on itsekin nykyään uskovainen, ja käy perheensä mukana suviseuroissa yms. Toinen taas on mahdollisesti vielä uskovainen, mutta on tatuointeja, lävistyksiä, rock henkiset vaatteet, moottoripyörä, tekee graffiteja, ja polttaa röökiä. Kunnon kapinallinen. Kiertää suviseurat ja kirkot kaukaa, samoin kuin perheensä siskoa lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua mitä jengiä täällä :'D Kai luitte uutisen että Tuskassa ei tänäkään vuonna ollut yhtään järjestyshäiriötä? Metalliväkeä mukavampaa ja leppoisampaa en tunnekkaan! Tutustukaa vaikka Pahalapseen :)
Tuollaisessa ympäristössä lapset jää ilman elämässä tarvittavia taittoja. Ihan oikein että sossu puuttuu asiaan.
Voi Vihtori nyt taas. Kyllä ne lapset jäävät paitsi kriittisen ajattelun taitoja, jos vanhemmat vain opettavat, että asiat tehdään valtavirtatyylillä tai ei ollenkaan. Kaikille punainen tupa ja perunamaa eivät ole unelmia, eikä tällaisessa sivistysvaltiossa tulisi tulla tuomituksi sen takia.
Uskomatonta, miten tiukasti se kukkahattu joidenkin päätä ja nutturaa kiristääkin.
Hohhoijaa.. Tietysti kaikki gootit on masentuneita, itsemurhahimoisia, väkivaltaisia, ilkeitä ja vähintäänkin vetää jos jonkinlaista nappia, tupakkaa ja kärsii alkoholiongelmista. Not. Olen itse 24-vuotias gootti, omistan omakotitalon avopuolison kanssa, suhteellisen korkeasti koulutettu ja töissä käynyt aina 14-15 vuotiaasta lähtien. Olen kasvanut sellasessa sisustuslehtien vaaleassa kiiltokuvakodissa ja silti oma sisustusmaku on täysin päinvastainen. Ja kyllä, sisustus on pääosin mustaa ja pari kalloakin sieltä löytyy. Kyllä vieraat joutuu terapiaan aina käytyään meillä. Hui.
Mä ottaisin pääkallot, hämähäkin seitit yms. pois siksi aikaa.. Riittää kun koti on siisti. Lapsella siistit vaatteet.
Heidän on pakko käydä koska on tehty ilmoitus.
Niin, no, lapsi ei todellakaan kyseenalaista perhettään ja se kai vähän ongelma onkin. Nekin lapset, joiden perheessä on alistamista, väkivaltaa, heitteillejättöä, eivät kyseenalasita perheolojaan, se on näille lapsille normaalia, kun ovat sellaiseeen tottuneet. Se on sitten eri asia, onko em. perhe hyvä ja turvallinen kasvuympäristö lapselle?