Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mielestänne raiskauksen uhri vähätellä jonkun muun kokemaa raiskausta näin?

Vierailija
18.07.2017 |

Ystäväni on n. 25-vuotias ulkomaalaistaustainen nainen. Häntä on hyväksikäytetty pikkulapsena, raiskattu ja hyväksikäytetty esiteini-ikäisenä, paritettu tahdonvastaisesti teini-ikäisenä (ja saanut siitä vakavan taudin) ja joukkoraiskattu kerran teini-ikäisenä.

Hän on sitä mieltä, että kukaan ei voi traumatisoitua "normaalista" raiskauksesta joka tapahtunut vain kerran. Tämä mielipide tuli esille, kun meille selvisi erään yhteisen ystävämme tulleen raiskatuksi. Ei kuitenkaan sanonut näin tälle ystävällemme päin naamaa, vaan jälkeenpäin minulle.

Itse olen tottakai eri mieltä ystävättäreni kanssa, mutta onko teistä "oikeitettua", että hän ajattelee näin?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole oikeutettua. Toisen kipua ja taakkaa ei voi verrata ja se on muutenkin tökeröä ja naurettavaa käytöstä.

Vierailija
2/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole oikeutettua. Toisen kipua ja taakkaa ei voi verrata ja se on muutenkin tökeröä ja naurettavaa käytöstä.

Minusta kuitenkin tämän nk. "tökerön" ystävän kokema on pahempaa, kuin joku yksittäinen, aikuiselle tehty ei-törkeä raiskaus.

Vierailija
4/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain maissa raiskaus kuuluu kulttuuriin ja silloin se ei varmaan ole niin traumatisoivaa.

Vierailija
5/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi on paskapää. Tietyllä tapaa ymmärrettävää, mutta silti, paskapää.

Rasittavaa tuollainen itsekäs "kukaan muu ei saa valittaa mistään kun minä olen kokenut paljon pahempaa" -ajattelu.

Vierailija
6/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä ettei kuitenkaan päin naamaa sanonut.

Vierailija
7/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten määritellään "normaali raiskaus"?

Ja on minustakin äärimmäisen törkeää vähätellä muiden kokemuksia tuolla tavalla. Vähän sama kuin "ei kenenkään pitäisi traumatisoitua normaalista lapsen kuolemasta, sitten vasta on aihetta traumatisoitua jos lapsia on kuollut enemmän kuin 3".

Vierailija
8/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n ystävä on todennäköisesti itse niin traumatisoitunut ja mielenterveydeltään särkynyt ettei pysty ajattelemaan tällaisia asioita järkevästi.

Vierailija
9/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaan totutella siihen, että teidät tai lapsenne raiskataan. Maailma katsos muuttuu ja meidän on muututtava mukana. Kuitataan se vaikka tilastointitapana. Ruotsalaisilta voi kysyä neuvoa.

Vierailija
10/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on ollut rakastettu ja hyvästä perheestä jossa edes pientä tukkapöllyä ei ole tullut, raiskaus on lamauttava kokemus. Kuulostaa siltä että tämä ystävättäresi on elänyt paskaa lapsuutta ja on osannut "odottaa raiskausta". Jos on ollut ennestään väkivaltaa ja nuorena alkanut seksielämä, raiskaus ei välttämättä aiheuta samalla lailla järkytystä. Lisäksi tuo taitaa olla itsesuojelukeino, kun sanoo ääneen noin niin se on helpompi kestää.

Vierailija
11/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok vähätellä toisen kokemusta. Mutta samalla ymmärrän että väkisin tulee verrattua. Tietysti omat murheet eivät ole verrattavissa raiskaukseen mutta luonnostaan tulee työkavereista ajateltua että "miten niin tuolla ollut rankka vuosi, ei mitään verrrattuna minun vuoteen". Eli luonnollinen ajatus mutta silti hölmöä sanoa äääneen.

Vierailija
12/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kuvitella että se ensimmäinen on aina pahin.

Vierailija
13/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, aikamoinen ystävä sulla. Mistä noita löytää?

Vierailija
14/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa. Hienovaraisuuden takia on toki parempi jättää sanomatta suoraan tälle henkilölle. Mutta kyllä suvaitsevainen, avarakatseinen moderni ihminen pystyy käsittelemään eriäviä mielipiteitä asiasta kuin asiasta, ethän sinä ole juuri traumatisoitunut. 

Ehkä sinä et ole semmoinen ihminen. Harvassa semmoiset ovat av:lla.

Vierailija
15/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaan totutella siihen, että teidät tai lapsenne raiskataan. Maailma katsos muuttuu ja meidän on muututtava mukana. Kuitataan se vaikka tilastointitapana. Ruotsalaisilta voi kysyä neuvoa.

Egyptiläisistä naisista 99 % on raiskattu...

Vierailija
16/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa mutta tuo on ehkä jotenkin ymmärrettävää.

Vierailija
17/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielipiteisiin mitää lupaa vaadita joten siinä mielessä tietenkin voi ja saa ajatella, mutta ei vähättely tai tuollainen vertailu mitenkään fiksulta kuulosta.

Vierailija
18/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun käy sääliksi tuota tökeröä ystävää.

Vierailija
19/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Egyptiläisistä naisista 99 % on raiskattu...

Raiskauksista ilmoitetaan herkemmin on se tavallisin selitys sille, että raiskausten määrä on kasvanut tasaisesti mamumäärän mukana. Kun kerrotaan vuosittainen raiskausmäärä naisen eliniällä, niin ruotsalaisista naisista joka neljäs raiskataan elämänsä aikana.

Ruotsissa tilastoitiin jo vuonna 2014 19200 seksuaalirikosta. Määrä on siitä jostain syystä kasvanut hurjasti.

Vierailija
20/23 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ap:n ystävä on jonkin HIV:in tms saanut, niin ehkä jotenkin ymmärrettävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan