Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantaja yrittää huijata (opintovapaan keskeytys peruttu salassa)

Onneton odottaja
18.07.2017 |

Olen kunta-alalla töissä, työnantajanani on iso kaupunki. Tällä hetkellä olen opintovapaalla. Tultuani raskaaksi pyysin hyvissä ajoin työnanantajaltani opintovapaan keskeyttämistä, toiveenani ettei opintovapaa osuisi päällekkäin äitiys- ja vanhempainvapaan kanssa. Työnantaja suostuikin tähän sähköpostitse ja ilmoitin työnantaja äitiys- ja vanhempainvapaan ajankohdat sekä toimitin neuvolasta saamani raskaustodistuksen. Esimies vahvisti kaiken olevan tältä osin kunnossa. Palkanlaskija vieläpä vahvisti, että KVTES:n mukaisesti saan täyden palkan 72 päivältä, kun en ole äitiyslomalaisena enää opintovapaalla (muuten palkkaa olisi maksettu vähemmän, koska opintovapaalla ehdot äitiyslomaa varten ovat KVTES:n mukaan epäedullisemmat). Palkkatiedot luvattiin työnantajan toimittaa KELAan ennen äitiysloman alkamista. Eli kaiken piti olla ennen äitiysloman alkua kunnossa ja olin työantajan toimintaan tosi tyytyväinen.

No, työnantajana yllättikin. Palkkatietoja ei oltukaan toimitettu KELAan, koska työantaja oli tehnyt sen tulkinnan, että heille on taloudellisesti edullisempaa etten jää äitiyslomalle, vaan palkatonta opintovapaatani jatketaan, koska tilalleni on palkattu sijainen. Eikä sieltä oltu otettu minuun yhteyttä siitä, että työantajan linjaus on muuttunut. Nyt rahaa on tiedossa paljon vähemmän ja KELAkin maksaa minulle äitiyspäivärahan takautuvasti vasta lapsen syntymän jälkeen, koska työnantaja ei ennen sitä toimita KELAan palkkatietoja. Eli tulen olemaan vielä pitkään täysin rahaton vaikka myöhemmin rahaa onkin tulossa.

Ammattiliittoon olen ollut yhteydessä ja he ovat ruvenneet tätä selvittämään asiaa, kun työantaja huojuu päätöksissään kuin tuuliviiri ja laiminlyö ilmoitusvelvollisuuttaan. Mieliala on kuitenkin tässä vaiheessa todella alamaissa tämän asian takia. Onko jollain täällä kokemusta siitä, että liitto olisi tällaisessa tapauksessa saanut työantajan hoitamaan velvoitteensa asiallisesti? Käsittääkseni kirjallista sopimusta opintovapaan keskeyttämisestä ei ole mahdollista työnantajan puolelta näin yksipuolisesti purkaa, vieläpä kun sopimuksen on vahvistanut virkavastuulla toimiva työnantajan edustaja, joka johtaa osastoamme.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla