Voiko lastenvalvojalla käydä yksin?
Olemme lapseni isän kanssa eronneet jo 8 vuotta sitten. Lapsi on nyt 11-vuotias.
Meillä ei ole ollut mitään sopimusta elatus- ja tapaamisasioista, koska saatiin ne sovittua itse eikä haluttu viranomaisia siihen väliin. Meillä molemmilla on uusi puoliso ja myös muita lapsia.
Ongelma on, että pikkuhiljaa nyt viimeisen parin vuoden aikana rahahanat ovat menneet kokonaan kiinni. Lapsen isä ei siis osallistu enää mihinkään lapsen kustannuksiin, lähinnä nyt etenkin harrastuksen maksusta on kyse. Aina "unohtaa", "joo minä huomenna", "joo ilman muuta osallistun"....mutta ei sitä päivää tule.
Hän muutti perheineen eri paikkakunnalle ja siitä nämä ongelmat alkoivat. Hän kyllä tapaa lasta säännöllisesti mutta ei muuta. En ole ollut vailla edes muuta elatusrahaa, kuin vain isoimpiin kuluihin osallistumista, koska kyllähän ne hänellekin vaan kuuluu.
Vierastan ajatusta lastenvalvojasta, en tiedä onko kenelläkään niistä hyviä kokemuksia. Olen myös katsonut raha-asioita melko pitkään läpi sormien, kun olen ajatellut että on lapsen etu että olemme ns. hyvissä väleissä.
Nyt vaan alkaa olla sellainen tilanne etten yksin pysty harrastusta enää ensi kaudella maksamaan. Jo kevään maksoin yksin ja luvattuja rahoja ei näy ei kuulu useista pyynnöistä huolimatta.
En enää näe muuta vaihtoehtoja kuin elatussopimuksen. Kyseinen maailma on minulle täysin vieras. Voinko varata valvojalle ajan ensin yksin ja käydä juttelemassa? Vai pitääkö heti saada raahattua ex-puoliso mukaan?
Lähinnä pelkään että jos sinne mennään sopimusta tekemään niin ex alkaakin vaatimaan vaikka lapsen muuttamista hänen luokseen ihan vaan minun kiusakseni. Sitä en kestäisi, ja toisekseen siellä on ajoittain kasvatettu lapsia mm. tukistamisella mutta se loppui kun uhkasin poliisilla.
Hän on erittäin hyvä puhumaan ihmisiä ympäri, manipuloimaan, valehtelemaan, ja pelottaa että seurauksena onkin enemmän haittaa kuin hyötyä. Onko pelkoni aiheellinen?
Mitä minun olisi paras tehdä?
Kommentit (11)
Lastenvalvojalla voi käydä yksinkin ja osaa neuvoa, miten elatusasiat saa kuntoon. Sinä et nyt ole hoitanut lapsesi asioita niiden vaatimalla tavalla, viimeistään nyt on aika panna sopimukset paperille ja myös maksut ajantasalle. Toimi, äläkä jää yksin maksamaan kaikkea, myös isällä on taloudellinen vastuu.
En ole hoitanut, koska ihan oikeasti pelkään.
Minulle lapset ovat kaikki kaikessa ja olen pelännyt että ex saakin puhuttua, vaikka valehtelemalla, viranomaiset jotenkin puolelleen ja menetän lapseni sinne. Mikään raha maailmassa ei ole niin tärkeää, että menisi sen ohi että lapsi asuu meillä.
Exäni on sitä tyyppiä, että kulissit on kunnossa ja eletään täydellistä elämää, mutta ne ovat pelkät kulissit. Minä jos joku sen tiedän.
Ap
Mutta hyvä, varaan siis ajan lastenvalvojalle ihan vaan keskustelua varten ☺
Jälkiviisaana on hyvä sanoa, että juuri tämän takia kannattaa se elatussopimus tehdä heti alkuun vaikka kuinka olisi hyvät välit. Lastenvalvoja osaa varmasti neuvoa sinua asian viemisessä eteenpäin. :)
Minä en saanut mitään apua, kun menin yksin. Lasten isä ei siis tullut sovittuun tapaamiseen, joten menin yksin huoneeseen.
"Tuhlaamme molempien aikaa tässä", oli valbojan kommentti ja näytti ovea minulle.
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut mitään apua, kun menin yksin. Lasten isä ei siis tullut sovittuun tapaamiseen, joten menin yksin huoneeseen.
"Tuhlaamme molempien aikaa tässä", oli valbojan kommentti ja näytti ovea minulle.
Voi ei :-/
Mullekin on sanottu, että jos on jotain vastaavia asioita hoidettavana niin siellä pitää olla kummatkin mukana. Vaikee tehdä mitään, jos toinen osapuoli ei ole mukana siellä. Lastenvalvojille on yleensä tosi pitkät jonot, eli kannattaa hoitaa kaikki sillä yhdellä kertaa.
Voit mennä yksin. Lapsen isä ei tule saamaan lasta luokseen asumaan, koska lapsi on aina asunut kanssasi. Ole aivan huoleti. Lastenvalvojalla käynti ei välttämättä kuitenkaan auta tilannettasi, koska lastenvalvoja on taho, jonka luona vanhemmat laativat sopimuksen. Lastenvalvoja ei tee sopimusta, eikä hänen ehdotuksiinsa tarvitse suostua (kummankaan vanhemman). Ainoa reitti saada varmat elarit on oikeus. Se ei ole edes niin "paha" tai hankala reitti kuin miltä ensin kuulostaa. Tosin saattaa kyllä pilata välisi exääsi, joten harkitse, kannattaako. Jos oikeus määrää elarit exällesi (riippuu siis hänen tuloistaan sekä sinun tuloista ja lapsen kuluista) niin silloin exälläsi ei ole mitään mahdollisuutta olla maksamatta niitä. Tsemppiä! Älä pelkää exääsi liikaa. Tuskin hän on niin voimakas kuin mitä ajattelet olevan.
Meillä onyössä menty omalla sopimuksella. Välillä on ollut hankala saada exää maksamaan sovitut asiat joten nykyään harrastus- ja puhelinlasku menevät suoraan exälle.
Perheasioita hoitava asianajaja vastaa:
Voit mennä yksin lastenvalvojalle. Hän voi pyytää lapsen isää toimittamaan tarvittavat tulo- yms tiedot elatusmaksun laskemista varten. Lastenvalvoja voi laskea lapsen elatusavun määrän oikeusministeriön ohjeen mukaan ja laatia sopimusehdotuksen. Hän ei voi päättää elatusavusta eli hän ei voi velvoittaa isää maksamaan, mutta hän voi vahvistaa vanhempien sopimuksen elatusavusta.
Kun kyse on vain lapsen elatuksesta (et hae samalla päätöstä lapsen huoltoon, asumiseen ja tapaamisoikeuteen), lapsi on mahdollisessa oikeudenkäynnissä kantajana. Jos lapsella ei ole tuloja ja varallisuutta, hän on oikeutettu saamaan valtion varoilla oikeusapua.
Jos lapsen isä on esimerkiksi kieltäytynyt antamasta tulotietojaan lastenvalvojalle, se on peruste sille, ettei asianajajan tarvitse erikseen yrittää sopia lapsen isän kanssa elatusavusta - siinähän on jo sovintomahdollisuus selvitetty, jos isä ei toimita tulotietoja, kun lastenvalvoja niitä pyytää.
Oikeudenkäynnissä sinä vain edustat lasta huoltajana. Sinulle tai lapselle ei tule oikeudenkäyntikuluja.
Kertomasi perusteella ei ole aihetta pelätä, että menettäisit lapsen asumisen luonasi.
Vierailija kirjoitti:
Perheasioita hoitava asianajaja vastaa:
Voit mennä yksin lastenvalvojalle. Hän voi pyytää lapsen isää toimittamaan tarvittavat tulo- yms tiedot elatusmaksun laskemista varten. Lastenvalvoja voi laskea lapsen elatusavun määrän oikeusministeriön ohjeen mukaan ja laatia sopimusehdotuksen. Hän ei voi päättää elatusavusta eli hän ei voi velvoittaa isää maksamaan, mutta hän voi vahvistaa vanhempien sopimuksen elatusavusta.
Kun kyse on vain lapsen elatuksesta (et hae samalla päätöstä lapsen huoltoon, asumiseen ja tapaamisoikeuteen), lapsi on mahdollisessa oikeudenkäynnissä kantajana. Jos lapsella ei ole tuloja ja varallisuutta, hän on oikeutettu saamaan valtion varoilla oikeusapua.
Jos lapsen isä on esimerkiksi kieltäytynyt antamasta tulotietojaan lastenvalvojalle, se on peruste sille, ettei asianajajan tarvitse erikseen yrittää sopia lapsen isän kanssa elatusavusta - siinähän on jo sovintomahdollisuus selvitetty, jos isä ei toimita tulotietoja, kun lastenvalvoja niitä pyytää.
Oikeudenkäynnissä sinä vain edustat lasta huoltajana. Sinulle tai lapselle ei tule oikeudenkäyntikuluja.
Kertomasi perusteella ei ole aihetta pelätä, että menettäisit lapsen asumisen luonasi.
Juuri näin. Oikeudessa asian hoitaa asianajaja, sinun ei itse tarvitse mennä paikalle. Toivottavasti saat elarit rullaamaan. Se on lapsesi oikeus.
T. Sossu
Voi käydä.